Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Metody i systemy produkcji w zakładzie odzieżowym

MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych – technik przemysłu mody 311941

Rozmieszczenie stanowisk pracy w procesie produkcji odzieży

GRA EDUKACYJNA

11
Instrukcja korzystania z gry

Ekran startowy narzędzia został przedstawiony poniżej.

R1CETw0mszq9H
Widok ekranu startowego gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie na przycisk „włącz tryb pełnoekranowy” spowoduje uruchomienie gry w widoku pełnoekranowym. Wyświetli się wtedy ekran z tytułem i opisem gry. Pod tytułem gry widoczne są dwa przyciski:

  • kontynuuj grę - kliknięcie na ten przycisk umożliwia kontynuowanie wcześniej rozpoczętej gry,

  • rozpocznij nową grę - kliknięcie na ten przycisk rozpoczyna nową grę. W górnym prawym rogu ekranu znajdują się dwa przyciski funkcyjne: -pomoc - po kliknięciu na ten przycisk wyświetla się nowe okno z sekcją „pytania i odpowiedzi”, można tam znaleźć zagadnienia występujące w grze,

  • zamknij grę - kliknięcie tej ikony zamyka grę.

    R14QQJYYaBdpH
    Widok ekranu tytułowego gry
    Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisków kontynuuj grę lub rozpocznij nową grę wyświetli się ekran z pytaniami z gry. W przypadku kontynuowania gry będzie to ostatnie pytanie, przy którym wcześniej użytkownik wyłączył grę.

W prawej części górnego menu znajdują się także wcześniej opisane ikony „pomoc” oraz „zamknij grę”.

Pod paskiem z informacjami o grze w części okien pojawia się przycisk pozwalający wrócić do poprzedniej strony „Wróć do poprzedniej strony”.

R1BrnuOvOW5g1
Ekran wyboru misji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pytania w grze są jednokrotnego oraz wyboru. Odpowiedzi zaznacza się, klikając lewym przyciskiem myszy na dany prostokąt, który ją zawiera, a następnie na przycisk „zatwierdź odpowiedź” znajdujący się poniżej.

R3LUdWrmjoxva
Widok przykładowego zadania z gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyświetli się wtedy informacja zwrotna. W przypadku negatywnej informacji zwrotnej na ekranie pojawią się dodatkowe informacje, mogące pomóc w prawidłowym wykonaniu zadania.

Odpowiedzi udziela się tak długo, aż zaznaczy się poprawną odpowiedź. Dlatego w negatywnej informacji zwrotnej należy kliknąć przycisk „spróbuj ponownie”, aby wrócić do pytania. Należy zwrócić uwagę, że kolejność wyświetlania odpowiedzi jest losowa.

REeWSRNhkVtXu
Okno z negatywną informacją zwrotną
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania polegają na udzieleniu odpowiedzi podczas rozmowy z klientem lub Mistrzem Fachu. Wtedy tekst postaci wyświetla się w dolnej części ekranu. Po zakończeniu wypowiedzi wyświetli się przycisk „udziel odpowiedzi”. Po kliknięciu na niego wyświetli się ekran z kilkoma odpowiedziami do wyboru. Schemat udzielania odpowiedzi jest taki sam jak do wcześniej opisanych pytań.

R1bPgacEoGInV
Widok na ekran rozmowy z postacią
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu wszystkich zadań na ekranie pojawia się podsumowanie, które zawiera informacje o zaliczeniu gry.

RL575GjRQ8OdV
Widok na ekran z zakończeniem gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod informacją znajdują się dwa przyciski:

  • zagraj jeszcze raz - resetuje uzyskany wynik i pozwala na ponowne odtworzenie gry,

  • zamknij grę - zapisuje uzyskany wynik i zamyka grę.

    Rge5TvgQ9U9pN
    Ekran ukończenia misji
    Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

RhT3FgiEik6Cv
Nagranie lektorskie o treści: W tej grze wcielisz się w rolę projektanta procesu produkcyjnego w zakładach odzieżowych. Twoja wiedza na temat metod produkcji odzieży, możliwości rozmieszczenia stanowisk pracy, a także różnych systemów organizacji produkcji może wpłynąć na znaczną poprawę funkcjonowania firmy. Może jej też zaszkodzić, jeśli będziesz doradzać źle. Misje, które masz do wykonania, wymagają nie tylko wiedzy teoretycznej, ale też umiejętności planowania i przewidywania. Powodzenia!
R3aIcNBbseT0M
Gra edukacyjna pt. Rozmieszczenie stanowisk pracy w procesie produkcji odzieży
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
RgVhNcXjYnHgf
Ćwiczenie 1
Firma odzieżowa otrzymała zlecenie na uszycie damskich bluzek. Pierwsza partia obejmowałaby 300 000 sztuk w 16 rozmiarowzrostach. Bluzki będą miały fason koszulowy z męskim mocno usztywnionym kołnierzykiem, wydłużonymi ramionami i długimi rękawami z mankietem. Boczne rozcięcia muszą być zaokrąglone, a dół przedłużony z tyłu. Przygotowana jest dokumentacja technologiczno-techniczna, w której znajdują się szczegóły dotyczące fasonu.

Wskaż, jaka metoda produkcji będzie najlepsza, żeby zrealizować to zamówienie?
Możliwe odpowiedzi: 1. Do podjęcia się wykonania takiego zamówienia potrzebny jest określony system organizacji produkcji., 2. Przy realizacji tego typu zamówienia można wybrać dowolny system organizacji produkcji.
RTGJkPO2iDcEf
Ćwiczenie 2
Wybierz metodę produkcji odpowiednią do wykonania zamówienia 300 000 sztuk bluzek koszulowych damskich w 16 rozmiarowzrostach. Możliwe odpowiedzi: 1. metoda potokowa, 2. metoda grupowa, 3. metoda indywidualna
RLXM1Dt8W5Xto
Ćwiczenie 3
Czy metoda indywidualna sprawdzi się przy zamówieniu 300 000 sztuk bluzek koszulowych damskich w 16 rozmiarowzrostach? Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Metoda indywidualna nie sprawdzi się, ponieważ wszystkie czynności niezbędne przy wytwarzaniu danej sztuki odzieży wykonuje jeden pracownik., 2. Metoda indywidualna sprawdzi się przy tym zamówieniu.
RoCSepw1tC38a
Ćwiczenie 4
Wskaż, jakim typem produkcji jest uszycie 300 000 bluzek o jednakowym fasonie. Możliwe odpowiedzi: 1. Przy tym zamówieniu mamy do czynienia z produkcją seryjną., 2. Przy tym zamówieniu mamy do czynienia z produkcją jednostkową., 3. Przy tym zamówieniu mamy do czynienia z produkcją masową.
R1XbtcK2mH4EV
Ćwiczenie 5
Wskaż, czym charakteryzuje się produkcja seryjna. Możliwe odpowiedzi: 1. Produkcja seryjna obejmuje pewną liczbę wyrobów wytworzonych w określonym czasie. Ten typ produkcji dotyczy wszystkich segmentów odzieżowych, które zmieniają się w zależności od obowiązującej mody., 2. Produkcja seryjna polega na produkcji odzieży, która nie ulega zmianom mody, np. służbowej.
RX62usAMxuPgb
Ćwiczenie 6
Określ, w jaki sposób najczytelniej przedstawić system organizacji produkcji. Możliwe odpowiedzi: 1. Systemy organizacji produkcji najlepiej przedstawić na schemacie., 2. Systemy organizacji produkcji najlepiej przedstawić w formie szczegółowego opisu.
RUnMZ0mzb3Jcf
Ćwiczenie 7
Szwalnia przeniosła się do nowego budynku i zatrudniła dodatkowych pracowników. W nowej szwalni znajduje się 48 stanowisk pracy. Zakład zatrudnia 48 pracowników szwalni, szykowacza i pracownika kontroli jakości. W związku z tym potrzebny jest nowy projekt systemu produkcji, który uwzględnia, że praca powinna rozpocząć się jak najszybciej, w związku z dużym zamówieniem na nowy sezon.

Określ, czy w opisanej sytuacji istotny jest odpowiedni system organizacji produkcji.
Możliwe odpowiedzi: 1. Do wielkości szwalni trzeba dobrać odpowiedni system organizacji produkcji., 2. Liczba pracowników nie ma znaczenia przy projektowaniu rozmieszczenia stanowisk.
R1XGfqCBl9OcH
Ćwiczenie 8
Wskaż, który system produkcyjny będzie najwłaściwszy dla zakładu, który zatrudnia 48 pracowników szwalni, szykowacza i pracownika kontroli jakości. Możliwe odpowiedzi: 1. Najwłaściwszy system to potok z synchronizowanymi zespołami obróbkowymi., 2. Najwłaściwszy system to system taśmowy sekcyjny., 3. Najwłaściwszy system to system synchro., 4. Najwłaściwszy system to system taśmowy.
R1ASTSneVYdWV
Ćwiczenie 9
Wskaż, jakie są zalety systemu potok z synchronizowanymi zespołami obróbkowymi. Możliwe odpowiedzi: 1. Efektywne wykorzystanie urządzeń i maszyn, możliwość szybkiej zmiany asortymentu oraz zmniejszenie ryzyka zatorów i przestojów., 2. Możliwość wykorzystania pracowników o niskich kwalifikacjach inżynieryjno-technicznych., 3. Prosty sposób ustawienia stanowisk pracy.
R14IYhzMrAFsC
Ćwiczenie 10
Określ, jakie zespoły obróbkowe będą potrzebne do wykonania bluzki damskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. Zespoły: montażowy, wykończeniowy, przody, tyły, rękawy, kołnierze., 2. Zespoły: montażowy, wykończeniowy, przody, tyły, rękawy, pliski, mankiety., 3. Zespoły: montażowy, wykończeniowy, przody, rękawy, kołnierze, mankiety.
R1UgLQTKm9jxu
Ćwiczenie 11
Zaznacz wszystkie nazwy stanowisk w systemie taśmy sekcyjnej. Możliwe odpowiedzi: 1. zespół wykończeniowy, 2. zespół montażu wykończeń, 3. zespół kontrolny, 4. zespół montażowy, 5. kontrola jakości elementów odzieży, 6. zespoły obróbkowe: przody, tyły, rękawy, kołnierze

Powiązane ćwiczenia