Rozszerzalność cieplna ciał
Rozszerzalność cieplna ciał
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, że ciała zmieniają swoje rozmiary wraz ze wzrostem temperatury.
b) Umiejętności
Uczeń umie wskazać urządzenia z jego otoczenia, na które ma wpływ zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał.
2. Metoda i forma pracy
Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:
Metody asymilacji wiedzy: obserwacja doświadczeń, rozmowa nauczająca.
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: formułowanie obserwacji.
Forma pracy: indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Tablica i kreda.
Przyrządy potrzebne do wykonania doświadczeń:
pierścień Gravesanda lub dylatometr lub moneta, deseczka i dwa małe gwoździe
plastikowa butelka zamknięta korkiem z otworem, słomka do napojów
plastikowa butelka z zakrętką
plastelina
czajnik elektryczny, miska
Informacje dla uczniów (załącznik 1).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie. Nauczyciel zadaje uczniom pytania mające na celu przypomnienie pojęcia temperatury i jej związków z prędkością cząsteczek oraz zasadę zachowania energii. Nauczyciel przypomina także uczniom o tym, że ruchowi ciał towarzyszą zazwyczaj opory powietrza.
b) Faza realizacyjna
Prezentacja zjawiska. Nauczyciel prezentuje uczniom zjawisko rozszerzalności temperaturowej ciał stałych w następujących doświadczeniach.
Ciała stałe Jeżeli jest dostępny pierścień Gravesanda lub dylatoskop nauczyciel prezentuje zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał stałych. Jeżeli nie ma do dyspozycji przyrządu, nauczyciel prezentuje zjawisko, korzystając z monety umieszczonej pomiędzy dwoma gwoździkami wbitymi w deskę.
Ciecze. Do plastikowej butelki zatkanej szczelnie korkiem z otworem wprowadza słomkę do napojów. Nalewa do butelki wody tak, aby jej poziom sięgał do połowy rurki. Tak przygotowaną butelkę umieszcza w misce z gorącą wodą.
Gazy. Pustą plastikową butelkę o pojemności 2l zgniata lekko i mocno zakręca zakrętkę następnie umieszcza butelkę w gorącej wodzie.
Konsekwencje. Uczniowie otrzymują zdjęcia różnych elementów urządzeń, które wiążą się z tematem rozszerzalności cieplnej (np. przerwy dylatacyjne w mostach, przewody energetyczne – załącznik 1). Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie działania tych elementów w oparciu o zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał.
c) Faza podsumowująca
Wybrani uczniowie odczytują swoje wyjaśnienia. Uczniowie dyskutują nad wypowiedziami swoich kolegów. Gotowe i poprawne odpowiedzi uczniowie zapisują w zeszytach.
5. Bibliografia
M. Rozenbajger, R. Rozenbajger, Fizyka dla gimnazjum część 2, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2002.
6. Załączniki
a) Informacje dla uczniów
załącznik 1.
To jest zdjęcie elementu mostu stalowego. Wyjaśnij przeznaczenie tego elementu w oparciu o zjawisko rozszerzalności cieplnej ciał stałych.
W taki sposób kładzie się tory kolejowe, zostawiając pomiędzy kolejnymi szynami przerwę. Wyjaśnij przeznaczenie tej przerwy.
b) Praca domowa
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak