Rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych
Rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
-zna metody zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne,
-rozumie pojęcie ułamka okresowego i okresu ułamka,
-zna metodę sprawdzania, czy ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone, czy nieskończone okresowe.
b) Umiejętności
Uczeń:
-zamienia ułamki zwykłe skończone na ułamki dziesiętne poprzez rozszerzanie do mianownika 10, 100 i itp.,
-znajduje rozwinięcie ułamków zwykłych poprzez dzielenie licznika przez mianownik,
-wskazuje okres ułamków okresowych,
-sprawdza, rozkładając mianownik na czynniki pierwsze, jakie rozwinięcie ma dany ułamek.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, pogadanka, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Omówienie pracy domowej, podział na grupy.
b) Faza realizacyjna
1. Wykład nauczyciela, pogadanka, wyjaśnienie metod zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne.
2. Praca z całą klasą – doprowadzanie ułamków zwykłych do postaci dziesiętnej, wskazywanie okresu ułamków okresowych – karta pracy (załącznik 1).
3. Rozpoznawanie, poprzez badanie mianownika, czy ułamek ma rozwinięcie dziesiętne skończone, czy nieskończone okresowe – karta pracy (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Wnioski z pracy na lekcji, zadanie pracy domowej ( załącznik 2).
5. Bibliografia
Pomysł własny
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia ( załącznik 1)
Zadanie 1. Podaj rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych:
a)
b)
W ułamkach okresowych wskaż okres.
Zadanie 2. Które z ułamków maja rozwinięcie dziesiętne skończone, a które nieskończone okresowe?
b) Zadanie domowe ( załącznik 2 )
„Rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych” – zeszyt ćwiczeń.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak