Fotografia przedstawia scenę muzyczną. Na pierwszym planie znajduje się widownia z miejscami siedzącymi. Po jej prawej oraz lewej stronie znajdują się schody, prowadzące na scenę. Na środku sceny ukazano miejsca siedzące dla orkiestry, po prawej stronie znajduje się instrument muzyczny. Nad sceną jest balkon, na którym znajdują się miejsca siedzące dla widowni.
Fotografia przedstawia scenę muzyczną. Na pierwszym planie znajduje się widownia z miejscami siedzącymi. Po jej prawej oraz lewej stronie znajdują się schody, prowadzące na scenę. Na środku sceny ukazano miejsca siedzące dla orkiestry, po prawej stronie znajduje się instrument muzyczny. Nad sceną jest balkon, na którym znajdują się miejsca siedzące dla widowni.
Różne oblicza koncertu
Widok na salę koncertową, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na salę koncertową, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Wprowadzenie
R1GpcVAqpHbxU
Zdjęcie przedstawia chłopca, myślącego o muzyce. Na środku fotografii przedstawiona jest zamyślona, animowana postać chłopca. Dziecko ubrane jest w niebieską koszulkę z krótkim rękawkiem, krótkie szare spodnie oraz niebieskie buty. Lewą ręką podpiera swoją brodę. Ma zmarszczone brwi. Nad jego głową ukazane są dwa niebieskie znaki zapytania. Po prawej stronie przedstawiono saksofon, scenę muzyczną wraz z orkiestrą. Pomiędzy rysunkami znajduję się sześć czarnych nutek. Po lewej stronie fotografii, ukazana jest gitara elektryczna, perkusja, opera. Obok znajduje się czarny klucz wiolinowy.
Dziecko myślące o muzyce, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dziecko myślące o muzyce, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Kiedy pada wybór na muzykę wydaje się rzeczą prostą, czego i gdzie będziemy słuchać, bo przecież ONA jest zawsze na wyciągnięcie ręki. Pozornie łatwy dostęp do „świata dźwięków” sprawia jednak, że wybór nie jest rzeczą tak oczywistą.
W Polsce i na świecie istnieje wiele instytucji, które zajmują się muzyką w szerokim tego słowa znaczeniu. Nie są to tylko sale koncertowe, opery czy filharmonie, których podstawową misją jest budowa i komunikacja wymiaru kulturalnego marki naszego kraju. Często blisko nas są działające domy kultury, gmachy muzeów, świetlice, akademie muzyczne, obiekty filharmonii, teatry muzyczne, opery, siedziby orkiestr, stowarzyszenia czy fundacje włączając się w liczne projekty artystyczne przedstawiają gotową ofertę wydarzeń dla każdego odbiorcy.
Niniejszy materiał będzie stanowić dodatek uzupełniający wiedzę z zakresu najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce i na świecie, wsparty filmową opowieścią o ich działalności. Warto również zobaczyć krótki film, opowiadający o uczestnictwie w kulturze muzycznej, który wyjaśni między innymi, jakie formy może przybrać sama organizacja koncertu w postaci: recitalu [czytaj: reczitalu], koncertu plenerowego, wydarzenia operowego, operetkowego czy musicalu [czytaj: mjuzikalu]. Tutaj znajdziesz krótkie wiadomości o naszych flagowych instytucjach narodowych, zajmujących się muzyką, czyli o: Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia, Narodowym Forum Muzyki oraz pozostałych.
Max Lucado
Max LucadoA man who wants to lead the orchestra must turn his back on the crowd
Człowiek, który chce dyrygowaćDyrygowaniedyrygować orkiestrą, musi odwrócić się od tłumu.
cyt1 Źródło: Max Lucado, A man who wants to lead the orchestra must turn his back on the crowd, dostępny w internecie: https://medium.com/@debsofield/a-man-who-wants-to-lead-the-orchestra-must-turn-his-back-on-the-crowd-d311788235ea [dostęp 2022].
Nauczysz się
rozpoznawać różne rodzaje koncertów;
definiować podstawowe pojęcia takie jak: koncert, recital, opera, musical, operetka;
wymieniać przykłady sztandarowych utworów z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej;
opowiadać o podstawowych zasadach organizacji i przygotowań do koncertu.
Muzyczne metropolie, nie tylko w Polsce
Zerkając na ilość teatrów i instytucji muzycznych w Polsce można zauważyć, że największa liczba takich placówek przypada na województwo mazowieckie. Kolejne miejsce zajmuje województwo małopolskie, trzecie – śląskie, dalej dolnośląskie, pomorskie i wielkopolskie.
Rhq4BCNot6uay
Fotografia przedstawia ilostan teatrów i instytucji muzycznych w Polsce w 2020 r., na podstawie danych z GUS. Powyżej wykresu znajduje się niebieski napis: „Teatry i instytucje muzyczne w 2020 roku.” Po lewej stronie znajduje się wykaz województw, czarną czcionką oraz po prawej stronie liczba instytucji kultury: Województwo mazowieckie- 36, województwo małopolskie‑25, województwo śląskie 25, województwo dolnośląskie- 22, województwo pomorskie- 18, województwo wielkopolskie – 15, województwo łódzkie – 11, województwo podlaskie- 8, województwo zachodniopomorskie‑8, województwo kujawsko‑pomorskie‑7, województwo lubelskie‑7, województwo opolskie‑5, województwo warmińsko‑mazurskie‑5, województwo lubuskie‑4, województwo świętokrzyskie‑4, województwo podkarpackie‑3.
Ilostan teatrów i instytucji muzycznych w Polsce w 2020 r., na podstawie danych z GUS, v, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilostan teatrów i instytucji muzycznych w Polsce w 2020 r., na podstawie danych z GUS, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
W ostatnich czasach podniosła się znacząco rola bibliotek, które pełniąc swoje statutowe obowiązki rozpowszechniania czytelnictwa, stają się - nawet w niewielkich miejscowościach - dynamicznymi ośrodkami kulturotwórczymi. W nich odbywają się często wystawy, zajęcia artystyczne połączone z muzyką, a także liczne koncerty. Poniżej przedstawiona biblioteka posiada scenę kameralną, małe studio streamingowe [czytaj: strimingowe] oraz liczne zbiory płyt winylowych do odsłuchu.
R5aovflrPWRhn
Fotografia przedstawia „Stację Biblioteki” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej - Chebziu. Budynek ten jest przykładem instytucji, łączącej funkcje czytelniczą z szeroko rozumianą kulturą i muzyką. Zdjęcie zrobione jest nocą. Budynek ukazany jest od strony wejścia. Centralnie, na środku znajdują się czarne drzwi. Budynek jest symetryczny. Po prawej, jak i po lewej stronie budynku znajdują się cztery mniejsze okna, zaś nad nimi po trzy większe. Nad drzwiami ukazane jest duże przeszklenie, przez które widać zegar i środek budynku. Budynek zbudowany jest z czerwonej cegły. Stacja jest podświetlona lampami, które znajdują się na chodniku, przy dolnej krawędzi budynku.
„Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu. Budynek ten jest przykładem instytucji, łączącej funkcje czytelniczą z szeroko rozumianą kulturą i muzyką., 2019 r., lustrobiblioteki.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: „Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu, Fotografia, dostępny w internecie: https://npp.slaskie.pl/gallery/content/lg/7497 [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RGR2T09hkY5yV
Na zdjęciu przedstawiono czytelnię z dwoma piętrami. Niższe piętro stanowi hol w którym stoją regały, szafa oraz dwie sztalugi, wyżej jest pomieszczenie w którym znajdują się regały z książkami. Obok nich stoją stoliki z żółtymi krzesłami. Sufit jest podtrzymywany czarnymi, metalowymi stelażami. Wyżej znajdują się czarne, małe okna. Z sufitu zwisają srebrne lampy.
„Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu, 2019 r., metropoliagzm.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: „Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu, Fotografia, dostępny w internecie: https://metropoliagzm.pl/2019/09/26/biblioteka-na-dworcu-juz-dziala/ [dostęp 15.12.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RafiyZsskN9Bp
Zdjęcie pod tytułem: „Flashmob na Kakauszale w Rudzie Chebziu”, kolaż składa się z czterech fotografii. Na pierwszym zdjęciu, po lewej stronie ukazane są postacie, które stoją przed stołem z wieloma książkami. Poniżej ukazani są ludzie trzymający książki, przed którymi znajduje się stół z książkami. Przy stole siedzą dwie kobiety oraz mężczyzna. Po prawej stronie znajdują się ludzie trzymający śpiewniki. Obok nich stoi niebiesko‑żółty napis „Stacja Biblioteka”. Naprzeciwko nich stoi dyrygent, który trzyma uniesione w górze ręce. Poniżej na ostatnim zdjęciu znajduje się pomieszczenie , w którym ukazani są mężczyźni oraz kobiety. Pomiędzy nimi znajdują się stoły oraz krzesła. Na stołach ukazane są liczne książki. Sceny ze zdjęć to najprawdopodobniej spotkania wydawnicze lub autorskie.
Jacek D. Knapik (fotograf), „Flashmob [czytaj: flaszmob] na Kakauszale w Rudzie Chebziu”, 2019 r., Stacja Biblioteka, Ruda Śląska, klaster.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jacek D. Knapik, Flashmob na Kakauszale w Rudzie Chebziu, Fotografia, dostępny w internecie: https://klaster.org/flashmob-na-kakauszale-w-rudzie-slaskiej, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Cały świat podziwia nie tylko przepiękną aranżację kwiatową, ale przede wszystkim dźwięki płynące ze słynnej „Złotej Sali” Musikverein [czytaj:muzikwerajn]. To corocznie stąd Filharmonicy Wiedeńscy grają Koncert, który transmitowany jest do blisko 90 krajów, by przywitać w ten sposób pierwszy dzień Nowego Roku.
R1WB68qZWQrHP
Zdjęcie przedstawia budynek Opery Wiedeńskiej. Budynek jest koloru szarego, zaś framugi okien budynku są czerwone. Przy głównym wejściu budynku znajdują się ozdobne kolumny: cztery mniejsze umiejscowione na parterze oraz cztery większe na piętrze, pomiędzy którymi znajdują się posągi. Na dachu budynku, przy głównym wejściu po lewej oraz po prawej stronie znajdują się dwa posągi postaci na koniach. Przed budynkiem znajduje się ulica z przejściem dla pieszych. Przed operą spacerują postacie.
Bwag (fotograf), Budynek Opery Wiedeńskiej, 2014 r. (rok wykonania fotografii), Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Bwag, Budynek Opery Wiedeńskiej, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wien_-_Staatsoper_(1).JPG [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1LorzKI9okzq
Zdjęcie przedstawia salę koncertową Opery Wiedeńskiej. Fotografia zrobiona jest z perspektywy osoby będącej na górnym balkonie sali koncertowej. W lewym dolnym rogu znajduje się scena z muzykami. Na środku jak i po prawej stronie znajduje się duża widownia. W oddali, na różnych piętrach znajdują się balkony z widownią. Sala jest beżowo‑czerwona.
Mstyslav Chernov (fotograf), Sala koncertowa Opery Wiedeńskiej, 2010 r. (rok wykonania fotografii), Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Mstyslav Chernov, Sala koncertowa Opery Wiedeńskiej, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Vienna_State_Opera_(Wiener_Staatsoper)_interior._Vienna,_Austria,_Western_Europe.jpg#/media/File:The_Vienna_State_Opera_(Wiener_Staatsoper)_interior._Vienna,_Austria,_Western_Europe.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
RvNWYM7UgmQRx
Fotografia przedstawia budynek Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdjęcie wykonano od strony wejścia. Budynek jest koloru czerwono‑szarego. Główna część budynku składa się z sześciu łuków. W łukach znajdujących się na piętrze budynku, znajdują się trzy posągi. W górnej części budynku znajduje się ozdobna fasada, z beżowymi płaskorzeźbami. Poniżej fasady widnieje napis: „GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE”. Przed budynkiem znajdują się dwie postacie, które siedzą przy stoliku.
Budynek Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, 1863 r. (rok wybudowania), Wiedeń, Austria, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Budynek Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RfhCUpB8IdtIk
Zdjęcie ukazuje sale koncertową Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, w której odbywa się słynny koncert noworoczny. Na pierwszym planie znajduje się widownia z krzesłami. Dalej przedstawiona jest scena koncertowa, na której znajdują się muzycy. Wyżej przedstawione są złote organy oraz balkon z widownią.
Welleschik [czytaj: welleszik] (fotograf), Sala koncertowa Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, w której odbywa się słynny koncert noworoczny, 2006 (rok wykonania fotografii), Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Welleschik, Sala koncertowa Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Musikverein_Wien1.JPG [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
W stolicy Austrii – Wiedniu - istnieje równie piękny zabytkowy budynek Opery Narodowej. Nie sposób w tym momencie zapomnieć o kolejnym miejscu, którego największym zaszczytem każdego muzyka czy człowieka kochającego muzykę, jest chociażby krótki pobyt w słynnym Teatrze Albert Hall [czytaj: albert hol] z najznamienitszą salą koncertową w Wielkiej Brytanii.
RwhAmCGZFSPhK
Zdjęcie przedstawia budynek teatru Royal Albert Hall. Na pierwszym planie przed budynkiem znajduje się posąg mężczyzny, który został umieszczony na wysokiej kolumnie. Poniżej, u podstawy kolumny znajdują się dwa inne posągi przedstawiające siedzące kobiety. Budynek ma owalny kształt, jest koloru czerwono‑beżowego. Na fasadzie budynku znajdują się obrazy, przedstawiające różne sceny. Na dachu budynku znajduje się szklana kopuła. Do budynku, po prawej oraz po lewej stronie pomnika prowadzą schody.
Budynek teatru Royal Albert Hall, 1871 r., (rok otwarcia), Londyn, Wielka Brytania, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Budynek teatru Royal Albert Hall, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1YgH17zmPtv1
Zdjęcie przedstawia salę koncertową Royal Albert Hall w Londynie. Zdjęcie zrobiono z perspektywy osoby znajdującej się na najwyższym piętrze sali. Sala ma owalny kształt. W sali koncertowej znajdują się czerwone fotele, na środku ukazana jest oświetlona scena. Na drugim planie znajdują się organy, za którymi wzdłuż sali rozciągają się łuki z ozdobnymi kolumnami.
Sala koncertowa Royal Albert Hall, 1871 r. (rok otwarcia), Londyn, Wielka Brytania, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Sala koncertowa Royal Albert Hall,, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Wymienić jednym tchem należy również słynny cud muzyczno‑architektoniczny przypinający rozpostarte żagle w postaci Opery w dalekiej Australii w Sydney [czytaj: sidnej].
R1VVISIBIDs2N
Zdjęcie przedstawia budynek Sydney Opera House. Budynek otacza zatoka. Opera składa się z białego dachu oraz brązowej konstrukcji. Charakterystyczny dach, kształtem przypomina białe, półokrągłe fale. Na otaczającej operę wodzie znajdują się liczne statki oraz żaglówki. W oddali znajduje się panorama miasta.
Bernard Spragg (fotograf), Budynek Sydney Opera House, 2010 r. (rok wykonania fotografii), Sydney, Australia, wikimedia.org, CC0 1.0
Źródło: Bernard Spragg, Sydney Opera House, Fotografia, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Sydney_Australia._%2821339175489%29.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC 0 1.0.
R1dZGS5MbuhTa
Zdjęcie przedstawia sale koncertową Sydney Opera House w czasie koncertu. Na środku zdjęcia przedstawiona jest scena muzyczna, na której znajduje się zespół opery. Wokół sceny znajduje się widownia. Widownia znajduje się na różnych poziomach sali. Sala koncertowa jest koloru brązowego oraz czerwonego.
BennyG3255 (fotograf), Sala koncertowa Sydney Opera House w czasie koncertu, 2017 r. (rok wykonania fotografii), Sydney, Australia, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: BennyG3255, Sala koncertowa Sydney Opera House w czasie koncertu, Fotografia, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Interior_of_Sydney_Opera_House_Concert_Hall_during_performance.jpg</span [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Za chwilę zobaczycie film „Różne oblicza koncertu w instytucjach kultury”. Ta część lekcji podpowie Wam, jak może wyglądać przygotowanie wydarzenia jakim jest koncert w różnych miejscach, nie tylko w naszym kraju.
Zanim jednak go zobaczycie, sprawdzicie swoją wiedzę, czy znacie pojęcia związane z salą koncertową. Co kryje opera?
R1IgqhdInhKjW
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę komputerową, na której przedstawiono koncert operowy. Na scenie stoi śpiewający mężczyzna i kobieta. Między nimi stoją elementy scenografii, takie jak kopie kolumn greckich. Scena objęta jest z boku kulisami, a u góry – kurtyną. Na artystów pada światło reflektorów. Przed sceną, poniżej jej poziomu znajduje się orkiestron z dyrygentem i orkiestrą. Dalej, na fotelach ułożonych w równych rzędach siedzi widownia. Rzędy foteli pną się do góry, im dalej od sceny. Po prawej stronie ilustracji znajduje się panel boczny z kilkoma hasłami. Na górze napisano tytuł ilustracji: „Co kryje opera?”. Pierwsze hasło to: Scena. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się powierzchnia sceny, razem ze śpiewakami i kurtyną. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Scena jest to miejsce w operze, na którym wystawiane są utwory. Znajduje się na podwyższeniu, aby była widoczna dla każdego widza. Często scenę od widza odgradza ruchoma kurtyna. Scena jest wyposażona w odpowiednie elementy, które umożliwiają przygotowanie widowiska od strony technicznej, takie jak reflektory czy miejsca, na których można zawiesić elementy dekoracyjne. Jej układ powinien ułatwiać artystom swobodne przemieszczanie się. Pod tekstem umieszczono zdjęcie - widok na scenę w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Zdjęcie przedstawia salę koncertową, ukazaną w kierunku sceny. Scena jest otoczona prostokątną ramą w kolorze czarno‑białym. Z góry zwisa udrapowana, czerwona kurtyna. Na scenie stoją elementy scenografii. Widownia składa się z ułożonych w rzędy foteli, a po obu stronach znajdują się loże na kilku poziomach. Ściany i sufit mają jasny, beżowy kolor. Następne hasło to: Widownia. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetlają się rzędy foteli z siedzącymi na nich ludźmi, a także podświetlają się boczne części opery z lożami, przypominającymi balkony. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Widownia to część obiektu przeznaczona dla widzów. Współczesne widownie w operach wznoszą się ku górze im dalej od sceny, żeby zapewnić jak najlepszą widoczność. Na widownię składają się także wielopiętrowe loże. Pod tekstem umieszczono zdjęcie widowni w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Widownia składa się z czerwonych foteli, ułożonych w równe rzędy. Pośrodku fotele przedzielone są korytarzem. Od lewej do prawej strony, na kilku poziomach znajdują się loże z innymi miejscami siedzącymi. Sufit i ściany sali mają jasny kolor. Następne hasło w panelu bocznym to: Dyrygent. Po kliknięciu w hasło, podświetla się jego sylwetka. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dyrygent to osoba, która kieruje zespołem muzycznym czy wykonaniem opery. W swojej ręce zazwyczaj trzyma batutę, choć nie jest to konieczny element. Może dyrygować samymi rękoma. Najtrudniejszym zadaniem dyrygenta jest nadanie wyjątkowego brzmienia wykonaniu danego utworu. Wprowadza swój element interpretacji utworu i szlifuje detale. Ponadto pilnuje, aby wszystkie instrumenty były idealnie zgrane ze sobą w czasie i rozwiewa wszelkie wątpliwości muzyków co do sposobu zagrania utworu, niczym muzyczny instruktor. Pod tekstem umieszczono zdjęcie Massimiliano Caldi, włoskiego dyrygenta. Mężczyzna w prawej, uniesionej dłoni trzyma batutę, a lewą rękę ma wyciągniętą do boku. Głowę unosi do góry, a jego wzrok utkwiony jest w dali. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, białą kamizelkę, białą muszkę i czarną marynarkę. Przed nim siedzi orkiestra. Następne hasło to: Orkiestron. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się miejsce poniżej sceny, w którym siedzą ludzie grający na instrumentach. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Orkiestron, inaczej podscenie. Jest to miejsce przeznaczone dla orkiestry i znajduje się przed sceną, poniżej jej poziomu. Może być także częściowo zadaszone. Pod tekstem umieszczono zdjęcie orkiestronu, wypełniony grającą orkiestrą. Krzesła są ustawione jedne przy drugim. Muzycy mają rozłożone pulpity z nutami. Po prawej stronie stoi dyrygent. Następne hasło to: Solista. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się sylwetka solisty. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Solista to nie tylko śpiewak, który wykonuje utwór solowy, ale także partię solową w operze. Każdy z solistów śpiewa konkretnym głosem. Podstawowe głosy kobiece, od skali w najwyższym rejestrze do najniższego, to sopran, mezzosopran, alt. Dla głosów męskich to kontratenor, tenor, baryton, bas. Pod tekstem umieszczono zdjęcie śpiewaczki operowej Lise Davidsen w tytułowej roli „Ariadny na Naxos” Richarda Straussa w Metropolitan Opera w lutym 2022 r. Kobieta ma uchylone usta, zamknięte oczy i zmarszczone brwi. Na jej twarz pada światło reflektora. Na głowie ma koronę stworzoną z błyszczących kryształków. Jest ubrana w obszerną, zwiewną szatę w kolorze ciemnogranatowym, ze srebrną, błyszczącą nitką. Tło jest ciemne. Następne hasło to: Scenografia. Po kliknięciu w hasło, na ekranie podświetlają się elementy scenografii na scenie, między innymi przedmioty wzorowane na kolumnach greckich. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Scenografia to oprawa plastyczna spektaklu, między innymi dekoracje znajdujące się na scenie, odpowiednio dobrane oświetlenie oraz rekwizyty. Tymi wszystkimi elementami zajmuje się scenograf. Scenografia powinna wyglądać autentycznie, czyli wiernie odwzorowywać przedmioty z życia codziennego, które scenograf chce imitować. Pod tekstem umieszczono zdjęcie bogatej scenografii z neonowymi światłami z opery „Halka” Stanisława Moniuszki w inscenizacji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Zdjęcie przedstawia scenę z opery, ze współczesną scenografią. Scena przypomina dyskotekę, ludzie ubrani we wzorzyste stroje tańczą w różnych grupach. Niektórzy stoją na stołach. Na środku stoi zgarbiony mężczyzna, na którego pada białe światło. Reszta sceny skąpana jest w niebieskim, neonowym świetle. Za ludźmi znajduje się fragment budynku, na dachu którego znajduje się neonowy napis hotel. Ostatnie hasło to: Kulisy. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetlają się strzałki, wskazujące w boki sceny, za kotary. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Kulisy to część teatru lub opery za sceną i/lub po obu jej stronach, niewidoczna dla widzów. Kulisy boczne są zazwyczaj przykryte kotarą. Za kulisami znajduje się oprawa techniczna wydarzenia. Można przechowywać tam rekwizyty. Zza kulis wyłaniają się artyści, wchodzący na scenę. Pod tekstem umieszczono zdjęcie przedstawiające oprawę techniczną wydarzenia za kulisami. Zdjęcie przedstawia stolik, na którym ułożony jest sprzęt elektroniczny. Na ekranach wyświetla się widok na scenę i widownię. Na laptopie wyświetla się ścieżka dźwiękowa. Na sprzęcie świecą się diody, podłączone są kable. W tle znajdują się kulisy, w których stoją ludzie, a za nimi jest scena.
Ilustracja interaktywna przedstawia grafikę komputerową, na której przedstawiono koncert operowy. Na scenie stoi śpiewający mężczyzna i kobieta. Między nimi stoją elementy scenografii, takie jak kopie kolumn greckich. Scena objęta jest z boku kulisami, a u góry – kurtyną. Na artystów pada światło reflektorów. Przed sceną, poniżej jej poziomu znajduje się orkiestron z dyrygentem i orkiestrą. Dalej, na fotelach ułożonych w równych rzędach siedzi widownia. Rzędy foteli pną się do góry, im dalej od sceny. Po prawej stronie ilustracji znajduje się panel boczny z kilkoma hasłami. Na górze napisano tytuł ilustracji: „Co kryje opera?”. Pierwsze hasło to: Scena. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się powierzchnia sceny, razem ze śpiewakami i kurtyną. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Scena jest to miejsce w operze, na którym wystawiane są utwory. Znajduje się na podwyższeniu, aby była widoczna dla każdego widza. Często scenę od widza odgradza ruchoma kurtyna. Scena jest wyposażona w odpowiednie elementy, które umożliwiają przygotowanie widowiska od strony technicznej, takie jak reflektory czy miejsca, na których można zawiesić elementy dekoracyjne. Jej układ powinien ułatwiać artystom swobodne przemieszczanie się. Pod tekstem umieszczono zdjęcie - widok na scenę w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Zdjęcie przedstawia salę koncertową, ukazaną w kierunku sceny. Scena jest otoczona prostokątną ramą w kolorze czarno‑białym. Z góry zwisa udrapowana, czerwona kurtyna. Na scenie stoją elementy scenografii. Widownia składa się z ułożonych w rzędy foteli, a po obu stronach znajdują się loże na kilku poziomach. Ściany i sufit mają jasny, beżowy kolor. Następne hasło to: Widownia. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetlają się rzędy foteli z siedzącymi na nich ludźmi, a także podświetlają się boczne części opery z lożami, przypominającymi balkony. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Widownia to część obiektu przeznaczona dla widzów. Współczesne widownie w operach wznoszą się ku górze im dalej od sceny, żeby zapewnić jak najlepszą widoczność. Na widownię składają się także wielopiętrowe loże. Pod tekstem umieszczono zdjęcie widowni w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Widownia składa się z czerwonych foteli, ułożonych w równe rzędy. Pośrodku fotele przedzielone są korytarzem. Od lewej do prawej strony, na kilku poziomach znajdują się loże z innymi miejscami siedzącymi. Sufit i ściany sali mają jasny kolor. Następne hasło w panelu bocznym to: Dyrygent. Po kliknięciu w hasło, podświetla się jego sylwetka. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dyrygent to osoba, która kieruje zespołem muzycznym czy wykonaniem opery. W swojej ręce zazwyczaj trzyma batutę, choć nie jest to konieczny element. Może dyrygować samymi rękoma. Najtrudniejszym zadaniem dyrygenta jest nadanie wyjątkowego brzmienia wykonaniu danego utworu. Wprowadza swój element interpretacji utworu i szlifuje detale. Ponadto pilnuje, aby wszystkie instrumenty były idealnie zgrane ze sobą w czasie i rozwiewa wszelkie wątpliwości muzyków co do sposobu zagrania utworu, niczym muzyczny instruktor. Pod tekstem umieszczono zdjęcie Massimiliano Caldi, włoskiego dyrygenta. Mężczyzna w prawej, uniesionej dłoni trzyma batutę, a lewą rękę ma wyciągniętą do boku. Głowę unosi do góry, a jego wzrok utkwiony jest w dali. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, białą kamizelkę, białą muszkę i czarną marynarkę. Przed nim siedzi orkiestra. Następne hasło to: Orkiestron. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się miejsce poniżej sceny, w którym siedzą ludzie grający na instrumentach. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Orkiestron, inaczej podscenie. Jest to miejsce przeznaczone dla orkiestry i znajduje się przed sceną, poniżej jej poziomu. Może być także częściowo zadaszone. Pod tekstem umieszczono zdjęcie orkiestronu, wypełniony grającą orkiestrą. Krzesła są ustawione jedne przy drugim. Muzycy mają rozłożone pulpity z nutami. Po prawej stronie stoi dyrygent. Następne hasło to: Solista. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetla się sylwetka solisty. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Solista to nie tylko śpiewak, który wykonuje utwór solowy, ale także partię solową w operze. Każdy z solistów śpiewa konkretnym głosem. Podstawowe głosy kobiece, od skali w najwyższym rejestrze do najniższego, to sopran, mezzosopran, alt. Dla głosów męskich to kontratenor, tenor, baryton, bas. Pod tekstem umieszczono zdjęcie śpiewaczki operowej Lise Davidsen w tytułowej roli „Ariadny na Naxos” Richarda Straussa w Metropolitan Opera w lutym 2022 r. Kobieta ma uchylone usta, zamknięte oczy i zmarszczone brwi. Na jej twarz pada światło reflektora. Na głowie ma koronę stworzoną z błyszczących kryształków. Jest ubrana w obszerną, zwiewną szatę w kolorze ciemnogranatowym, ze srebrną, błyszczącą nitką. Tło jest ciemne. Następne hasło to: Scenografia. Po kliknięciu w hasło, na ekranie podświetlają się elementy scenografii na scenie, między innymi przedmioty wzorowane na kolumnach greckich. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Scenografia to oprawa plastyczna spektaklu, między innymi dekoracje znajdujące się na scenie, odpowiednio dobrane oświetlenie oraz rekwizyty. Tymi wszystkimi elementami zajmuje się scenograf. Scenografia powinna wyglądać autentycznie, czyli wiernie odwzorowywać przedmioty z życia codziennego, które scenograf chce imitować. Pod tekstem umieszczono zdjęcie bogatej scenografii z neonowymi światłami z opery „Halka” Stanisława Moniuszki w inscenizacji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Zdjęcie przedstawia scenę z opery, ze współczesną scenografią. Scena przypomina dyskotekę, ludzie ubrani we wzorzyste stroje tańczą w różnych grupach. Niektórzy stoją na stołach. Na środku stoi zgarbiony mężczyzna, na którego pada białe światło. Reszta sceny skąpana jest w niebieskim, neonowym świetle. Za ludźmi znajduje się fragment budynku, na dachu którego znajduje się neonowy napis hotel. Ostatnie hasło to: Kulisy. Po kliknięciu w hasło, na ilustracji podświetlają się strzałki, wskazujące w boki sceny, za kotary. Po kliknięciu w niebieskie pole obok hasła, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Kulisy to część teatru lub opery za sceną i/lub po obu jej stronach, niewidoczna dla widzów. Kulisy boczne są zazwyczaj przykryte kotarą. Za kulisami znajduje się oprawa techniczna wydarzenia. Można przechowywać tam rekwizyty. Zza kulis wyłaniają się artyści, wchodzący na scenę. Pod tekstem umieszczono zdjęcie przedstawiające oprawę techniczną wydarzenia za kulisami. Zdjęcie przedstawia stolik, na którym ułożony jest sprzęt elektroniczny. Na ekranach wyświetla się widok na scenę i widownię. Na laptopie wyświetla się ścieżka dźwiękowa. Na sprzęcie świecą się diody, podłączone są kable. W tle znajdują się kulisy, w których stoją ludzie, a za nimi jest scena.
Co kryje opera? Pojęcia związane z salą koncertową, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Co kryje opera? Pojęcia związane z salą koncertową, licencja: CC BY 3.0.
RhMFYWoiOWSt1
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Instytucje kultury”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Instytucje kultury”.
Instytucje kultury – film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instytucje kultury – film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Dokonaj wyboru dwóch instytucji kultury, które najbardziej zapamiętałaś/-eś z filmu. Przygotuj krótką, zwięzłą informację, która byłaby równocześnie jej reklamą. Zadanie wykonaj sam/-a lub w małej grupie i przedstaw klasie.
R1PfL6NcRbyBS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Wymień nazwę przedstawionej w filmie instytucji kultury, w której znajdują się największe organy na świecie
R1cOKX1qAio8v
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W Sydney Opera House (Australia)
Polecenie 3
W jakim mieście Polski znajduje się Narodowa Orkiestra Symfoniczna?
R1O4HKoJHzou8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W Katowicach.
Taktowanie czy dyrygowanie?
R10e8W3xUa48G
Obraz pod tytułem „Sie ma”, w wykonaniu Lesława Chmielewskiego. Dzieło przedstawia karykaturę Jurka Owsiaka. Głowa mężczyzny jest znacznie większa od tułowia. Mężczyzna stoi bokiem do widza, a jego głowa zwrócona jest w stronę obserwatora. Postać ma niebieskie buty, czerwone spodnie, żółta marynarkę i białą koszulę. W lewej ręce trzyma batutę.
Lesław Chmielewski, „Sie ma” - karykatura Jurka Owsiaka, 2019 r., pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Lesław Chmielewski, Sie ma - karykatura Jurka Owsiaka, Karykatura, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/369787819408986651/ [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Sztuka dyrygowaniaDyrygowaniedyrygowania to tak naprawdę sposób „zarządzania zasobami ludzkimi”. Ta trudna sztuka kształtowała się na przestrzeni wielu wieków. Dzisiaj wiemy, że nie wystarczy zestaw specjalnie przetrenowanych gestów, wyrazów twarzy, mimiki, układu i ruchów czasami całego ciała, by zjednać sobie zespół. Rzadko kiedy zdarza się dyrygent spokojnie stojący przed orkiestrą czy chórem i w sposób minimalistyczny pokazujący wolę interpretowania danego dzieła muzycznego. Sam ruch czy gestykulacja jest częścią tego spektaklu zwanego dyrygowaniem, gdyż to osobowość danego człowieka pozwala nawiązać nić porozumienia z orkiestrą czy chórem. W całej historii muzyki było bardzo wielu dyrygentów, a niektórych z nich łatwiej zapamiętać wraz z orkiestrami, które prowadzili od lat. Wybitnymi dyrygentami, którzy przeszli za życia do historii należą:
Herbert von KarajanHerbert von KarajanHerbert von Karajan [czytaj: herbert fon karajan] - prowadzący między innymi orkiestrę Symfoników Wiedeńskich (Austria);
Claudio AbbadoClaudio AbbadoClaudio Abbado [czytaj: klaudio abado], który prowadził prawie wszystkie największe orkiestry z mediolańską La Scala [czytaj: la skala] na czele (Włochy);
Sir John Eliot GardinerJohn Eliot GardnierSir John Eliot Gardiner [czytaj: ser dżon eljot gardyner] – dyrygował wiodącymi orkiestrami symfonicznymi świata, w tym London Symphony Orchestra (Wielka Brytania) i Gewandhausorchester z Lipska (Niemcy);
Leonard BernsteinLeonard BernsteinLeonard Bernstein [czytaj: leopold bernsztajn] - niezapomniany popularyzator i pasjonata muzyki oraz rewelacyjny dyrygent wielu orkiestr, w tym nowojorskich filharmoników.
Herbert von Karajan
R1UORwe58PD2e
Zdjęcie przedstawiające Herberta von Karajana, fotografia Joop van Bilsen. Czarno‑biała fotografia ukazuje postać mężczyzny, siedzącego w samochodzie. Drzwi samochodu są otwarte. Mężczyzna ubrany jest w marynarkę w kratę.
Joop van Bilsen, Fotografia Herberta von Karajana, 1963 r., Holenderskie Archiwum Narodowe, Haga, Holandia, wikimedia.org, CC0 1.0
Źródło: Joop van Bilsen, Fotografia Herberta von Karajana, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Herbert_von_Karajan_1963.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC 0 1.0.
Claudio Abbado
RI3qNxEl0Wufs
Zdjęcie przedstawia Claudio Abbado, autorstwa Rob Croes. Fotografia jest czarno‑biała. Na zdjęciu ukazany jest mężczyzna trzymający statuetkę. Mężczyzna zwrócony jest w stronę widza. Ubrany jest w jasną koszulę w kratę.
Rob Croes (fotograf.), Fotografia Claudio Abbado, 1982 r., Holenderskie Archiwum Narodowe, Haga, Holandia, wikimedia.org, CC0
Źródło: Rob Croes, Fotografia Claudio Abbado, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claudio_Abbado_(dirigent)_krijgt_AVROs_publieksprijs_Klassiek_81_Claudio_Abbad,_Bestanddeelnr_932-2754.jpg [dostęp 9.11.2022], domena publiczna.
John Eliot Gardnier
Rk0Z4IeXOnVNa
Zdjęcie przedstawia postać Johna Eliota Gardinera, fotografia wykonana przez Macieja Schumachera. Mężczyzna ubrany jest w czarną koszulę. Na lewej ręce ma zegarek. W dłoniach trzyma batutę. Mężczyzna odwrócony jest w lewą stronę.
Maciej Schumacher (Goździelewski) (fotograf), Fotografia Johna Eliota Gardinera, 2007 r., Narodowe Forum Muzyki imienia Witolda Lutosławskiego, Wrocław, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Maciej Schumacher (Goździelewski), Johna Eliota Gardinera, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Eliot_Gardiner_at_rehearsal_in_Wroclaw.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Leonard Bernstein
RsAexCzeQc4tb
Fotografia Leonarda Bernsteina w czasie koncertu, autorstwa Allana Warrena. Mężczyzna ubrany jest w granatową bluzkę z długim rękawem oraz szare spodnie. W jego prawej ręce znajduje się batuta, zaś lewa ręka położona jest na książce. Mężczyzna siedzi, jego głowa odwrócona jest w lewą stronę.
Allan Warren (fotograf), Fotografia Leonarda Bernsteina w czasie koncertu w The Albert Hall, 1973 r., wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Allan Warren, Fotografia Leonarda Bernsteina w czasie koncertu w The Albert Hall, Fotografia, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Leonard_Bernstein_Allan_Warren.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZPUeJUTrro54
Utwór pod tytułem „Marsz Radetzkiego” Opus 228 autorstwa Johanna Straussa w wykonaniu orkiestry Berliner Philharmoniker pod batutą Herberta von Karajana. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma uroczysty, wesoły, dostojny charakter oraz wzbogacone przez intensywne zastosowanie instrumentów perkusyjnych (przede wszystkim talerzy) brzmienie.
Utwór pod tytułem „Marsz Radetzkiego” Opus 228 autorstwa Johanna Straussa w wykonaniu orkiestry Berliner Philharmoniker pod batutą Herberta von Karajana. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma uroczysty, wesoły, dostojny charakter oraz wzbogacone przez intensywne zastosowanie instrumentów perkusyjnych (przede wszystkim talerzy) brzmienie.
Johann Strauss, „Marsz Radetzkiego” Opus 228 (fragment), wykonanie Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan (dyrygent), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan, Johann Struass, „Marsz Radetzkiego” Opus 228 (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Johann Strauss, „Marsz Radetzkiego” Opus 228 (fragment), wykonanie Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan (dyrygent), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan, Johann Struass, „Marsz Radetzkiego” Opus 228 (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Marsz Radetzkiego” Opus 228 autorstwa Johanna Straussa w wykonaniu orkiestry Berliner Philharmoniker pod batutą Herberta von Karajana. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę symfoniczną i jest wykonywana w dość szybkim tempie. Utwór ma uroczysty, wesoły, dostojny charakter oraz wzbogacone przez intensywne zastosowanie instrumentów perkusyjnych (przede wszystkim talerzy) brzmienie.
Polecenie 4
Opisz krótko pojęcie metrum. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RnmNEsLInB4ph
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Metrum zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej (to znaczy relatywnego czasu trwania) i rozkładu akcentów w obrębie taktu.
Polecenie 4
Utwór powyżej to zwyczajowy finał noworocznego koncertu z wiedeńskiej „Złotej Sali”. Wsłuchaj się w takt powyższego utworu i spróbuj nim zadyrygować. Napisz poniżej w jakim metrumMetrummetrum jest skomponowany?
RkAnn3o1JpP6w
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Poniżej jedna z odpowiedzi jest prawidłowa:
2/4, 3/4, 6/8, 4/4.
TaktowanieTaktowanieTaktowanie można skojarzyć z dyrygowaniem lub samym dyrygentem, takim który stoi na przykład przed chórem lub orkiestrą. Poprzez taktowanie pokazujemy, w jakim metrum i tempie utrzymane jest dane ćwiczenie lub utwór. Sam ruch ręki wykonywany jest według określonych najpopularniejszych schematów: na dwa, na trzy i na cztery (patrz powyżej). Najbardziej popularne schematy metrum są na 2/4, 2/8, 3/4, 3/8, 4/4, 4/8 i tak dalej. Można te ruchy wykonywać jednoręcznie lub obiema rękoma równocześnie. Taktowanie można traktować jako wstęp do dyrygowania. Służy przede wszystkim uporządkowaniu schematu rytmicznego, a dla zespołu jest wskazówką poczucia jednego taktu i pulsu.
RKnCxed9RGEKJ
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Taktowanie”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Taktowanie”.
Animacja prezentująca taktowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Animacja prezentująca taktowanie, licencja: CC BY 3.0.
Animacja prezentująca taktowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Animacja prezentująca taktowanie, licencja: CC BY 3.0.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Taktowanie”.
Polecenie 5
Omów krótko technikę taktowania oraz samo taktowanie na 2/4. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1EP7p6Rz4ar9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Spróbujcie naśladować ruchy postaci z animacji. Może będziesz dyrygentem lub kierownikiem szkolnego zespołu muzycznego?
Polecenie 6
Określ, w jakim metrum jest taktowany utwór W. A. Mozarta „Marsz turecki”?
RxgVyYnhchG6j
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W metrum 2/4.
Polecenie 7
Na podstawie fragmentu filmu, zapisz w jakim metrum taktują dzieci?
R5v4Q9ez23eyX
Animacja przedstawia przykład taktowania. Na ekranie znajdują się dwie animowane postacie - dziewczynka z lewej strony i chłopiec z prawej. Oboje wykonują taki sam ruch rękoma. Na raz przesuwają obie dłonie pionowo w dół, na dwa - rozkładają dłonie poziomo, daleko od siebie, a na trzy wykonują ruch po skosie do góry, łącząc obie dłonie.
Animacja przedstawia przykład taktowania. Na ekranie znajdują się dwie animowane postacie - dziewczynka z lewej strony i chłopiec z prawej. Oboje wykonują taki sam ruch rękoma. Na raz przesuwają obie dłonie pionowo w dół, na dwa - rozkładają dłonie poziomo, daleko od siebie, a na trzy wykonują ruch po skosie do góry, łącząc obie dłonie.
Przykład taktowania do polecenia numer 7, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład taktowania do polecenia numer 7, licencja: CC BY 3.0.
Przykład taktowania do polecenia numer 7, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład taktowania do polecenia numer 7, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia przykład taktowania. Na ekranie znajdują się dwie animowane postacie - dziewczynka z lewej strony i chłopiec z prawej. Oboje wykonują taki sam ruch rękoma. Na raz przesuwają obie dłonie pionowo w dół, na dwa - rozkładają dłonie poziomo, daleko od siebie, a na trzy wykonują ruch po skosie do góry, łącząc obie dłonie.
R1YRCaBijpG3h
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dziewczynka taktuje w metrum 3/4.
Być albo nie być… muzykiem? Oto jest pytanie.
Podczas koncertu napawamy się widokiem grających muzyków czy wykonujących z przejęciem swoje partie wokalne śpiewaków. Widzowie wręcz chłoną całość spektaklu muzycznego, koncertu czy przedstawienia operowego, który może się wydawać nieskończonym pasmem przyjemności doznań i emocji na największym poziomie. Aby tak prezentować muzykę, stworzyć koncert niezapomnianym wydarzeniem musi być spełnionych wiele czynników, o których opowiedzą Wam sami muzycy: instrumentaliści z różnych zespołów, soliści oraz inne osoby odpowiedzialne za całokształt organizacyjny wydarzenia muzycznego.
Ta część zostanie uzupełniona wywiadami z muzykami, dotyczącymi ich pracy i przygotowaniami do koncertu. Wśród osób zajmujących się organizacją koncertu zobaczycie jaką rolę pełni dyrygent, a nawet w jaki sposób prowadzi zespół. Zanim jednak sprawdzicie swoje umiejętności organizatorskie dyrygenckie warto nauczyć się podstaw taktowania w najbardziej znanych metrum muzycznym, czyli: na dwa, trzy i cztery.
RfCJ2GkjMpN9Z
Film pod tytułem „Trudna sztuka organizacji koncertu”. Film opowiada o pracy podczas organizacji koncertu.
Film pod tytułem „Trudna sztuka organizacji koncertu”. Film opowiada o pracy podczas organizacji koncertu.
Trudna sztuka organizacji koncertu - film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Trudna sztuka organizacji koncertu - film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
Na podstawie wiedzy z filmu przygotuj krótką notatkę o tym, jak zorganizowałabyś/-łbyś koncert lub wieczór muzyczny w warunkach szkolnych. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rc64FhVvtB3Wt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
Odpowiedz na pytanie. Jakiego rodzaju koncerty odbywają się w filharmonii? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1KeHlbVLNa6M
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Koncerty muzyki poważnej/klasycznej, koncerty jazzowe, pokaz muzyki filmowej, koncerty symfoniczne, oratoryjne, kameralne
Polecenie 10
Wymień trzy formy przedstawionych w filmie rodzajów koncertów.
RZu3re0qMyluQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Koncert symfoniczny, koncert grupy rockowej i koncert piosenkarki.
R1byrzcxxA1fu
Film pod tytułem: „ Koncert i jego różne oblicza”. Film opowiada o różnych rodzajach koncertów, między innymi o: operze, operetce, musicalu, recitalu.
Film pod tytułem: „ Koncert i jego różne oblicza”. Film opowiada o różnych rodzajach koncertów, między innymi o: operze, operetce, musicalu, recitalu.
Koncert i jego oblicza - film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Koncert i jego oblicza - film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11
Na podstawie wiedzy zdobytej z filmu wymień przynajmniej jeden przedstawiony w filmie atrybut związany z muzyką?
R1VtANWnnmcXo
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
batuta – dyrygent;
pointy – baletmistrzyni;
Polecenie 12
Scharakteryzuj krótko pojęcie „recital” [czytaj: reczital]. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RdHmI92zYMZCA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rodzaj koncertu z udziałem solisty, duetu lub zespołu kameralnego, np. skrzypka z towarzyszącym mu pianistą, gdzie wykonywane są utwory jednego lub kilku kompozytorów, trwający blisko godzinę. To pokaz w pewnym sensie wytrzymałości i prezentacja możliwości technicznych wykonawców.
Polecenie 13
Odpowiedz na pytanie. Do której z instytucji kulturalnych wybierzesz się, jeżeli będziesz chcieć zobaczyć tancerzy tańczących w pointach?
R1eYUvOuCdqgK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, w której instytucji występują artyści tańczący w tym charakterystycznym obuwiu.
Instytucja, o której mowa to balet.
Podsumowanie
Jako uczestnicy życia kulturalnego dokonujemy wyboru, nie zawsze zdając sobie sprawę z tego czy jesteśmy tylko biernymi odbiorcami muzyki czy także jej twórcami? Taki proces uwarunkowany jest zarówno szeregiem czynników indywidualnych, na przykład potrzebami kulturowymi każdego z nas, jak i czynnikami o charakterze społecznym. Decyduje o tym czasami nasz poziom wykształcenia – wiedza ogólna, jaką posiadamy, sytuacja rodzinna lub miejsce, w którym żyjemy i dorastamy. Ale to nie jedyne czynniki, które wpływają na formę uczestnictwa nas w kulturze. Najłatwiej zacząć jest… od Bacha, tak jak w piosence Zbigniewa Wodeckiego, czyli poczuć muzykę od środka, całym sobą. A jak to zrobić? Możliwości są nieograniczone. Wybór zależy tylko od Ciebie.
R71ZBvEpttv09
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.
Zbigniew Wodecki, „Zacznij od Bacha” (fragment), z albumu: The Best: Zacznij od Bacha, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Zbigniew Wodecki, Zacznij od Bacha, licencja: CC BY 3.0.
Zbigniew Wodecki, „Zacznij od Bacha” (fragment), z albumu: The Best: Zacznij od Bacha, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Zbigniew Wodecki, Zacznij od Bacha, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Zacznij od Bacha” z albumu: „The Best: Zacznij od Bacha” autorstwa Zbigniewa Wodeckiego w jego wykonaniu z zespołem. Fragment trwający 47 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, przeznaczona na głos męski (baryton) w akompaniamencie zespołu składającego się z fortepianu, basu, perkusji oraz syntezatora. Utwór jest bardzo rytmiczny, z granym przez fortepian ćwierćnutowym rytmem w metrum 4/4.
Ćwiczenia
RU2lX1uDvfM5z
Ćwiczenie 1
Zaznacz województwo, w którym znajdowało się najwięcej teatrów oraz instytucji muzycznych w 2020r. Możliwe odpowiedzi: 1. Województwo małopolskie, 2. Województwo dolnośląskie, 3. Województwo mazowieckie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RrZn3fi5dVjC71
Ćwiczenie 1
Ustal, skąd pochodzi plakat:
Ustal, skąd pochodzi plakat:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RehjhpiO8Pfb0
Ćwiczenie 2
Połącz w pary pojęcie z odpowiednią definicją. Taktowanie Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Metrum Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Akustyka Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Sekcja smyczkowa Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne
Połącz w pary pojęcie z odpowiednią definicją. Taktowanie Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Metrum Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Akustyka Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne Sekcja smyczkowa Możliwe odpowiedzi: 1. zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki, 2. zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej, 3. nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze., 4. dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RitODVgXB13cF21
Ćwiczenie 2
Ustaw elementy w odpowiednich miejscach sali koncertowej.
Ustaw elementy w odpowiednich miejscach sali koncertowej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R11fUjAAZQPTZ1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdanie. 1. Repertuar muzyczny, 2. Recital, 3. Koncert, 4. Scenografia, 5. Opera - to rodzaj listy utworów prezentowanych w określonej placówce kulturalnej, z zapisaną datą, miejscem i czasem koncertu. W nim również pojawiają się nazwiska wykonawców oraz współorganizatorów przedsięwzięcia.
Uzupełnij zdanie. 1. Repertuar muzyczny, 2. Recital, 3. Koncert, 4. Scenografia, 5. Opera - to rodzaj listy utworów prezentowanych w określonej placówce kulturalnej, z zapisaną datą, miejscem i czasem koncertu. W nim również pojawiają się nazwiska wykonawców oraz współorganizatorów przedsięwzięcia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1FNWGab2ljNl
Ćwiczenie 4
Wskaż imię i nazwisko dyrygenta prowadzącego orkiestrę Symfoników Wiedeńskich (Austria). Możliwe odpowiedzi: 1. Leonard Bernstein, 2. Claudio Abbado, 3. Herbert von Karajan
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rz439o9Caaq8o1
Ćwiczenie 4
Dopasuj fotografie do pojęć.
Dopasuj fotografie do pojęć.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18FF4mn9E432
Ćwiczenie 5
Wskaż, która z poniższych oper kształtem budowli przypomina żagle zawijające do portu. Możliwe odpowiedzi: 1. Opera Wiedeńska, 2. Opera w Oslo, 3. Opera w Sydney
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFVlloXUxT8Sh2
Ćwiczenie 5
Wskaż, które z tych zdjęć nie ukazują gmachu Opery w Sydney.
Wskaż, które z tych zdjęć nie ukazują gmachu Opery w Sydney.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RkqUaTHEzeAQW2
Ćwiczenie 6
Wskaż miasto, w którym znajduje się siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR). Możliwe odpowiedzi: 1. Warszawa, 2. Katowice, 3. Kraków, 4. Łódź, 5. Wrocław
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1atuTU69l8UH
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst.
Uzupełnij tekst.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
Ułóż puzzle, a następnie określ jaki budynek one przedstawiają.
RzmnyU498KYpO
Ułóż puzzle, a następnie określ jaki budynek one przedstawiają.
Ułóż puzzle, a następnie określ jaki budynek one przedstawiają.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RaNxK9MKJpVDk
Puzzle przedstawiają budynek: Tu uzupełnij w Tu uzupełnij.
Puzzle przedstawiają budynek: Tu uzupełnij w Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8
Zapisz znane formy reklamy i nagłośnienia informacji o koncercie. Wymień te tradycyjne jak i te nowoczesne.
R1HsqCKrRdn4c
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Plakat, Facebook, Instagram
Tradycyjne metody to: Plakat, ulotka, formy drukowane. Nowoczesne metody to: Informacje ulokowane w social media, kanały internetowe, platformy, YouTube, Facebook, Instragram, e‑bilety.
Ćwiczenie 9
R1I5ZPKii7tJN
Zaznacz nazwy województw, w których liczba teatrów i instytucji muzycznych przekracza 20. Możliwe odpowiedzi: 1. mazowieckie, 2. małopolskie, 3. śląskie, 4. dolnośląskie, 5. podlaskie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9
Poniżej znajduje się fragment wypowiedzi osoby opowiadającej o uczestnictwie w kulturze. Napisz, jaką rolę tam pełni i na czym polegają jej zadania?
R1Smg5lzb8PbQ
Nagranie dźwiękowy przedstawia omówienie obowiązków asystenta reżysera w teatrze muzycznym.
Nagranie dźwiękowy przedstawia omówienie obowiązków asystenta reżysera w teatrze muzycznym.
Omówienie obowiązków pracownika na danym stanowisku, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Omówienie obowiązków pracownika na danym stanowisku, licencja: CC BY 3.0.
Omówienie obowiązków pracownika na danym stanowisku, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Omówienie obowiązków pracownika na danym stanowisku, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie dźwiękowy przedstawia omówienie obowiązków asystenta reżysera w teatrze muzycznym.
R1T9lnhzlM2qP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Do obowiązków tej osoby osoby należy między innymi: research nagrań, poznawanie różnych wersji muzycznych spektakli, poznawanie nowych opcji i zmian w dziele muzycznym, w libretcie, w tekstach piosenek do spektakli, poszukiwanie nowych kontekstów muzycznych.
Osoba opowiadająca pełni rolę asystenta reżysera w teatrze muzycznym.
Słownik pojęć
Akustyka
Akustyka
(z greckiego: akoustikós ‘dotyczący słuchu’), dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku rozumianym jako zjawisko słyszalne, związane z rozchodzeniem się fal sprężystych w ośrodku gazowym, a w miarę rozwoju także w ośrodkach ciekłym i stałym.
Balerina
Balerina
(z włoskiego), tancerka, solistka zespołu baletowego.
Dyrygowanie
Dyrygowanie
prowadzenie zespołu muzycznego.
Fanklub
Fanklub
klub zapalonych sympatyków kogoś lub czegoś.
Maestro
Maestro
(z włoskiego:, ‘mistrz’ < po łacinie: magister ‘zwierzchnik’, ‘nauczyciel’), tytuł dawany znakomitym muzykom (kompozytorom, wirtuozom, dyrygentom).
Metrum
Metrum
(z łacińskiego < z greckiego), w muzyce: zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej (to znaczy relatywnego czasu trwania) i rozkładu akcentów w obrębie taktu.
Sekcja smyczkowa
Sekcja smyczkowa
nazwa określa grupę instrumentów smyczkowych w orkiestrze.
Taktowanie
Taktowanie
w muzyce: zaznaczanie jednostek metrycznych taktu za pomocą umownych ruchów ręki.
Słownik został opracowany na podstawie:
Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.
Słownik Języka Polskiego – wydanie internetowe.
Notatki ucznia
RJL0HLgW6Pgys
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Biblioteka audio
Galeria
R5aovflrPWRhn
Fotografia przedstawia „Stację Biblioteki” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej - Chebziu. Budynek ten jest przykładem instytucji, łączącej funkcje czytelniczą z szeroko rozumianą kulturą i muzyką. Zdjęcie zrobione jest nocą. Budynek ukazany jest od strony wejścia. Centralnie, na środku znajdują się czarne drzwi. Budynek jest symetryczny. Po prawej, jak i po lewej stronie budynku znajdują się cztery mniejsze okna, zaś nad nimi po trzy większe. Nad drzwiami ukazane jest duże przeszklenie, przez które widać zegar i środek budynku. Budynek zbudowany jest z czerwonej cegły. Stacja jest podświetlona lampami, które znajdują się na chodniku, przy dolnej krawędzi budynku.
„Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu. Budynek ten jest przykładem instytucji, łączącej funkcje czytelniczą z szeroko rozumianą kulturą i muzyką., 2019 r., lustrobiblioteki.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: „Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu, Fotografia, dostępny w internecie: https://npp.slaskie.pl/gallery/content/lg/7497 [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RGR2T09hkY5yV
Na zdjęciu przedstawiono czytelnię z dwoma piętrami. Niższe piętro stanowi hol w którym stoją regały, szafa oraz dwie sztalugi, wyżej jest pomieszczenie w którym znajdują się regały z książkami. Obok nich stoją stoliki z żółtymi krzesłami. Sufit jest podtrzymywany czarnymi, metalowymi stelażami. Wyżej znajdują się czarne, małe okna. Z sufitu zwisają srebrne lampy.
„Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu, 2019 r., metropoliagzm.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: „Stacja Biblioteka” na dworcu kolejowym w Rudzie Śląskiej – Chebziu, Fotografia, dostępny w internecie: https://metropoliagzm.pl/2019/09/26/biblioteka-na-dworcu-juz-dziala/ [dostęp 15.12.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RvNWYM7UgmQRx
Fotografia przedstawia budynek Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdjęcie wykonano od strony wejścia. Budynek jest koloru czerwono‑szarego. Główna część budynku składa się z sześciu łuków. W łukach znajdujących się na piętrze budynku, znajdują się trzy posągi. W górnej części budynku znajduje się ozdobna fasada, z beżowymi płaskorzeźbami. Poniżej fasady widnieje napis: „GESELLSCHAFT DER MUSIKFREUNDE”. Przed budynkiem znajdują się dwie postacie, które siedzą przy stoliku.
Budynek Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, 1863 r. (rok wybudowania), Wiedeń, Austria, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Budynek Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RfhCUpB8IdtIk
Zdjęcie ukazuje sale koncertową Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, w której odbywa się słynny koncert noworoczny. Na pierwszym planie znajduje się widownia z krzesłami. Dalej przedstawiona jest scena koncertowa, na której znajdują się muzycy. Wyżej przedstawione są złote organy oraz balkon z widownią.
Welleschik [czytaj: welleszik] (fotograf), Sala koncertowa Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, w której odbywa się słynny koncert noworoczny, 2006 (rok wykonania fotografii), Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Welleschik, Sala koncertowa Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Musikverein_Wien1.JPG [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1WB68qZWQrHP
Zdjęcie przedstawia budynek Opery Wiedeńskiej. Budynek jest koloru szarego, zaś framugi okien budynku są czerwone. Przy głównym wejściu budynku znajdują się ozdobne kolumny: cztery mniejsze umiejscowione na parterze oraz cztery większe na piętrze, pomiędzy którymi znajdują się posągi. Na dachu budynku, przy głównym wejściu po lewej oraz po prawej stronie znajdują się dwa posągi postaci na koniach. Przed budynkiem znajduje się ulica z przejściem dla pieszych. Przed operą spacerują postacie.
Bwag (fotograf), Budynek Opery Wiedeńskiej, 2014 r. (rok wykonania fotografii), Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Bwag, Budynek Opery Wiedeńskiej, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wien_-_Staatsoper_(1).JPG [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1LorzKI9okzq
Zdjęcie przedstawia salę koncertową Opery Wiedeńskiej. Fotografia zrobiona jest z perspektywy osoby będącej na górnym balkonie sali koncertowej. W lewym dolnym rogu znajduje się scena z muzykami. Na środku jak i po prawej stronie znajduje się duża widownia. W oddali, na różnych piętrach znajdują się balkony z widownią. Sala jest beżowo‑czerwona.
Mstyslav Chernov (fotograf), Sala koncertowa Opery Wiedeńskiej, 2010 r. (rok wykonania fotografii), Wiedeń, Austria, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Mstyslav Chernov, Sala koncertowa Opery Wiedeńskiej, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Vienna_State_Opera_(Wiener_Staatsoper)_interior._Vienna,_Austria,_Western_Europe.jpg#/media/File:The_Vienna_State_Opera_(Wiener_Staatsoper)_interior._Vienna,_Austria,_Western_Europe.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
RwhAmCGZFSPhK
Zdjęcie przedstawia budynek teatru Royal Albert Hall. Na pierwszym planie przed budynkiem znajduje się posąg mężczyzny, który został umieszczony na wysokiej kolumnie. Poniżej, u podstawy kolumny znajdują się dwa inne posągi przedstawiające siedzące kobiety. Budynek ma owalny kształt, jest koloru czerwono‑beżowego. Na fasadzie budynku znajdują się obrazy, przedstawiające różne sceny. Na dachu budynku znajduje się szklana kopuła. Do budynku, po prawej oraz po lewej stronie pomnika prowadzą schody.
Budynek teatru Royal Albert Hall, 1871 r., (rok otwarcia), Londyn, Wielka Brytania, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Budynek teatru Royal Albert Hall, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1YgH17zmPtv1
Zdjęcie przedstawia salę koncertową Royal Albert Hall w Londynie. Zdjęcie zrobiono z perspektywy osoby znajdującej się na najwyższym piętrze sali. Sala ma owalny kształt. W sali koncertowej znajdują się czerwone fotele, na środku ukazana jest oświetlona scena. Na drugim planie znajdują się organy, za którymi wzdłuż sali rozciągają się łuki z ozdobnymi kolumnami.
Sala koncertowa Royal Albert Hall, 1871 r. (rok otwarcia), Londyn, Wielka Brytania, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Sala koncertowa Royal Albert Hall,, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1VVISIBIDs2N
Zdjęcie przedstawia budynek Sydney Opera House. Budynek otacza zatoka. Opera składa się z białego dachu oraz brązowej konstrukcji. Charakterystyczny dach, kształtem przypomina białe, półokrągłe fale. Na otaczającej operę wodzie znajdują się liczne statki oraz żaglówki. W oddali znajduje się panorama miasta.
Bernard Spragg (fotograf), Budynek Sydney Opera House, 2010 r. (rok wykonania fotografii), Sydney, Australia, wikimedia.org, CC0 1.0
Źródło: Bernard Spragg, Sydney Opera House, Fotografia, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Sydney_Australia._%2821339175489%29.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC 0 1.0.
R1dZGS5MbuhTa
Zdjęcie przedstawia sale koncertową Sydney Opera House w czasie koncertu. Na środku zdjęcia przedstawiona jest scena muzyczna, na której znajduje się zespół opery. Wokół sceny znajduje się widownia. Widownia znajduje się na różnych poziomach sali. Sala koncertowa jest koloru brązowego oraz czerwonego.
BennyG3255 (fotograf), Sala koncertowa Sydney Opera House w czasie koncertu, 2017 r. (rok wykonania fotografii), Sydney, Australia, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: BennyG3255, Sala koncertowa Sydney Opera House w czasie koncertu, Fotografia, dostępny w internecie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Interior_of_Sydney_Opera_House_Concert_Hall_during_performance.jpg</span [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Rrvi8grgUuc1K
Grafika komputerowa, na której przedstawiono koncert operowy. Na scenie stoi śpiewający mężczyzna i kobieta. Między nimi stoją elementy scenografii, takie jak kopie kolumn greckich. Scena objęta jest z boku kulisami, a u góry – kurtyną. Na artystów pada światło reflektorów. Przed sceną, poniżej jej poziomu znajduje się orkiestron z dyrygentem i orkiestrą. Dalej, na fotelach ułożonych w równych rzędach siedzi widownia. Rzędy foteli pną się do góry, im dalej od sceny.
Koncert operowy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Koncert operowy, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RB8duyMq6LrER
Zdjęcie przedstawia salę koncertową, ukazaną w kierunku sceny. Scena jest otoczona prostokątną ramą w kolorze czarno‑białym. Z góry zwisa udrapowana, czerwona kurtyna. Na scenie stoją elementy scenografii. Widownia składa się z ułożonych w rzędy foteli, a po obu stronach znajdują się loże na kilku poziomach. Ściany i sufit mają jasny, beżowy kolor.
Widok na scenę w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, teatrwielki.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Widok na scenę w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Fotografia, dostępny w internecie: https://teatrwielki.pl/repertuar/sezon-201718/ [dostęp 22.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1DxNl6P9Y3wA
Zdjęcie przedstawia widownię w sali koncertowej. Widownia składa się z czerwonych foteli, ułożonych w równe rzędy. Pośrodku fotele przedzielone są korytarzem. Od lewej do prawej strony, na kilku poziomach znajdują się loże z innymi miejscami siedzącymi. Sufit i ściany sali mają jasny kolor.
Widownia w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, teatrwielki.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fot. K. Bieliński/TW‑ON
Źródło: K. Bieliński/TW-ON, Widownia w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Fotografia, dostępny w internecie: https://teatrwielki.pl/teatr/miejsce/sale/sala-moniuszki/ [dostęp 22.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R14KcivuNtgBm
Zdjęcie przedstawia mężczyznę - dyrygenta przy pracy. Mężczyzna w prawej, uniesionej dłoni trzyma batutę, a lewą rękę ma wyciągniętą do boku. Głowę unosi do góry, a jego wzrok utkwiony jest w dali. Mężczyzna ubrany jest w białą koszulę, białą kamizelkę, białą muszkę i czarną marynarkę. Przed nim siedzi orkiestra.
Massimiliano Caldi (na zdjęciu), klasyka‑podkarpacie.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fot. z archiwum Filharmonii Podkarpackiej
Źródło: z archiwum Filharmonii Podkarpackiej, Massimiliano Caldi (na zdjęciu), Fotografia, dostępny w internecie: https://www.klasyka-podkarpacie.pl/wywiady/item/995-jestem-bardzo-wymagajacym-dyrygentem [dostęp 22.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RwMMZJ4GgKUQ5
Zdjęcie przedstawia orkiestron, wypełniony grającą orkiestrą. Krzesła są ustawione jedne przy drugim. Muzycy mają rozłożone pulpity z nutami. Po prawej stronie stoi dyrygent.
Zdjęcie orkiestronu, daronhagen.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Zdjęcie orkiestronu, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.daronhagen.com/blog/tag/Andre+Previn [dostęp 22.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Rp8CnGjp6YFys
Zdjęcie przedstawia śpiewaczkę operową. Ma uchylone usta, zamknięte oczy i zmarszczone brwi. Na jej twarz pada światło reflektora. Na głowie ma koronę stworzoną z błyszczących kryształków. Jest ubrana w obszerną, zwiewną szatę w kolorze ciemnogranatowym, ze srebrną, błyszczącą nitką. Tło jest ciemne.
Lise Davidsen w tytułowej roli „Ariadny na Naxos” Richarda Straussa w Metropolitan Opera w lutym 2022 r., npr.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fot. Marty Sohl/The Metropolitan Opera
Źródło: Marty Sohl/The Metropolitan Opera, Lise Davidsen w tytułowej roli „Ariadny na Naxos” Richarda Straussa w Metropolitan Opera w lutym 2022 r., Fotografia, dostępny w internecie: https://www.npr.org/2022/03/14/1086395523/norwegian-opera-singer-lise-davidsen-is-on-the-verge-of-superstardom [dostęp 22.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Rg27cjaKD5NAZ
Zdjęcie przedstawia scenę z opery, ze współczesną scenografią. Scena przypomina dyskotekę, ludzie ubrani we wzorzyste stroje tańczą w różnych grupach. Niektórzy stoją na stołach. Na środku stoi zgarbiony mężczyzna, na którego pada białe światło. Reszta sceny skąpana jest w niebieskim, neonowym świetle. Za ludźmi znajduje się fragment budynku, na dachu którego znajduje się neonowy napis hotel.
Bogata scenografia z neonowymi światłami, opera „Halka” Stanisława Moniuszki w inscenizacji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, premiera polska 11.02.2020 r., teatrwielki.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Bogata scenografia z neonowymi światłami, opera „Halka” Stanisława Moniuszki w inscenizacji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, premiera polska 11.02.2020 r., Fotografia, dostępny w internecie: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2021-2022/halka/ [dostęp 22.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R18vi3j7Xg3m0
Zdjęcie przedstawia stolik, na którym ułożony jest sprzęt elektroniczny. Na ekranach wyświetla się widok na scenę i widownię. Na laptopie wyświetla się ścieżka dźwiękowa. Na sprzęcie świecą się diody, podłączone są kable. W tle znajdują się kulisy, w których stoją ludzie, a za nimi jest scena.
Oprawa techniczna wydarzenia za kulisami, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Oprawa techniczna wydarzenia za kulisami, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R10e8W3xUa48G
Obraz pod tytułem „Sie ma”, w wykonaniu Lesława Chmielewskiego. Dzieło przedstawia karykaturę Jurka Owsiaka. Głowa mężczyzny jest znacznie większa od tułowia. Mężczyzna stoi bokiem do widza, a jego głowa zwrócona jest w stronę obserwatora. Postać ma niebieskie buty, czerwone spodnie, żółta marynarkę i białą koszulę. W lewej ręce trzyma batutę.
Lesław Chmielewski, „Sie ma” - karykatura Jurka Owsiaka, 2019 r., pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Lesław Chmielewski, Sie ma - karykatura Jurka Owsiaka, Karykatura, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/369787819408986651/ [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1UORwe58PD2e
Zdjęcie przedstawiające Herberta von Karajana, fotografia Joop van Bilsen. Czarno‑biała fotografia ukazuje postać mężczyzny, siedzącego w samochodzie. Drzwi samochodu są otwarte. Mężczyzna ubrany jest w marynarkę w kratę.
Joop van Bilsen, Fotografia Herberta von Karajana, 1963 r., Holenderskie Archiwum Narodowe, Haga, Holandia, wikimedia.org, CC0 1.0
Źródło: Joop van Bilsen, Fotografia Herberta von Karajana, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Herbert_von_Karajan_1963.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC 0 1.0.
RI3qNxEl0Wufs
Zdjęcie przedstawia Claudio Abbado, autorstwa Rob Croes. Fotografia jest czarno‑biała. Na zdjęciu ukazany jest mężczyzna trzymający statuetkę. Mężczyzna zwrócony jest w stronę widza. Ubrany jest w jasną koszulę w kratę.
Rob Croes (fotograf.), Fotografia Claudio Abbado, 1982 r., Holenderskie Archiwum Narodowe, Haga, Holandia, wikimedia.org, CC0
Źródło: Rob Croes, Fotografia Claudio Abbado, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claudio_Abbado_(dirigent)_krijgt_AVROs_publieksprijs_Klassiek_81_Claudio_Abbad,_Bestanddeelnr_932-2754.jpg [dostęp 9.11.2022], domena publiczna.
Rk0Z4IeXOnVNa
Zdjęcie przedstawia postać Johna Eliota Gardinera, fotografia wykonana przez Macieja Schumachera. Mężczyzna ubrany jest w czarną koszulę. Na lewej ręce ma zegarek. W dłoniach trzyma batutę. Mężczyzna odwrócony jest w lewą stronę.
Maciej Schumacher (Goździelewski) (fotograf), Fotografia Johna Eliota Gardinera, 2007 r., Narodowe Forum Muzyki imienia Witolda Lutosławskiego, Wrocław, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Maciej Schumacher (Goździelewski), Johna Eliota Gardinera, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:John_Eliot_Gardiner_at_rehearsal_in_Wroclaw.jpg [dostęp 9.11.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
RsAexCzeQc4tb
Fotografia Leonarda Bernsteina w czasie koncertu, autorstwa Allana Warrena. Mężczyzna ubrany jest w granatową bluzkę z długim rękawem oraz szare spodnie. W jego prawej ręce znajduje się batuta, zaś lewa ręka położona jest na książce. Mężczyzna siedzi, jego głowa odwrócona jest w lewą stronę.
Allan Warren (fotograf), Fotografia Leonarda Bernsteina w czasie koncertu w The Albert Hall, 1973 r., wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Allan Warren, Fotografia Leonarda Bernsteina w czasie koncertu w The Albert Hall, Fotografia, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Leonard_Bernstein_Allan_Warren.jpg, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ATEri9F37KN
Zdjęcie ukazuje kadr z nagrania koncertu, w Polskiej Operze Królewskiej. Fotografia przedstawia mężczyznę oraz kobietę znajdujących się na scenie. Kobieta odwrócona jest w stronę obserwatora, stoi po lewej stronie. Ubrana jest w niebieską, długa suknię. Kobieta śpiewa. Jej ręce uniesione są lekko w górze, na wysokości klatki piersiowej. Kobieta ma blond włosy. Po prawej stronie stoi mężczyzna, który dyryguje orkiestrę. Mężczyzna jest odwrócony plecami do widza. Ubrany jest w czarny smoking. Mężczyzna ma uniesione ręce. W prawej dłoni trzyma batutę. Jego głowa skierowana jest w stronę kobiety. W tle, na drugim planie zdjęcia znajduje się orkiestra.
Kadr z nagrania koncertu, w Polskiej Operze Królewskiej, 2020r., Warszawa, operakrolewska.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art.29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ( prawo cytatu)
Źródło: Kadr z nagrania koncertu, w Polskiej Operze Królewskiej, 19.12.2020, fotografia, dostępny w internecie: https://operakrolewska.pl [dostęp 6.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Rz6bPCYjWBw44
Zdjęcie przedstawia kadr z musicalu „West Side Story”, zdjęcie autorstwa Fred Fehl. Zdjęcie przedstawia grupę młodych mężczyzn. Na pierwszym planie znajdują się dwaj mężczyźni skierowani do siebie twarzą. Mężczyzna po prawej stronie zadaje cios w brzuch mężczyźnie stojącemu naprzeciwko niego. Po prawej stronie leży bezwładne ciało mężczyzny. Grupa mężczyzn, znajdujących się na drugim planie zdjęcia przygląda się sytuacji.
Fred Fehl, (fotograf), kadr z musicalu „West Side Story”, 1957 r., Broadway, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Fredl Fehl, Kadr z musicalu „West Side Story”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_Rumble_from_West_Side_Story_1957.JPG [dostęp 6.06.2022], domena publiczna.
RtJ4JPi6BKhKb
Zdjęcie przedstawia przykład koncertu recitalowego. Na zdjęciu ukazana jest podświetlona scena oraz ciemna widownia. Na scenie znajduje się czarny fortepian, przy którym siedzi kobieta. Kobieta ubrana jest w czerwoną, długa suknię oraz czarną narzutkę. Tło sceny jest beżowe. Na suficie znajdują się jasne lampy punktowe.
MIKI Yoshihito (fotograf), Przykład koncertu recitalowego, 2014 r., wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Miki Yoshihito, Przykład koncertu recitalowego, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_piano_recital._(14103771349).jpg [dostęp 6.06.2022], licencja: CC BY 2.0.
R1IO80fIQoU5T
Zdjęcie przedstawia koncert plenerowy. Na pierwszym planie fotografii znajduje się zielona trawa, na której siedzą mężczyźni oraz kobiety. Słuchacze zwróceni są w stronę sceny, która znajduje się na drugim planie fotografii. Na scenie znajduje się zespół, a za nim telebim wyświetlający obraz ze sceny. Nad sceną znajdują się liczne kolorowe lampy.
Koncert plenerowy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Koncert plenerowy, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RooLjDQdnSX3C
Zdjęcie przedstawia budynek Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Na pierwszym planie zdjęcia ukazane są drewniane ławki. I szary murek. W oddali znajdują się drzewa oraz czerwony budynek. Po lewej stronie znajduje się osiedle z wysokimi blokami.
Budynek Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Budynek Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RxfX3UJzVWqEG
Zdjęcie przedstawia gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Po środku budynku znajduje się główne wejście, nad którym jest oszklona szyba, składająca się z wielu okien. Po lewej stronie budynku znajdują się kolumny, na których rośnie bluszcz. Nad głównym wejściem budynku znajduje się szklany, okrągły dach.
Gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej, Białystok, gkpge.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: gkpge.pl, Gmach Opery i Filharmonii Podlaskiej, fotografia, dostępny w internecie: https://www.gkpge.pl/grupa-pge/sponsoring/pge-kulturalna-grupa-energetyczna/opera-i-filharmonia-podlaska [dostęp 6.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1IuDJlWzsnfM
Zdjęcie przedstawia budynek Opery Garnier. Główna fasada budynku jest podzielona przez siedem par kolumn oraz dwa łuki łączące pary, znajdujące się najbliżej krawędzi. Powyżej rzędu pilastrów znajduje się bogata sztukateria, zaś cały obiekt wieńczy kopuła oraz złote figury mitologicznych bohaterów. Przed budynkiem znajdują się spacerujące osoby.
Peter Rivera (fotograf), Gmach Opery Garnier, 2009 r. (rok wykonania fotografii), Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Peter Rivera, Gmach Opery Garnier, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paris_Opera_full_frontal_architecture,_May_2009.jpg [dostęp 6.06.2022], licencja: CC BY 2.0.
Bibliografia
Źródła internetowe:
Flashmob na Kakauszale w Rudzie Chebziu, [w:] https://klaster.org/flashmob-na-kakauszale-w-rudzie-slaskiej [dostęp: 23.02.2022 r.].
Sofield D.,A man who wants to lead the orchestra must turn his back on the crowd, [w:] https://medium.com/@debsofield/a-man-who-wants-to-lead-the-orchestra-must-turn-his-back-on-the-crowd-d311788235ea [dostęp: 23.02.2022 r.].