Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Rozmieszczenie ludności. Urbanizacja

  • uczeń zna terminy: urbanizacja, wskaźnik średniej gęstości zaludnienia , wieś, miasto, aglomeracja strefa podmiejska,

  • uczeń zna różnice między aglomeracją monocentryczną i aglomeracją policentryczną,

  • uczeń umie obliczyć gęstość zaludnienia na jednostkę powierzchni wybranych obszarów w Polsce,

  • uczeń wymienia formy urbanizacji i przykłady obszarów zurbanizowanych,

  • uczeń podaje i opisuje na wybranych przykładach funkcje miast.

  • uczeń potrafi opisać na podstawie mapy tematycznej aktualne rozmieszczenie ludności w Polsce,

  • uczeń potrafi wyjaśnić przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności,

  • potrafi uzasadnić, jaki wpływ na środowisko ma wzrost liczby ludności miejskiej.

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca grupowa

Metody: praca z mapą, praca z tekstem źródłowym (tekst z podręcznika) – karta pracy, analiza danych statystycznych

Środki dydaktyczne

Podręcznik „Planeta 3” (str. 68 – 70) ,Niezbędnik, Atlas geograficzny „Polska, kontynenty, świat” PPWK „Nowa Era” lub Atlas Świata Wyd. Rożak; karty pracy

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania sprawdzające materiał z poprzedniej lekcji:

    • jaki system podziału administracyjnego obowiązuje w Polsce ?

    • wymień województwa Polski północnej (południowej, wschodniej, zachodniej, centralnej)

    • jaka jest najwyższa jednostka podziału administracyjnego?

    • jaki jest organ władzy ustawodawczej na szczeblu gminy, powiatu, województwa?

    • kto kieruje pracami urzędu wojewódzkiego (sejmiku wojewódzkiego, starostwa powiatowego, urzędu gminy)?

  • nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe zespoły tak, aby otrzymał parzystą ilość zespołów,

  • grupy wybierają swojego lidera,

  • nauczyciel poleca liderom grup odliczenie do 2 (jedynki stanowią grupy I a dwójki – grupy II ).

  • nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji, wyjaśnia cele lekcji, podaje wymagania edukacyjne i rozdaje karty pracy dla grup,

  • praca grupowa w oparciu o środki dydaktyczne (podręcznik, atlasy, słownik) -czas na rozwiązanie zadania ok. 15 min.,

  • uczniowie wykonują zadania z karty pracy. Nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia,

  • nauczyciel prosi przedstawicieli grup o zaprezentowanie rozwiązanych kart pracy,

  • prezentacja pracy poszczególnych grup,

  • nauczyciel ocenia pracę uczniów.

  • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości, np.:

    • wymień czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności Polski,

    • wymień przyczyny , które decydują o migracji wewnętrznej ze wsi do miast,

    • wyjaśnij, czym różni się aglomeracja monocentryczna od konurbacji,

    • podaj przykłady aglomeracji policentrycznych i monocentrycznych.

    1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II, SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

    5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk –Straszyn 2004.

    7. Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str.50–53) Wyd. M. Rożak Gdańsk –Straszyn.2004.

Załączniki

Karta pracy ucznia

Informacja dodatkowa:

Scenariusz lekcji z wykorzystaniem burzy mózgów i metaplanuStruktura zatrudnienia i problem bezrobocia” mojego autorstwa znajduje się znajduje się w: „Książce nauczyciela Puls Ziemi 3”. Wydawnictwa Rożak.


Opracowanie Urszula Różycka – Nocuń

Rw5VIhkb58Rgk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim