Romeo i Julia jako dramat
Romeo i Julia jako dramat.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
zna rodzaje literackie
zna cechy charakterystyczne dramatu
zaznacza na osi czasu okres trwania teatru elżbietańskiego
b) Umiejętności
Uczeń
dostrzega cechy dramatu w konkretnym tekście literackim
pogłębia wiadomości na temat teatru współczesnego i elżbietańskiego
pracuje z tekstem dramatycznym
2. Metoda i forma pracy
Zbiorowa, indywidualna, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy, tekst dramatu Romeo I Julia, ilustracje przedstawiające teatr elżbietański, leksykon literacki lub teatralny
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Nauczyciel rysuje na tablicy schemat rodzajów literackich. Uczniowie uzupełniają go i wymieniają najważniejsze cechy epiki i liryki.
Rodzaje literackie
epika liryka dramat
b) Faza realizacyjna
1. Rozdanie uczniom kart pracy i polecenie uzupełnienia ich przy pomocy tekstu Romea i Julii. (załącznik 1 )
2. Sprawdzenie wykonania zadania i ewentualne uzupełnianie kart pracy.
3. Uogólnienie podanych informacji i wyciągnięcie wniosków na temat budowy dramatu- brak osoby mówiącej, wydarzenia poznajemy dzięki monologom i dialogom bohaterów, występują didaskalia, tekst podzielony jest na akty i sceny.
4.Sprawdzenie i odczytanie w leksykonach hasła teatr elżbietański. Oglądanie ilustracji przedstawiających budynek i scenę teatru elżbietańskiego.
5. Rozmowa z uczniami na temat przyczyn podziału tekstu na akty i sceny- konieczność zmiany kostiumów i rekwizytów zastępujących scenografię.
c) Faza podsumowująca
1. Zaznaczenie na osi czasu epoki elżbietańskiej. (załącznik 2)
2. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.
5. Bibliografia
1. Szekspir W., Romeo i Julia, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2000.
2. Maszka R., i In., Między nami. Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2004.
3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Uzupełnij podane zdania korzystając z tekstu Romeo i Julia i własnych wiadomości.
…………………………………………………………..
………………………………………………………………… |
Załącznik 2
1200 1300 1400 1500 1600 1700
b) Zadanie domowe
Zastanów się jaką postać chciałbyś zagrać w szkolnym przedstawieniu Romeo i Julia. Pomyśl jaki kostium i jakie rekwizyty byłyby ci potrzebne.
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza