Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Równanie jako zagadka

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • metodę rozwiązywania zagadek z wagami,

  • metodę rozwiązywania równań z jedną niewiadomą,

  • sposób graficznego przedstawiania równań.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • rozwiązać zagadkę z wagami,

  • rozwiązać równania z jedną niewiadomą,

  • przedstawić równanie w sposób graficzny,

  • ułożyć równanie do sytuacji przedstawionej w sposób graficzny.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, dyskusja dydaktyczna, praca z podręcznikiem, praca indywidualna, praca w parach, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

4. Przebieg lekcji

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć.

  2. Uczniowie otwierają podręczniki na str.175, w parach analizują rysunki oraz próbują odpowiedzieć na pytania zamieszczone pod rysunkami. Wskazane osoby dzielą się spostrzeżeniami.

  3. Uczniowie samodzielnie czytają tekst zad.1. str.176. Następnie toczy się dyskusja dydaktyczna dotycząca różnych sposobów przedstawiania zagadek.

  4. Uczniowie ustnie rozwiązują z podręcznika zad.2.str.176 – omawiają jak dowiedzieć się ile ważą poszczególne przedmioty.

  5. Każdą z zagadek z w/w zadania zapisują za pomocą równania. Dwa z nich rozwiązują w klasie wspólnie z nauczycielem, analizując dokładnie co znaczy dla zapisu symbolicznego np.: zdjęcie czegoś z obu szalek?

  6. Uczniowie rozwiązują zadania z podręcznika:

  • zad.4. str.178 – do rysunków napisać równania i rozwiązać je,

  • zad.5. str. 178 – do równań narysować rysunek; równania rozwiązać.

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  1. Podręcznik – zad.6.str.179 – rozwiązać równania i do każdego przykładu dołączyć odpowiedni rysunek.

  2. Każdy uczeń na następną lekcję przygotowuje swoją zagadkę i przedstawia ją na rysunku za pomocą wagi. Na drugiej kartce rozwiązuję swoją zagadkę za pomocą równania. Na lekcji wymienia się z kolegą kartką z rysunkiem. Każdy z uczniów rozwiązuje równanie (zagadkę) kolegi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ad zadania domowego nr 2 – można tę sytuację odwrócić i wymienić się równaniami. Wtedy uczniowie wykonują rysunki do danych równań.

R15LXJ0W2xna1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.14 KB w języku polskim
RRG4NPd1AE4lP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim