Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozmawiamy o różnych mediach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna różnice w funkcjonowaniu różnych mediów.

Uczeń zna wady i zalety każdego z medium.

b) Umiejętności

Uczeń definiuje różne media, wskazuje na ich wady i zalety.

Uczeń zabiera głos w dyskusji o znaczeniu poszczególnych mediów.

Uczeń rozumie tekst Aleksandra Kumora „Radio i telewizja a książka”.

Uczeń przystosowuje bajkę Krasickiego „Czapla, ryby i rak” do zaprezentowania jej w różnych mediach.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie wymieniają znane i różne media. Zastanawiają się, jak wyglądałby świat bez mediów, wskazują, co byśmy stracili, a co byśmy wówczas zyskali.

Uczniowie pracują w grupach. Każda z nich otrzymuje do opracowania dobre i złe strony innego medium: radia, telewizji, Internetu, prasy, książki. Uczniowie powinni wskazać jak najwiecej wad i zalet konkretnego medium. Równocześnie uczniowie przygotowują hasła reklamowe zachęcające do korzystania z każdego z omawianych mediów.

Podczas prezentacji uczniowie uzupełniają wady i zalety każdego z medium.

Uczniowie odpowiadają, jak często korzystają z tych różnych mediów, które lubią najbardziej, uzasadniają swój wybór.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie czytają w podręczniku tekst Aleksandra Kumora „Radio i telewizja a książka” sprawdzają, czy autor zwrócił uwagę na te same cechy mediów, które wskazali uczniowie.

Uczniowie pracują w parach. Ich zadanie polega na ułożeniu pytań do tekstu, sprawdzających jego rozumienie.

Uczniowie czytają swoje pytania, razem z nauczycielem układają wspólny zestaw na tablicy i indywidualnie szukają odpowiedzi na powstałe pytania:

1. Na czym polega różnica w samej formie przekazu książki oraz radia i telewizji?

2. Na czym polega omówione przez autora poczucie autentyzmu i do którego medium się odnosi?

3. Co oferuje odbiorcy poczucie autentyzmu?

4. Na czym polega ukazywanie prawdy w środkach masowego przekazu?

5. Dlaczego autor nazywa łatwiejszym korzystanie z radia i telewizji, a nie z książki?

6. Jak przejawia się w radiu i telewizji ich wartość oświatowo‑wychowawcza?

7. Dlaczego zawód spikera nie przemija?

Uczniowie czytają swoje odpowiedzi.

Uczniowie odpowiadają, czy zgadzają się z autorem tekstu i jego przekonaniem o możliwościach radia i telewizji. Uczniowie odpowiadają, czy według nich autor nie przecenił możliwości radia i telewizji.

Uczniowie oceniają, czy internet, radio i telewizja mogą stać się zagrożeniem dla słowa drukowanego. Uzasadniają swoje opinie.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie przypominają sobie tekst bajki Krasickiego „Czapla, ryby i rak” i w grupach z początku lekcji zastanawiają się, jak przedstawiliby ten utwór w różnych mediach tak, aby był jak najbardziej atrakcyjny i przekonywał odbiorców, że to właśnie do tego konkretnego medium powinni jak najczęściej sięgać.

Uczniowie prezentują swoje prace.

5. Bibliografia

M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

6. Załączniki
brak

a) Karta pracy ucznia
brak

b) Zadanie domowe

Napisz, które z mediów lubisz najbardziej. Uzasadnij swoją wypowiedź.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza
brak

RQE94ebAKUYhf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.57 KB w języku polskim
R1TvRNB0eEpob

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim