Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „rośliny”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Rośliny.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (3.8) [uczeń] obserwuje okazy i porównuje cechy morfologiczne glonów i roślin lądowych (mchów, widłaków, skrzypów, paproci, nagozalążkowych i okrytozalążkowych), wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do wymienionych wyżej grup oraz identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z nich na podstawie obecności tych cech.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Charakteryzuje grupy roślin lądowych (mszaki, paprotniki, rośliny nasienne)

Dokonuje rozpoznania przedstawicieli mszaków, paprotników, roślin nagozalążkowych i okrytozalążkowych

Nazywa pospolite gatunki roślin

Wyróżnia plechowce i rośliny naczyniowe

Wyróżnia rośliny zarodnikowe i nasienne

Zna formy życiowe roślin nasiennych

Zna podstawy klasyfikacji roślin

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Doskonali umiejętności pracy w grupie

Obserwuje cechy morfologiczne roślin przydatne podczas posługiwania się kluczem

Podaje przykłady roślin klasyfikowanych do mszaków, paprotników, nagozalążkowych i okrytozalążkowych

Posługuje się kluczem/przewodnikiem do rozpoznawania roślin

Potrafi porównać cechy morfologiczne glonów i roślin lądowych

Potrafi porównać rośliny nagonasienne i okrytonasienne

Potrafi wykonać dokumentację fotograficzną swojej obserwacji

Uzasadnia istotną rolę roślin w przyrodzie

Wskazuje i nazywa charakterystyczne cechy morfologiczne roślin klasyfikowanych do różnych grup

Zna budowę drzewa, wymienia funkcje jego tkanek i organów

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Powtórzenie wiadomości o klasyfikacji organizmów żywych, wyróżnienie królestwa roślin. Krótka pogadanka o roli roślin w przyrodzie.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel przedstawia zestaw zdjęć „Rośliny lądowe”. Nazywa prezentowane okazy roślin i klasyfikuje je do odpowiednich grup roślin.

Uczniowie dzielą się na zespoły: algologów – znawców glonów, briologów – znawców mszaków, pterydologów – znawców paprotników, znawców roślin nagozalążkowych i znawców roślin okrytozalążkowych. Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik, encyklopedia, Internet) uczniowie tworzą plakaty na których dokonują charakterystyki poszczególnych grup roślin.

Liderzy grup prezentują efekty pracy zespołów.

Uczniowie klasyfikują poznane grupy roślin do plechowców i roślin naczyniowych.

Nauczyciel przedstawia ilustrację interaktywną „Jak zbudowane jest drzewo?”

Uczniowie odtwarzają ilustrację na swoich komputerach, wymieniają znane gatunki drzew z grupy nagozalążkowych i okrytozalążkowych.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji (w terenie – przeprowadzona np. jako zadanie domowe)

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Istnieje ogromna różnorodność gatunków roślin na Ziemi, które występują we wszystkich możliwych środowiskach ekologicznych. Zarówno rozmiary roślin jak i stopień ich organizacji wahają się w szerokich granicach. Rośliny w zależności od warunków lokalnego środowiska tworzą rozmaite układy czyli szatę roślinną w najbliższym otoczeniu człowieka.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest poznanie pospolitych gatunków roślin zielnych, drzew i krzewów w pobliżu szkoły/domu lub na dowolnie wybranym terenie (łąka, las, brzeg jeziora, teren zielony w mieście) oraz zapoznanie z cechami morfologicznymi roślin które są przydatne podczas ich klasyfikacji i oznaczania.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w terenie. Zajęcia mogą się odbywać na wycieczce szkolnej, w trakcie lekcji na terenie przyszkolnym lub po lekcjach na dowolnym terenie (potraktowane jako zadanie domowe). Po wybraniu terenu uczniowie z pomocą dostępnych materiałów (klucze i przewodniki do rozpoznawania roślin, atlasy, albumy, źródła w Internecie) rozpoznają i nazywają zaobserwowane rośliny.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie posługują się aparatem fotograficznym, notatnikiem, kluczami i przewodnikami do rozpoznawania roślin. Najpierw wytyczają teren, na którym będą prowadzone obserwacje i krótko opisują typ siedliska. Następnie przystępują do szczegółowego badania występujących na danym terenie gatunków roślin. Wykonują zdjęcia, nazywają zaobserwowane gatunki roślin.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie opracowują dokumentację fotograficzną zaobserwowanych gatunków roślin na wybranym przez siebie terenie. Przygotowują prezentację lub tworzą galerię zdjęć wraz z opisami, za pomocą narzędzia Picasa. Uczniowie klasyfikują rozpoznane gatunki do poszczególnych grup roślin (mchów, widłaków, skrzypów, paproci, nagozalążkowych i okrytozalążkowych).

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel prezentuje okazy zielnikowe różnych gatunków roślin, gabloty z okazami roślin lub tablice ze zdjęciami roślin. Uczniowie nazywają poznane rośliny i klasyfikują je do poszczególnych grup na podstawie cech morfologicznych.

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

  • Ćwiczenia praktyczne

  • Dyskusja

  • Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów

  • Obserwacja

  • Pogadanka

  • Pokaz

  • Praca z tekstem

Formy pracy

  • Grupowa

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

Zadanie dla chętnych

Wyszukaj informacje o roślinach występujących w lasach z okresu karbonu.

Dodatkowe propozycje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody i biologii.

Lista załączników multimedialnych

Zestaw zdjęć „Rośliny lądowe”

Ilustracja interaktywna „Jak zbudowane jest drzewo?”

R1IolG1HEEKRV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 116.00 KB w języku polskim
RzUvyslAnqv6X

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.52 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3