Rozpoznajemy warzywa
Rozpoznajemy warzywa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna nazwy warzyw i rozpoznaje je wśród innych roślin,
zna alfabet,
wie, jakie znaczenie mają warzywa dla zdrowia.
b) Umiejętności
Uczeń:
dodaje i odejmuje z przekroczeniem progu dziesiątkowego,
rozpoznaje przymiotniki jako określenie rzeczownika,
potrafi naśladować głosy z otoczenia,
potrafi odtworzyć wyznaczoną rolę za pomocą mimiki, ruchu ciała, odpowiedniej modulacji głosu,
układa wyrazy według kolejności alfabetycznej,
wykonuje warzywa z bibuły według własnego pomysłu.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie,
myje warzywa przed zjedzeniem.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, pogadanka), oglądowa, problemowa (działanie praktyczne).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Naturalne okazy warzyw, instrumenty muzyczne, wiersz Na straganie, bibuła, klej, nożyczki,
patyczki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
wybrani przez nauczyciela uczniowie siadają na krzesłach na środku sali, każdy z nich ma
zawiązane oczy i dostaje do ręki talerzyk, na każdym talerzu znajduje się warzywo
(w całości i poszatkowane), zadaniem każdego dziecka jest odgadnąć, jakie to warzywo po zapachu, dotyku i smaku,zestawienie okazów naturalnych warzyw z podpisami – nauczyciel pokazuje dane warzywo,
a dzieci je nazywają , kładą w kąciku warzywnym i dopasowują odpowiedni podpis,głośne czytanie nazw warzyw przez uczniów.
Rozmowa na temat znaczenia warzyw dla zdrowia.
Wypowiedzi uczniów na temat: Dlaczego należy jeść codziennie warzywa?
b) Faza realizacyjna
Inscenizacja utworu Na straganie J. Brzechwy:
czytanie wiersza z podziałem na role i z odpowiednią modulacją głosu,
wyróżniania postaci i wyjaśnienie, dlaczego nazwy warzyw są tutaj napisane wielką literą,
ocena zachowania poszczególnych warzyw.
Improwizacja muzyczno‑ruchowa wybranej roli: Cebuli, Fasoli, Buraka, Kopra.
Opracowanie ilustracji dźwiękowej odgłosów targowiska za pomocą instrumentów muzycznych.
Utrwalenie wiadomości o przymiotniku – ćwiczenia (załącznik 1).
Sprawdzenie wykonania zadania i wklejenie kartek do zeszytu.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
z wykorzystaniem liczmanów i patyczków .
c) Faza podsumowująca
Wykonywanie warzyw z bibuły według własnego pomysłu.
5. Bibliografia
Brzechwa J., Brzechwa dzieciom, Nasza Księgarnia, Warszawa 2004.
Dziabaszewski W., Nasze środowisko. Podręcznik dla klasy II szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1998.
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.
Lenkiewicz B., Semadeni Z., Matematyka 1. Zeszyt ćwiczeń dla klasy 2 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Grupa 1 – do podanych rzeczowników dopisz odpowiednie przymiotniki:
marchewka –
papryka –
ogórek –
cebula –
fasola –
Grupa 2 – do podanych przymiotników dopisz odpowiednie nazwy warzyw:
zielony –
czerwona –
okrągła –
podłużny –
biała –
b) Zadanie domowe
Wypisz z wiersza nazwy warzyw, a następnie ułóż je w kolejności alfabetycznej.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.