Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwiązywanie zadań – działania na liczbach naturalnych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna pojęcia dotyczące czterech podstawowych działań.

  2. Uczeń rozumie własności działań.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi podać określenia liczb w wykonywanych działaniach.

  2. Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe, stosując cztery podstawowe działania i korzystając z ich własności.

c) Postawy

Uczeń współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Metody

metoda czynnościowa

Formy

  • praca z całą klasą

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  • karty do uzupełnienia, pozwalające sprawdzić znajomość podstawowych pojęć dotyczących czterech działań matematycznych

  • karteczki z „plusami”

4. Przebieg lekcji

Uczniowie piszą 10‑minutową kartkówkę sprawdzającą umiejętność wykonywania czterech podstawowych działań.

a) Faza przygotowawcza

N – nauczyciel, U – uczniowie

U – Zapisują temat lekcji: „Rozwiązywanie zadań – działania na liczbach naturalnych”.

N – Dzieli klasę na grupy, łącząc uczniów o podobnym tempie pracy. Ustala zasady pracy w grupie. Rozdaje karty do uzupełnienia (załącznik a), po jednej dla każdego ucznia.

b) Faza realizacyjna

U – Uzupełniają karty.

N – Prosi o odczytanie odpowiedzi.

U – Z każdej grupy jeden uczeń odczytuje jedną odpowiedź. Uczniowie wklejają karty do zeszytu.

N – Rozdaje kartki z numerami zadań z podręcznika do rozwiązywania według wyboru (załącznik a). Wyjaśnia wątpliwości, pomaga najwolniej pracującym.

U – Rozwiązują zadania na kartkach podpisanych imieniem i nazwiskiem, konsultują w grupach sposób rozwiązania i otrzymane wyniki. Możliwa jest konsultacja między grupami, ale tylko lidera grupy.

c) Faza podsumowująca

N – Prosi kolejne grupy o podanie rozwiązań.

U – Wyznaczeni przez grupę uczniowie odczytują odpowiedzi do zadań.

N – Ocenia pracę uczniów w grupach, pyta, które zadania były trudne, zbiera kartki do sprawdzenia, poleca rozwiązać jeszcze raz w zeszycie zadania, które okazały się dla uczniów trudne, zadaje pracę domową

5. Bibliografia

H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSIP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

  1. Znaki, którymi zapisujemy liczby, nazywamy .........................

  2. Wymień wszystkie znaki do zapisywania liczb ...............................................................

3. Dobierz właściwe określenia spośród podanych: składniki, odjemna, dzielnik, suma, odjemnik, iloczyn, dzielna, czynniki, różnica, iloraz.

a) Liczby, które dodajemy, nazywamy .........................., a wynik dodawania nazywamy ..........................

b) Liczby, które mnożymy, nazywamy .........................., a wynik mnożenia nazywamy .............................

c) Liczbę, od której odejmujemy, nazywamy.........................., liczbę, którą odejmujemy, nazywamy ...................................., a wynik odejmowania nazywamy ................................

d) Liczbę, którą dzielimy, nazywamy .............................., liczbę, przez którą dzielimy, nazywamy ..................................., a wynik dzielenia nazywamy .....................................

4. Napisz, które z działań są przemienne i łączne ……………………………………………

Zadania z podręcznika dla klasy czwartej Lewickiej H., Rosłon E. Matematyka wokół nas:

2 str. 10; 5 a, d str. 11; 4 str. 14; 6, 11 a, b str. 15; 13 str. 16; 4, 6 str. 20; 9, 14, 16 str. 21; 21 str. 22; 5 a, 6 d str. 26; 9, 10, 16 str. 27.

b) Zadanie domowe

Zadanie 3, 4, 5, 8 str. 44.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji matematyki „Rozwiązywanie zadań – działania na liczbach naturalnych” z działu „Działania na liczbach naturalnych” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem Matematyka wokół nas H. Lewickiej, E. Rosłon.

W trakcie lekcji stosujemy ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek można wymienić na ocenę bardzo dobrą.

RTmg378t1EMiT

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.08 KB w języku polskim
R1YQXWlrDlvvO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim