Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Romeo i Julia jako dramat.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • zna rodzaje literackie

  • zna cechy charakterystyczne dramatu

  • zaznacza na osi czasu okres trwania teatru elżbietańskiego

b) Umiejętności

Uczeń

  • dostrzega cechy dramatu w konkretnym tekście literackim

  • pogłębia wiadomości na temat teatru współczesnego i elżbietańskiego

  • pracuje z tekstem dramatycznym

2. Metoda i forma pracy

Zbiorowa, indywidualna, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy, tekst dramatu Romeo I Julia, ilustracje przedstawiające teatr elżbietański, leksykon literacki lub teatralny

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Nauczyciel rysuje na tablicy schemat rodzajów literackich. Uczniowie uzupełniają go i wymieniają najważniejsze cechy epiki i liryki.

Rodzaje literackie

epika liryka dramat

b) Faza realizacyjna

1. Rozdanie uczniom kart pracy i polecenie uzupełnienia ich przy pomocy tekstu Romea i Julii. (załącznik 1 )

2. Sprawdzenie wykonania zadania i ewentualne uzupełnianie kart pracy.

3. Uogólnienie podanych informacji i wyciągnięcie wniosków na temat budowy dramatu- brak osoby mówiącej, wydarzenia poznajemy dzięki monologom i dialogom bohaterów, występują didaskalia, tekst podzielony jest na akty i sceny.

4.Sprawdzenie i odczytanie w leksykonach hasła teatr elżbietański. Oglądanie ilustracji przedstawiających budynek i scenę teatru elżbietańskiego.

5. Rozmowa z uczniami na temat przyczyn podziału tekstu na akty i sceny- konieczność zmiany kostiumów i rekwizytów zastępujących scenografię.

c) Faza podsumowująca

1. Zaznaczenie na osi czasu epoki elżbietańskiej. (załącznik 2)

2. Podanie i wyjaśnienie pracy domowej.

5. Bibliografia

1. Szekspir W., Romeo i Julia, Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2000.

2. Maszka R., i In., Między nami. Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2004.

3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Uzupełnij podane zdania korzystając z tekstu Romeo i Julia i własnych wiadomości.

  1. Dzięki komu poznajemy wydarzenia? ……………………………………………………………

  2. Jakie informacje zawarte są w tekście zapisanym pochyłym drukiem ?

…………………………………………………………..

  1. Tekst ten nazywamy ……………………………………..

  2. Na jakie części podzielony jest utwór?

…………………………………………………………………

Załącznik 2

1200 1300 1400 1500 1600 1700

b) Zadanie domowe

Zastanów się jaką postać chciałbyś zagrać w szkolnym przedstawieniu Romeo i Julia. Pomyśl jaki kostium i jakie rekwizyty byłyby ci potrzebne.

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

RsbPWMPyXUgOm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.80 KB w języku polskim
RVng6NUoUFduP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim