Poglądy na temat sztuki w okresie Młodej Polski

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna pojęcie sztuki ,

  • poznaje poglądy na temat sztuki w okresie Młodej Polski .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi myśleć kreatywnie ,

  • dba o poprawność wypowiedzi ,

  • kształtuje własną świadomość estetyczną i indywidualność ,

  • ocenia potrzebę obcowania ze sztuką .

2. Metoda i forma pracy

Metoda oglądowa , metoda poszukująca , burza mózgów , metoda podająca , praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

  1. Teksty programów literackich Przesmyckiego , Przybyszewskiego i Nałkowskiego .

  2. Teksty wierszy

  3. Fotografie obrazów i rzeźb

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

ĆWICZENIE 1

Uczniowie odpowiadają na pytanie czym dla nich jest sztuka . Zadanie wykonane z zastosowaniem burzy mózgów , tak więc propozycje będą wynikiem indywidualnych odczuć uczniów . Z wielu propozycji nalezy wybrać te , które najczęściej się powtarzają , jak również te najbardziej oryginalne .

Zapoczątkowanie notatki NASZE POGLĄDY NA TEMAT SZTUKI kontynuowanej w toku lekcji od myślników .

ĆWICZENIE 2

Prezentujemy uczniom różne aspekty sztuki : obraz , rzeźbę i wiersz . Najważniejsze w tym ćwiczeniu jest to , by nie były one zatytułowane . Tytuły mają nadać sami uczniowie kierując się własnymi spostrzeżeniami i odczuciami . Po upływie wyznaczonego czasu następuje prezentacja propozycji tytułów . Jak wynika z doświadczenia będą one rozmaite , czasem zaskakujące i odległe od tytułów nadanych przez autorów . Nie podajemy uczniom rozwiązania – robimy to w fazie podsumowującej lekcję . Uczniowie kontynuują notatkę zapisując jaka ich zdaniem powinna być sztuka , jakie powinna spełniać warunki , czego od sztuki oczekują itp.

Zapoznanie z poglądami na temat sztuki . Praca z fragmentami tekstów – manifestów .

POGLĄDY PRZYBYSZEWSKIEGO

Manifest Confiteor zamieszczony w krakowskim “Życiu” 1899r. Nr.1

Confiteor łac. wyznaję , spowiadam się .

  • sztuka jest odzwierciedleniem życia duszy we wszystkich jej przejawach – dobrych , złych , brzydkich i pięknych ,

  • nie ma żadnego celu – jest celem sama w sobie ,

  • sztuka mająca jakikolwiek cel staje się “biblią ubogich” ,

  • sztuka nie jest dla ludu , gdyż lud potrzebuje tylko chleba ,

  • sztuka to religia najwyższa , a artysta to kapłan .

POGLĄDY PRZESMYCKIEGO

Manifest Walka ze sztuką zamieszczony w “Chimerze” 1901 r. stał się powodem gwałtownych ataków na czasopismo .

  • warunkiem rozwoju prawdziwej sztuki jest istnienie arystokracji duchowej ,

  • prawdziwa sztuka jest odzwierciedleniem metafizycznej istoty bytu ,

  • demokracja zagraża sztuce poprzez likwidowanie duchowej arystokracji ,

  • twórczość artystyczna ma charakter elitarny ,

  • druga połowa XIX w. kształtowała masowego odbiorcę przekreślając tym samym szansę rozwoju wielkiej sztuki .

POGLĄDY WACŁAWA NAŁKOWSKIEGO

W artykule Forpoczty ewolucji psychicznej i troglodyci stworzył nowy typ odbiorcy sztuki .

LUDZIE

NERWOWCY BEZNERWOWCY (TROGLODYCI)

(FORPOCZTY EWOLUCJI

PSYCHICZNEJ) BYKI ŚWINIE

(hulacy , ludzie czynu , ( lizusy zajmujące

ze stanowiska psychologicznego nieraz wysokie stanowiska ,

są jak zwierzęta pociągowe w armii) lecz nie przynoszą pożytku)

DREWNO

(zanik uczuć , uczciwi , użyteczni dla pracy

społecznej , ale szkodliwi dla rozwoju

ludzkości )

Tłum uważa się za normalny i zdrowy . Dla nich nerwowcy to niedołężni , niemoralni i niedojrzali histerycy . Dla troglodytów to co niepojęte jest głupie , dlatego narodziny nowego typu człowieka spowodują odejście od tej pierwotnej natury . (troglodyta – człowiek jaskiniowy )

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie i powtórzenie wiadomości zdobytych podczas lekcji . Krótka dyskusja o poznanych poglądach na temat sztuki . Rozwiązanie ĆWICZENIA 2 może być dla uczniów zaskakujące , informujemy ich bowiem , że wszystkie nadane tytuły są prawidłowe . Odbiór i interpretacja sztuki to indywidualna sprawa każdego człowieka .

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1Hpb0KN20s8Y

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.42 KB w języku polskim
R1OcvKQ6Sx5De

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim