Równania i nierówności w zadaniach tekstowych
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | |
Przedmiot nauczania | matematyka |
Autor (imię i nazwisko) | Barbara Stryczniewicz |
Adres (ulica, nr domu) | os. Wyzwolenia 13/51 |
Kod pocztowy, miejscowość | 62 – 700 Turek |
Login autora w Scholaris | bstryczniewicz |
Abstrakt | Scenariusz zajęć kółka matematycznego, podczas których uczniowie utrwalają sobie pojęcia równania i nierówności, klasyfikują je według stopnia i liczby niewiadomych. Rozwiązują zadania tekstowe różnego typu – wspólnie i w grupach . |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło | |
Odnośniki | schemat – Rodzaje i przykłady równań |
Etap edukacyjny | gimnazjum |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | równania i nierówności, stopień równania, liczba niewiadomych, równania nietypowe : z wartością bezwzględną, z pierwiastkiem, wykładnicze, wymierne |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 2 godziny |
Uwagi | |
Scenariusz lekcji – Równania i nierówności w zadaniach tekstowych
Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie utrwalają sobie pojęcia: równanie i nierówność; poznają różne sposoby rozwiązywania zadań tekstowych z zakresu równań i nierówności.
b. Umiejętności
Po zajęciach uczeń:
potrafi rozróżnić rodzaj równania i nierówności ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania,
potrafi rozwiązań równanie liniowe i proste równanie kwadratowe,
potrafi rozwiązać zadanie tekstowe z zastosowaniem równań lub nierówności.
ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie zadań – praca w grupach,
praca indywidualna – rozwiązywanie przykładów przy tablicy.
zadania do pracy w grupie,
schemat do uzupełnienia.
Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach. Na tablicy chętni uczniowie rozwiązują w ramach powtórzenia równania lub nierówności. Za prawidłowe rozwiązanie (samodzielne) otrzymują punkty do oceny aktywności.
a) b) c)
d) e) f)
g) h) i)
Faza realizacyjna
Na tablicy wybrani uczniowie, przy współpracy z nauczycielem i innymi uczniami rozwiązują zadania tekstowe:
Uczeń przeczytał książkę w ciągu trzech dni. Pierwszego dnia przeczytał 25% całej książki i jeszcze 10 stron. W drugim dniu 5/11 reszty i 10 stron. W trzecim dniu ostatnie 50 stron. Ile stron ma ta książka?
Rozwiązanie: najlepiej do tego zadania nadaje się metoda operacji odwrotnych.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jakie cechy treści o tym decydują. Oczywiście można też zastosować metodę równań równoważnych, będzie to jednak trudniejsze do rozwiązania.
- 10 - 10
160 =
+ 10 + 10
Odp. Książka ma 160 stron.
Student, którego zapytano ile ma lat, odpowiedział: „Za 10 lat będę miał dwa razy tyle, ile miałem 4 lata temu”. Ile lat ma student?
Rozwiązanie : Zapisujemy zadanie w tabelce :
wiek obecny | wiek za 10 lat | wiek 4 lata temu |
x | x + 10 | x – 4 |
Układamy i rozwiązujemy równanie:
x + 10 = 2(x – 4) stąd x = 18
Odp. Student ma obecnie 18 lat.
W grupach trzyosobowych uczniowie rozwiązują zadania tekstowe. Liderzy grup losują dla grupy 3 zadania tekstowe. Po ich rozwiązaniu – jeżeli inne grupy jeszcze pracują – grupa losuje sobie zadania dodatkowe. Czas pracy na zadaniami to 35 minut.
Zadanie 1 (zad. 5, str. 34, Matematyka to nie Czarna Magia) 5 pkt..
Stosunek obwodu trójkąta równobocznego do obwodu prostokąta wynosi 2. Obwód trójkąta jest o 3 większy od obwodu prostokąta. Oblicz długość boku trójkąta.
Zadanie 2 (zad.7, str. 35, jw.) 5 pkt.
Długość podstawy trójkąta równoramiennego wynosi a = 6cm, a długość jego wysokości wynosi h = 3cm. Oblicz odległość od podstawy punktu przecięcia się trzech jego wysokości.
Zadanie 3 (zad. 3, str. 37, jw.) 4 pkt.
Długość boku rombu wynosi 10cm, a długość dłuższej przekątnej wynosi . Oblicz pole rombu.
Zadanie 4 (zad. 2, str. 41, jw.) 4 pkt.
Z 3400kg żeliwa wykonano odlewy o wadze 60kg i 20kg, przy czym odlewów lżejszych wykonano o 10 więcej. Jaką liczbę odlewów każdego rodzaju wykonano?
Zadanie 5 (zad. 1, str. 42 jw.) 3 pkt.
Jaka liczba ma tę własność, że jej trzecia część zwiększona o 2 jest równa 5?
Zadanie 6 (zad. 3, str. 42, jw.) 3 pkt.
Lodówka kosztowała 3000 zł. Cenę jej obniżono o a% i obecnie kosztuje 2700zł. Oblicz wielkość obniżki w procentach.
Zadanie 7 (zad. 1, str. 43, jw.) 6 pkt.
Rok wydania dzieł M. Kopernika O obrotach sfer niebieskich jest liczbą czterocyfrową, której suma cyfr wynosi 13. Cyfra dziesiątek stanowi 80% cyfry setek, a cyfra tysięcy jest 7 razy mniejsza od sumy cyfr jedności i dziesiątek. Znajdź tę datę.
Zadanie 8 (zad. 8, str. 43, jw.) 4 pkt.
Suma dwóch liczb wynosi 8. Jeżeli każdą z nich zwiększymy o 2, to otrzymamy liczby, z których jedna jest trzy razy większa od drugiej. Jakie to liczby?
Zadanie 9 (zad. 9, str. 43, jw.) 5 pkt.
Dwa okręgi są styczne zewnętrznie. Odległość środków tych okręgów wynosi 21 cm, a stosunek długości promieni wynosi 4:3. Oblicz długości promieni tych okręgów.
Zadanie 10 (zad. 4, str. 44, jw.) 5 pkt.
Obwód przedniego koła wynosi 35cm, a tylnego 44cm. Na drodze S przednie koło wykonało o 387 obrotów więcej niż tylne. Oblicz S.
Zadanie 11 (zad. 5, str. 49, jw.) 4 pkt.
Za pięć lat ojciec będzie 4 razy starszy od syna. Razem będą mieć 55 lat. Ile lat mają obecnie?
Zadanie 12 (zad. 6, str. 49, jw.) 4 pkt.
Za każde bezbłędnie rozwiązane zadanie uczeń otrzymywał 10 punktów, a tracił 5 punktów za każde źle rozwiązane zadanie. Po rozwiązaniu 20 zadań uczeń otrzymał 80 punktów. Ile zadań uczeń rozwiązał dobrze a ile źle?
Zadanie 13 (zad. 8, str. 49, jw) 3 pkt.
Ile trzeba zużyć octu o stężeniu 5%, aby otrzymać 2 litry octu o stężeniu 3,5% ?
Zadanie 14 (zad. 4, str. 51, jw.) 6 pkt.
Wyznacz takie trzy liczby, z których największa jest większa od średniej o trzecią część najmniejszej, średnia jest większa od najmniejszej o trzecią część największej, a najmniejsza jest większa od liczby 10 o trzecią część średniej.
Zadanie 15 (zad. 5, str. 51, jw.) 6 pkt.
Szybkonogi Achilles rozpoczął pogoń za żółwiem, gdy ten znajdował się sto metrów od niego. Już po pięciu sekundach dystans między nimi zmniejszył się o połowę. Żółw zdążył przebiec zaledwie 1m, gdy Achilles go dogonił. Z jaką prędkością biegł Achilles, a z jaką uciekał żółw?
Każde zadanie uczniowie rozwiązują na oddzielnej kartce A4 – może być obustronnie (jedno zadanie na 1 stronę). Po zakończeniu rozwiązywania zadań członkowie grupy omawiają je na tablicy. Za rozwiązanie i omówienie zadań, zarówno grupa jak i osoba omawiająca, otrzymują punkty. Sposób punktowania wypowiedzi ustalamy z grupą uczniów.
Faza podsumowująca
Uczniowie dokonują oceny zajęć, wypełniając schemat oceny zajęć.
B. Stryczniewicz, Matematyka to nie Czarna Magia, wyd. Nowik, Opole, 2006;
N. Dróbka, K. Szymański, Matematyka w szkole podstawowej, WNT, Warszawa, 1996.