Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Rozszerzalność cieplna”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Rozszerzalność cieplna.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (3.8) [uczeń] obserwuje proste doświadczenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych oraz przeprowadza, na podstawie instrukcji, doświadczenia wykazujące rozszerzalność cieplną gazów i cieczy.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Rozumie termin rozszerzalność cieplna

Zna pozytywne i negatywne skutki rozszerzalności cieplnej

Rozumie na czym polega anomalna rozszerzalność wody

Wie kiedy substancje wykazują największą rozszerzalność cieplną

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Przeprowadza, na podstawie instrukcji, doświadczenia wykazujące rozszerzalność cieplną gazów i cieczy

Obserwuje proste doświadczenia wykazujące rozszerzalność cieplną ciał stałych

Potrafi łączyć teorię ze zjawiskami spotykanymi w życiu codziennym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Rozbudzenie zainteresowania ucznia nad zjawiskami występującymi w przyrodzie

  • Wzbogacenie słownictwa

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Rozszerzalność cieplna. Inicjuje rozmowę.

  • Nauczyciel, aby przybliżyć termin rozszerzalności cieplnej uczniom, przedstawia następujące doświadczenia:

Rozszerzalność cieplna ciał stałych

http://www.youtube.com/watch?v=Ij2d0LMWsWE

Rozszerzalność cieplna gazów

http://www.youtube.com/watch?v=ggZxt1qvArM

Zachęca uczniów do przeprowadzenia powyższych ćwiczeń w domu.

  • Nauczyciel tłumaczy uczniom na czym polega anomalna rozszerzalność wody. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii dokonują notatek.

  • Nauczyciel, aby utrwalić uczniom wiadomości wyświetla film: Film (animacja) „Inżynieria konstrukcyjna”

  • Nauczyciel prowadzi wykład na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozszerzalności cieplnej. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii dokonują notatek.

  • Prezentacja multimedialna „Skutki rozszerzalności cieplnej”

  • Po ostatnim slajdzie nauczyciel zadaje pytanie: „Zastanów się jakie skutki rozszerzalności cieplnej można zaobserwować w najbliższym otoczeniu, np. w Twoim domu?” (rozmowa kierowana).

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Prezentacja multimedialna

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Praca z podręcznikiem

  • Opis i analiza

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Rozmowa kierowana

  • Pokaz

Praca domowa:

W jaki sposób możemy zapobiegać negatywnym skutkom rozszerzalności cieplnej?

Zadanie dla chętnych:

Przeprowadź i opisz doświadczenie przedstawiające właściwości rozszerzalności cieczy.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Skutki rozszerzalności cieplnej”

Film „Inżynieria konstrukcyjna”

RNwqfqAiPRAzJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 83.00 KB w języku polskim
RjKIuT8BXT348

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.63 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3