Romantyczne wcielenie Prometeusza
Romantyczne wcielenie Prometeusza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść mitu o Prometeuszu ,
poznaje treść utworu Mickiewicza ,
wie jakie były okoliczności powstania Dziadów cz.III.
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi pracować z tekstem i selekcjonować materiał rzeczowy ,
dostrzega obecność literackich rozmów z Bogiem w kulturze ,
ocenia i porównuje teksty literackie ,
formułuje wnioski i dba o estetykę wypowiedzi.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem , praca w grupach , pogadanka heurystyczna , metoda podająca .
3. Środki dydaktyczne
Tekst Wielkiej Improwizacji
Karty pracy ucznia
Nagranie utworu Zamiast w wykonaniu Edyty Geppert
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie wiadomości dotyczących okoliczności powstania utworu . ( powstanie listopadowe , w którym Mickiewicz nie uczestniczył , próba rozliczenia się poety z samym sobą ; czas i miejsce powstania utworu – Drezno 1832 stąd też pochodzi nazwa Dziady drezdeńskie )
**2.**Uczniowie otrzymują zestaw pytań , na które odpowiedzą samodzielnie :
Co jest tematem utworu ?
Kto zdaniem poety jest winny zaistniałej sytuacji politycznej kraju ?
Jakie zadania przypisał sobie sam poeta ?
- Komu zadedykowany jest utwór ? Jak określa ich poeta ?
3. Prosimy uczniów aby przypomnieli sobie pozostałe części Dziadów i określili , który z bohaterów łączy je :
Dziady cz. IV | Dziady cz. II | Dziady cz. III | |
BOHATER | |||
MOTYWY DZIAŁANIA |
4. Po odczytaniu fragmentu Wielkiej Improwizacji uczniowie zostają podzieleni na grupy . Każda rozważa inny problem :
Jaka wizja Boga pojawia się we fragmencie Wielkiej Improwizacji ?
Jakie zarzuty Konrad stawia Bogu?
Scharakteryzuj osobę Konrada .
Co zdaniem Konrada pozwoliło mu wystąpić przeciwko Bogu .
5. Po zaprezentowaniu wyników pracy pozwalamy uczniom na wysłuchanie utworu Zamiast w wykonaniu Edyty Geppert . Porównanie postaw i słów kierowanych do Boga . Określenie sposobu i charakteru wystąpienia przeciwko boskim planom .
6. Analiza postawy Konrada . Uczniowie podzieleni na grupy otrzymują zestaw pytań :
GRUPA 1
Określ cechy bohatera ?
Podaj przykłady świadczące o poczuciu własnej wartości Konrada . Poprzyj je odpowiednimi cytatami .
GRUPA 2
Jaki konflikt zachodzi w świadomości Konrada i w czym się przejawia ?
Czy Konrad występuje we własnym imieniu ? Odpowiedź uzasadnij wspierając się odpowiednimi cytatami ?
GRUPA 3
Scharakteryzuj źródła cierpienia Konrada .
Jaki jest stosunek Konrada do Boga .
Po upływie określonego czasu liderzy grup przedstawiają wyniki pracy .
c) Faza podsumowująca
W podsumowaniu lekcji powinno nastąpić wprowadzenie terminu „prometeizm”. W tym celu prosimy , aby uczniowie przypomnieli sobie kto i w jakich okolicznościach złamał boskie zakazy oraz jakie były tego konsekwencje . Omówienie problemu , porównanie tych dwóch postaw .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Czy postawę Konrada można nazwać prometejską ?Argumenty przedstaw w formie rozprawki .
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza