Równania i nierówności
Równania i nierówności
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie utrwalają sobie pojęcia: równanie, nierówność; rozszerzają rodzaje równań na równania wyższych stopni z wartością bezwzględną, potęgowe i pierwiastkowe.
b. Umiejętności
Po zajęciach uczeń:
potrafi rozróżnić rodzaj równania i nierówności ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania,
potrafi rozwiązań równanie liniowe,
potrafi rozwiązać proste równanie kwadratowe,
potrafi rozwiązać równanie lub nierówność z wartością bezwzględną.
Ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie zadań.
Praca w grupach.
zadania do pracy w grupie,
schematy do uzupełnienia.
Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach w trzyosobowych grupach. Nauczyciel wyjaśnia przebieg zajęć i czynności, które będą wykonywać uczniowie. Każda grupa otrzymuje zestaw prostych równań lub nierówności do rozwiązania. Na podstawie uzyskanych wyników uczniowie interpretują końcowy zapis równania lub nierówności.
Grupa 1 i 2 Grupa 3 i 4
(0=0) (-3 >-1)
(0=16)
(x =5) (x < 11)
Po rozwiązaniu tych przykładów i omówieniu – uczniowie uzupełniają załączone schematy, dotyczące równań i nierówności.
schemat: Równania,
schemat: Nierówności,
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje uczniom planszę z zestawem różnego typu równań i nierówności. Uczniowie starają się poklasyfikować te równania i nierówności według stopnia i liczby niewiadomych. Najpierw uzupełniają puste pola na planszy (ustalają stopień równania i liczbę niewiadomych, kropką oznaczając równania nietypowe), potem rozcinają planszę i układają równania według typów.
Uczniowie wypełniają schemat – Rodzaje równań z przykładami:
Na tablicy chętni uczniowie rozwiązują równania lub nierówności. Są to przykłady, które uczniowie w większości przypadków mogą sami rozwiązać. Wspólnie omawiamy rozwiązania i metody rozwiązań.
a) b) c)
d) e) f)
g) h) i)
W grupach trzyosobowych uczniowie rozwiązują równania i nierówności z planszy zadań.
Grupa I i III – zadania: 4, 5, 9, 13, 17, 21, 23.
Podaj wszystkie rozwiązania równania
; ; ;
; ;
Grupa II i IV – zadania: 2, 6, 8, 18, 22, 25, 29.
Udowodnij, że dla dowolnych liczb rzeczywistych a, b prawdziwa jest nierówność
; ;
; ;
Każde zadanie uczniowie rozwiązują na oddzielnej kartce A4 – może być obustronnie (jedno zadanie na 1 stronie), potem omawiamy prawidłowość tych rozwiązań.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie zajęć uczniowie uzupełniają schemat:
Jeżeli rozwiązanie równania I stopnia z jedną niewiadomą kończy się zapisem:
a) to jest to równanie
b) to jest to równanie
c) to jest to równanie
Jeżeli rozwiązanie nierówności I stopnia z jedną niewiadomą kończy się zapisem:
a) to jest to nierówność
b) to jest to nierówność
c) to jest to nierówność
Schemat ten uczniowie wklejają sobie do zeszytu zajęć koła matematycznego. Na podsumowanie zajęć wypełniają kartę oceny zajęć i swoich umiejętności:
Po zajęciach potrafię :
- rozwiązać proste równanie lub nierówność I stopnia z jedną niewiadomą TAK NIE
- rozwiązać każde równanie lub nierówność I stopnia z jedna niewiadomą TAK NIE
- rozwiązać proste równanie kwadratowe (niezupełne) TAK NIE
- rozwiązać trójmian kwadratowy metodą prób i błędów (a = 1) TAK NIE
- rozwiązać równanie lub nierówność z pierwiastkiem TAK NIE
- rozwiązać równanie z wartością bezwzględną (jedną) TAK NIE
- rozwiązać równanie z 2 wartościami bezwzględnymi TAK NIE
Zajęcia były interesujące – oceń w skali 1 – 6
Zadania były łatwe – oceń w skali 1 – 6
Wiele się nauczyłem – oceń w skali 1 – 6
Z. Bobiński, P. Nodzyński, Liga zadaniowa, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz 1993;
B. Stryczniewicz, Matematyka to nie Czarna Magia, wyd. Nowik, Opole 2006;
R. Kalina, T. Szymański, F. Linke, Przewodnik po matematyce i zbiór zadań dla klas IV‑VIII, cz. III , wyd. Sens, Poznań 1966.