Równania i nierówności

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie utrwalają sobie pojęcia: równanie, nierówność; rozszerzają rodzaje równań na równania wyższych stopni z wartością bezwzględną, potęgowe i pierwiastkowe.

b. Umiejętności

Po zajęciach uczeń:

  • potrafi rozróżnić rodzaj równania i nierówności ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania,

  • potrafi rozwiązań równanie liniowe,

  • potrafi rozwiązać proste równanie kwadratowe,

  • potrafi rozwiązać równanie lub nierówność z wartością bezwzględną.

    • Ćwiczenia praktyczne – rozwiązywanie zadań.

    • Praca w grupach.

  1. zadania do pracy w grupie,

  2. schematy do uzupełnienia.

Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach w trzyosobowych grupach. Nauczyciel wyjaśnia przebieg zajęć i czynności, które będą wykonywać uczniowie. Każda grupa otrzymuje zestaw prostych równań lub nierówności do rozwiązania. Na podstawie uzyskanych wyników uczniowie interpretują końcowy zapis równania lub nierówności.

Grupa 1 i 2 Grupa 3 i 4

2(x1,5)=4x(2x+3) (0=0) 2x3>4(52x) (-3 >-1)

4(x2)=5x(x8) (0=16) 4x2212x3(23)

2(x3)=4(x5) (x =5) x12<x+23+1 (x < 11)

Po rozwiązaniu tych przykładów i omówieniu – uczniowie uzupełniają załączone schematy, dotyczące równań i nierówności.

  • schemat: Równania,

  • schemat: Nierówności,

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom planszę z zestawem różnego typu równań i nierówności. Uczniowie starają się poklasyfikować te równania i nierówności według stopnia i liczby niewiadomych. Najpierw uzupełniają puste pola na planszy (ustalają stopień równania i liczbę niewiadomych, kropką oznaczając równania nietypowe), potem rozcinają planszę i układają równania według typów.

  2. Uczniowie wypełniają schemat – Rodzaje równań z przykładami:

  3. Na tablicy chętni uczniowie rozwiązują równania lub nierówności. Są to przykłady, które uczniowie w większości przypadków mogą sami rozwiązać. Wspólnie omawiamy rozwiązania i metody rozwiązań.

a) x32=4x24 b) 3x1=52x+2 c) x12x+3=2x2x+1

d) (x3)221(x+2)(x3)2 e) x24=0 f) 2x26x=0

g) (x3)(x+2)=0 h) x26x+9=0 i) x2+4x21=0

  1. W grupach trzyosobowych uczniowie rozwiązują równania i nierówności z planszy zadań.

Grupa I i III – zadania: 4, 5, 9, 13, 17, 21, 23.

Podaj wszystkie rozwiązania równania

(x1)(x2)(x3)...(x99)(x100)=0

|x2|=3; x2+2x8=0; 2+7x<4(x1)<9x7;

3x=21; x23=1; [105+(486x140817+1,5)]:12=9

Grupa II i IV – zadania: 2, 6, 8, 18, 22, 25, 29.

Udowodnij, że dla dowolnych liczb rzeczywistych a, b prawdziwa jest nierówność

(a+b)24ab

|x+1|=|x|; 2x+1=1x; 19,6:[(0,5x1,8)41615+1,1]=3,5

23x=19; x210x+21=0; 3x2<8x+10<4x+6

Każde zadanie uczniowie rozwiązują na oddzielnej kartce A4 – może być obustronnie (jedno zadanie na 1 stronie), potem omawiamy prawidłowość tych rozwiązań.

Faza podsumowująca

Na podsumowanie zajęć uczniowie uzupełniają schemat:

Jeżeli rozwiązanie równania I stopnia z jedną niewiadomą kończy się zapisem:

a) to jest to równanie

b) to jest to równanie

c) to jest to równanie

Jeżeli rozwiązanie nierówności I stopnia z jedną niewiadomą kończy się zapisem:

a) to jest to nierówność

b) to jest to nierówność

c) to jest to nierówność

Schemat ten uczniowie wklejają sobie do zeszytu zajęć koła matematycznego. Na podsumowanie zajęć wypełniają kartę oceny zajęć i swoich umiejętności:

Po zajęciach potrafię :

- rozwiązać proste równanie lub nierówność I stopnia z jedną niewiadomą TAK NIE

- rozwiązać każde równanie lub nierówność I stopnia z jedna niewiadomą TAK NIE

- rozwiązać proste równanie kwadratowe (niezupełne) TAK NIE

- rozwiązać trójmian kwadratowy metodą prób i błędów (a = 1) TAK NIE

- rozwiązać równanie lub nierówność z pierwiastkiem TAK NIE

- rozwiązać równanie z wartością bezwzględną (jedną) TAK NIE

- rozwiązać równanie z 2 wartościami bezwzględnymi TAK NIE

Zajęcia były interesujące – oceń w skali 1 – 6

Zadania były łatwe – oceń w skali 1 – 6

Wiele się nauczyłem – oceń w skali 1 – 6

    1. Z. Bobiński, P. Nodzyński, Liga zadaniowa, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz 1993;

    2. B. Stryczniewicz, Matematyka to nie Czarna Magia, wyd. Nowik, Opole 2006;

    3. R. Kalina, T. Szymański, F. Linke, Przewodnik po matematyce i zbiór zadań dla klas IV‑VIII, cz. III , wyd. Sens, Poznań 1966.

Rb4gPMRHKvnni

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 226.50 KB w języku polskim