Rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

-zna metody zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne,

-rozumie pojęcie ułamka okresowego i okresu ułamka,

-zna metodę sprawdzania, czy ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone, czy nieskończone okresowe.

b) Umiejętności

Uczeń:

-zamienia ułamki zwykłe skończone na ułamki dziesiętne poprzez rozszerzanie do mianownika 10, 100 i itp.,

-znajduje rozwinięcie ułamków zwykłych poprzez dzielenie licznika przez mianownik,

-wskazuje okres ułamków okresowych,

-sprawdza, rozkładając mianownik na czynniki pierwsze, jakie rozwinięcie ma dany ułamek.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, pogadanka, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Omówienie pracy domowej, podział na grupy.

b) Faza realizacyjna

1. Wykład nauczyciela, pogadanka, wyjaśnienie metod zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne.

2. Praca z całą klasą – doprowadzanie ułamków zwykłych do postaci dziesiętnej, wskazywanie okresu ułamków okresowych – karta pracy (załącznik 1).

3. Rozpoznawanie, poprzez badanie mianownika, czy ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone, czy nieskończone okresowe – karta pracy (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Wnioski z pracy na lekcji, zadanie pracy domowej ( załącznik 2).

5. Bibliografia

Pomysł własny

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia ( załącznik 1)

Zadanie 1. Podaj rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych:

a) 25,34,425,720,38,2125.

b) 23,79,511,47,213,815.

W ułamkach okresowych wskaż okres.

Zadanie 2. Które z ułamków maja rozwinięcie dziesiętne skończone, a które nieskończone okresowe?

625,712,342,89,463,635,8125,940,732,1116,1318

b) Zadanie domowe ( załącznik 2 )

„Rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych” – zeszyt ćwiczeń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RnnHazL2dBk8o

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 75.82 KB w języku polskim
R1KbFrHrVcuVP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim