Rozpoznawanie pospolitych gatunków ptaków
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna środowisko życia sikor i ptaków krukowatych,
zna charakterystyczne cechy ptaków,
zna pokrój i ubarwienie omawianych gatunków ptaków,
zna typowe głosy sikor i ptaków krukowatych,
wie, jak prawidłowo dokarmiać ptaki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozpoznać przedstawicieli rodziny krukowatych,
potrafi rozpoznać przedstawicieli sikor,
potrafi posługiwać się kluczem do rozpoznawania wymienionych gatunków,
potrafi odróżnić głosy tych ptaków od innych.
c) Postawy
Uczeń:
jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,
rozumie potrzebę ochrony ptaków,
jest wrażliwy na piękno przyrody,
czuje potrzebę dokarmiania ptaków zimą.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, praca z tekstem, gra dydaktyczna – Kto zna tan głos?, indywidualna, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Klucz do rozpoznawania sikor i krukowatych, atlas ptaków Europy, zdjęcia ptaków w dużym formacie, kaseta z głosami ptaków, karta pracy.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Uczniowie przypominają cechy budowy zewnętrznej ptaków.
3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie najczęściej spotykanych przez nich ptaków i określenia ich środowiska życia.
2. Nauczyciel prezentuje sylwetki poszczególnych gatunków i odtwarza ich głosy.
3. Podział klasy na grupy 2‑osobowe, uczniowie otrzymują zdjęcie z wybranym gatunkiem ptaka oraz kartę pracy (załącznik nr 1).
c) Faza podsumowująca
1. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy.
2. Kto zna ten głos? – nauczyciel odtwarza głosy ptaków, uczniowie określają, czyj jest to głos: sikor czy ptaków krukowatych.
3. Nauczyciela wyjaśnia zasady prawidłowego dokarmiania ptaków i zachęca uczniów do ochrony i wspomagania ptaków w okresie zimowym.
4. Praca w domu- Ułóż hasło promujące ochronę ptaków i ich środowisko.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Karta pracy
Grupa …………………………………………………………………………………………
Korzystając z klucza do rozpoznawania sikor i ptaków krukowatych, określ gatunek na otrzymanej fotografii. Opisz cechy rozpoznawcze, zwróć uwagę na sylwetkę i ubarwienie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak