Scenariusz zajęć „Rozwój człowieka”

PRZYRODA, II etap edukacyjny

Temat: Rozwój człowieka.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (8.3) [uczeń] rozpoznaje i nazywa, na podstawie opisu, fotografii lub rysunku, etapy rozwoju człowieka (zarodkowy i płodowy, okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny, wieku dorosłego, starości);

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Zna etapy rozwoju człowieka

Wie, czym charakteryzują się poszczególne etapy rozwoju człowieka

Wie, jakie występują różnice między etapami rozwoju

Rozumie termin zapłodnienie

Wie, ile tygodni trwa ciąża oraz w jakim miejscu w ciele kobiety rozwija się płód

Wie, na jakim etapie rozwoju aktualnie się znajduje

Rozumie proces zapłodnienia jako pierwszy moment życia człowieka

Nabywane umiejętności:

UCZEŃ

Rozpoznaje i nazywa, na podstawie opisu, fotografii lub rysunku, etapy rozwoju człowieka

Potrafi scharakteryzować etapy rozwoju człowieka

Potrafi wyjaśnić proces zapłodnienia

Wymienia trzy etapy w rozwoju prenatalnym

Kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje naukowe

  • Rozwijanie wiedzy o człowieku

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji:

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności)

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Rozwój człowieka?. Inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy. Nauczyciel zadaje pytania:

Czy wiecie jak nazywa się dziecko od razu po urodzeniu?

Jakie znacie etapy rozwoju człowieka?

Czy potraficie je opisać?

  • Nauczyciel rozpoczyna wykład od terminu: zapłodnienie. Wyjaśnia uczniom jak do niego zachodzi, tłumaczy terminy: plemnik, komórka jajowa, jajowód, jajnik, nasieniowód, jądra. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Nauczyciel wyświetla film: „Rozwój płodowy”- omawia wszystkie etapy ciąży, charakteryzuje je, dzieli na trymestry. Uczniowie zapisują notatki.

  • Nauczyciel formuje 8 grup, każdej z nich daje do wylosowania z koperty jedną kartkę. Na kartce zapisany jest etap rozwoju człowieka (zarodkowy i płodowy, noworodek, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny, dorosłość, starość). Zadaniem uczniów jest wspólnie naradzając się wybranie charakterystycznych cech wylosowanego etapu. Następnie wygłoszenie ich przez lidera grupy na forum całej klasy.

  • Prezentacja multimedialna „Etapy rozwoju człowieka”- nauczyciel wyświetla prezentację, omawia slajdy, odpowiada na pytania uczniów.

  • Na koniec lekcji nauczyciel rozdaje wszystkim uczniom karty pracy. Znajdują się na niej wypisane pojęcia, które uczeń musi opisać, zdefiniować. Są to:

Jajowód

Zarodek

Mutacja

Trymestr

Ciąża

Dorosłość

Starość

9 miesiąc ciąży

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Komputer

  • Koperta

  • Kartki z nazwami etapów rozwoju człowieka

  • Karty pracy

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca w grupie

  • Praca z całą klasą

Lista załączników multimedialnych

Film „Rozwój płodowy”

Prezentacja multimedialna „Etapy rozwoju człowieka”

RtFi9YJ14LZTF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
R4BwIv16LUEFg

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.82 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3