Różne obszary tematyczne w malarstwie angielskiego rokoka
Ważne daty
1753 – powstanie Analizy piękna (Analysis of Beauty) Williama Hogartha, w której zostały przedstawione poglądy dotyczące estetyki i zdefiniowane zasady piękna
1768 – powstanie Królewskiej Akademii Sztuki w Londynie
1769‑1790 – cykl wykładów w Królewskiej Akademii wygłoszonych przez Sir Joshuę Reynoldsa Discourses on Art
Scenariusz dla nauczyciela
R1A0ebK9UmxcZ1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.
I.1.d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),
I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
II.13.c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;
II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
III.6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
IV.2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
IV.6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
V.3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
Nauczysz się
rozpoznawać przedstawicieli angielskiego rokoka;
charakteryzować obszary tematyczne w malarstwie angielskiego rokoka;
dokonywać analizy formalnej wskazanych dzieł malarstwa rokokowego.
Źródła rokoka w Anglii
Tendencja w sztuce zwana rokokiem została przyjęta w Anglii z francuskiego środowiska, gdzie święciła triumf w czasach rządów Ludwika XV. Artyści wykorzystywali przede wszystkim jasną gamę barwną, posługując się szybkimi ruchami pędzla oraz wykorzystując impasty dla podkreślenia światłocieniowych efektów. Z uwagi na odmienną sytuację społeczno‑polityczną wprowadzili do malarstwa różne od francuskich tematy lub te same pokazywali w odmienny sposób. Angielscy artyści zasłużyli się także w teorii sztuki. William Hogarth zaangażował się w teoretyczne podstawy sztuki, przedstawił swoje poglądy dotyczące estetyki, zdefiniował sześć najważniejszych zasad piękna, a także przeprowadził analizę tzw. linii piękna. Choć nie wymieniając rokoka z nazwy, w swojej Analizie piękna (1753) argumentował, że pofalowane linie i krzywizny na kształt litery S stanowią podstawę wdzięku i piękna w sztuce lub naturze (w przeciwieństwie do linii prostej lub koła w klasycyzmie). Dzieło Hogartha było manifestem skierowanym przeciwko nurtowi mówiącemu o niezbędności udoskonalania natury, idealizowaniu dzieł przez korzystanie z prac dawnych mistrzów. Odzwierciedleniem tych przemyśleń teoretycznych były obrazy artysty, w których ukazywał troski i radości zwykłych ludzi, dalekich w wyglądzie i zachowaniu od bohaterów dzieł dawnych mistrzów. W latach 1769‑1790 w Królewskiej Akademii odbył się cykl wykładów Discourses on Art, wygłoszonych przez Sir Joshuę Reynoldsa. Artysta określił w nich podstawowe zasady „wielkiego stylu” (Grand Manner), którymi była przemyślana idealizacja oparta na obserwacji i eliminacji nie zaś na kopiowaniu natury.
Malarstwo portretowe w Anglii
Jednym z ważniejszych obszarów tematycznych w malarstwie angielskim, podobnie jak we Francji, były przedstawienia portretowe. Nieomal wszyscy angielscy malarze tworzyli portrety na zamówienie mecenasów wywodzących się z kręgów arystokratów i intelektualistów. Cechowała je jednak duża odmienność w stosunku do przedstawień powstałych w poprzednich stuleciach. Tacy mistrzowie jak Thomas Gainsborough przy wykorzystaniu delikatnego sposobu kładzenia farby oraz przedstawiając modela w niezobowiązującej pozie, nawet na oficjalnym portrecie, zyskiwali efekt swobody i braku nachalności. Pośród portretów należy wyróżnić te z nich, które powstały jako przedstawienia prywatne, a przykładem może być Portret córek artysty z kotem. Ojciec‑artysta przedstawił modelki na abstrakcyjnym tle w czułym uścisku.
RtewUeG1dwZcp
Ilustracja interaktywna „Córki artysty z kotem” autor Thomas Gainsborough. Na ilustracji w ciemnych szarych barwach widać dwie dziewczynki, starszą i młodszą. Starsza w w żółtej sukience z brązowymi włosami zaczesanymi do tyłu obejmuje stojąca przed nią młodszą, która oparła głowę na ramieniu siostry. Młodsza dziewczynka ubrana jest w białą sukienkę ma brązowe włosy zaczesane do tyłu. Wzrok dziewczynek skierowany jest w kierunku widza. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Oś kompozycyjna obrazu znajduje się na styku głów dziewczyn i przecina dłoń starszej siostry., 2. Kompozycja zamknięta jest dwiema liniami prostymi - to ramiona starszej z sióstr opadającymi równolegle do osi głównej. 3. Rodzinnym łącznikiem miał być trzymany przez dziewczynki kot. Artysta porzucił jednak pomysł i zwierzę zostało jedynie naszkicowane.
Ilustracja interaktywna „Córki artysty z kotem” autor Thomas Gainsborough. Na ilustracji w ciemnych szarych barwach widać dwie dziewczynki, starszą i młodszą. Starsza w w żółtej sukience z brązowymi włosami zaczesanymi do tyłu obejmuje stojąca przed nią młodszą, która oparła głowę na ramieniu siostry. Młodsza dziewczynka ubrana jest w białą sukienkę ma brązowe włosy zaczesane do tyłu. Wzrok dziewczynek skierowany jest w kierunku widza. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Oś kompozycyjna obrazu znajduje się na styku głów dziewczyn i przecina dłoń starszej siostry., 2. Kompozycja zamknięta jest dwiema liniami prostymi - to ramiona starszej z sióstr opadającymi równolegle do osi głównej. 3. Rodzinnym łącznikiem miał być trzymany przez dziewczynki kot. Artysta porzucił jednak pomysł i zwierzę zostało jedynie naszkicowane.
1
2
3
1. Oś kompozycyjna obrazu znajduje się na styku głów dziewczynek i przecina dłoń starszej siostry.
2. Kompozycja zamknięta jest dwiema liniami prostymi - to ramiona starszej z sióstr opadające równolegle do osi głównej.
3. Rodzajem łącznika miał być trzymany przez dziewczynki kot, artysta jednak porzucił pomysł i zwierzę zostało jedynie naszkicowane.
Thomas Gainsborough, „Córki artysty z kotem”, 1760-61 r., Galeria Narodowa, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna
Portret małżeństwa Andrews jest jednym z obecnie bardziej znanych przykładów osiemnastowiecznego malarstwa angielskiego. Thomas Gainsborough połączył w nim dwa najważniejsze obszary zainteresowań ówczesnych artystów – portret i pejzaż. W przeciwieństwie do portretu oficjalnego poza mężczyzny jest swobodna, natomiast w odróżnieniu od sceny rodzajowej postacie nie są zajęte rozmową i nie wykonują żadnych czynności. Obraz różni się więc od tradycyjnych portretów – postacie są świadome obecności malarza, który w tej chwili ich portretuje. Zarówno sposób ujęcia, jakim jest spojrzenie na widza, nieformalny strój oraz pewna nonszalancja w pozie, pozwala przypuszczać, że portret powstawał jako nieoficjalny. Jednak ukazania rozciągających się po horyzonty włości oraz niezamalowane miejsce na sukni Francis, które do dziś budzi wiele dyskusji, każe przypuszczać, że portret mógł mieć bardziej oficjalny wydźwięk.
RjlaK9AzvByOK
Ilustracja interaktywna „Państwo Andrews” autor Thomas Gainsborough. Na ilustracji znajduje się małżeństwo, kobieta siedzi pod drzewem, na zielonej metalowej ławce. Ubrana jest w niebieską sukienkę i jasny kapelusz. Obok stoi mężczyzna opierający się o pień drzewa. Mężczyzna trzyma pod pachą prawej ręki strzelbę. Ubrany jest w jasny strój i czarne krótkie spodnie. W dali widać pola uprawne, drzewa oraz ciemne niebo. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Małżonkowie przedstawili się jako jednostki zamożnej klasy średniej, ubrani w nieformalne stroje w tak samo nieformalnej sytuacji., 2. Robert Andrews. 3. Pejzaż to włości małżeństwa i rodziny Andrews.
Ilustracja interaktywna „Państwo Andrews” autor Thomas Gainsborough. Na ilustracji znajduje się małżeństwo, kobieta siedzi pod drzewem, na zielonej metalowej ławce. Ubrana jest w niebieską sukienkę i jasny kapelusz. Obok stoi mężczyzna opierający się o pień drzewa. Mężczyzna trzyma pod pachą prawej ręki strzelbę. Ubrany jest w jasny strój i czarne krótkie spodnie. W dali widać pola uprawne, drzewa oraz ciemne niebo. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Małżonkowie przedstawili się jako jednostki zamożnej klasy średniej, ubrani w nieformalne stroje w tak samo nieformalnej sytuacji., 2. Robert Andrews. 3. Pejzaż to włości małżeństwa i rodziny Andrews.
1
2
3
1. Małżonkowie zostali ukazani jako przedstawiciele zamożnej klasy średniej, ubrani w nieformalne stroje w równie nieformalnej sytuacji.
2. Robert Andrews, z bronią pod pachą opiera się na ławce, na której siedzi Frances Mary Carter.
3. Pejzaż to włości małżeństwa i rodziny Andrews.
Thomas Gainsborough, „Państwo Andrews”, 1750 r., Galeria Narodowa w Londynie, wikimedia.org, domena publiczna
Angielskie malarstwo pejzażowe
Ważnym obszarem zainteresowań angielskich artystów XVIII wieku w Anglii stało się malarstwo pejzażowe. Początkowo pejzaż był traktowany jako tło dla portretowanego modela. Stopniowo jednak zawłaszczał coraz więcej uwagi artystów, którzy przez odpowiedni dobór pejzażowego tła zmieniali i wpływali na nastrój portretu. Dogłębne studia nad naturą, jej obserwacja i próba uchwycenia najważniejszych jej aspektów, czyli nagłej zmienności, jak burza czy wiatr, przy równoczesnej stałości, jak pory dnia czy roku, doprowadziły do wykształcenia angielskiej szkoły pejzażu, której najwybitniejszym przedstawicielem był Thomas Gainsborough. Artysta w swoich obrazach wprowadza pejzaż na pierwszy plan. Obecność w obrazie człowieka czy zwierząt sprowadzona została do roli sztafażuSztafaższtafażu. Najważniejszym dla artystów stało się ukazanie zmienności nastrojów natury, przy zachowaniu wrażenia o jej całkowitej stałości.
RF1ULced7K8PC
Ilustracja interaktywna „Pejzaż Suffolk” autor Thomas Gainsborough. Przedstawiony jest pejzaż w mrocznych kolorach, widać krętą drogę, rosnące drzewa. Po prawej stronie znajduje się niski dom. Jedynym jasnym akcentem jest czerwona suknia kobiety siedzącej na skarpie przed domem. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Brunatno-zielony pejzaż jest mroczny, 2. Ciemne chmury zdaja się być kontynuacją koron drzew po prawej stronie. Swoją szarością i ukształtowaniem wprowadzają niepokój., 3. Linia wijącej się drogi jest niespokojna.
Ilustracja interaktywna „Pejzaż Suffolk” autor Thomas Gainsborough. Przedstawiony jest pejzaż w mrocznych kolorach, widać krętą drogę, rosnące drzewa. Po prawej stronie znajduje się niski dom. Jedynym jasnym akcentem jest czerwona suknia kobiety siedzącej na skarpie przed domem. Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Brunatno-zielony pejzaż jest mroczny, 2. Ciemne chmury zdaja się być kontynuacją koron drzew po prawej stronie. Swoją szarością i ukształtowaniem wprowadzają niepokój., 3. Linia wijącej się drogi jest niespokojna.
1
2
3
1. Brunatno-zielony pejzaż jest mroczny.
2. Ciemne chmury zdaja się być kontynuacją koron drzew po prawej stronie. Swoją szarością i ukształtowaniem wprowadzają niepokój.
3. Również wijąca się droga jest niespokojna.
Thomas Gainsborough, „Pejzaż Suffolk”, 1748 r., Muzeum Sztuki, Wiedeń, wikipedia.org, domena publiczna
Krajobrazy Gainsborougha z późnego okresu pobytu w Bath są uporządkowane, przepełnione poczuciem spokoju i naturalności. Na początku lat 70. XVIII wieku artysta zaczął malować pejzaże będące sielankami wiejskiego życia, świadomie naśladując rozwiązania stosowane przez Claude'a Lorraina. Dlatego na tym obrazie widz prowadzony jest od ciemniejszych postaci na pierwszym planie, znajdujących się w cieniu drzew, aby podążać krętą rzeką i łukowatym mostem na tle skąpanego w świecącym wieczornym blasku miasta.
Rzqfhzax2ys8G
Ilustracja interaktywna „Pejzaż z pasterzami”, autor Thomas Gainsborough. Widać pastwisko wśród drzew, na którym pasą się krowy pilnowane przez pasterzy. Obraz w ciemnych kolorach, jasnym akcentem jest rozświetlone niebo. Dołem pastwiska przepływa rzeka. Postacie pasterzy są delikatnie zarysowane i słabo widoczne. Na ilustracji znajdują się dwa aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Rozległy zalesiony krajobraz z chłopami, krowami, pasterzem i owcami, zrujnowany budynek na wzgórzu i z daleka widoczne zabudowania wioski i góry należą do elementów pejzażu, które wzajemnie się uzupełniają. 2. Malarz z wyczuciem kładzie połączone partie pejzażu, delikatnie różnicując plany od ciepłych do coraz chłodniejszych barw
Ilustracja interaktywna „Pejzaż z pasterzami”, autor Thomas Gainsborough. Widać pastwisko wśród drzew, na którym pasą się krowy pilnowane przez pasterzy. Obraz w ciemnych kolorach, jasnym akcentem jest rozświetlone niebo. Dołem pastwiska przepływa rzeka. Postacie pasterzy są delikatnie zarysowane i słabo widoczne. Na ilustracji znajdują się dwa aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: 1. Rozległy zalesiony krajobraz z chłopami, krowami, pasterzem i owcami, zrujnowany budynek na wzgórzu i z daleka widoczne zabudowania wioski i góry należą do elementów pejzażu, które wzajemnie się uzupełniają. 2. Malarz z wyczuciem kładzie połączone partie pejzażu, delikatnie różnicując plany od ciepłych do coraz chłodniejszych barw
1
2
1. Rozległy zalesiony krajobraz z chłopami, krowami, pasterzem i owcami, zrujnowany budynek na wzgórzu oraz odległe wioski i góry to elementy pejzażu, które wzajemnie się uzupełniają.
2. Malarz z wyczuciem kładzie poszczególne partie pejzażu, delikatnie różnicując plany od ciepłych do coraz chłodniejszych barw.
Thomas Gainsborough, „Pejzaż z pasterzami”, 1773 r., Yale Centre For British Art (Yale University), New Haven, wikimedia.org, domena publiczna
Rokokowe sceny rodzajowe
Trzecim z najważniejszych obszarów zainteresowań angielskich malarzy XVIII wieku było skupienie się na przedstawieniu scen życia codziennego. Artyści nie byli tylko kronikarzami wydarzeń, lecz ich komentatorami. Dalego też często przerysowywali codzienne zachowania, przedstawiane typy ludzkie czy ich otoczenie. William Hogarth najwybitniejszy przedstawiciel tego nurtu stworzył kilka cykli przedstawień, w których naśmiewał się i piętnował zachowania wybranych przedstawicieli społeczeństwa. Artysta również niezwykle dbał o szczegóły, dzięki którym można było dokładnie zlokalizować miejsce występku, ale również i dopowiedzieć dalszą historię lub jej konsekwencje. Cykl Cztery pory dnia z 1736 roku ma charakter alegoryczny. Malarz przedstawił w nim londyńskie ulice, na których toczy się życie o różnych porach dnia. Zarówno o poranku, po południu, wieczorem, jak i w nocy szerzy się na nich nienawiść, rozpusta, grzech, śmierć, choroba. Nie są one jednak charakterystyczne jedynie dla Londynu. Słabości i pokusy związane są bowiem nierozerwalnie z człowiekiem i towarzyszą mu od zawsze. Wydaje się więc, że można interpretować ten cykl również jako zobrazowanie kolejnych etapów życia ludzkiego – od dzieciństwa, przez młodość i wiek dojrzały, aż po starość. William Hogarth był artystą, który dobrze używał swego pędzla, umiejętnie rozkładał światło i kolor, zręcznie aranżował grupy. (...) wierzył w reguły smaku i pozostawał racjonalistą. Reputację zawdzięczał nie tyle swoim obrazom, co rycinom chętnie kopiowanym. Umiał podziwiać piękno szczegółu i był znanym satyrykiem [E. H. Gombrich, The Story of Art, London‑New York 1968, cyt. za: Kalinowski, s. 11] (Aleksandra Krauze, William Hogarth – prekursor i moralista. Zarys problematyki: https://www.kul.pl/files/564/public/ARTykuly/ARTykuly004/ARTykuly_004_2010_AK_s5.pdf)
R1IC6CpHcT6FX
Ilustracja interaktywna „Cztery pory dnia”, autor William Hogarth. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje:. 1. Ilustracja przedstawia ranek w ogólnej części placu Covent Garden. Po sprzedaży detalicznej są warzywa i owoce, w kawiarni po lewej stronie eksplozja walka z czyjąś peruką wylatującą z drzwi. Dwaj arystokraci pieszczą i całują młode dziewczyny. Obserwuje je dobrze ubrana kobieta, która zatrzymuje się w drodze do kościoła. Drżący z zimny chłopak, z jasnoczerwonym od zimna nosem, podąża za nią z modlitewnikiem. Po lewej stronie na ulicę wylewa się bogato ubrany tłum. Na przodzie idzie bogato ubrana para. Po prawej stronie służąca jest pieszczona przez lokaja. Jej uwaga została odwrócona, przypadkowo wylała trochę soku na małe chłopca., 3. Wieczór na kompozycję z szerokim ujęciem nieba i pagórków. Wspaniały zachód słońca sugeruje letni wieczór. Lokalizacja do Islington na północnym krańcu Londynu. W końcu XVII wieku obszar ten stał się popularnym miejscem ucieczki z miasta. Kamienne wejście do Sadler's Wells Theatre można zobaczyć po prawej stronie. Kompozycja Hogartha koncentruje się na farbiarzu i jego rodzinie, zmęczonych i spacerujących po kładce nad rzeką New River., 4. Noc rozgrywa się na wąskiej uliczce w Charing Cross, z konną figurą Karola I Le Sueura w tle. Ulicę zajmują dwie tawerny, hrabia Cardigan po lewej i tawerna Rummer po prawej, które w 1730 roku funkcjonują jako loże masonerii. Na pierwszym planie dominuje postać pijanego masona. Zgodnie z tradycją jest sir Thomas de Veil, sędzia znany w tym czasie z surowości podejmowanych wyroków. Jak na ironię jest zbyt pijany, aby zauważyć otaczający go chaos
Ilustracja interaktywna „Cztery pory dnia”, autor William Hogarth. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje:. 1. Ilustracja przedstawia ranek w ogólnej części placu Covent Garden. Po sprzedaży detalicznej są warzywa i owoce, w kawiarni po lewej stronie eksplozja walka z czyjąś peruką wylatującą z drzwi. Dwaj arystokraci pieszczą i całują młode dziewczyny. Obserwuje je dobrze ubrana kobieta, która zatrzymuje się w drodze do kościoła. Drżący z zimny chłopak, z jasnoczerwonym od zimna nosem, podąża za nią z modlitewnikiem. Po lewej stronie na ulicę wylewa się bogato ubrany tłum. Na przodzie idzie bogato ubrana para. Po prawej stronie służąca jest pieszczona przez lokaja. Jej uwaga została odwrócona, przypadkowo wylała trochę soku na małe chłopca., 3. Wieczór na kompozycję z szerokim ujęciem nieba i pagórków. Wspaniały zachód słońca sugeruje letni wieczór. Lokalizacja do Islington na północnym krańcu Londynu. W końcu XVII wieku obszar ten stał się popularnym miejscem ucieczki z miasta. Kamienne wejście do Sadler's Wells Theatre można zobaczyć po prawej stronie. Kompozycja Hogartha koncentruje się na farbiarzu i jego rodzinie, zmęczonych i spacerujących po kładce nad rzeką New River., 4. Noc rozgrywa się na wąskiej uliczce w Charing Cross, z konną figurą Karola I Le Sueura w tle. Ulicę zajmują dwie tawerny, hrabia Cardigan po lewej i tawerna Rummer po prawej, które w 1730 roku funkcjonują jako loże masonerii. Na pierwszym planie dominuje postać pijanego masona. Zgodnie z tradycją jest sir Thomas de Veil, sędzia znany w tym czasie z surowości podejmowanych wyroków. Jak na ironię jest zbyt pijany, aby zauważyć otaczający go chaos
1
2
3
4
1. 1. Ranek przedstawia zachodnią część placu Covent Garden. Po prawej sprzedają warzywa i owoce, a w kawiarni po lewej stronie wybuchła walka z czyjąś peruką wylatującą z drzwi. Dwaj arystokraci pieszczą i całują młode dziewczyny. Obserwuje je dobrze ubrana kobieta, która zatrzymuje się w drodze do kościoła. Drżący chłopak, z jasnoczerwonym od zimna nosem, podąża za nią z modlitewnikiem.
2. 2. Południe z Iglicą St Giles-in-the-Fields, znajdującą się w tle, wskazuje, że południe odbywa się w Soho, obszarze związanym z londyńską społecznością hugenotów (protestanci francuscy). Po lewej stronie na ulicę wylewa się trzeźwo ubrany zbór. Przed nimi znajduje się bogato ubrana para. Po prawej służąca jest pieszczona przez lokaja. Jej uwaga została odwrócona, przypadkowo wylała trochę soku z ciasta na małego chłopca.
3. 3. Wieczór to kompozycja z szerokim ujęciem nieba i pagórków. Wspaniały zachód słońca sugeruje letni wieczór. Lokalizacja to Islington na północnym krańcu Londynu. W końcu XVII wieku obszar ten stał się popularnym miejscem ucieczki z miasta. Kamienne wejście do Sadler's Wells Theatre można zobaczyć po prawej stronie. Kompozycja Hogartha koncentruje się na farbiarzu i jego rodzinie, zmęczonych i spacerujących po kładce nad rzeką New River.
4. 4. Noc rozgrywa się na wąskiej uliczce w Charing Cross, z konną figurą Karola I Le Sueura w tle. Ulicę zajmują dwie tawerny, hrabia Cardigan po lewej i tawerna Rummer po prawej, które w 1730 roku funkcjonowały jako loże masonerii. Na pierwszym planie dominuje postać pijanego masona. Zgodnie z tradycją jest to sir Thomas de Veil, sędzia znany w tym czasie z surowości podejmowanych wyroków. Jak na ironię, jest zbyt pijany, aby zauważyć otaczający go chaos.
William Hogarth, „Cztery pory dnia”, 1736 r., Galeria Tate, Londyn, domena publiczna
Scena w tawernie to przedstawienie miejskiego tematu rodzajowego, krytykującego zepsucie angielskiego społeczeństwa. Ciasna w kompozycji grupa postaci znajdująca się w gospodzie Rose Tavern przy Drury Lane w Covent Garden, będącej zarazem domem publicznym pokazuje nocne zabawy mieszczan, w których uczestniczą prostytutki, uliczna piosenkarka oraz mężczyźni reprezentujący wyższe sfery, m.in. oficerów. Na ściennie wisi mapa, a obok niej wizerunki cesarzy, inne obrazy leżą na podłodze. Taki obraz niedbalstwa świadczy o zniszczeniu moralnym i upadku wartości. Rozbite lustro zapowiada natomiast nieszczęście. Hogarth potrafi bezpośrednio wypowiadać się na temat wad społeczeństwa angielskiego, jawi się jako baczny obserwator codziennego życia.
RyQ9wEQiMeBFN
Ilustracja przedstawia obraz „Scena w Tawernie” autorstwa Williama Hogartha. Obraz ukazuje grupę postaci siedzących na krzesłach, przy okrągłych stołach. Większość postaci to kobiety. Postaci są przedstawione rozluźnione, wiele z nich pije trunki lub trzyma kieliszek lub butelkę. Dwie kobiety objęte są przez odurzonych mężczyzn. Z lewej strony na krześle siedzi kobieta, która się ubiera. W tle widoczne są również postacie przyglądające się towarzystwu przy stole. W pomieszczeniu panuje mrok.
William Hogarth, „Scena w Tawernie”, 1732 r. - 1735 r., Muzeum Sir Johna Soane, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna
Rv67GaTKlnLY9
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R2HLuuOWvHR7G
Ćwiczenie 2
Podaj nazwiska artystów, których dzieła zostały zaprezentowane w abstrakcie.
Podaj nazwiska artystów, których dzieła zostały zaprezentowane w abstrakcie.
Do dzieł dopisz imiona i nazwiska ich autorów.
.................
.................
R1S3KWEmnTpuU
Ćwiczenie 3
Podaj tytuły wszystkich części cyklu obrazów namalowanych przez Williama Hogartha w 1736 roku.
Podaj tytuły wszystkich części cyklu obrazów namalowanych przez Williama Hogartha w 1736 roku.
Podpisz każdą z części cyklu odpowiednią porą dnia, która jest przedstawiona na obrazach.
.................
.................
.................
.................
R1VVHcESS1zxW
Ćwiczenie 4
Zaproponuj pytanie do materiału, które możesz zadać koledze.
Zaproponuj pytanie do materiału, które możesz zadać koledze.
Podaj tytuł dzieła Hogartha, w którym zawarł swoje poglądy dotyczące estetyki, zdefiniował sześć najważniejszych zasad piękna, a także przeprowadził analizę tzw. linii piękna.
Odpowiedź: ..............................
R1MGxhMPMjoKu
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Którzy autorzy lub autor malowali pejzaże prezentowane w tym materiale?
Odpowiedz na pytanie. Którzy autorzy lub autor malowali pejzaże prezentowane w tym materiale?
Podaj nazwę miejsca, z którego pochodzi poniższy pejzaż.
.................
R1Zw4wTpAiqui
Ćwiczenie 6
Jaka tematyka dominowała w angielskim malarstwie rokokowym? Wymień przynajmniej jej dwa rodzaje.
Jaka tematyka dominowała w angielskim malarstwie rokokowym? Wymień przynajmniej jej dwa rodzaje.
Podaj nazwę cyklu, z którego pochodzi obraz.
.................
R7pentGP1sukM
Ćwiczenie 7
Połącz dzieła z miejscami, w których się znajdują. Portret córek artysty z kotem Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn Państwo Andrews Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn Pejzaż z pasterzami Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn Scena w tawernie Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn
Połącz dzieła z miejscami, w których się znajdują. Portret córek artysty z kotem Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn Państwo Andrews Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn Pejzaż z pasterzami Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn Scena w tawernie Możliwe odpowiedzi: 1. Yale Center for British Art, New Haven, 2. National Gallery, Londyn, 3. National Gallery, Londyn, 4. Sir John Soane's Museum, Londyn
Połącz dzieła z miejscami, w których się znajdują.
Natiional Gallery, Londyn, Natiional Gallery, Londyn, Sir John Soan'es Museum, Londyn, Yale Center For British Art, New Haven
Scena w tawernie
Portret córek artysty z kotem
Państwo Andrews
Pejzaż z pasterzami
Słownik pojęć
Linia piękna
Linia piękna
termin z dziedziny estetyki, prowadzony do literatury przez Williama Hogartha i opisana przez niego w 1753 r. w rozprawie pt. Analysis of Beauty. Artysta zdefiniował oparcie kompozycji malarskiej na esowato wygiętej linii jako opozycyjną ideę do linii prostych i diagonali rozpowszechnionych w malarstwie barokowym.
Sztafaż
Sztafaż
(niem. Staffage od ausstaffieren – przyozdabiać). Wprowadzenie do obrazu postaci człowieka lub zwierzęcia jako elementu, który ożywia kompozycję a nie skupia na sobie całą uwagę widza.
Źródło:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Galeria dzieł sztuki
R1aySwOoPcGR21
Ilustracja przedstawia obraz „Córki artysty z kotem” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje małe dwie dziewczynki. Postaci są przytulone o siebie, jedna stoi za drugą. Dziewczynki mają wyciągnięte do przodu ręce, na których trzymają niewyraźnie zarysowanego kota. Obie dziewczynki mają duże, ciemne oczy i smutny wyraz twarzy. Patrzą w tym samym kierunku - przed siebie. Tło obrazu jest pastelowe i niewyraźne.
Thomas Gainsborough, „Córki artysty z kotem”, 1760-61 r., Galeria Narodowa, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna
R1FuvEpUaiiGV1
Ilustracja przedstawia obraz „Państwo Andrews” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje kobietę oraz mężczyznę. Mężczyzna trzyma strzelbę. Kobieta siedzi na ławce. Ubrana jest w niebieską, długą suknię, a na głowie ma ozdobny kapelusz. Obok ławki stoi mężczyzna. Postać ma na głowie czarny kapelusz. Ubrana jest w zieloną kurtkę, ciemne spodnie do kolan, podkolanówki oraz eleganckie buty. Postać pod pachą trzyma broń. U boku mężczyzny stoi pies myśliwski. W tle widoczne są pola, pastwiska i drzewa.
Thomas Gainsborough, „Państwo Andrews”, 1750 r., Galeria Narodowa w Londynie, wikipedia.org, domena publiczna
R8k9sDbGsVgN61
Ilustracja przedstawia obraz „Pejzaż Suffolk” autorstwa Thomas Gainsborough. Obraz ukazuje pejzaż hrabstwa Suffolk. Widoczna jest droga polna. PO jej prawej stronie jest łąka, na której siedzą postaci, za nimi stoi dom wiejski. Po prawej lewej stronie obrazu widoczny jest staw oraz drzewa i krzewy. Na niebie są gęste, kłębiaste chmury.
Thomas Gainsborough, „Pejzaż Suffolk”, 1748 r., Muzeum Sztuki, Wiedeń, wikipedia.org, domena publiczna
RPU4AY6xDIiOD1
Ilustracja przedstawia obraz „Pejzaż z pasterzami” autorstwa Thomasa Gainsborougha. Obraz ukazuje łąkę, na której pasie się bydło. Zwierząt pilnują pasterze. W tle widoczne są góry.
Źródło: online-skills.
R1bbGKYI6duYF1
Ilustracja przedstawia obraz „Cztery pory dnia” autorstwa Williama Hogartha. Obraz ukazuje cztery grafiki miasta o rożnych porach dnia. Obraz w lewym dolnym rogu przedstawia miasto o świcie, gdy wschodzi słońce. Widoczne jest małżeństwo z małym dzieckiem, karzeł oraz kobieta. W lewrym górnym rogu jest obraz miasta w południa. Kobieta w eleganckiej, jasnej sukni przypatruje się parom nie szczędzącym sobie uczuć na ulicy. Widoczne jest również ognisko, przy którym ogrzewają się ludzie. W prawym górnym rogu widoczna jest idąca, odświętnie ubrana grupa ludzi. W prawym dolnym rogu jest miasto po zmroku, w tle widoczny jest księżyc w pełni. Ludzie przechadzają się ciasną, zatłoczoną uliczką, na środku, której pali się ognisko.
William Hogarth, „Cztery pory dnia”, 1736 r., Galeria Tate, Londyn, domena publiczna
RYhl7GNFyEh071
Ilustracja przedstawia obraz „Scena w Tawernie” autorstwa Williama Hogartha. Obraz ukazuje grupę postaci siedzących na krzesłach, przy dużym okrągłym stole. Większość postaci stanowią kobiety. Postaci są wyraźnie rozluźnione, wiele z nich pije trunki lub trzyma kieliszek lub butelkę. Dwie z kobiet obejmują wyraźnie odurzonych mężczyzn. Z lewej strony na krześle siedzi kobieta, która się ubiera. W tle widoczne są również postaci przyglądające się towarzystwu przy stole. W pomieszczeniu panuje mrok.