Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RX9Ru1hQAlUqa1
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia fragment fasady Bazyliki Vierzehnheiligen. Ukazuje dekorowane wieże oraz ścianę nad wejściem. Tłem jest niebo.

Rozwiązania przestrzenne i monumentalizm stylu Jana Baltazara Neumanna

Ważne daty

1687‑1753 – lata życia Jana Baltazara Neumana

1712 – rozpoczęcie budowy rezydencji Schönbornów w Würzburgu

1736 – zmodyfikowanie projektu kaplicy Schönbornów w katedrze w Würzburgu

1743 – objęcie kierownictwa budowy kościoła pielgrzymkowego w Vierzehnheiligen

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1VlUYjEUNPDg
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

I.5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

II.10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;

II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

II.8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

III.3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

V.2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

V.4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało;

Nauczysz się

określać cechy stylu stosowanego w architekturze i wystroju wnętrz przez Jana Baltazara Neumana;

dokonywać analizy formalnej planów, brył oraz opisywać wnętrza budowli;

rozpoznawać zabytki na podstawie cech charakterystycznych;

wskazywać miasta, w których znajdują się zabytki architektury.

Jan Baltazar Neumann – czołowy przedstawiciel barokowo‑rokokowego stylu w Niemczech

Jednym z największych architektów działających w XVIII‑wiecznych Niemczech tego okresu był Jan Baltazar Neumann. Urodzony w Królestwie Czech, studiował inżynierię, wstąpił do cesarskiej armii austriackiej, gdzie doskonalił swoje umiejętności techniczne w zakresie architektury fortecznej. W wieku 27 lat, kontynuując karierę wojskową, związał się z królewską rodziną Schönbornów w Würzburgu. W międzyczasie, w Wiedniu studiował budynki zaprojektowane przez austriackiego architekta Johanna Bernharda Fischera von Erlacha (1656‑1723) i Johanna Lukasa von Hildebrandta (1668‑1745). Około roku 1716, umiejętności architektoniczne Neumanna zaczęły przykuwać uwagę współczesnych mu osób, a po pewnym czasie pod nadzorem niemieckich projektantów: Andreasa Mullera i Josepha Greisinga, Johann Philipp Franz von Schönborn mianował go głównym inżynierem‑architektem w Würzburgu (1720). Neumann wprowadził do swoich wnętrz nowy styl dekoracji w stylu rokoko. Zaprojektował ponad 100 kościołów, kaplic i opactw, a także pałaców, budynków publicznych, mostów, zarządzał licznymi projektami urbanistycznymi oraz wykładał architekturę i inżynierię na Uniwersytecie w Würzburgu. Pierwszym większym zleceniem była rozbudowa rezydencji w Würzburgu, powierzona przez księcia biskupa Jana Filipa von Schönborna oraz jego brata Fryderyka Karola. Neumann rozpoczął pracę w 1720,a ukończył ją w surowym stanie w 1744 roku. Pałac jest połączeniem wielu stylów: niemieckiego i wiedeńskiego baroku, dekoracyjnego stylu wnętrz znanego z północnych Włoch oraz francuskiego stylu rezydencjonalnego.

R1GWiIX0ZZLwV
lustracja interaktywna o kształcie kwadratu przedstawia widok z lotu ptaka Rezydencji w Würzburgu. Przed pałacem znajduje się zgeometryzowany plac zieleni z licznymi, symetrycznymi ścieżkami. Po jego obu stronach teren porośnięty jest drzewami. W głębi, za pałacem, znajduje się duży plac. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje i zdjęcia: 1. Ilustracja opisana: Ogrody pałacowe i Plac Rezydencji.Na ilustracji widoczne są ogrody rozmieszczone w postaci zielonych kół i geometrycznych figur. Rezydencja od strony ogrodu jest szeroko rozciągnięta. Środkowa jej część jest wysunięta w stronę ogrodu. 2. Ilustracja opisana Rezydencja w Würzburgu, widok od strony placu. Widoczna jest rozległa Rezydencja z cofniętą środkową częścią. Na placu po prawej stronie stoją zaparkowane samochody. 3. Ilustracja z opisem: Rezydencja w Würzburgu, strona południowa. Widoczny jest zielony plac ze szpalerem drzew, za którymi widoczna jest rezydencja. W środkowej części widoczna jest zaokrąglona część z kopułowym zwieńczeniem.
Rezydencja w Würzburgu, 1720 – 1744, widok z lotu ptaka, fotocommunity.com, CC BY 3.0

Neumann, który został entuzjastycznie zaangażowany w koordynację ogromnego projektu budowlanego, musiał pracować nie tylko z czołowymi architektami Niemiec i Francji –Lucasem von Hildebrandtem i Maximilianem von Welschiem, Robertem de Cotte i Germainem Boffrandem, ale także z Antonio Bossim z Włoch, utalentowanymi rzeźbiarzami i snycerzami: Johannem Wolfgangiem van der Auwera z Würzburga i Georgem Adamem Guthmannem z Monachium, oraz Giovannim Battistą Tiepolo, największym malarzem fresków XVIII wieku. Pokoje zaprojektowane przez Neumanna – przedsionek, klatka schodowa, Biała Sala i Sala Cesarska to jedne z najwspanialszych w historii architektury pałacowej, urządzone i umeblowane przez artystów i rzemieślników, będących przedstawicielami rokoka w Würzburgu, najbardziej wybujałego ze wszystkich wariantów tego stylu w Niemczech.

Polecenie 1
R5lTgmEqqewD5
Opisz założenia pałacowo-ogrodowe w Wurzburgu.

Plany i dekoracje architektury sakralnej

W latach 1739‑1741 został zbudowany kościół św. Cecylii w Heusenstamm, zrealizowany jako miejsce pochówku hrabiów Schönbornów. Neumann zaprojektował kościół w typowym frankońskim stylu barokowym – na planie krzyża łacińskiego. Pod kościołem zbudowano kryptęKryptakryptę hrabiego Schönborna. ChórChórChórnawyNawanawy zostały połączone za pomocą przegrody, przybliżającej je do centralnej przestrzeni. W portaluPortalportalu centralnym została wyeksponowana wieża dzwonnicza, zwieńczona kopułąKopułakopułą. Elewację zdobiły pilastryPilasterpilastry. Do dekoracji malarskich i rzeźbiarskich zostali zatrudnieni inni artyści.

R5p2YwytIlAci1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia od lewej strony: rysunek planu oraz dwie fotografie kościoła św. Cecylii w Heusenstamm. Plan ukazuje schemat opartej na krzyżu łacińskim świątyni z podkreślonymi czarną linią murami. Zostały na nim zaznaczone elementy kościoła. Zdjęcie pierwsze przedstawia bryłę kościoła jednowieżowego. Elewacja świątyni jest w kolorach białym i czerwonym. Budynek częściowo przysłaniają drzewa. Trzecia ilustracja to wnętrze kościoła dekorowanego freskami. Ukazuje widok na prezbiterium i nawę główna z kolumnami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje:
B. Neumann, kościół św. Cecylii w Heusenstamm, 1739 – 1741, plan, bryła, wnętrze, online-skills, CC BY 3.0

W 1736 roku biskup Schönborn zlecił Neumannowi budowę kościoła św. Piotra w Bruchsal, który także miał byś jednocześnie miejscem pochówku księży‑arcybiskupów diecezji Speyer. Kamień węgielny został położony w 1742 roku. Pod bryłą powstała mała kryptaKryptakrypta biskupia, zawierająca trzy grobowe nisze. Kościół założony został na planie krzyża greckiego. Ponieważ Neumann musiał włączyć do bryły stary chórChórchór poprzedniego kościoła, obrócił nawę o 90 stopni, ustanawiając go wschodnim transeptemTransepttranseptem i zaprojektował  główny chór z wysokim ołtarzem od strony południowej. W południowych narożnikach nawy i transeptu Neumann zbudował zakrystieZakrystiazakrystieoratoriamiOratoriumoratoriami, a w północnym rogu trzykondygnacyjne, smukłe wieże. W szczycie głównej fasadyFasadafasady znajduje się aediculeAediculeaedicule z posągiem Piotra Apostoła. We wnętrzu, od strony północnej nad wejściem znajduje się galeria organów. Tylko w stiukuStiukstiuku i kilku detalach pojawia się tendencja rokoka, poza tym dominuje tendencja klasycyzująca.

RnFEZ5vW17g0w1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan oraz dwie fotografie rysunek planu oraz dwie fotografie kościoła św. Piotra w Bruchsal. Plan oparty na greckim krzyżu ma wszystkie ramiona równe, zakończone półokrągło apsydami. Linia murów oznaczona jest pogrubioną, czarną linią. Pierwsza fotografia ukazuje bryłę dwuwieżowej świątyni z widocznym fragmentem ściany frontowej. Budynek wykonany jest z jasnej cegły. Na prawej wieży znajduje się zegar. Świątynię przysłaniają drzewa i zabudowa innej architektury. Drugie zdjęcie ukazuje ujęte od dołu wnętrze świątyni z widokiem na fragment sklepienia z okrągłymi oknami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Nawa główna, 2. Transept, 3. Gotycki chór, 4. Wieża z hełmem, 5. Ilustracja ukazująca fragment kościoła przedstawiający zbliżenie na wieże kościoła oraz komentarz: Aedicule w figurą św. Piotra. Zbliżenie na wieże kościoła św. Piotra w Bruchsal.
Baltazar Neumann, Kościół św. Piotra, plan, bryła, wnętrze, Bruchsal, ok. 1740‑1748, online‑skills, CC BY 3.0

Biskup Würzburga, Friedrich Karl von Schönborn zlecił Neumannowi także budowę  Kaplicy Świętego Krzyża w Kitzingen (1741‑1745). Budowla założona jest na planie krzyża łacińskiego, chociaż pierwotny projekt  zakładał powstanie rotundyRotundarotundy, co widoczne jest w ukształtowaniu zewnętrznej ściany.  Fasada jest zakrzywiona i prawie wyśrodkowana na środkowej osi, z której wyrasta stosunkowo niska wieża z cebulową kopułą. Materiałem budowlanym jest piaskowiec frankoński, dach pokryty łupkiem. Wnętrze kościoła jest przestrzenne, charakterystycznym jego elementem są ustawione w układzie okrągłym, nawiązującym do rotundy kolumnyKolumnakolumny.

R5Ui91rjimQ6E1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia dwie fotografie ukazujące Kaplicę św. Krzyża w Kitzingen. Pierwsze zdjęcie przedstawia bryłę obiektu o masywnym kształcie z wyeksponowaną trzykondygnacyjną wieżą. Fasada jest skromna, jednowejściowa, z oknami po bokach. Wieża kryta jest hełmem. Drugie zdjęcie ukazuje wnętrze kościoła z widokiem na prezbiterium. Po obu stronach znajdują się białe kolumny i ustawione dwa rzędy ławek. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Fasada wykonana jest z piaskowca frankońskiego. 2. Niewysoką wieżę znajdującą się na przecięciu naw wieńczy hełm. 3. Nad zaokrąglonym wejściem znajduje się wysoki szczyt zwieńczony trójkątnym tympanonem.
Baltazar Neumann, Kaplica św. Krzyża w Kitzingen, 1741 – 1745, bryła i wnętrze, wikimedia.org, CC BY 2.0; CC BY 3.0

Pielgrzymkowy kościół Vierzehnheiligen w barokowo‑rokokowym stylu

Bazylika Vierzehnheiligen w pobliżu Bad Staffelstein jest kościołem pielgrzymkowym w Górnej Frankonii. Kościół, zbudowany zgodnie z planami Neumanna, poświęcony jest Czternastu Świętym Wspomożycielom. Zezwolenia na budowę udzielił opatowi klasztoru Langheim, Stefanowi Mösingerowi biskup Friedricha Karla von Schönborn w 1735 roku. Kamień węgielny położono w osiem lat później. W rzut krzyża łacińskiego o krótkich ramionach zostały wpisane elipsy przestrzeni centralnej z przedłużeniem zarówno do zachodniej części korpusu nawowego, jak i prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium. W ramionach krzyża tę samą funkcję pełnią formy oparte na rzucie koła. Fasada kościoła ujęta w dwie zwieńczone bogatymi barokowymi hełmamiHełmhełmami, z centralnie umieszczonym ryzalitemRyzalitryzalitem, w którym umieszczone zostało główne wejście. Całość jednak nie jest ciężka, o czym decyduje wysmukłość fasady i jej bogata artykulacja, szczególnie pionowa, podkreślona symetrycznie rozmieszczonymi, licznymi otworami okiennymi.

Polecenie 2
Podaj przykłady kościołów pielgrzymkowych.
Podaj przykłady kościołów pielgrzymkowych.
R6aLZgQjAzRdT
Poproś kolegę o opisanie kościoła Czternastu Świętych Wspomożycieli. Wskaż cechy charakterystyczne dla rokoka.

Zadania

R14Xen3xfG6ka
Ćwiczenie 1
Wymień dwa kościoły zaprojektowane przez Neumana.
R15sSrn1zBAdU1
Ćwiczenie 2
Podaj rodzaje planów stosowane przez Neumana w kościołach.
RWpknj9LPLnTl
Ćwiczenie 3
Wymień trzy elementy bryły wybranego kościoła zaprojektowanego przez Neumanna.
RbOSEfsawLYNs
Ćwiczenie 4
Do kościołów podaj miejscowości, w których się znajdują. Kościół św. Cecylii – Tu uzupełnij Kaplica św. Krzyża – Tu uzupełnij Kościół św. Piotra – Tu uzupełnij
Rc1T7saEa1lZW
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst. Jan Baltazar Neumann w wieku Tu uzupełnij lat związał się z królewską rodziną Schönbornów w Würzburgu. Tu uzupełnij von Schönborn mianował go głównym inżynierem-architektem w Würzburgu. Neumann wprowadził do swoich wnętrz nowy styl dekoracji w stylu Tu uzupełnij.
R17MT2WqdOWZv
Ćwiczenie 6
Do obiektów dołącz właściwych zleceniodawców. Kościół św. Piotra – 1. Johann Philipp Franz von Schönborn, 2. Stefan Mösinger, 3. Friedrich Carl von Schönborn Kościół Czternastych Świętych Wspomożycieli – 1. Johann Philipp Franz von Schönborn, 2. Stefan Mösinger, 3. Friedrich Carl von Schönborn
RU6LCEuOAkpX91
Ćwiczenie 7
Wymień, w kolejności chronologicznej, trzy obiekty zaprojektowane przez Neumana.

Słownik pojęć

Aedicule
Aedicule

edykuł, aedicula (łac., domek), miniaturowa budowla, model architektoniczny lub motyw dekoracyjny w tym kształcie.

Chór
Chór

prezbiterium, część kościoła przeznaczona dla duchowieństwa

Fasada
Fasada

elewacja budynku, w której przeważnie znajduje się główne wejście, odróżniająca się od pozostałych bogatszą kompozycją architektoniczną i dekoracją.

Hełm
Hełm

zwieńczenie wieży, często o ozdobnym kształcie.

Kolumna
Kolumna

pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym.

Kopuła
Kopuła

sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), a także wyodrębniona, zewn. część budowli, zawierająca takie sklepienie.

Krypta
Krypta

łac. crypta; gr. kryptḗ kryjówka, w starożytności określenie podziemnego, sklepionego korytarza, sali zaciemnionej lub słabo oświetlonej w celu zachowania niskiej temperatury.

Nawa
Nawa

część kościoła tworząca korpus, przeznaczona dla wiernych.

Oratorium
Oratorium

w architekturze: rodzaj kaplicy, pomieszczenie przeznaczone do modlitwy przez ściśle określoną grupę wiernych, mające charakter prywatny, półpubliczny lub publiczny.

Pilaster
Pilaster

płaski filar przyścienny, nieznacznie wysunięty przed lico ściany, pełniący funkcję podpory i dekoracyjnego rozczłonkowania muru.

Portal
Portal

łac. porta bramadrzwi, ozdobne obramienie otworu wejściowego, składające się z elementów architektonicznych oraz rzeźbiarskich

Prezbiterium
Prezbiterium

chór, część kościoła przeznaczona dla duchowieństwa.

Rotunda
Rotunda

budowla centralna na rzucie koła, zawierająca wewnątrz zazwyczaj jedno pomieszczenie, na ogół kryte kopułą; może być otoczona na zewnątrz kolumnadą.

Ryzalit
Ryzalit

część budynku wysunięta z lica elewacji ku przodowi, połączona organicznie z główną bryłą budowli.

Stiuk
Stiuk

masa wykonana z zaprawy gipsowej, wapiennej lub gipsowo‑wapiennej z kruszywem w postaci pyłu marmurowego albo drobnoziarnistego piasku lub bez kruszywa; stiuk barwiony i polerowany imituje marmur (marmoryzacja); ze stiuku wykonuje się głównie rzeźby i dekoracje architektoniczne (sztukaterie).

Transept
Transept

nawa poprzeczna, w kościele chrześcijańskim nawa, której oś jest prostopadła do osi głównej budowli.

Zakrystia
Zakrystia

pomieszczenie w kościele, zwłaszcza katolickim, zwykle usytuowane obok prezbiterium i z nim połączone.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

A. Dulewicz, Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria, Niemcy, Szwajcaria, Warszawa 2002

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001