Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Romantyczne wcielenie Prometeusza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść mitu o Prometeuszu ,

  • poznaje treść utworu Mickiewicza ,

  • wie jakie były okoliczności powstania Dziadów cz.III.

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi pracować z tekstem i selekcjonować materiał rzeczowy ,

  • dostrzega obecność literackich rozmów z Bogiem w kulturze ,

  • ocenia i porównuje teksty literackie ,

  • formułuje wnioski i dba o estetykę wypowiedzi.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem , praca w grupach , pogadanka heurystyczna , metoda podająca .

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst Wielkiej Improwizacji

  2. Karty pracy ucznia

  3. Nagranie utworu Zamiast w wykonaniu Edyty Geppert

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie wiadomości dotyczących okoliczności powstania utworu . ( powstanie listopadowe , w którym Mickiewicz nie uczestniczył , próba rozliczenia się poety z samym sobą ; czas i miejsce powstania utworu – Drezno 1832 stąd też pochodzi nazwa Dziady drezdeńskie )

**2.**Uczniowie otrzymują zestaw pytań , na które odpowiedzą samodzielnie :

  • Co jest tematem utworu ?

  • Kto zdaniem poety jest winny zaistniałej sytuacji politycznej kraju ?

  • Jakie zadania przypisał sobie sam poeta ?

- Komu zadedykowany jest utwór ? Jak określa ich poeta ?

3. Prosimy uczniów aby przypomnieli sobie pozostałe części Dziadów i określili , który z bohaterów łączy je :

Dziady cz. IV

Dziady cz. II

Dziady cz. III

BOHATER

MOTYWY DZIAŁANIA

4. Po odczytaniu fragmentu Wielkiej Improwizacji uczniowie zostają podzieleni na grupy . Każda rozważa inny problem :

  • Jaka wizja Boga pojawia się we fragmencie Wielkiej Improwizacji ?

  • Jakie zarzuty Konrad stawia Bogu?

  • Scharakteryzuj osobę Konrada .

  • Co zdaniem Konrada pozwoliło mu wystąpić przeciwko Bogu .

5. Po zaprezentowaniu wyników pracy pozwalamy uczniom na wysłuchanie utworu Zamiast w wykonaniu Edyty Geppert . Porównanie postaw i słów kierowanych do Boga . Określenie sposobu i charakteru wystąpienia przeciwko boskim planom .

6. Analiza postawy Konrada . Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują zestaw pytań :

GRUPA 1

  • Określ cechy bohatera ?

  • Podaj przykłady świadczące o poczuciu własnej wartości Konrada . Poprzyj je odpowiednimi cytatami .

GRUPA 2

  • Jaki konflikt zachodzi w świadomości Konrada i w czym się przejawia ?

  • Czy Konrad występuje we własnym imieniu ? Odpowiedź uzasadnij wspierając się odpowiednimi cytatami ?

GRUPA 3

  • Scharakteryzuj źródła cierpienia Konrada .

  • Jaki jest stosunek Konrada do Boga .

Po upływie określonego czasu liderzy grup przedstawiają wyniki pracy .

c) Faza podsumowująca

W podsumowaniu lekcji powinno nastąpić wprowadzenie terminu „prometeizm”. W tym celu prosimy , aby uczniowie przypomnieli sobie kto i w jakich okolicznościach złamał boskie zakazy oraz jakie były tego konsekwencje . Omówienie problemu , porównanie tych dwóch postaw .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Czy postawę Konrada można nazwać prometejską ?Argumenty przedstaw w formie rozprawki .

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1RFIGUVowMHV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.12 KB w języku polskim
RwhdXyz64RFAr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim