Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Równania i nierówności w zadaniach tekstowych

1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Przypomnienie i utrwalenie pojęcia równania i nierówności oraz rodzajów i sposobów ich rozwiązywania. Wykorzystanie równań do rozwiązywania typowych zadań tekstowych.

  1. Umiejętności

Po lekcji uczniowie:

- potrafią określić definicję równania i nierówności,

- potrafią określić stopień i liczbę niewiadomych w równaniu i nierówności,

- potrafią określić rodzaj równania i nierówności,

- rozwiązują równania i nierówności z jedną niewiadomą,

- zapisują i rozwiązują proste zadania tekstowe za pomocą równań.

2. Metoda i forma pracy

- praca indywidualna uczniów,

- praca zbiorowa – omawianie rozwiązań,

- praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.

- wykaz zadań do rozwiązania – do pracy w grupach.

4. Przebieg lekcji

  1. faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza pracę domową (rozwiązywanie równań i nierówności).

Następnie wybrani uczniowie odpowiadają na pytania (nauczyciel wybiera dwóch uczniów):

- Co to jest równanie i nierówność?

- Wyjaśnić pojęcia: stopień i liczba niewiadomych w równaniu.

- Rodzaje równań (I st. z jedną niewiadomą) ze względu na liczbę rozwiązań.

- Rodzaje nierówności (I st. z jedną niewiadomą) ze względu na liczbę rozwiązań.

Wybrani uczniowie rozwiązują na tablicy równania i nierówności. Po rozwiązaniu każdego zadania, mówią jakie to równanie lub nierówność i ile ma rozwiązań:

a) 2(x1,5)=4(72x) b) x12+1=3x23

c) 2(x1)22(12x)=2x24 c)

d) x+32x12 e) x321x1

  1. Faza realizacyjna

Uczniowie w grupach czteroosobowych rozwiązują zadania tekstowe:

Za każde prawidłowo zapisane i rozwiązane zadanie otrzymują punkty podane w tabeli. Każdy członek grupy musi zapisać (pomijając treść) i rozwiązać wszystkie zadania. Wspólnie ustalają plan rozwiązania i rozwiązują. Zapis zadania powinien uwzględniać następujące etapy:

- zapis symboliczny zmiennych,

- zapis odpowiedniego równania,

- rozwiązanie równania,

- zapisanie odpowiedzi słownej.

Uczniowie otrzymują tabelkę z zadaniami (tylko strona i numer zadania oraz punkty) do wyboru i rozwiązują je w dowolnej kolejności. Mogą korzystać z pomocy nauczyciela, która kosztuje jednak od 0,5 punktu do 3 punktów (w zależności od zakresu tej pomocy).

Uwaga : Uczniowie nie po raz pierwszy rozwiązują zadania tego typu, wiedzą zatem jak sobie poradzić. Podobne zadania rozwiązywali z podręcznika na poprzednich lekcjach.

Przy ocenie pracy grupowej będą się liczyć liczba zadań oraz prawidłowość rozwiązania i zapisu każdego zadania. Zadania, które nie zostaną w czasie lekcji rozwiązane przez uczniów, będą stanowiły pracę domową.

Zbiór

Str

Treść

pkt

1

Zad12

31

Suma czterech kolejnych liczb parzystych wynosi 540. Znajdź te liczby.

3

2

Zad13

31

Cena rogala stanowi 15 ceny bochenka chleba. Za 4 rogale i 2 bochenki chleba zapłacono 6,30 zł. Znajdź cenę rogala i chleba.

3

3

Zad14

31

Karina i Basia maja łącznie 35 lat. Basia jest o 5 lat starsza od podwojonego wieku Kariny. Po ile lat maja dziewczęta?

3

4

Zad16

31

Obwód prostokąta ma 13 dm. Długość jednego z boków jest o 2 dm większa od podwojonej długości drugiego boku. Oblicz pole tego prostokąta w skali 2:1.

3

5

Zad17

31

Pole prostokąta wynosi 96 cmIndeks górny 2. Jeżeli jeden bok wydłużymy o 2 cm, a drugi skrócimy o tyle samo, to otrzymamy kwadrat. Oblicz długości boków prostokąta. O ile procent pole kwadratu jest większe od pola prostokąta?

5

6

Zad19

31

W liczbie trzycyfrowej cyfra dziesiątek jest o 25% mniejsza od cyfry setek, a cyfra jedności jest o 1623% większa od cyfry dziesiątek. Znajdź tę liczbę, jeżeli różnica między nią a liczbą z przestawionymi cyframi wynosi 99.

5

7

Zad20

31

Cenę komputera obniżono o 10%. Następnie obniżono ją o kolejne 10%. Komputer po obu obniżkach kosztuje 2430 zł. Oblicz cenę tego komputera przed obydwiema obniżkami.

4

8

Zad21

31

Telewizor z 22% podatkiem VAT kosztuje 854 zł. Jaka jest jego cena netto, tzn. bez podatku VAT?

3

9

Zad22

32

Cenę jednej sukienki podwyższono o 20%, a następnie obniżono o 30% i obecnie kosztuje ona 252 zł. Cenę drugiej sukienki podwyższono o 15%, a następnie obniżono o 20% i obecnie kosztuje ona 276 zł. Która z sukienek była droższa przed zmianami cenowymi i o ile złotych?

5

10

Zad23

32

Cena akcji pewnej firmy wynosiła 30 zł. Na sesji giełdowej spadła do 29,40 zł. O jaki procent spadła cena akcji firmy?

3

  1. Faza podsumowująca

Na co najmniej 5 minut przed dzwonkiem nauczyciel sprawdza, jakie zadania uczniowie danej grupy rozwiązali i zapisali w zeszycie, i zaznacza je na karcie danej grupy, zakreślając odpowiednią liczbę punktów. W zależności od wyniku nauczyciel wyznacza uczniom zadanie domowe (co najmniej 3 zadania, chyba, że dana grupa rozwiązała ich więcej na lekcji; w takim wypadku w domu może rozwiązać zadania dodatkowe – dla chętnych – ze zbioru zadań).

  1. Bibliografia

- E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas. Zbiór zadań, WSiP SA, Warszawa. 2002.

- A. Drążek, B. Grabowska, Z. Szadkowska, Matematyka wokół nas. Podręcznik, WSiP SA, Warszawa 2002.

  1. Załączniki – zestaw zadań do pracy w grupach

Grupa ……

Nazwiska uczniów :

Zb.zad

Str

Wyniki

pkt

1

Zad.12

31

3

2

Zad.13

31

3

3

Zad.14

31

3

4

Zad.16

31

3

5

Zad.17

31

5

6

Zad.19

31

5

7

Zad.20

31

4

8

Zad.21

31

3

9

Zad.22

32

5

10

Zad.23

32

3

RAbpdBNuOBmMD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 65.50 KB w języku polskim