Wstęp
Utwory poetyckie dotykają różnych sfer ludzkiego życia. Opisują ulotne wrażenia chwili, skomplikowane uczucia, poważne problemy egzystencjalne, trudne wybory życiowe. Zawierają całą prawdę o człowieku: jego radości, smutki, niepokoje, fascynacje. Nieraz rodzi się jednak pytanie, czy rzeczywiście wszystko można przekazać za pomocą słowa poetyckiego? Jak, na przykład przedstawić wysiłek i walkę? Czy to są tematy poetyckie? Okazuje się, że tak. Już w starożytności poeci Tyrteusz i Symonides opisywali walkę w szlachetnej sprawie obrony ojczyzny. Temat ten chętnie podejmowany przez romantyków, kontynuowano w XX wieku.
Walka to konfrontacja, konflikt, wojna, ale też zmagania sportowe. Kiedy powiemy, że ktoś bije się z myślami, czy toczy wewnętrzną walkę rozumiemy, że odbywa się ona we wnętrzu człowieka. Walka może więc być bardzo różnie rozumiana, mieć wymiar fizyczny, jak i duchowy. Często te dwie sfery łączą się ze sobą i wzajemnie przenikają. Pojęcie walki może wpisywać się również w starożytny ideał kalokagatiikalokagatii, która zakładała harmonię między pięknem fizycznym a dobrem duchowym, znajdującym swoje odzwierciedlenie w szlachetnych czynach. Echa tej zasady odnajdujemy w polskim przysłowiu: W zdrowym ciele zdrowy duch.
poznasz znaczenia słowa walka;
scharakteryzujesz motywy walki w poezji;
rozpoznasz i nazwiesz metaforę, porównanie i synekdochę w wierszu;
dobierzesz słownictwo do opisu walki fizycznej i duchowej.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
rozwija umiejętność słuchania i czytania utworów literackich;
rozpoznaje środki stylistyczne i ich funkcje;
doskonali umiejętność porównywania tekstów kultury;
rozwija umiejętność tworzenia wypowiedzi inspirowanych utworem poetyckim (motyw sportu w literaturze).
RÓŻNE OBLICZA WALKI – audiobook
Rozdziały:
Wysiłek i walka opisane w poezji – jak ująć temat?
W ogniu walki
Bojowanie – byt nasz podniebny
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Wysłuchaj uważnie nagrań i postaraj się odpowiedzieć na następujące pytania:
Kto walczy?
Dlaczego podejmuje walkę?
Jak się przygotowuje do walki? Na czym polega walka?
Różne oblicza walki
Rozdział 1
Wysiłek i walka opisane w poezji – jak ująć temat?
Nagranie zawiera rozmowę telefoniczną kolegi i koleżanki na temat zagadnień związanych z wysiłkiem i walką opisanymi w poezji.
— Cześć, mam do ciebie sprawę.
— Mów, o co chodzi.
— Mamy zadane z polskiego na piątek. Trzeba przygotować materiał na temat: Wysiłek i walka opisane w poezji. Jakoś nie mogę z tym ruszyć…
— Zaraz, muszę sobie przypomnieć. Dużo jest tekstów o walce, na przykład liryka tyrtejska ze starożytności, a później…
— No właśnie, a co później?
— Czekaj, na przykład w średniowieczu – Pieśń o Rolandzie.
— Ale to nie jest przecież poezja, chcesz mnie pogrążyć?!
— Racja, sorry. No to RedutaReduta Ordona. W czasach zaborów i powstań narodowych poeci często pisali o walce narodowowyzwoleńczej, a jak poszperasz w literaturze czasów wojny, będzie tego mnóstwo.
— Kojarzę, miałam w gimnazjum. Przypomniałam sobie jeszcze – mogą być wiersze Baczyńskiego.
— A może chodzi też o inną walkę, na przykład taką wewnętrzną. Sprawdź w necie ogólną definicję.
— Czekaj, już mam! Walka – pojęcie wieloznaczne oznaczające konfrontację, starcie, zmagania. Pierwsze znaczenie: działania militarne wojsk, uzbrojonych grup, oddziałów; drugie: zmagania przeciwników lub zespołów w sporcie, rozgrywka, mecz; trzecie to zmaganie się ze stanem swojego ciała, ducha lub umysłu. Może być jeszcze walka jako zdobycie, odzyskanie kogoś lub czegoś albo ścieranie się sprzecznych interesów, poglądów.
— Nie wiedziałem, że znaczeń jest aż tyle! Czy ty masz w końcu znaleźć przykłady do wszystkich znaczeń czy tylko do pierwszego?
— Nie wiem. Jak na powtórkę, to może wszystkich. Będziemy robić jakieś… mapy mentalne?
— Walka duchowa to może być Sęp‑Szarzyński, na przykład. Pamiętasz? To taki poeta barokowy.
— A coś ze sportu? Znasz jakieś wiersze o sporcie?
— Wiem, że o sportowcach pisał Wierzyński, ale musisz poszukać w sieci.
— No, to już coś mam. Dzięki. Jeśli jeszcze coś ci przyjdzie do głowy, to zadzwoń. Cześć.
— Cześć.
Rozdział 2
W ogniu walki
Nagranie zawiera fragment Reduty Ordona Adama Mickiewicza – utworu opisującego obronę Reduty 54. pod dowództwem Juliana Ordona podczas powstania listopadowego w 1831 roku.
Ura! ura! Patrz, blisko reduty, już w rowy
Walą się, na faszynę kładąc swe tułowy;
Już czernią się na białych palisadach wałów.
Jeszcze redutareduta w środku, jasna od wystrzałów,
Czerwieni się nad czernią: jak w środek mrowiakamrowiaka
Wrzucony motyl błyska – mrowie go naciska –
Zgasł – tak zgasła reduta. Czyż ostatnie działo
Strącone z łoża w piasku paszczę zagrzebało?
Czy zapał krwią ostatni bombardyjer zalał?
Zgasnął ogień. – Już Moskal rogatki wywalał.
Gdzież ręczna broń? – Ach, dzisiaj pracowała więcej
Niż na wszystkich przeglądach za władzy książęcej
Zgadłem, dlaczego milczy – bo nieraz widziałem
Garstkę naszych walczącą z Moskali nawałem.
Gdy godzinę wołano dwa słowa: pal, nabij;
Gdy oddechy dym tłumi, trud ramiona słabi;
A wciąż grzmi rozkaz wodzów, wre żołnierza czynność;
Na koniec bez rozkazu pełnią swą powinność,
Na koniec bez rozwagi, bez czucia, pamięci,
Żołnierz jako młyn palny nabija – grzmi – kręci
Broń od oka do nogi, od nogi na oko:
Aż ręka w ładownicy długo i głęboko
Szukała, nie znalazła – i żołnierz pobladnął,
Nie znalazłszy ładunku, już bronią nie władnął;
I uczuł, że go pali strzelba rozogniona;
Upuścił ją i upadł – nim dobiją, skona.
Takem myślił – a w szaniec nieprzyjaciół kupa
Już lazła, jak robactwo na świeżego trupa.
Pociemniało mi w oczach – a gdym łzy ocierał,
Słyszałem, że coś do mnie mówił mój Jenerał.
On przez lunetę wspartą na moim ramieniu
Długo na szturm i szaniec poglądał w milczeniu.
Na koniec rzekł: „Stracona”. Spod lunety jego
Wymknęło się łez kilka – rzekł do mnie: „Kolego,
Wzrok młody od szkieł lepszy; patrzaj, tam na wale,
Znasz Ordona, czy widzisz, gdzie jest?” – „Jenerale,
Czy go znam? – Tam stał zawsze, to działo kierował.
Nie widzę – znajdę – dojrzę! – śród dymu się schował:
Lecz śród najgęstszych kłębów dymu ileż razy
Widziałem rękę jego, dającą rozkazy.
Widzę go znowu – widzę rękę – błyskawicę,
Wywija, grozi wrogom, trzyma palną świécę,
Biorą go – zginął – o nie, skoczył w dół – do lochów”!
„Dobrze – rzecze Jenerał – nie odda im prochów”.
Rozdział 3
Bojowanie – byt nasz podniebnypodniebny
Nagranie zawiera dwa utwory: sonet barokowego poety – Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego pt. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem oraz wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera pt. Dyskobol.
Mikołaj Sęp‑Szarzyński, Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem
Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie
Byt nasz podniebny: on srogi ciemności
Hetman i świata łakome marności
O nasze pilno czyniąpilno czynią zepsowanie.
Nie dosyć na tym, o, nasz możny Panie!
Ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubości
Niebacznie zajźrząc duchowi zwierzchności,
Upaść na wieki żądać nie przestanie.
Cóż będę czynił w tak straszliwym boju,
Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie?
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,
Zbawienia mego jest nadzieja w Tobie!
Ty mnie przy sobie postaw, a prześpiecznieprześpiecznie
Będę wojował i wygram statecznie!
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, DyskobolDyskobol
Tłum widzów. On spokojnym wzrokiem metę mierzy –
Wyprostował się, ramion wiązanie natężył,
Głowę wzniósł, stopy w ziemię wrył, nogi naprężył,
W ręce trzyma dysk krągły – wstał pierwszy z szermierzy.
Jeszcze chwila – kołysze dysk, zanim uderzy –
Wysunął lewe ramię, biodra, zda się, zwężył,
Na prawej nodze całym ciężarem zaciężył –
Rzuci – i laurlaur zdobędzie znów na skronie świeży.
Na jego marmurowe, nagie, smukłe ciało,
oliwą namaszczoneciało,
oliwą namaszczone, złotawe, błyszczące:
pada greckie, promienne, uśmiechnięte słońce.
Przygiął się – dysk w stalowych palców ścisnął kleszcze –
kobietom w białych piersiach serce bić przestało,
a boskie uda słodkie wstrząsają im dreszcze.
Zapisz zwroty, wyrażenia, frazeologizmy w których występuje słowo WALKA. Uwzględnij rozróżnienie między walką duchową a walką fizyczną.
Jak poeta przedstawia walkę i wysiłek człowieka we fragmencie Reduty Ordona? Jakich środków stylistycznych używa?
Porównaj sposób przedstawiania walki człowieka w utworach Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego i Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Podsumowanie
PRACA DOMOWA
Zadanie 1.
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego, że życie ludzkie jest bojowaniem? Odpowiedź swoją uzasadnij, odwołując się do omawianych tekstów literackich.
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu, skorzystaj z innej wersji zadania.
Nazwij wykorzystane w wierszu Mickiewicza środki stylistyczne i dopasuj do nich odpowiednią funkcję.
podkreśla wysiłek towarzyszący walce, metafora, porównanie, synekdocha, służy uwzniośleniu obrońcy reduty, podkreśla mechaniczny charakter czynności wykonywanych podczas walki
Sposób przedstawiania walki:Gdy oddechy dym tłumi, trud ramiona słabi | |
---|---|
Sposób przedstawiania walki:bez rozwagi, bez czucia, pamięci, /Żołnierz jako młyn palny nabija – grzmi – kręci | |
Sposób przedstawiania walki:widzę rękę – błyskawicę, / Wywija, grozi wrogom, trzyma palną świecę |
Połącz w pary formy walki z obrazującymi je cytatami.
<i>Ogarnęło go zwątpienie i bliski był rozpaczy.</i>, <i>Ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubości/ Niebacznie zajźrząc duchowi zwierzchności,/Upaść na wieki żądać nie przestanie</i>, <i>Był tak przeraźliwie zmęczony, że marzył tylko o śnie, ale każdy postój zmniejszał dystans między nim a jego prześladowcami. Musiał iść dalej.</i>, <i>Broń od oka do nogi, od nogi na oko:/Aż ręka w ładownicy długo i głęboko/Szukała, nie znalazła</i>, <i>Przygiął się – dysk w stalowych palców ścisnął kleszcze</i>, <i>Wreszcie, po wielu trudach, odnalazł cudowny pierścień, który miał mu otworzyć drogę do wyzwolenia miasta.</i>
zmagania w bitwie | |
zmagania w sporcie | |
zmagania ze stanem ciała | |
zmagania ze stanem ducha | |
zdobycie, odzyskanie czegoś | |
ścieranie się sprzeczności |
Słowniczek
(fr.) dawny stopień w artylerii odpowiadający stopniowi starszego szeregowca w piechocie, żołnierz obsługujący bombardę – prymitywne działo przeznaczone do burzenia murów
smarowanie ciała oliwą było zabiegiem rutynowo stosowanym przez greckich lekkoatletów, a służyło zabezpieczeniu skóry
sportowiec uprawiający rzut dyskiem
(gr. kalós kai agathós – piękny i dobry); ideał wychowania w starożytnej Grecji postulujący doskonałość duchową i cielesną, która miała się wyrażać zarówno w sprawności i wytrzymałości fizycznej, jak i w zaletach umysłu i charakteru moralnego wychowanka; zespół fizycznych i moralnych zalet dobrego obywatela; ideał harmonijnego połączenia w człowieku piękna ciała z dobrocią i dzielnością moralną
wawrzyn, drzewko o wiecznie zielonych liściach używanych jako przyprawa kuchenna; wieniec z liści laurowych był w starożytnej Grecji i Rzymie symbolem zwycięstwa i chwały i tradycyjną nagrodą igrzysk; nagroda przyznawana w jakiejś dziedzinie
mrowisko
nieostrożnie
usilnie się starają
dziejący się pod niebem, na ziemi
bezpiecznie
(fr. redoute) zamknięte, polowe umocnienie ziemne, z wałem i fosą, przystosowane do samodzielnej obrony; stosowane od XVI wieku do I wojny światowej
pewnie
osoba władająca bronią białą, sportowiec uprawiający szermierkę; osoba walcząca o jakąś sprawę
przemijające przyjemności
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „Kultura i życie”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131473/v/latest/t/student-canon
1.2.5.1. Grecka lira. Safona, Tyrtajos, Symonides i Anakreont
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131473/v/30/t/student-canon/m/j0000000BLB1v38