Rozety w programie Scratch.
Autor/autorka
Aneta Schneider
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Rozety w programie Scratch.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Program wynikający z podstawy programowej informatyki dla klas 4‑6. Pokazanie możliwości wykorzystania wielokątów do budowania skomplikowanych rysunków.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie umiejętności budowania skryptów umożliwiających rysowanie ciekawych wzorów w programie Scratch z wykorzystaniem pętli.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania: prosty program steruje robotem lub innym obiektem na ekranie komputera
testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów,
posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
9. Metody i formy pracy
Metody pracy
Praca z ćwiczeniami na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
Praca na komputerze lub tablecie.
Pogadanka
Praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
zestaw komputerowy z dostępem do internetu lub zainstalowanym programem Scratch
strona portalu: Zintegrowana Plaforma Edukacyjna
tablica multimedialana
karta pracy
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, tablet z dostępem do Internetu
Przeglądarka internetowa
Tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE - rysowanie kwadratu i ośmiokąta foremnego.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie mają za zadanie narysować kwadrat, oraz ośmiokąt w programie scratch.mit.edu lub zainstalowanym programie na komputerze.
Nastepnie zapoznają się z przygotowanymi ćwiczeniami zamieszczonym w Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej https://moje.zpe.gov.pl/b-shared-owner/P3qkKNPP4, https://moje.zpe.gov.pl/b-shared-owner/PQhzDyXIr
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA - analiza wykonanych ćwiczeń
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie przedstawiają sposób wykonania przez siebie zadań, porównują z ćwiczeniami przedstawionymi przez nauczyciela i odpowiadają na pytania.
1. W jaki sposób wykonaliście ćwiczenie, czym ono różni się od rozwiązania przedstawionego przez nauczyciela?
2. Z jakimi problemami spotkaliście się przy narysowaniu figur?
3. W jaki sposób szybko można rysować dowolne figury?
Aktywność 3
Temat: TEORIA - Jak narysować rozety w programie Scratch?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej rysunki do wykonania przy użyciu, poznanych figur. https://moje.zpe.gov.pl/b-shared-owner/PoXsKq4Ss
Uczniowie analizują jakie bloki należy dodać, aby powstały przedstawione rozety. Próbują modyfikować ćwiczenia już wykonane. Dochodzą do wniosku, że wystarczy powtórzyć dane ćwiczenie kilkakrotnie, czyli wykorzystać możliwość pętli. Sami próbują ustalić ilość powtórzeń, aby dany rysunek zamknął się w całość. Dla uczniów, którym zadanie sprawia kłopot nauczyciel daje kartę pracy z podpowiedziami. https://moje.zpe.gov.pl/b-shared-owner/PKTRkyxE8
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA - tworzymy program do rysowania innych ciekawych rozet?
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie sami próbują stworzyć rysunek rozety na podstawie innych figur np: trójkata. Nauczyciel wspiera uczniów w ich pomysłach, pomaga dokonywać korekty. Uczniowie udostępniają swoje prace przez pocztę elektroniczną.
13. Sposób ewaluacji zajęć
https://forms.office.com/r/rWMLUUyeG8
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcje można prowadzić zarówno w trybie stacjonarnym jak i zdalnym, ponieważ wszystkie zadania można przygotować w Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna