Rozmawiamy o różnych mediach.
Rozmawiamy o różnych mediach
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna różnice w funkcjonowaniu różnych mediów.
Uczeń zna wady i zalety każdego z medium.
b) Umiejętności
Uczeń definiuje różne media, wskazuje na ich wady i zalety.
Uczeń zabiera głos w dyskusji o znaczeniu poszczególnych mediów.
Uczeń rozumie tekst Aleksandra Kumora „Radio i telewizja a książka”.
Uczeń przystosowuje bajkę Krasickiego „Czapla, ryby i rak” do zaprezentowania jej w różnych mediach.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Rozmowa
Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie wymieniają znane i różne media. Zastanawiają się, jak wyglądałby świat bez mediów, wskazują, co byśmy stracili, a co byśmy wówczas zyskali.
Uczniowie pracują w grupach. Każda z nich otrzymuje do opracowania dobre i złe strony innego medium: radia, telewizji, Internetu, prasy, książki. Uczniowie powinni wskazać jak najwiecej wad i zalet konkretnego medium. Równocześnie uczniowie przygotowują hasła reklamowe zachęcające do korzystania z każdego z omawianych mediów.
Podczas prezentacji uczniowie uzupełniają wady i zalety każdego z medium.
Uczniowie odpowiadają, jak często korzystają z tych różnych mediów, które lubią najbardziej, uzasadniają swój wybór.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają w podręczniku tekst Aleksandra Kumora „Radio i telewizja a książka” sprawdzają, czy autor zwrócił uwagę na te same cechy mediów, które wskazali uczniowie.
Uczniowie pracują w parach. Ich zadanie polega na ułożeniu pytań do tekstu, sprawdzających jego rozumienie.
Uczniowie czytają swoje pytania, razem z nauczycielem układają wspólny zestaw na tablicy i indywidualnie szukają odpowiedzi na powstałe pytania:
1. Na czym polega różnica w samej formie przekazu książki oraz radia i telewizji?
2. Na czym polega omówione przez autora poczucie autentyzmu i do którego medium się odnosi?
3. Co oferuje odbiorcy poczucie autentyzmu?
4. Na czym polega ukazywanie prawdy w środkach masowego przekazu?
5. Dlaczego autor nazywa łatwiejszym korzystanie z radia i telewizji, a nie z książki?
6. Jak przejawia się w radiu i telewizji ich wartość oświatowo‑wychowawcza?
7. Dlaczego zawód spikera nie przemija?
Uczniowie czytają swoje odpowiedzi.
Uczniowie odpowiadają, czy zgadzają się z autorem tekstu i jego przekonaniem o możliwościach radia i telewizji. Uczniowie odpowiadają, czy według nich autor nie przecenił możliwości radia i telewizji.
Uczniowie oceniają, czy internet, radio i telewizja mogą stać się zagrożeniem dla słowa drukowanego. Uzasadniają swoje opinie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przypominają sobie tekst bajki Krasickiego „Czapla, ryby i rak” i w grupach z początku lekcji zastanawiają się, jak przedstawiliby ten utwór w różnych mediach tak, aby był jak najbardziej atrakcyjny i przekonywał odbiorców, że to właśnie do tego konkretnego medium powinni jak najczęściej sięgać.
Uczniowie prezentują swoje prace.
5. Bibliografia
M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
6. Załączniki
brak
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Napisz, które z mediów lubisz najbardziej. Uzasadnij swoją wypowiedź.
7. Czas trwania lekcji
45 minut