Rozwiązywanie zadań z wykorzystywaniem liczb rzeczywistych
Rozwiązywanie zadań z wykorzystywaniem liczb rzeczywistych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie liczby rzeczywistej,
zna własności liczb rzeczywistych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykonać cztery podstawowe działania na liczbach rzeczywistych,
potrafi biegle liczyć w zbiorze liczb rzeczywistych,
potrafi rozwiązać zadanie tekstowe,
rozwija zdolność abstrakcyjnego myślenia i kojarzenia,
2. Metoda i forma pracy
Praca z całym zespołem klasowym, dyskusja, mini wykład, praca indywidualna uczniów.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy, kalkulator,.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Przypomnienie poznanych wiadomości z zakresu liczb rzeczywistych - każdy uczeń otrzymuje kartę pracy, z którą pracuje indywidualnie (załącznik 1).
W trakcie rozwiązywania zadania nauczyciel pyta uczniów, co to są liczby naturalne, całkowite,... itd., jakie liczby są reprezentowane za pomocą rozwinięcia dziesiętnego nieskończonego okresowego, a jakie za pomocą rozwinięcia nieskończonego nieokresowego, itp.
Odczytanie wyników pracy uczniów, sprawdzenie poprawności rozwiązań i wyjaśnienie wątpliwości.
b) Faza realizacyjna
Podział klasy na grupy.
Rozdanie kart pracy (załącznik 2).
Zapoznanie grup z punktacją i kryteriami oceniania:
Punktacja:
Za każdy poprawnie rozwiązany przykład – 2pkt
Za poprawnie odczytane hasło – 1 pkt
Razem:
Za poprawnie rozwiązane przykłady – max 14 pkt
Za poprawnie odczytane hasła – max 2 pkt
Kryteria ocen:
16 – 14 pkt bdb
13 – 11 pkt db
10 – 8 pkt dst
7 – 4 pkt dop
3 – 0 pkt ndst
Praca uczniów. Uczniowie odczytują ze zrozumieniem polecenie, wykonują działania i wyniki wpisują rosnąco do tabelki wraz z odpowiadającymi im literami, po czym odczytują hasło.
Zapisanie tematu lekcji.
Zapisanie poprawnych rozwiązań na tablicy i w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie i wspólna ocena pracy uczniów.
Zadanie i omówienie pracy domowej (załącznik 3).
5. Bibliografia
Matematyka 2001 – zeszyt ćwiczeń, Jolanta Baleja, Zadania matematyczne o tematyce ekologicznej, WOM Skierniewice, Zeszyt metodyczny nr 23
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
1. Dany jest zbiór liczb
Z = {4,5; -3; 0; 1,25; ; 0,(3)Indeks dolny ;; 8; 0,1020030004...; 3Indeks górny 44; 1,5757...; -2, 5}
Wypisz z tego zbioru liczby
naturalne
całkowite
wymierne
niewymierne
Jak nazywamy liczby należące do zbioru Z?
2. Uporządkuj rosnąco liczby:
2,45; 2,4(5); 2,405; 2,454545....; 2,5; 2,4(45); 2,454554555
3. Przedstaw na osi liczbowej zbiór tych liczb rzeczywistych, które spełniają warunek
a) -2 < x < 4
Wskaż w tym zbiorze
największą liczbę naturalną
najmniejszą liczbę całkowitą
dowolną liczbę niewymierną
b)|x|<3
Wskaż w tym zbiorze
parę liczb przeciwnych
parę liczb odwrotnych
liczbę o najmniejszej wartości bezwzględnej
sprawdź, czy liczba
a = (l* 2,2 - 7,5 *1 ): 10Indeks górny 22 należy do tego zbioru
załącznik 2
Oblicz działania. Wyniki wpisz rosnąco do tabelki, a pod nimi odpowiadające im litery. Odczytaj hasło.
(1‑1,3) : 0,02 = W -15
Z
L - 1
C 0,3
N 3,75
I
Y 2
wynik | |||||||
litera |
b) Zadanie domowe
załącznik 3
Raport GUS o sytuacji ekologicznej kraju wymienia 27 regionów ekologicznego zagrożenia. Tereny te zajmują 11,2% powierzchni kraju wynoszącej około 312,7 tys. km². Ile km zajmują tereny zagrożenia ekologicznego? Odczytaj z rocznika statystycznego, ile wynosi ludność Polski. Oblicz liczbę mieszkańców obszarów zagrożonych ekologicznie wiedząc, że mieszka na nich 35,4% ludności naszego kraju.
7. Czas trwania lekcji
45 minut