Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Roztwory właściwe, koloidy i zawiesiny”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Roztwory właściwe, koloidy i zawiesiny.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (5.2) [uczeń] opisuje budowę cząsteczki wody; wyjaśnia, dlaczego woda dla jednych substancji jest rozpuszczalnikiem, a dla innych nie; podaje przykłady substancji, które rozpuszczają się w wodzie, tworząc roztwory właściwe; podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie, tworząc koloidy i zawiesiny.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Opisuje wygląd cząsteczki wody

Tłumaczy, dlaczego jedne substancje rozpuszczają się w wodzie, a inne nie

Zna pojęcie: roztwór właściwy, koloid, zol, zawiesina

Podaje przykłady roztworów właściwych, koloidów oraz zawiesin

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Rysuje schemat cząsteczki wody

Dzieli mieszaniny ze względu na wielkość cząstek substancji rozpuszczonej

Potrafi zaprojektować proste doświadczenia otrzymywania roztworów właściwych, koloidów oraz zawiesin

Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją

Rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń

Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

  • Umiejętność pracy w grupie

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć. Nauczyciel w kilku zdaniach wprowadza uczniów do tematu zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Uczniowie przypominają budowę cząsteczki wody oraz zastanawiają się, dlaczego jedne substancje rozpuszczają się w wodzie, a inne nie. Wybrany uczeń rysuje wzory wody na tablicy szkolnej. Nauczyciel poleca powtórzenie wiadomości o roztworach, następnie ocenia odpowiedzi.

Klasa dzieli się na dwie grupy i przystępuje do ćwiczeń w laboratorium. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski. Nauczyciel podsumowuje wiadomości oraz wprowadza pojęcia: roztwór właściwy, koloid, zawiesina, natomiast uczniowie w trakcie „burzy mózgów” próbują je zdefiniować.

Nauczyciel w trakcie pogadanki przybliża wiadomości o roztworach właściwych. Może skorzystać z prezentacji multimedialnej pt. „Tworzenie roztworów właściwych”.

Uczniowie zapisują notatki w zeszycie.

Klasa wykorzystując podręcznik, encyklopedię lub Internet szuka wiadomości na temat zawiesin oraz koloidów. Nauczyciel podsumowuje wiadomości oraz wprowadza pojęcia: zol, ruchy Browna, stożek Tyndalla. Uczniowie zapisują notatki w zeszycie.

Klasa zapoznaje się z prezentacją multimedialną pt. „Zawiesiny i koloidy” wyświetloną na tablicy interaktywnej.

Uczniowie w trakcie rozmowy kierowanej podają różne przykłady z życia codziennego roztworów właściwych, koloidów oraz zawiesin.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

W zależności od wielkości cząstek substancji rozpuszczonej w wodzie wyróżniamy: roztwór właściwy, koloidalny oraz zawiesinę.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczenia jest sporządzenie roztworu właściwego, koloidu oraz zawiesiny.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: woda, siarczanu(VI) miedzi(II), kreda, ocet, mleko 3,2 %, olej roślinny, cukier, zlewki, moździerz, bagietki, laser.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenie do przeprowadzenia przez uczniów:

Doświadczenie

Do sześciu zlewek wlej ok. 150 cmIndeks górny 3 wody następnie dodaj:

  1. Do pierwszej niewielką ilość siarczanu(VI) miedzi(II);

  2. Do drugiej roztartą w moździerzu kredę;

  3. Do trzeciej ocet;

  4. Do czwartej mleko 3,2%;

  5. Do piątej olej roślinny;

  6. Do szóstej 3 łyżeczki cukru

Wszystkie roztwory zamieszaj bagietką.

Skieruj wąski strumień światła lasera na roztwory: wody z kredą, wody z octem oraz wody z mlekiem. Obchodź się ostrożnie z laserem!

Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje i wyciągnij wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • Prezentacja multimedialna „Tworzenie roztworu właściwego”

  • Prezentacja multimedialna „Koloidy i zawiesiny”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

  • „Burza mózgów”

  • Praca z podręcznikiem, encyklopedią, Internetem

  • Doświadczenia laboratoryjne

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Podaj po pięć przykładów:

  1. roztworów właściwych

  2. koloidów

  3. zawiesin

Pamiętaj, aby przykłady były inne niż te, które wymienione były na lekcji.

Zadanie dla chętnych

Czym dla chemika jest emulsja, piana i aerozol? Wyjaśnij pojęcia i podaj przykłady.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Tworzenie roztworu właściwego”

Prezentacja multimedialna „Koloidy i zawiesiny”

R1GcSJq3OZUje

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 122.00 KB w języku polskim
R1C0uVS7dK7Ex

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 62.56 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3