1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna środowisko życia sikor i ptaków krukowatych,

  • zna charakterystyczne cechy ptaków,

  • zna pokrój i ubarwienie omawianych gatunków ptaków,

  • zna typowe głosy sikor i ptaków krukowatych,

  • wie, jak prawidłowo dokarmiać ptaki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozpoznać przedstawicieli rodziny krukowatych,

  • potrafi rozpoznać przedstawicieli sikor,

  • potrafi posługiwać się kluczem do rozpoznawania wymienionych gatunków,

  • potrafi odróżnić głosy tych ptaków od innych.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • rozumie potrzebę ochrony ptaków,

  • jest wrażliwy na piękno przyrody,

  • czuje potrzebę dokarmiania ptaków zimą.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, praca z tekstem, gra dydaktyczna – Kto zna tan głos?, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Klucz do rozpoznawania sikor i krukowatych, atlas ptaków Europy, zdjęcia ptaków w dużym formacie, kaseta z głosami ptaków, karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Uczniowie przypominają cechy budowy zewnętrznej ptaków.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie najczęściej spotykanych przez nich ptaków i określenia ich środowiska życia.

2. Nauczyciel prezentuje sylwetki poszczególnych gatunków i odtwarza ich głosy.

3. Podział klasy na grupy 2‑osobowe, uczniowie otrzymują zdjęcie z wybranym gatunkiem ptaka oraz kartę pracy (załącznik nr 1).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy.

2. Kto zna ten głos? – nauczyciel odtwarza głosy ptaków, uczniowie określają, czyj jest to głos: sikor czy ptaków krukowatych.

3. Nauczyciela wyjaśnia zasady prawidłowego dokarmiania ptaków i zachęca uczniów do ochrony i wspomagania ptaków w okresie zimowym.

4. Praca w domu- Ułóż hasło promujące ochronę ptaków i ich środowisko.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Karta pracy

Grupa …………………………………………………………………………………………

Korzystając z klucza do rozpoznawania sikor i ptaków krukowatych, określ gatunek na otrzymanej fotografii. Opisz cechy rozpoznawcze, zwróć uwagę na sylwetkę i ubarwienie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1NiXqU39hqq5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 74.03 KB w języku polskim
R1cxXy7VRLJWo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim