Różnica kwadratów - wzory skróconego mnożenia
Różnica kwadratów - wzory skróconego mnożenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zasady redukcji wyrazów podobnych,
sposób mnożenia sum algebraicznych,
wzór skróconego mnożenia na kwadrat sumy i różnicy,
wzór skróconego mnożenia na różnicę kwadratów.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wykonać redukcję wyrazów podobnych,
wykonać mnożenie sum algebraicznych
zastosować wzory skróconego mnożenia na kwadrat sumy i kwadrat różnicy,
zastosować wzory skróconego mnożenia na różnicę kwadratów.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli wzory skróconego mnożenia na kwadrat sumy i kwadrat różnicy.
Wskazany uczeń wykonuje obliczenia, pozostali słuchają. Poza sposobem mnożenia sum algebraicznych uczeń przypomina także:
co to są wyrazy podobne,
na czym polega redukcja wyrazów podobnych.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy iloczyn:
Wskazany uczeń wykonuje mnożenie na tablicy.
Zatem otrzymaliśmy równość:
( x + 3 )(x – 3) = xIndeks górny 22 – 9
Uczniowie zapisują temat lekcji oraz w podobny sposób wykonują obliczenia jeszcze kilku przykładów (podręcznik - zad.4.3.a str.65).
Uczniowie zauważają prawidłowość, że iloczyn sumy i różnicy wykonać z pominięciem mnożenia i redukcji wyrazów podobnych.
Uogólniają spostrzeżenia zapisując wzór:
( a + b )(a – b) = aIndeks górny 22 – bIndeks górny 22
lub jeszcze ogólniej:
Uczniowie zapisują w zeszycie wzory symbolicznie oraz słownie:
Uczniowie wykonują podpunkt b zad.4.3.str.65 stosując poznany wzór skróconego mnożenia.
Dla utrwalenia oraz przejrzystości notatki uczniowie w zeszycie zapisują jeszcze raz wzory skróconego mnożenia:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że wzory skróconego mnożenia zapisane są w postaci równości. Zatem prawdziwe będą również:
Uczniowie wykonują z podręcznika
zad.4.6.a‑f str.66 – zamienić na potęgę lub iloczyn,
zad.4.8. str.66 – dopisać brakujące wyrazy tak, aby równość była prawdziwa.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie materiału dotyczącego wzorów skróconego mnożenia.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Podręcznik:
zad. 4.4. str. 65 – obliczyć stosując wzory skróconego mnożenia,
zad. 4.6.g‑l str.66 – zamienić na potęgę lub iloczyn,.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zad.4.3.a oraz 4.6.a‑f – uczniowie rozwiązują samodzielnie, a następnie poszczególni czytają efekty końcowe swojej pracy.
Zad.4.3.b – wskazani uczniowie rozwiązują kolejne przykłady na tablicy, pozostali w zeszytach.
Zad.4.8. – poszczególni uczniowie czytają kolejne przykłady na bieżąco uzupełniając brakujące elementy.