R1BAJBUokYRnW
Fotografia przedstawia scenę muzyczną. Na pierwszym planie znajduje się widownia z miejscami siedzącymi. Po jej prawej oraz lewej stronie znajdują się schody, prowadzące na scenę. Na środku sceny ukazano miejsca siedzące dla orkiestry, po prawej stronie znajduje się instrument muzyczny. Nad sceną jest balkon, na którym znajdują się miejsca siedzące dla widowni.

Różne oblicza koncertu

Widok na salę koncertową, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na salę koncertową, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

R1GpcVAqpHbxU
Dziecko myślące o muzyce, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dziecko myślące o muzyce, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Kiedy pada wybór na muzykę wydaje się rzeczą prostą, czego i gdzie będziemy słuchać, bo przecież ONA jest zawsze na wyciągnięcie ręki. Pozornie łatwy dostęp do „świata dźwięków” sprawia jednak, że wybór nie jest rzeczą tak oczywistą.

W Polsce i na świecie istnieje wiele instytucji, które zajmują się muzyką w szerokim tego słowa znaczeniu. Nie są to tylko sale koncertowe, opery czy filharmonie, których podstawową misją jest budowa i komunikacja wymiaru kulturalnego marki naszego kraju. Często blisko nas są działające domy kultury, gmachy muzeów, świetlice, akademie muzyczne, obiekty filharmonii, teatry muzyczne, opery, siedziby orkiestr, stowarzyszenia czy fundacje włączając się w liczne projekty artystyczne przedstawiają gotową ofertę wydarzeń dla każdego odbiorcy.

Niniejszy materiał będzie stanowić dodatek uzupełniający wiedzę z zakresu najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce i na świecie, wsparty filmową opowieścią o ich działalności. Warto również zobaczyć krótki film, opowiadający o uczestnictwie w kulturze muzycznej, który wyjaśni między innymi, jakie formy może przybrać sama organizacja koncertu w postaci: recitalu [czytaj: reczitalu], koncertu plenerowego, wydarzenia operowego, operetkowego czy musicalu [czytaj: mjuzikalu]. Tutaj znajdziesz krótkie wiadomości o naszych flagowych instytucjach narodowych, zajmujących się muzyką, czyli o: Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia, Narodowym Forum Muzyki oraz pozostałych.

Max Lucado
Max Lucado A man who wants to lead the orchestra must turn his back on the crowd

Człowiek, który chce dyrygowaćDyrygowaniedyrygować orkiestrą, musi odwrócić się od tłumu.

cyt1 Źródło: Max Lucado, A man who wants to lead the orchestra must turn his back on the crowd, dostępny w internecie: https://medium.com/@debsofield/a-man-who-wants-to-lead-the-orchestra-must-turn-his-back-on-the-crowd-d311788235ea [dostęp 2022].
Nauczysz się
  • rozpoznawać różne rodzaje koncertów;

  • definiować podstawowe pojęcia takie jak: koncert, recital, opera, musical, operetka;

  • wymieniać przykłady sztandarowych utworów z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej;

  • opowiadać o podstawowych zasadach organizacji i przygotowań do koncertu.

Muzyczne metropolie, nie tylko w Polsce

Zerkając na ilość teatrów i instytucji muzycznych w Polsce można zauważyć, że największa liczba takich placówek przypada na województwo mazowieckie. Kolejne miejsce zajmuje województwo małopolskie, trzecie – śląskie, dalej dolnośląskie, pomorskie i wielkopolskie.

Rhq4BCNot6uay
Ilostan teatrów i instytucji muzycznych w Polsce w 2020 r., na podstawie danych z GUS, v, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilostan teatrów i instytucji muzycznych w Polsce w 2020 r., na podstawie danych z GUS, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

W ostatnich czasach podniosła się znacząco rola bibliotek, które pełniąc swoje statutowe obowiązki rozpowszechniania czytelnictwa, stają się - nawet w niewielkich miejscowościach - dynamicznymi ośrodkami kulturotwórczymi. W nich odbywają się często wystawy, zajęcia artystyczne połączone z muzyką, a także liczne koncerty. Poniżej przedstawiona biblioteka posiada scenę kameralną, małe studio streamingowe [czytaj: strimingowe] oraz liczne zbiory płyt winylowych do odsłuchu.

Cały świat podziwia nie tylko przepiękną aranżację kwiatową, ale przede wszystkim dźwięki płynące ze słynnej „Złotej Sali” Musikverein [czytaj:muzikwerajn]. To corocznie stąd Filharmonicy Wiedeńscy grają Koncert, który transmitowany jest do blisko 90 krajów, by przywitać w ten sposób pierwszy dzień Nowego Roku.

W stolicy Austrii – Wiedniu - istnieje równie piękny zabytkowy budynek Opery Narodowej. Nie sposób w tym momencie zapomnieć o kolejnym miejscu, którego największym zaszczytem każdego muzyka czy człowieka kochającego muzykę, jest chociażby krótki pobyt w słynnym Teatrze Albert Hall [czytaj: albert hol] z najznamienitszą salą koncertową w Wielkiej Brytanii.

Wymienić jednym tchem należy również słynny cud muzyczno‑architektoniczny przypinający rozpostarte żagle w postaci Opery w dalekiej Australii w Sydney [czytaj: sidnej].

Za chwilę zobaczycie film „Różne oblicza koncertu w instytucjach kultury”. Ta część lekcji podpowie Wam, jak może wyglądać przygotowanie wydarzenia jakim jest koncert w różnych miejscach, nie tylko w naszym kraju.

Zanim jednak go zobaczycie, sprawdzicie swoją wiedzę, czy znacie pojęcia związane z salą koncertową. Co kryje opera?

R1IgqhdInhKjW
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę komputerową, na której przedstawiono koncert operowy. Na scenie stoi śpiewający mężczyzna i kobieta. Między nimi stoją elementy scenografii, takie jak kopie kolumn greckich. Scena objęta jest z boku kulisami, a u góry – kurtyną. Na artystów pada światło reflektorów. Przed sceną, poniżej jej poziomu znajduje się orkiestron z dyrygentem i orkiestrą. Dalej, na fotelach ułożonych w równych rzędach siedzi widownia. Rzędy foteli pną się do góry, im dalej od sceny. Po prawej stronie ilustracji znajduje się panel boczny z kilkoma hasłami. Na górze napisano tytuł ilustracji: „Co kryje opera?”. Pierwsze hasło to: Scena. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się powierzchnia sceny, razem ze śpiewakami i kurtyną. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Scena jest to miejsce w operze, na którym wystawiane są utwory. Znajduje się na podwyższeniu, aby była widoczna dla każdego widza. Często scenę od widza odgradza ruchoma kurtyna. Scena jest wyposażona w odpowiednie elementy, które umożliwiają przygotowanie widowiska od strony technicznej, takie jak reflektory czy miejsca, na których można zawiesić elementy dekoracyjne. Jej układ powinien ułatwiać artystom swobodne przemieszczanie się. Pod tekstem umieszczono zdjęcie - widok na scenę w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Zdjęcie przedstawia salę koncertową, ukazaną w kierunku sceny. Scena jest otoczona prostokątną ramą w kolorze czarno‑białym. Z góry zwisa udrapowana, czerwona kurtyna. Na scenie stoją elementy scenografii. Widownia składa się z ułożonych w rzędy foteli, a po obu stronach znajdują się loże na kilku poziomach. Ściany i sufit mają jasny, beżowy kolor. Następne hasło to: Widownia. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetlają się rzędy foteli z siedzącymi na nich ludźmi, a także podświetlają się boczne części opery z lożami, przypominającymi balkony. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Widownia to część obiektu przeznaczona dla widzów. Współczesne widownie w operach wznoszą się ku górze im dalej od sceny, żeby zapewnić jak najlepszą widoczność. Na widownię składają się także wielopiętrowe loże. Pod tekstem umieszczono zdjęcie widowni w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Widownia składa się z czerwonych foteli, ułożonych w równe rzędy. Pośrodku fotele przedzielone są korytarzem. Od lewej do prawej strony, na kilku poziomach znajdują się loże z innymi miejscami siedzącymi. Sufit i ściany sali mają jasny kolor. Następne hasło w panelu bocznym to: Dyrygent. Po kliknięciu w hasło, podświetla się jego sylwetka. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dyrygent to osoba, która kieruje zespołem muzycznym czy wykonaniem opery. W swojej ręce zazwyczaj trzyma batutę, choć nie jest to konieczny element. Może dyrygować samymi rękoma. Najtrudniejszym zadaniem dyrygenta jest nadanie wyjątkowego brzmienia wykonaniu danego utworu. Wprowadza swój element interpretacji utworu i szlifuje detale. Ponadto pilnuje, aby wszystkie instrumenty były idealnie zgrane ze sobą w czasie i rozwiewa wszelkie wątpliwości muzyków co do sposobu zagrania utworu, niczym muzyczny instruktor. Pod tekstem umieszczono zdjęcie Massimiliano Caldi, włoskiego dyrygenta. Mężczyzna w prawej, uniesionej dłoni trzyma batutę, a lewą rękę ma wyciągniętą do boku. Głowę unosi do góry, a jego wzrok utkwiony jest w dali. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, białą kamizelkę, białą muszkę i czarną marynarkę. Przed nim siedzi orkiestra. Następne hasło to: Orkiestron. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się miejsce poniżej sceny, w którym siedzą ludzie grający na instrumentach. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Orkiestron, inaczej podscenie. Jest to miejsce przeznaczone dla orkiestry i znajduje się przed sceną, poniżej jej poziomu. Może być także częściowo zadaszone. Pod tekstem umieszczono zdjęcie orkiestronu, wypełniony grającą orkiestrą. Krzesła są ustawione jedne przy drugim. Muzycy mają rozłożone pulpity z nutami. Po prawej stronie stoi dyrygent. Następne hasło to: Solista. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się sylwetka solisty. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Solista to nie tylko śpiewak, który wykonuje utwór solowy, ale także partię solową w operze. Każdy z solistów śpiewa konkretnym głosem. Podstawowe głosy kobiece, od skali w najwyższym rejestrze do najniższego, to sopran, mezzosopran, alt. Dla głosów męskich to kontratenor, tenor, baryton, bas. Pod tekstem umieszczono zdjęcie śpiewaczki operowej Lise Davidsen w tytułowej roli „Ariadny na Naxos” Richarda StraussaMetropolitan Opera w lutym 2022 r. Kobieta ma uchylone usta, zamknięte oczy i zmarszczone brwi. Na jej twarz pada światło reflektora. Na głowie ma koronę stworzoną z błyszczących kryształków. Jest ubrana w obszerną, zwiewną szatę w kolorze ciemnogranatowym, ze srebrną, błyszczącą nitką. Tło jest ciemne. Następne hasło to: Scenografia. Po kliknięciu w hasło, na ekranie podświetlają się elementy scenografii na scenie, między innymi przedmioty wzorowane na kolumnach greckich. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Scenografia to oprawa plastyczna spektaklu, między innymi dekoracje znajdujące się na scenie, odpowiednio dobrane oświetlenie oraz rekwizyty. Tymi wszystkimi elementami zajmuje się scenograf. Scenografia powinna wyglądać autentycznie, czyli wiernie odwzorowywać przedmioty z życia codziennego, które scenograf chce imitować. Pod tekstem umieszczono zdjęcie bogatej scenografii z neonowymi światłami z opery „Halka” Stanisława Moniuszki w inscenizacji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Zdjęcie przedstawia scenę z opery, ze współczesną scenografią. Scena przypomina dyskotekę, ludzie ubrani we wzorzyste stroje tańczą w różnych grupach. Niektórzy stoją na stołach. Na środku stoi zgarbiony mężczyzna, na którego pada białe światło. Reszta sceny skąpana jest w niebieskim, neonowym świetle. Za ludźmi znajduje się fragment budynku, na dachu którego znajduje się neonowy napis hotel. Ostatnie hasło to: Kulisy. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetlają się strzałki, wskazujące w boki sceny, za kotary. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Kulisy to część teatru lub opery za sceną i/lub po obu jej stronach, niewidoczna dla widzów. Kulisy boczne są zazwyczaj przykryte kotarą. Za kulisami znajduje się oprawa techniczna wydarzenia. Można przechowywać tam rekwizyty. Zza kulis wyłaniają się artyści, wchodzący na scenę. Pod tekstem umieszczono zdjęcie przedstawiające oprawę techniczną wydarzenia za kulisami. Zdjęcie przedstawia stolik, na którym ułożony jest sprzęt elektroniczny. Na ekranach wyświetla się widok na scenę i widownię. Na laptopie wyświetla się ścieżka dźwiękowa. Na sprzęcie świecą się diody, podłączone są kable. W tle znajdują się kulisy, w których stoją ludzie, a za nimi jest scena.
Co kryje opera? Pojęcia związane z salą koncertową, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Co kryje opera? Pojęcia związane z salą koncertową, licencja: CC BY 3.0.
RhMFYWoiOWSt1
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Instytucje kultury”.
Polecenie 1

Dokonaj wyboru dwóch instytucji kultury, które najbardziej zapamiętałaś/-eś z filmu. Przygotuj krótką, zwięzłą informację, która byłaby równocześnie jej reklamą. Zadanie wykonaj sam/-a lub w małej grupie i przedstaw klasie.

R1PfL6NcRbyBS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wymień nazwę przedstawionej w filmie instytucji kultury, w której znajdują się największe organy na świecie

R1cOKX1qAio8v
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

W jakim mieście Polski znajduje się Narodowa Orkiestra Symfoniczna?

R1O4HKoJHzou8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Taktowanie czy dyrygowanie?

R10e8W3xUa48G
Lesław Chmielewski, „Sie ma” - karykatura Jurka Owsiaka, 2019 r., pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Lesław Chmielewski, Sie ma - karykatura Jurka Owsiaka, Karykatura, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/369787819408986651/ [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Sztuka dyrygowaniaDyrygowaniedyrygowania to tak naprawdę sposób „zarządzania zasobami ludzkimi”. Ta trudna sztuka kształtowała się na przestrzeni wielu wieków. Dzisiaj wiemy, że nie wystarczy zestaw specjalnie przetrenowanych gestów, wyrazów twarzy, mimiki, układu i ruchów czasami całego ciała, by zjednać sobie zespół. Rzadko kiedy zdarza się dyrygent spokojnie stojący przed orkiestrą czy chórem i w sposób minimalistyczny pokazujący wolę interpretowania danego dzieła muzycznego. Sam ruch czy gestykulacja jest częścią tego spektaklu zwanego dyrygowaniem, gdyż to osobowość danego człowieka pozwala nawiązać nić porozumienia z orkiestrą czy chórem. W całej historii muzyki było bardzo wielu dyrygentów, a niektórych z nich łatwiej zapamiętać wraz z orkiestrami, które prowadzili od lat. Wybitnymi dyrygentami, którzy przeszli za życia do historii należą:

  • Herbert von KarajanHerbert von KarajanHerbert von Karajan [czytaj: herbert fon karajan] - prowadzący między innymi orkiestrę Symfoników Wiedeńskich (Austria);

  • Claudio AbbadoClaudio AbbadoClaudio Abbado [czytaj: klaudio abado], który prowadził prawie wszystkie największe orkiestry z mediolańską La Scala [czytaj: la skala] na czele (Włochy);

  • Sir John Eliot GardinerJohn Eliot GardnierSir John Eliot Gardiner [czytaj: ser dżon eljot gardyner] – dyrygował wiodącymi orkiestrami symfonicznymi świata, w tym London Symphony Orchestra (Wielka Brytania) i Gewandhausorchester z Lipska (Niemcy);

  • Leonard BernsteinLeonard BernsteinLeonard Bernstein [czytaj: leopold bernsztajn] - niezapomniany popularyzator i pasjonata muzyki oraz rewelacyjny dyrygent wielu orkiestr, w tym nowojorskich filharmoników.

Herbert von Karajan
Claudio Abbado
John Eliot Gardnier
Leonard Bernstein
RZPUeJUTrro54
Utwór pod tytułem „Marsz Radetzkiego” Opus 228 autorstwa Johanna Straussa w wykonaniu orkiestry Berliner Philharmoniker pod batutą Herberta von Karajana. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma uroczysty, wesoły, dostojny charakter oraz wzbogacone przez intensywne zastosowanie instrumentów perkusyjnych (przede wszystkim talerzy) brzmienie.
Polecenie 4

Opisz krótko pojęcie metrum. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RnmNEsLInB4ph
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Utwór powyżej to zwyczajowy finał noworocznego koncertu z wiedeńskiej „Złotej Sali”. Wsłuchaj się w takt powyższego utworu i spróbuj nim zadyrygować. Napisz poniżej w jakim metrumMetrummetrum jest skomponowany?

RkAnn3o1JpP6w
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

TaktowanieTaktowanieTaktowanie można skojarzyć z dyrygowaniem lub samym dyrygentem, takim który stoi na przykład przed chórem lub orkiestrą. Poprzez taktowanie pokazujemy, w jakim metrum i tempie utrzymane jest dane ćwiczenie lub utwór. Sam ruch ręki wykonywany jest według określonych najpopularniejszych schematów: na dwa, na trzy i na cztery (patrz powyżej). Najbardziej popularne schematy metrum są na 2/4, 2/8, 3/4, 3/8, 4/4, 4/8 i tak dalej. Można te ruchy wykonywać jednoręcznie lub obiema rękoma równocześnie. Taktowanie można traktować jako wstęp do dyrygowania. Służy przede wszystkim uporządkowaniu schematu rytmicznego, a dla zespołu jest wskazówką poczucia jednego taktu i pulsu.

RKnCxed9RGEKJ
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Taktowanie”.
Polecenie 5

Omów krótko technikę taktowania oraz samo taktowanie na 2/4. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1EP7p6Rz4ar9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Spróbujcie naśladować ruchy postaci z animacji. Może będziesz dyrygentem lub kierownikiem szkolnego zespołu muzycznego?

Polecenie 6

Określ, w jakim metrum jest taktowany utwór W. A. Mozarta „Marsz turecki”?

RxgVyYnhchG6j
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Na podstawie fragmentu filmu, zapisz w jakim metrum taktują dzieci?

R5v4Q9ez23eyX
Animacja przedstawia przykład taktowania. Na ekranie znajdują się dwie animowane postacie - dziewczynka z lewej strony i chłopiec z prawej. Oboje wykonują taki sam ruch rękoma. Na raz przesuwają obie dłonie pionowo w dół, na dwa - rozkładają dłonie poziomo, daleko od siebie, a na trzy wykonują ruch po skosie do góry, łącząc obie dłonie.
R1YRCaBijpG3h
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Być albo nie być… muzykiem? Oto jest pytanie.

Podczas koncertu napawamy się widokiem grających muzyków czy wykonujących z przejęciem swoje partie wokalne śpiewaków. Widzowie wręcz chłoną całość spektaklu muzycznego, koncertu czy przedstawienia operowego, który może się wydawać nieskończonym pasmem przyjemności doznań i emocji na największym poziomie. Aby tak prezentować muzykę, stworzyć koncert niezapomnianym wydarzeniem musi być spełnionych wiele czynników, o których opowiedzą Wam sami muzycy: instrumentaliści z różnych zespołów, soliści oraz inne osoby odpowiedzialne za całokształt organizacyjny wydarzenia muzycznego.

Ta część zostanie uzupełniona wywiadami z muzykami, dotyczącymi ich pracy i przygotowaniami do koncertu. Wśród osób zajmujących się organizacją koncertu zobaczycie jaką rolę pełni dyrygent, a nawet w jaki sposób prowadzi zespół. Zanim jednak sprawdzicie swoje umiejętności organizatorskie dyrygenckie warto nauczyć się podstaw taktowania w najbardziej znanych metrum muzycznym, czyli: na dwa, trzy i cztery.

RfCJ2GkjMpN9Z
Film pod tytułem „Trudna sztuka organizacji koncertu”. Film opowiada o pracy podczas organizacji koncertu.
Polecenie 8

Na podstawie wiedzy z filmu przygotuj krótką notatkę o tym, jak zorganizowałabyś/-łbyś koncert lub wieczór muzyczny w warunkach szkolnych. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rc64FhVvtB3Wt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Odpowiedz na pytanie. Jakiego rodzaju koncerty odbywają się w filharmonii? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1KeHlbVLNa6M
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Wymień trzy formy przedstawionych w filmie rodzajów koncertów.

RZu3re0qMyluQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1byrzcxxA1fu
Film pod tytułem: „ Koncert i jego różne oblicza”. Film opowiada o różnych rodzajach koncertów, między innymi o: operze, operetce, musicalu, recitalu.
Polecenie 11

Na podstawie wiedzy zdobytej z filmu wymień przynajmniej jeden przedstawiony w filmie atrybut związany z muzyką?

R1VtANWnnmcXo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Scharakteryzuj krótko pojęcie „recital” [czytaj: reczital]. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RdHmI92zYMZCA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Odpowiedz na pytanie. Do której z instytucji kulturalnych wybierzesz się, jeżeli będziesz chcieć zobaczyć tancerzy tańczących w pointach?

R1eYUvOuCdqgK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Jako uczestnicy życia kulturalnego dokonujemy wyboru, nie zawsze zdając sobie sprawę z tego czy jesteśmy tylko biernymi odbiorcami muzyki czy także jej twórcami? Taki proces uwarunkowany jest zarówno szeregiem czynników indywidualnych, na przykład potrzebami kulturowymi każdego z nas, jak i czynnikami o charakterze społecznym. Decyduje o tym czasami nasz poziom wykształcenia – wiedza ogólna, jaką posiadamy, sytuacja rodzinna lub miejsce, w którym żyjemy i dorastamy. Ale to nie jedyne czynniki, które wpływają na formę uczestnictwa nas w kulturze. Najłatwiej zacząć jest… od Bacha, tak jak w piosence Zbigniewa Wodeckiego, czyli poczuć muzykę od środka, całym sobą. A jak to zrobić? Możliwości są nieograniczone. Wybór zależy tylko od Ciebie.

R71ZBvEpttv09
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.

Ćwiczenia

RU2lX1uDvfM5z
Ćwiczenie 1
Zaznacz województwo, w którym znajdowało się najwięcej teatrów oraz instytucji muzycznych w 2020r. Możliwe odpowiedzi: 1. Województwo małopolskie, 2. Województwo dolnośląskie, 3. Województwo mazowieckie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RrZn3fi5dVjC71
Ćwiczenie 1
Ustal, skąd pochodzi plakat:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RehjhpiO8Pfb0
Ćwiczenie 2
Połącz w pary pojęcie z odpowiednią definicją. Taktowanie Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Metrum Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Akustyka Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Sekcja smyczkowa Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RitODVgXB13cF21
Ćwiczenie 2
Ustaw elementy w odpowiednich miejscach sali koncertowej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R11fUjAAZQPTZ1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdanie. 1. Repertuar muzyczny, 2. Recital, 3. Koncert, 4. Scenografia, 5. Opera - to rodzaj listy utworów prezentowanych w określonej placówce kulturalnej, z zapisaną datą, miejscem i czasem koncertu. W nim również pojawiają się nazwiska wykonawców oraz współorganizatorów przedsięwzięcia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1FNWGab2ljNl
Ćwiczenie 4
Wskaż imię i nazwisko dyrygenta prowadzącego orkiestrę Symfoników Wiedeńskich (Austria). Możliwe odpowiedzi: 1. Leonard Bernstein, 2. Claudio Abbado, 3. Herbert von Karajan
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rz439o9Caaq8o1
Ćwiczenie 4
Dopasuj fotografie do pojęć.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18FF4mn9E432
Ćwiczenie 5
Wskaż, która z poniższych oper kształtem budowli przypomina żagle zawijające do portu. Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Wiedeńska, 2. Opera w Oslo, 3. Opera w Sydney
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFVlloXUxT8Sh2
Ćwiczenie 5
Wskaż, które z tych zdjęć nie ukazują gmachu Opery w Sydney.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RkqUaTHEzeAQW2
Ćwiczenie 6
Wskaż miasto, w którym znajduje się siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR). Możliwe odpowiedzi: 1. Warszawa, 2. Katowice, 3. Kraków, 4. Łódź, 5. Wrocław
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1atuTU69l8UH
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Ułóż puzzle, a następnie określ jaki budynek one przedstawiają.

RzmnyU498KYpO
Ułóż puzzle, a następnie określ jaki budynek one przedstawiają.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RaNxK9MKJpVDk
Puzzle przedstawiają budynek: Tu uzupełnij w Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Zapisz znane formy reklamy i nagłośnienia informacji o koncercie. Wymień te tradycyjne jak i te nowoczesne.

R1HsqCKrRdn4c
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R1I5ZPKii7tJN
Zaznacz nazwy województw, w których liczba teatrów i instytucji muzycznych przekracza 20. Możliwe odpowiedzi: 1. mazowieckie, 2. małopolskie, 3. śląskie, 4. dolnośląskie, 5. podlaskie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Poniżej znajduje się fragment wypowiedzi osoby opowiadającej o uczestnictwie w kulturze. Napisz, jaką rolę tam pełni i na czym polegają jej zadania?

R1Smg5lzb8PbQ
Nagranie dźwiękowy przedstawia omówienie obowiązków asystenta reżysera w teatrze muzycznym.
R1T9lnhzlM2qP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Akustyka
Akustyka

(z greckiego: akoustikós ‘dotyczący słuchu’), dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne, związane z rozchodzeniem się fal sprężystych w ośrodku gazowym, a w miarę rozwoju także w ośrodkach ciekłym i stałym.

Balerina
Balerina

(z włoskiego), tancerka, solistka zespołu baletowego.

Dyrygowanie
Dyrygowanie

prowadzenie zespołu muzycznego.

Fanklub
Fanklub

klub zapalonych sympatyków kogoś lub czegoś.

Maestro
Maestro

(z włoskiego:, ‘mistrz’ < po łacinie: magister ‘zwierzchnik’, ‘nauczyciel’), tytuł dawany znakomitym muzykom (kompozytorom, wirtuozom, dyrygentom).

Metrum
Metrum

(z łacińskiego < z greckiego), w muzyce: zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej (to znaczy relatywnego czasu trwania) i rozkładu akcentów w obrębie taktu.

Sekcja smyczkowa
Sekcja smyczkowa

nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze.

Taktowanie
Taktowanie

w muzyce: zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki.

Słownik został opracowany na podstawie:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Słownik Języka Polskiego – wydanie internetowe.

Notatki ucznia

RJL0HLgW6Pgys
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Biblioteka audio

Galeria

Bibliografia

Źródła internetowe:

  • Flashmob na Kakauszale w Rudzie Chebziu, [w:] https://klaster.org/flashmob-na-kakauszale-w-rudzie-slaskiej [dostęp: 23.02.2022 r.].

  • Sofield D.,A man who wants to lead the orchestra must turn his back on the crowd, [w:] https://medium.com/@debsofield/a-man-who-wants-to-lead-the-orchestra-must-turn-his-back-on-the-crowd-d311788235ea [dostęp: 23.02.2022 r.].