Rozważania na temat sztuki w okresie Młodej Polski.
Poglądy na temat sztuki w okresie Młodej Polski
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna pojęcie sztuki ,
poznaje poglądy na temat sztuki w okresie Młodej Polski .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi myśleć kreatywnie ,
dba o poprawność wypowiedzi ,
kształtuje własną świadomość estetyczną i indywidualność ,
ocenia potrzebę obcowania ze sztuką .
2. Metoda i forma pracy
Metoda oglądowa , metoda poszukująca , burza mózgów , metoda podająca , praca z tekstem.
3. Środki dydaktyczne
Teksty programów literackich Przesmyckiego , Przybyszewskiego i Nałkowskiego .
Teksty wierszy
Fotografie obrazów i rzeźb
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
ĆWICZENIE 1
Uczniowie odpowiadają na pytanie czym dla nich jest sztuka . Zadanie wykonane z zastosowaniem burzy mózgów , tak więc propozycje będą wynikiem indywidualnych odczuć uczniów . Z wielu propozycji nalezy wybrać te , które najczęściej się powtarzają , jak również te najbardziej oryginalne .
Zapoczątkowanie notatki NASZE POGLĄDY NA TEMAT SZTUKI kontynuowanej w toku lekcji od myślników .
ĆWICZENIE 2
Prezentujemy uczniom różne aspekty sztuki : obraz , rzeźbę i wiersz . Najważniejsze w tym ćwiczeniu jest to , by nie były one zatytułowane . Tytuły mają nadać sami uczniowie kierując się własnymi spostrzeżeniami i odczuciami . Po upływie wyznaczonego czasu następuje prezentacja propozycji tytułów . Jak wynika z doświadczenia będą one rozmaite , czasem zaskakujące i odległe od tytułów nadanych przez autorów . Nie podajemy uczniom rozwiązania – robimy to w fazie podsumowującej lekcję . Uczniowie kontynuują notatkę zapisując jaka ich zdaniem powinna być sztuka , jakie powinna spełniać warunki , czego od sztuki oczekują itp.
Zapoznanie z poglądami na temat sztuki . Praca z fragmentami tekstów – manifestów .
POGLĄDY PRZYBYSZEWSKIEGO
Manifest Confiteor zamieszczony w krakowskim “Życiu” 1899r. Nr.1
Confiteor łac. wyznaję , spowiadam się .
sztuka jest odzwierciedleniem życia duszy we wszystkich jej przejawach – dobrych , złych , brzydkich i pięknych ,
nie ma żadnego celu – jest celem sama w sobie ,
sztuka mająca jakikolwiek cel staje się “biblią ubogich” ,
sztuka nie jest dla ludu , gdyż lud potrzebuje tylko chleba ,
sztuka to religia najwyższa , a artysta to kapłan .
POGLĄDY PRZESMYCKIEGO
Manifest Walka ze sztuką zamieszczony w “Chimerze” 1901 r. stał się powodem gwałtownych ataków na czasopismo .
warunkiem rozwoju prawdziwej sztuki jest istnienie arystokracji duchowej ,
prawdziwa sztuka jest odzwierciedleniem metafizycznej istoty bytu ,
demokracja zagraża sztuce poprzez likwidowanie duchowej arystokracji ,
twórczość artystyczna ma charakter elitarny ,
druga połowa XIX w. kształtowała masowego odbiorcę przekreślając tym samym szansę rozwoju wielkiej sztuki .
POGLĄDY WACŁAWA NAŁKOWSKIEGO
W artykule Forpoczty ewolucji psychicznej i troglodyci stworzył nowy typ odbiorcy sztuki .
LUDZIE
NERWOWCY BEZNERWOWCY (TROGLODYCI)
(FORPOCZTY EWOLUCJI
PSYCHICZNEJ) BYKI ŚWINIE
(hulacy , ludzie czynu , ( lizusy zajmujące
ze stanowiska psychologicznego nieraz wysokie stanowiska ,
są jak zwierzęta pociągowe w armii) lecz nie przynoszą pożytku)
DREWNO
(zanik uczuć , uczciwi , użyteczni dla pracy
społecznej , ale szkodliwi dla rozwoju
ludzkości )
Tłum uważa się za normalny i zdrowy . Dla nich nerwowcy to niedołężni , niemoralni i niedojrzali histerycy . Dla troglodytów to co niepojęte jest głupie , dlatego narodziny nowego typu człowieka spowodują odejście od tej pierwotnej natury . (troglodyta – człowiek jaskiniowy )
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie i powtórzenie wiadomości zdobytych podczas lekcji . Krótka dyskusja o poznanych poglądach na temat sztuki . Rozwiązanie ĆWICZENIA 2 może być dla uczniów zaskakujące , informujemy ich bowiem , że wszystkie nadane tytuły są prawidłowe . Odbiór i interpretacja sztuki to indywidualna sprawa każdego człowieka .
5. Bibliografia
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut