Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozdzielność mnożenia względem dodawania

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie: rozdzielność mnożenia względem dodawania,

  • zna zasady stosowania prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania,

  • rozumie sens i potrzebę stosowania prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zastosować prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania w praktyce,

  • potrafi pracować samodzielnie,

  • potrafi logicznie myśleć

  • potrafi rozwiązywać zadania problemowe i łamigłówki matematyczne.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.

  1. Środki dydaktyczne

Kolorowa kreda, 4 plansze.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel zawiesza na tablicy planszę (załącznik 1). Uczniowie podchodzą do niej i kolorową kredą wpisują wyniki w puste pola. Uzupełniają również jedno brakujące działanie z boku tabelki. Następnie prowadzący umieszcza na tablicy drugą planszę (załącznik 2),

a uczniowie łączą strzałkami czynniki ze zbioru A z ich iloczynami ze zbioru B.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zawiesza na tablicy planszę (załącznik 3) i czyta głośno zadanie: Witek kolekcjonuje stare monety. W każdej przegródce swojej kasetki przechowuje jedną monetę. W każdym z 6 rzędów przegródek umieścił po 4 monety polskie. W pozostałych 3 rzędach znajdują się monety zagraniczne, również po 4 w każdym. Oblicz ile monet liczy kolekcja Witka? Nauczyciel proponuje uczniom rozwiązanie zadania dwoma sposobami.

I sposób:

Obliczamy ilość monet polskich (4 x 6), potem ilość monet zagranicznych (4 x 3) i sumujemy iloczyny. Otrzymujemy działanie: 4 x 6 + 4 x 3 = 24 + 12 = 36.

II sposób:

Obliczamy sumę rzędów w kasetce (6 + 3)i mnożymy przez ilość monet w każdym rzędzie (4). Otrzymujemy działanie: 4 x (6 + 3) = 4 x 9 = 36.

Ponieważ otrzymaliśmy takie same wyniki, możemy powiedzieć, że 4 x ( 6 + 3) = = 4 x 6 + 4 x 3. Taką własność ma każda trójka liczb, czyli możemy ją zapisać w formie wzoru: a x (b + c) = a x b + a x c. Jest to prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania.

  1. Uczniowie przerysowują do zeszytu rysunek z tablicy oraz przepisują działanie: 4 x (6 + 3) = 4 x 6 + 4 x 3 i wzór: a x ( b + c) = a x b + a x c.

  2. Przerwa śródlekcyjna – zabawa ze śpiewem: „Nitka” (załącznik 4). Dzieci śpiewają piosenkę wraz z nauczycielem i maszerują między ławkami w rytm piosenki. Prowadzi nauczyciel. Zabawę powtarza się kilkakrotnie w zależności od potrzeb.

  3. Nauczyciel umieszcza na tablicy kolejną planszę (załącznik 5). Czyta głośno następne zadanie. Ogrodnik sadził w sadzie drzewka owocowe: jabłonie i grusze. Było 8 rzędów jabłoni po 6 w każdym i 3 rzędy grusz po 6 w każdym. Ile drzew owocowych posadził ogrodnik? Uczniowie zapisują działanie na tablicy: 6 x ( 8 + 3) = 6 x 8 + 6 x 3 = 48 +18 = = 66.

  4. Ochotnicy rozwiązują na tablicy działania: 4 x 18, 5 x 26, 8 x 16, 9 x 22, stosując poznane prawo. Pozostali uczniowie przepisują przykłady z tablicy do zeszytu.

  1. Faza podsumowująca

Uczniowie przypominają, jakie prawo poznali na dzisiejszej lekcji i jakie korzyści z niego wynikają. Nauczyciel podkreśla, że prawo to ma szczególne zastosowanie w mnożeniu liczb dwucyfrowych, bo wtedy znacznie ułatwia nam szybkie obliczenie iloczynu.

  1. Bibliografia

R.Trześniowski , Gry i zabawy ruchowe, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1987.

  1. Załączniki

  1. Plansze do rachunku pamięciowego

załącznik 1.

R1G9RCiwbOo2h

załącznik 2.

R13L4SsEESfGW
  1. Plansze do zadań tekstowych

załącznik 3.

załącznik 5.

  1. Zabawa ze śpiewem: „Nitka”

załącznik 4.

„Nitka”

Nitko, nitko, hej niteczko.

Zwijaj mi się równiuteńko,

W ładne kółko mi się zwiń,

Tylko mi się nie zerwij.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R93DK9ZJcjdPl

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 181.50 KB w języku polskim
Rs5bMm9ZjGeRC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 65.50 KB w języku polskim