Rozpoznawanie krajowych roślin iglastych
Rozpoznawanie krajowych roślin iglastych.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna gatunki roślin iglastych występujących w Polsce,
zna cechy typowe dla każdej omawianej rośliny.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykazać podobieństwa i różnice między poszczególnymi gatunkami roślin,
potrafi wykonać schematyczny rysunek,
potrafi poprawie opisywać cechy roślin.
c) Postawy
Uczeń:
wykonuje starannie polecenia,
jest aktywny,
wykazuje postawę poszukującą,
ma pozytywny stosunek do przyrody.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, obserwacyjna, indywidualna, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, przewodnik do rozpoznawania roślin, krótkie gałązki sosny zwyczajnej, jodły pospolitej, cisa pospolitego, świerka pospolitego i modrzewia europejskiego, karteczki z nazwami tych roślin, zbiór szyszek, karta pracy.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Podanie tematu lekcji i wyjaśnienie jej celów
b) Faza realizacyjna
1. Uczniowie zostają podzieleni na 4‑osobowe grupy. Każda grupa dostaje zestaw gałązek roślin do rozpoznania i karteczki z podpisami.
2. Uczniowie korzystając z opisów roślin w przewodniku rozpoznają i przyporządkowują karteczki z napisami do poszczególnych okazów.
3. Nauczyciel sprawdza poprawność, prezentuje szyszki tych roślin.
4. Uczniowie przystępują kolejno do omawiania każdego gatunku, poprawnie opisując kształt igieł, ich zakończenie, ułożenie na pędzie, miękkość, twardość, zimotrwałość igieł, zapach, rozmieszczenie i kształt szyszek.
c) Faza podsumowująca
1. Uczniowie uzupełniają tabelkę, wpisując cechy roślin( załącznik nr1).
2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania, ocena uczniów.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Uzupełnij tabelkę:
Gatunek | Postać: drzewo czy krzew | Narysuj kształt igieł i ich ułożenie na pędzie | Opisz szyszkę |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak