Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwiązujemy konflikty

1. Cele lekcji

Cel ogólny: Dostarczenie informacji i etapach rozwiązywania konfliktów.

a) Wiadomości

  • Uczeń zna etapy rozwiązywania konfliktów.

b) Umiejętności

  • Uczeń potrafi rozwiązać konflikt.

2. Metoda i forma pracy

Metoda pracy:

  • Zabawa

  • Burza mózgów

  • Wykład

  • Zdania niedokończone

Forma pracy:

  • Indywidualna

  • Grupowa

  • Zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekturowe pudełko

Materiały plastyczne (kartki, długopisy)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rundka wstępna: Uczniowie kolejno określają swoją gotowość do zajęć w skali od 1 do 10.

Zdania niedokończone: Uczniowie kończą zdanie wypowiedziane przez nauczyciela Konflikty trzeba rozwiązywać, bo…

b) Faza realizacyjna

  1. Wykład – Etapy rozwiązywania konfliktów.

Konflikty to niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów. Należy rozwiązywać konflikty.

Są cztery etapy rozwiązywanie konfliktów:

Etap I – Dostrzegamy konflikt i nazywam go.

Etap II – Zastanawiamy się nad różnymi sposobami rozwiązania problemu.

Etap III – Wybieramy optymalne rozwiązanie konfliktu.

Etap IV – Stosujemy wybrany sposób w praktyce.

(Odwołując się do przedstawionych etapów rozwiązywania konfliktów, nauczyciel omawia przykładową sytuację konfliktową).

Karolina i Ewelina postanowiły razem wybrać się do kina. Ponieważ nie mogą się porozumieć w kwestii wyboru filmu (Epoka lodowcowa czy Shrek), doszło między nimi do konfliktu.

Etap I

  • Trzeba powiedzieć, że przyczyną konfliktu jest to, że dziewczyny chcą obejrzeć inne filmy. W kwestii wyboru filmu są nieustępliwe.

Etap II

Sposoby rozwiązania konfliktu:

  • Jedna dziewczyna ustępuje koleżance w kwestii wyboru fimu.

  • Dziewczyny ustalają, że losowo, np. rzucając monetę, wybiorą film.

  • Dziewczyny zdecydują się razem obejrzeć obydwa filmy.

Etap III

  • Koleżanki stwierdzają, że wspólne wyjście do kina jest przyjemniejsze, niż samotne. Warto więc obejrzeć obydwa filmy mimo kosztów pieniężnych.

Etap IV

  • Karolina i Ewelina udają się do kina.

Przy rozwiązywaniu konfliktów należy pamiętać o kilku zasadach:

  • nie krytykuj,

  • nie ośmieszaj,

  • nie wyzywaj,

  • nie oceniaj,

  • zwracaj uwagę na język ciała,

  • zadawaj pytania otwarte,

  • używaj języka JA,

  • spróbuj puścić w niepamięć pewne rzeczy, które zostały zrobione lub powiedziane.

  1. Burza mózgów – Rozwiązujemy konflikty (załącznik 1).

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy cztero‑pięcioosobowe. Każda grupa losuje z tekturowego pudelka karteczkę z sytuacją konfliktową do rozwiązania. Rozwiązując sytuacje konfliktowe, uczniowie uwzględniają cztery etapy rozwiązywania konfliktów.

Grupy na wykonanie zadania mają 15 minut. Po upływie czasu liderzy grup prezentują na forum klasy sytuację konfliktową, którą wylosowali i przedstawiają, jak ich zdaniem należy rozwiązać konflikt.

c) Faza podsumowująca

Zabawa – Iskierka.

Uczniowie i nauczyciel stojąc jeden za drugim, tworzą krąg. Nauczyciel dotykiem, np. delikatnie pukając w plecy osobę stojącą przed nim, przekazuje „iskierkę”. Uczeń, odebrawszy „iskierkę”, przesyła umówiony sygnał kolejnej osobie itd., aż „iskierka” powróci do osoby, która jako pierwsza ją przekazała. Chętni uczniowie rozpoczynają kolejne rundki – wysyłają „iskierki”, np. gładząc plecy osób stojących przed nimi, leciutko szczypiąc. Zabawa może się odbywać przy muzyce.

5. Bibliografia

Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Scenariusze zajęć w klasach IV‑VI, pod red. M. Charzyńskiej‑Gula, Komisja Profilaktyki Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Lublin 1997.

6. Załączniki

a) Materiały dla nauczyciela do wykorzystania w burzy mózgów – Rozwiązujemy konflikty

Załącznik 1

Przykładowe sytuacje konfliktowe:

Mateusz chce obejrzeć transmisję z meczu w II programie TVP. Tymczasem jego młodszy brat Szymon ogląda dobranockę w I programie TVP. Między braćmi dochodzi do kłótni.

Patrycja i Dominika wybierają w sklepie prezent dla kuzynki. Jedna z dziewcząt chcę kupić figurkę z porcelany, a druga ramkę do zdjęć. Między siostrami dochodzi do sprzeczki.

Sandra i Zuzanna są przyjaciółkami. Sandra pochodzi z niezbyt zamożnej rodziny, dlatego Zuzia bardzo często pożycza jej rzeczy. Do tej pory rzeczy wracały do właścicielki w nienaruszonym stanie. Jednak ostatnio Sandra oddała bluzkę z wielką plamą. Między przyjaciółkami doszło do kłótni.

Trwa dyskoteka szkolna. Uczniowie ze starszych klas puszczają nagrania, które im sie podobają. Uczniowie z klas młodszych mają swoje nagrania i chcę się bawić również przy swojej ulubionej muzyce. Między chłopcami dochodzi do sprzeczki.

Aleksander został zaproszony na ognisko do kolegi z klasy. Rodzice chcą, aby wrócił o 20.00 do domu. Chłopak tłumaczy rodzicom, że ognisko rozpoczyna się dopiero o 18.00. Rodzice reagują krzykiem.

Mirka informuje rodziców, że ma zamiar zostać wegetarianką. Rodzice reaguja krzykiem. Mówią dziewczynie, że nie jest to zdrowe i może doprowadzić do choroby.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej jest przeznaczony dla klasy szóstej szkoły podstawowej.

R1Ay8ARhApAc4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.66 KB w języku polskim
RK3pwckn2cM2i

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim