Rozprawiamy nad postępowaniem „Świętoszka” – rozprawka
Rozprawiamy nad postępowaniem „Świętoszka” – rozprawka
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
treść komedii Moliera,
zasady tworzenia rozprawki,
strukturę rozprawki.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi umiejętnie redagować i komponować własny tekst na podstawie zdobytych informacji,
potrafi zgromadzić odpowiednie argumenty, posiłkując się tekstem Moliera,
potrafi selekcjonować materiał,
zdobywa umiejętność analizowania, porównywania, formułowania samodzielnych i logicznych wniosków i opinii,
potrafi rzeczowo argumentować, wyrażać własne opinie i sądy.
2. Metoda i forma pracy
Heureza, elementy wykładu połączone ściśle z praktycznymi ćwiczeniami.
3. Środki dydaktyczne
Tekst „Świętoszka” Moliera
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi uczniów o podanie argumentów potwierdzających twierdzenie: „Czas poświęcony na realizacje swoich zainteresowań nigdy nie jest stracony”.
Praca uczniów, odczytanie kilku przykładów.
Komentarz nauczyciela: rozprawka jest umiejętnością szukania dowodów, argumentów, ale także polemiką z twierdzeniami, poglądami i tezami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zaznajamia uczniów z formą rozprawki. Krótko charakteryzuje tą formę wypowiedzi:
W rozprawce przedstawicie swoje poglądy, swój proces sposobu myślenia, a także wykazujecie się sprawnością analizowania problemów, zbierania dowodów i argumentów, polemizowania z innymi poglądami.
Rozprawka daje możliwość popisania się znajomością literatury i problemów w niej zawartych.
Zasadniczym zadaniem piszącego rozprawkę jest rozstrzygnięcie kwestii, problemu zawartego w temacie.
Nauczyciel objaśnia strukturę rozprawki i zapisuje ją na tablicy:
TEZA (twierdzenie, opinia, zdanie),
ARGUMENTY (dowody, uzasadnienie),
POTWIERDZENIE TEZY (podsumowanie, wnioski).
Uczniowie formułują trzy argumenty potwierdzające tezę: „Świętoszek to niemoralny człowiek, oszust i łowca posagów”.
Odczytanie kilku przykładów.
Przygotowanie do pisania rozprawki. Komentarz nauczyciela w sprawie redagowania rozprawki:
Zanim przystąpisz do pisania, przeanalizuj dokładnie temat w celu jego dobrego zrozumienia. Następnie zastanów się nad planem rozprawki, zbierz argumenty, cytaty i dowody oraz, zastanów się nad swoim stanowiskiem.
Po pierwsze - sformułuj tezę (hipotezę).
Po drugie - zgromadź dowody - wynotuj przykłady literackie, fakty, teksty kultury, koncepcje filozoficzne, które Twoim zdaniem, pomogą Ci w argumentacji. Selekcjonuj materiał.
Po trzecie - wypisuj cytaty.
Po czwarte – wnioski: sformułuj jeden podstawowy wniosek.
Komentarz nauczyciela odnośnie kompozycji rozprawki:
Nauczyciel przypomina, że rozprawka musi mieć: spójną, przejrzystą, przemyślaną kompozycję oraz trójdzielną budowę.
Wstęp jest wprowadzeniem do tematu, nawiązaniem do problemu zawartego w temacie, wstępną prezentacją poglądów autora. Unikamy wstępów biograficzno‑historycznych, raczej piszemy coś „swojego”, korzystamy z cytatu.
Rozwinięcie jest częścią zasadniczą rozprawki, gdzie w logiczny sposób prezentujemy poglądy, swoje stanowisko, przytaczamy argumenty za lub przeciw.
Zakończenie – podsumowanie, to ostateczna prezentacja stanowiska autora, miejsce na wnioski i refleksje. Można tutaj wprowadzić elementy odwołujące się do własnych obserwacji.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie piszą rozprawkę na temat: „Postępowanie Tartuffa to niemoralność, spryt czy sposób na wygodne życie?”.
5. Bibliografia
Jadaczka H., Kultura języka polskiego, PWN, Warszawa 2005.
Molier, Świętoszek, GREG, Warszawa 2004.
Źródło internetowe: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozprawka#Plan_rozprawki
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Na lekcji uczeń selekcjonuje materiał literacki analizuje, argumentuje, porównuje, formułuje samodzielne oraz logiczne wnioski w oparciu o treść komedii. Uczeń szuka dowodów, argumentów ale także prowadzi polemikę z twierdzeniami, poglądami, tezami. Formułuje tezę (hipotezę), zbiera dowody, wynotowuje przykłady literackie, fakty, teksty kultury, koncepcje filozoficzne, które pomogą w argumentacji. Formułuje jeden podstawowy wniosek rozprawki.