Rozszerzanie i skracanie ułamków zwykłych
Równość ułamków

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1BPtVBVyB2IV
Animacja przedstawia kiedy dwa ułamki są sobie równe.
Na każdym talerzu znajduje się taka sama część pizzy. Ułamki opisujące te części pizzy są równe.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RwBljHe7p7QWx
Animacja przedstawia jak możemy opisać wielkość kilku mniejszych części, które są fragmentami jednej całości.
Rozszerzanie ułamków

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RPUjUXnh8dhNM
Animacja pokazuje w jaki sposób możemy rozszerzać ułamki.
Jeśli pomnożymy licznik i mianownik ułamka przez tę samą liczbę, różną od zera, to mówimy, że rozszerzyliśmy ułamek, a wartość ułamka się nie zmieni.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
- , w miejsce kropek należy wpisać Tu uzupełnij.
Skracanie ułamków

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Nw061oHxp5q
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy skracać ułamki.
Jeśli licznik i mianownik ułamka podzielimy przez tę samą liczbę, różną od zera, to wartość ułamka nie zmieni się. Mówimy, że skróciliśmy ułamek.
Na przykład:
skracając ułamek przez , otrzymujemy .

Ułamki nieskracalne
Nieraz trudno jest znaleźć największą liczbę, przez którą można skrócić dany ułamek. Na przykład, aby skrócić ułamek możemy postąpić tak:

Ułamka nie można już skrócić.
Ułamek, którego nie można skrócić nazywamy ułamkiem nieskracalnym.
Przeciągnij i upuść.
, , ,
............
............
............
............
Połącz w pary tak, aby brakującym elementom ułamka przyporządkować odpowiednią liczbę.
<span aria-label="początek ułamka, pięć, mianownik, osiem, koniec ułamka, równa się, początek ułamka, □, mianownik, czterdzieści osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>5</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>=</mo><mfrac><mo>□</mo><mn>48</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, pięć, mianownik, osiem, koniec ułamka, równa się, początek ułamka, sześćdziesiąt, mianownik, □, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>5</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>=</mo><mfrac><mn>60</mn><mo>□</mo></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, pięć, mianownik, osiem, koniec ułamka, równa się, początek ułamka, sto, mianownik, □, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>5</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>=</mo><mfrac><mn>100</mn><mo>□</mo></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, pięć, mianownik, osiem, koniec ułamka, równa się, początek ułamka, □, mianownik, szesnaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>5</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>=</mo><mfrac><mo>□</mo><mn>16</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, pięć, mianownik, osiem, koniec ułamka, równa się, początek ułamka, □, mianownik, dwadzieścia cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>5</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>=</mo><mfrac><mo>□</mo><mn>24</mn></mfrac></math></span>
| 10 | |
| 15 | |
| 30 | |
| 96 | |
| 160 |
Jeśli ułamek rozszerzymy przez lub przez , to otrzymamy ułamek, którego licznik i mianownik mają ciekawą własność. Jeżeli licznik przeczytamy od prawej do lewej strony, otrzymamy mianownik. Oczywiście ten sam efekt otrzymamy, gdy postąpimy podobnie z mianownikiem.
i .
Znajdź inne ułamki, które mają tę samą własność.