Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe wiadomości dotyczące biologii ptaków drapieżnych,

  • zna środowisko życia ptaków drapieżnych,

  • wie, jak wyglądają sylwetki różnych grup ptaków drapieżnych,

  • wie, jakie są różnice w wymaganiach środowiskowych wybranych gatunków,

  • wie, kiedy i przy pomocy jakiego sprzętu należy obserwować ptaki.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozróżnić sylwetki ptaków drapieżnych z poszczególnych grup ,

  • potrafi posługiwać się lornetką – podstawowym narzędziem obserwacji ptaków,

  • potrafi określić jakie cechy środowiska są dla ptaków drapieżnych najważniejsze,

  • potrafi analizować ryciny i na ich podstawie wyciągać wnioski.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zaangażowany w wykonywanie poleceń,

  • rozumie potrzebę ochrony ptaków drapieżnych,

  • jest wrażliwy na piękno przyrody i zniszczenia jakie w tym świecie powoduje człowiek,

  • rozumie jak cenny jest Polski krajobraz, którego elementem są ptaki drapieżne.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, gra dydaktyczna – Jaki to ptak?, praca grupowa, analiza wykresów, analiza rysunków przedstawiających sylwetki ptaków.

3. Środki dydaktyczne

Przewodniki do rozpoznawania ptaków, leksykony ptaków drapieżnych, ilustracje sylwetek ptaków drapieżnych, ilustracja gniazda ptaka drapieżnego, kaseta z głosami ptaków, lornetki, karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Przypomnienie ogólnych wiadomości dotyczących ptaków i ich budowy umożliwiającej lot.

3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek korzystali z lornetki i wyjaśnia zasady posługiwania się nią.

2. Uczniowie sprawdzają czy prawidłowo posługują się lornetką.

  1. Nauczyciel prezentuje typowe cechy ptaków drapieżnych i środowisko ich życia, uczniowie odsłuchują głosy wybranych gatunków.

  2. Nauczyciel przedstawia sylwetki poszczególnych gatunków, wyjaśnia jak można je rozróżnić między sobą.

  3. Podział klasy na grupy 4‑osobowe, uczniowie otrzymują arkusze do rozpoznawania ptaków (załącznik 1).

  4. Nauczyciel pokazuje całej klasie sylwetkę ptaka uczniowie w grupach naradzają się i wpisują nazwę grupy ptaków.

  5. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, nauczyciel koryguje ew. błędy.

  6. Następnie uczniowie korzystając z dostępnych atlasów i leksykonów, podają po jednym przykładzie ptaka należącego do każdej z omawianych grup (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie: na jakie cechy należy zwrócić szczególną uwagę przy rozpoznawaniu ptaków drapieżnych.

2. Uczniowie zastanawiają się, opierając się na posiadanej wiedzy jakie cechy środowiska są dla ptaków drapieżnych najważniejsze (miejsce na gniazdo, żerowisko).

3. Nauczyciel uzasadnia potrzebę ochrony ptaków drapieżnych.

4. Praca w domu – spróbuj odpowiedzieć na pytanie jaki jest najliczniejszy ptak drapieżny w Polsce?

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik 1.

Myszołowy – średniej wielkości drapieżniki o zaokrąglonych skrzydłach i często wachlarzowato rozkładanym ogonie w czasie zataczania okręgów w powietrzu.

R1auiB5G7iszo
RPD1h9fiffdoZ

2. Błotniaki – średniej wielkości drapieżniki o delikatnej budowie. Charakterystyczne długie, wąskie skrzydła i cienki długi ogon. Latają chwiejnym lotem przeważnie nisko nad ziemią.

3. Orły – największe latające drapieżniki. Rozpiętość skrzydeł może sięgać nawet 250cm. Skrzydła długie, szerokie, zakończone rozsuniętymi „palcami”, ogon dość krótki. Zwracają uwagę swą masywną budową.

Rdwa6dJyDxwvO

4. Jastrzębie – krótkie zaokrąglone skrzydła i długi ogon. Lot szybki, dynamiczny, ptaki średniej wielkości i małe.

RxuXeejdg7sB4

5. Kanie – charakterystyczny jest długi ogon zakończony wcięciem.

RZWpKBpraBN19

6. Sokoły – małe lub średniej wielkości, ostro zakończone krótkie skrzydła, ogon najczęściej średniej długości. Lot bardzo szybki, zwinny.

RR2yDrmYjfVLK

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RDRxmap11SVLb

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 126.73 KB w języku polskim
RxAsahDgjqBbi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 183.50 KB w języku polskim