Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVjek8ClW6i9z1

Rozwój gotyku w Anglii

Ważne daty

1817 – klasyfikacja gotyku w Anglii przez Thomasa Rickmana

1175‑1185 – Prezbiterium w Canterbury

XII‑XIV/XV w. – Katedra w Canterbury

XII‑XIII/XIV w. – Katedra w Lincoln

XIII w., I poł. XVI w. – Kościół Opacki w Westminster

XIII – XV w. – Katedra w York

1220‑1265 – Katedra w Salisbury

XII‑XIII w., I poł. XV w. – Katedra w Wells

XV/XVI w. – Kaplica w Królewskim Kolegium w  Cambridge

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RoJkEMCm3WoTa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.32 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

I.1.c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

I.4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

II.3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;

II.5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;

IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury;

IV.8. wiąże technikę wykonanego dzieła z jego funkcją (fresk, miniatura, malarstwo tablicowe, sztalugowe).

Nauczysz się

określać ramy czasowe i podział gotyku w Anglii;

wskazywać cechy architektury angielskiego gotyku;

rozpoznawać reprezentacyjne budowle gotyckie na terenie Anglii;

analizować bryłę angielskiej budowli gotyckiej;

porównywać budowle gotyckie powstałe w Anglii oraz w różnych krajach;

przyporządkowywać obiekty do miast, w których się znajdują;

opisywać dekoracje fasady i wnętrza angielskiego kościoła gotyckiego.

Geneza i podział gotyku w Anglii

Angielskie katedry nie ustępują miejsca francuskim, chociaż nie osiągnęły tak wielkiej popularności ze względu na wyspiarskie położenie i odrębność architektury, która przez długi czas była wierna estetyce romańskiej. Szczególny wpływ na charakter gotyku w tym kraju wywarł romanizm rozprzestrzeniony za sprawą Wilhelma Zdobywcy, który po bitwie pod Hastings zajął Anglię i zaszczepił indywidualizm normandzki. Styl ten został połączony z elementami anglosaskimi. W podziale wprowadzono rozróżnienie pomiędzy czystym stylem gotyckim pierwszych katedr a rozwojem tych form w zakresie dekoracji okien i skomplikowanych maswerkówMaswerkmaswerków.

W 1817 roku Thomas Rickman dokonał klasyfikacji gotyku w Anglii na: Early English (wczesny gotyk angielski), Decorated Style (gotyk dojrzały) i Perpendicular Style (późny gotyk), z okresami przejściowymi.

R19LbOYENf9L411
Podział gotyku w Anglii, źródło: W. Koch, Style w architekturze, s. 192, CC BY 3.0

Katedra w Canterbury – pierwszy kościół gotycki w Anglii

W roku 1174 spłonął kościół katedrainuy Canterbury i jako architekt, któremu powierzono odbudowę, został Wilhelm z Sens, miasta gdzie powstał jeden z najwcześniejszych gotyckich kościołów (ił. 141). Mnisi rezydujący w Canterbury wezwali wielu budowniczych, spośród których wybrali wreszcie Wilhelma; zapewne nie dlatego iżby wiedzieli, że miał im wznieść pierwszy chór gotycki w Anglii, lecz dlatego, iż mieli do niego najwięcej zaufania. Po kilku latach budowy Wilhelm spadł z rusztowania i ciężko się potłukł, tak że dalej budowę prowadzić musieli wychowani przez niego pomocnicy. Rzuca to światło na drogi rozprzestrzeniania się nowego stylu — chór w Canterbury bliski jest bowiem architekturze katedry w Sens. Ciekawa jest przede wszystkim uderzająca świadomość odrębności stylowej nowego sposobu budowania, której dowodem jest ustęp z kroniki katedry, napisanej przez Gerwazego z Canterbury (1141‑1210):

„Powiedziano powyżej, że po pożarze prawie cały dawny chór został zniszczony i zamieniony na coś nowego i szlachetniejszego w sposobie. Niech więc teraz wstaną wymienione różnice pomiędzy obu budynkami. Filary starego i nowego dzieła podobne są co do grubości i kształtu, ale różne pod względem wysokości. Nowe filary są bowiem wydłużone, przewyższając dawne o około 12 stóp. W dawnych kapitelach forma była prosta, w nowych — pełna znakomitej rzeźby. Tam obwód chóru miał 22 filary, tutaj — dwadzieścia osiem. Tam arkady i wszystko inne było albo gładkie, albo rzeźbione siekierą, a nie dłutem. Tutaj zaś wszędzie znajduje się właściwa dekoracja rzeźbiona. Tam nie było kolumn marmurowych, tu zaś są niezliczone. Tam, w obejściu za chórem, sklepienia były proste, tutaj natomiast mają one żebrowe arkady i klucze sklepienne. Tam ściana wznosząca się na filarach oddzielala ramiona transeptu od chóru, tutaj natomiast ramiona nie są oddzielone od chóru przegrodą i zbiegają się w jednym kluczu, umieszczonym w środku wielkiego sklepienia, wspartego na czterech głównych filarach. Tam był strop drewniany ozdobiony świetnym malowidłem, ale tu jest pięknie zbudowane sklepienie z kamienia i lekkiego stiuku...”

Źródło: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, 177‑178

Polecenie 1

Na podstawie powyższego tekstu określ cechy rozwiązań architektonicznych, zastosowanych w katedrze w Canterbury.

R1P4lWrGm8cIz
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Na podstawie powyższego tekstu wskaż cechy rozwiązań architektonicznych, zastosowanych w katedrze w Canterbury.

Budową prezbiterium w Canterbury, wzniesionego w latach 1175‑1185 przez mistrza Wilhelma z Sens zaczyna się gotyk angielski. Związki budowli z architekturą francuską są widoczne. Chór katedry ma wysokie arkadyArkadaarkady obejścia, a nad nimi zostało umieszczone analogicznie do kościoła w Sens triforiumTriforiumtriforium. Analogie pojawiają się także w zastosowaniu w przedniej części chóru i pierwszym od jego strony transepcieTransepttransepcie sześciopolowych sklepieńSklepieniesklepień oraz parzystych kolumnKolumnakolumn międzynawowych, ustawionych na osi pionowej. Jednak we francuskim kościele kolumny te występują naprzemiennie z filaramiFilarfilarami, a w Canterbury wyłącznie same, co wpłynęło na lekkość budowli angielskiej. Część przednia, korpus katedry w Canterbury, zbudowana na przełomie XIV i XV wieku w miejscu wcześniejszej, romańskiej, przejawia już cechy stylu perpendykularnego, a więc przynależy do późnego gotyku. Wysokie nawy boczne, spoczywające na filarach o przekroju rombu arkady oraz służkiSłużkisłużki biegnące aż do posadzki i pokrycie płaszczyzn międzyarkadowych maswerkami wyróżniają tę świątynię, nadając jej angielskiego charakteru.

Rt7mvDPCkSwsD1
Plan katedry w Sens, Francja, medart.pitt.edu, CC BY 3.0
RFJrZ8L97jfZp1
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan katedry w Canterbury. Plan oparty jest na podłużnym kształcie krzyża łacińskiego. Jest bazylika z transeptem i apsydą. Na planie zostały oznaczone sklepienia i podziały wewnętrzne na poszczególne przęsła. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Część katedry o cechach stylu angielskiego., 2. I etap budowli nawiązujący do francuskiej katedry w Sens.
Plan katedry w Canterbury, XII-XIV/XV w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0

Wpływy francuskie w innych gotyckich katedrach Anglii a ich angielskie cechy stylowe

Lincoln

Francuskie wpływy widoczne były w katedrze w Lincoln z zamkniętym półkoliście chórem i trzema promienistymi kaplicamiKaplicakaplicami. W XIII wieku jednak chór ten został zastąpiony prostokątnym, właściwym dla stylu angielskiego. Typowo angielskie jest również wydłużenie korpusu budowli oraz zastosowanie sklepienia gwiaździstego. Do rodzimych cech należą także: szeroka fasadaFasadafasada zachodnia, wykraczająca poza korpus przedni, ostrołukowe arkady ożywiające fasadę.

RWMJb7xRe2MHw11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan katedry w Lincoln. Plan oparty jest na podłużnym kształcie krzyża łacińskiego z podwójnym transeptem Od strony wschodniej zamknięty prosto. Mniejszy transept posiada dobudowane po dwie apsydy. Na planie zostały oznaczone przęsła i sklepienia we wszystkich nawach. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Ilustracja bryły od strony zachodniej wraz z komentarzem. Zachodnia fasada jest szersza od korpusu nawowego. W środkowej części znajduje się ostrołukowy portal z ozdobnym szczytem i duże okno. Nad portalami bocznymi umiejscowione są ozdobne arkady. 2. Nawy przecinają dwa transepty: dwunawowy w korpusie i jednonawowy przecinający prezbiterium. 3. Ilustracja wnętrza z widokiem na nawę główną wraz z komentarzem. Nawę główną przykrywa sklepienie gwiaździste z długim żebrem wzdłuż osi kościoła podkreślającym podłużny układ, od niego odchodzą żebra poprzecznymi, które schodzą na filary, akcentując podział na przęsła.
Plan katedry w Lincoln, XII-XIII/XIV w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0

Westminster

Jeszcze silniej wpływ francuski zaznaczył się w londyńskim opactwie Westminster. Podobnie jak wcześniejsze, także i ten kościół budowany był etapami. Powstały najwcześniej, zaokrąglony chór z pięcioma promienistymi wielobocznymi kaplicami i proporcje wnętrza, a także system przyporowyPrzyporasystem przyporowy oraz dekoracyjne róże w fasadach transeptuTransepttranseptu świadczą o tradycji francuskiej. Szerokość korpusu akcentująca podział trzynawowy to również cecha Francji. Natomiast typowe dla gotyku angielskiego są ostrołukowe okna podzielone pionowym laskowaniemLaskowanielaskowaniem oraz narożne wieżyczki na szczytach wież fasadowych.

RYdjfcGLcLeGy11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan gotyckiego kościoła opackiego w Westminster w Londynie. Plan oparty jest na podłużnym kształcie krzyża łacińskiego. Jest bazyliką o trzech nawach z obejściem i kapliczkami dobudowanymi do apsydy. W zachodniej fasadzie znajdują się dwie wieże. Na planie zostały oznaczone podziały na przęsła i wyszczególnione sklepienia. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Kościół jest trójnawową bazyliką na planie krzyża z dwunawowym transeptem od strony południowej, a trójnawowym od północy, pięciobocznym prezbiterium z ambitem i kaplicami. 2. Ilustracja zawierająca fotografię fasady zachodniej wraz z komentarzem. Dwuwieżowa fasada zachodnia ma jedno wejście, nad którym znajduje się galeria, wysokie, ostrołukowe okno dzielone laskowaniem i wieńczy ją trójkątny szczyt. Jej podział akcentuje artykulację wnętrza na trzy nawy. Usytuowane po bokach wieże zwieńczone są narożnymi wieżyczkami. 3. Fotografia wnętrza z widokiem nawy głównej wraz z komentarzem. Nawę główną dekoruje sklepienie krzyżowo-gwiaździste. Od naw bocznych dzieli ją arkadowa ściana z wielowiązkowymi kolumnami.
Plan gotyckiego kościoła opackiego w Westminster, XIII w, I poł. XVI w., Londyn, Wielka Brytania, online-skills, CC BY 3.0

York

Wpływy francuskie zaznaczone zostały także w katedrze w York, którą zaczęto budować w połowie XIII w., a zakończono na przełomie XIV i XV wieku. Typowe rozwiązania francuskiej konstrukcji polegają na zastosowaniu łuków odporowych, okrągłych filarówFilarfilarów międzynawowych z czteroma półkolumienkami oraz oknach rozciągniętych prawie na całą szerokość przęsłaPrzęsłoprzęsła. Także fasadaFasadafasada zachodnia nie wykracza poza korpus nawowy. Mimo tych powiązań z katedrami wzorem z Amiens czy Reims, kościół ma też wiele cech typowych dla Anglii. Prostokątne okno w fasadzie zakończone jest bogatym maswerkiem, środkową część fasady pokrywa laskowanie charakterystyczne dla gotyku perpendykularnego, a północną – lancetowate łuki.

R4UDq4GJtOqj911
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan katedry w York w Anglii. Plan posiada kształt podłużny krzyża łacińskiego. Posiada trzy nawy, prostokątny chór oraz wieżę centralną na skrzyżowaniu nawy z transeptem. Na planie zostały oznaczone sklepienia i wyszczególniony podział na przęsła. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Katedra założona jest na planie krzyża, ma trzy nawy i prostokątny chór oraz wieżę centralną na skrzyżowaniu nawy z transeptem. 2. Fotografia zachodniej fasady wraz z komentarzem. Szerokość fasady odpowiada szerokości korpusu naw. Zakończone narożnymi wieżyczkami wieże w dolnej części są oszkarpowane. W środkowym portalu znajduje się trójkątny przyczółek zakończony galeryjką. Nad portalem wejściowym duże, zakończone łukiem ostrym okno z dekoracyjnym maswerkiem. 3. Południową fasadę cechuje dekoracyjność – pojawiają się w niej trzy style: transept to gotyk wczesny, kapitularz i nawa zachodnia to tzw. styl dekoracyjny a część wschodnia z prezbiterium to tzw. styl perpendykularny. W zakończeniu transeptu zamieszczone zostało duże okrągłe okno w postaci różycy. Artykulacja ściany podkreślona została przez rytm okien, podkreślających wertykalność budowli. 4. Nawę główną przekrywa dekoracyjne sklepienie sieciowe. Filary międzynawowe składają się z czterech kolumienek, a okna wypełniają całą szerokość przęsła.
Plan katedry w York, XIII-XV w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0

Angielskie katedry gotyckie w rodzimym stylu

Do wczesnego gotyku angielskiego należy katedra w Salisbury, której budowę rozpoczęto w I poł. XIII wieku, ale zaliczana jest do wyjątkowych, ze względu na proporcje porównywalna z Amiens czy Lincoln. Budowla powstała jako całkowita koncepcja gotycka (większość katedr budowano w miejscu dawniejszych lub włączano je w nowe projekty). Nie można także w przypadku Salisbury mówić o francuskim naśladownictwie. Katedra została zaprojektowana poza miastem, w wolnej przestrzeni. Zastosowano także nowatorskie rozwiązania, zastępując francuski typ konstrukcji zespoleniem brył i monumentalnością.

R19EoVGtYwnJI11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan katedry w Salisbury w Anglii. Plan oparty jest na podłużnym kształcie krzyża łacińskiego z podwójnym transeptem Katedra jest trójnawową bazyliką z prostokątnym prezbiterium. Na planie zostały oznaczone sklepienia oraz podział na przęsła. Od wschodniej strony do katedry przylega prosto zamknięta kaplica mariacka. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Katedra jest trójnawową bazyliką, z dwoma transeptami i prostokątnie zamkniętym prezbiterium, otoczonym ambitem. Rzut oparty jest na obecności wyłącznie kątów prostych. 2. Fotografia bryły kościoła ujętej od strony zachodnio-północnej wraz z komentarzem. Bryła katedry jest hieratyczna i masywna, oszkarpowana z uskokowymi przyporami oddzielającymi poszczególne przęsła. Ściany dekorują ostrołukowe okna. Trójkondygnacyjny podział ścian na można zauważyć wyłącznie w elewacji transeptu. Centralnym punktem bryły jest górująca ponad nią wieża, znajdująca się na skrzyżowaniu naw. 3. Fotografia wnętrza z widokiem na nawę główną wraz z komentarzem. Wnętrze dekoruje sklepienie krzyżowo-żebrowe, wsparte na profilowanych służkach, na skrzyżowanie naw - sklepienie gwiaździste. Arkady międzynawowe spoczywają na filarach wiązkowych, zwieńczonych łukiem ostrym. Ponad arkadami biegnie niewysokie triforium. 4. Widok wnętrza na kaplicę mariacką wraz z komentarzem. Od wschodniej strony do nawy głównej przylega prosto zamknięta kaplica mariacka (Trójcy Świętej).

W XIV wieku gotyk w Anglii, osiągnąwszy zdobycze konstrukcyjne, wszedł w okres stylu dekoracyjnego. Rozwinął się sposób opracowania żeberŻebrożeber, gzymsówGzymsgzymsów, cokołówCokółcokołów. Podłużne okna pokrywają całe ściany i dekorowane są laskowaniem i maswerkami o złożonej strukturze. Takie rozwiązanie obecne było już w chórze katedry w Lincoln. Także na szeroką skalę zaczęto stosować sklepienia gwiaździste. Zwiększa się też liczba żeber. Przykładem budowli w stylu dekoracyjnym jest katedra w Wells z przełomu XII i XIII wieku, przebudowana w I poł. XIV wieku.

Roekby6mhHRxs11
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia plan katedry w Wells w Anglii. Plan katedry posiada kształt krzyża łacińskiego. Transept trójnawowej bazyliki jest trzynawowy. Od strony wschodniej prezbiterium zakończone jest apsydą oraz kapliczkami. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Fotografia fasady zachodniej wraz z komentarzem. XIII-wieczny front zachodni katedry podzielony w poziomie na dwie kondygnacje gzymsami, obejmuje wieże i elewację korpusu. Widoczna jest synteza formy, dekoracji architektonicznej i rzeźby - stojące i siedzące postacie, anioły i alegorie są naturalnej wielkości lub większe. 2. Fotografia nawy głównej kościoła wraz z komentarzem. Poziomą linię nawy podkreślają galerie i silnie wystające liście kapiteli. 3. Fotografia zbliżenia na łuk wraz z komentarzem. Łuki w formie krzyża św. Andrzeja widziane od strony transeptu. 4. Fotografia wnętrza kaplicy mariackiej wraz z komentarzem. Kaplica mariacka (Matki Bożej) z oknami maswerkami o regularnym wzorze przypominające siatkę. 5. Fotografia bryły kościoła od strony południowo-wschodniej z widoczną konstrukcją przyporową i komentarzem. Widok katedry z południowego wschodu. Po prawej stronie centralnej wieży znajduje się chór z wystającą za nim kaplicą mariacką, a także kapitularz.
Plan katedry w Wells, XII-XIII w., I poł. XV w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0

Od około połowy XIV wieku w Anglii zaczął się formować styl perpendykularny, który utrzymywał się przez cały wiek XV. Cechuje go wertykalizm podziału ścian, okien biegnących przez całą ich wysokość podziały na prostokąty , pionowe laskowania w oknach. Łuki stały się bardziej płaskie, a w XV wieku popularność zyskał tzw. Łuk Tudorów, który swoją nazwę zawdzięcza angielskiej dynastii, a który stosowany był w portalachPortalportalach, zamykając je od góry w czworokątna ramę. W okresie perpendykularnym na szeroką skalę stosowano sklepienia wachlarzowe o gęstym ożebrowaniu pełniącym funkcje dekoracyjną. Budowle sakralne z są zazwyczaj niewielkich rozmiarów. W architekturze sakralnej styl ten pojawił się w kaplicach. Przykładem stylu perpendykularnego jest, powstała na przełomie XV i XVI wieku, kaplica w Królewskim Kolegium w Cambridge.

RTimpPibVCP551
Plan kaplicy w Królewskim Kolegium, Cambridge, XV/XVI w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0
RJXwGRsFhaXQZ
Ćwiczenie 1
Fazom gotyku przyporządkuj właściwe im angielskie określenia. wczesny gotyk angielski. Możliwe odpowiedzi: 1. Decorated Style, 2. Early English, 3. Perpendicular Style. dojrzały gotyk. Możliwe odpowiedzi: 1. Decorated Style, 2. Early English, 3. Perpendicular Style. późny gotyk. Możliwe odpowiedzi: 1. Decorated Style, 2. Early English, 3. Perpendicular Style.
R17dHISQDatYU
Ćwiczenie 2
Wymień nazwy trzech miast i nazwy katedr, które się w nich znajdują.
RSrfVb9qEvFzR1
Ćwiczenie 3
Wymień dwie katedry i określ jaki rodzaj sklepienia posiadają.
R9Sb9Cng9RXqh
Ćwiczenie 4
Wymień cztery elementy planu kościoła.
R14hnV7bAV4VD
Ćwiczenie 5
Wskaż rok, od którego w Anglii zaczął się formować styl perpendykularny. Możliwe odpowiedzi: 1. od około 1370 roku, 2. od około 1199 roku, 3. od około 1307 roku
RWAjzLEKeUhRK
Ćwiczenie 6
Do haseł dobierz właściwe definicje. Galeria Możliwe odpowiedzi: 1. Podłużne pomieszczenie w formie empory, ganku, loggii lub przejścia, biegnące wzdłuż ścian w górnych kondygnacjach budynku, wewnątrz lub zewnątrz, bądź łączące ze sobą dwie części jednej budowli albo dwie osobne budowle na parterze lub w wyższej kondygnacji. 2. Jedno z pomieszczeń klasztoru, służące do zebrań zakonników, usytuowane przeważnie w skrzydle wsch. Zabudowań klasztornych przy krużganku, w sąsiedztwie prezbiterium kościoła. 3. Mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) w liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część. Kapitularz Możliwe odpowiedzi: 1. Podłużne pomieszczenie w formie empory, ganku, loggii lub przejścia, biegnące wzdłuż ścian w górnych kondygnacjach budynku, wewnątrz lub zewnątrz, bądź łączące ze sobą dwie części jednej budowli albo dwie osobne budowle na parterze lub w wyższej kondygnacji. 2. Jedno z pomieszczeń klasztoru, służące do zebrań zakonników, usytuowane przeważnie w skrzydle wsch. Zabudowań klasztornych przy krużganku, w sąsiedztwie prezbiterium kościoła. 3. Mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) w liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część. Kaplica Możliwe odpowiedzi: 1. Podłużne pomieszczenie w formie empory, ganku, loggii lub przejścia, biegnące wzdłuż ścian w górnych kondygnacjach budynku, wewnątrz lub zewnątrz, bądź łączące ze sobą dwie części jednej budowli albo dwie osobne budowle na parterze lub w wyższej kondygnacji. 2. Jedno z pomieszczeń klasztoru, służące do zebrań zakonników, usytuowane przeważnie w skrzydle wsch. Zabudowań klasztornych przy krużganku, w sąsiedztwie prezbiterium kościoła. 3. Mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym, bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) w liturgice chrześcijańskiej - niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.
R1TabJsN7D2f11
Ćwiczenie 7
Podaj nazwę budowli, w której zastosowany został łuk Tudorów.
Polecenie 2

Dokonaj analizy porównawczej poniższych planów budowli, stosując stosowną terminologię.

R5pfRPGWpmuG11
Plan katedry w York, XIII-XV w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0
RVuZzO0H2NCKE1
Plan kaplicy w Królewskim Kolegium, Cambridge, XV/XVI w., Anglia, medart.pitt.edu, CC BY 3.0
R1Kj8i5Z6Rakm
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Omów charakterystyczne cechy gotyckich katedr w Anglii.

Słownik pojęć

Ambit (obejście)
Ambit (obejście)

w kościołach przejście obiegające prezbiterium, zwykle na przedłużeniu naw bocznych, oddzielone murem lub arkadami.

Arkada
Arkada

element arch. składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamkniętych górą łukiem.

Bazylika
Bazylika

w architekturze chrześcijańskiej, kościół wielonawowy, o nawie środkowej wyższej od bocznych (przeciwieństwo kościoła halowego). W zależności od przekroju poprzecznego rozróżnia się:
– bazylikę właściwą, o nawach krytych odrębnie i nawie środkowej oświetlonej najczęściej przez okna ponad dachami naw bocznych;
– pseudobazylikę, o nawach krytych wspólnym dachem dwuspadowym i nawie środkowej oświetlonej pośrednio poprzez nawy boczne chór.

Cokół
Cokół

najniższy nadziemny człon budowli lub poszczególnych elementów arch. (np. kolumny, filaru, portalu), stanowiący ich podstawę konstrukcyjną albo wyłącznie wizualną, na ogół wysunięty uskokowo w stosunku do górnych partii muru, często wyodrębniony odmiennym materiałem, fakturą (np. boniowaniem) i osobnym gzymsem zw. cokołowym. W większych budynkach występuje na całej dolnej kondygnacji zw. wówczas przyziemiem cokołowym.

Fasada
Fasada

frontowa ściana lub elewacja budynku.

Filar
Filar

w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.

Galeria
Galeria

podłużne pomieszczenie w formie empory, ganku, loggii lub przejścia, biegnące wzdłuż ścian w górnych kondygnacjach budynku, wewnątrz lub na zewnątrz, bądź łączące ze sobą dwie części jednej budowli albo dwie osobne budowle na parterze lub w wyższej kondygnacji.

Gzyms
Gzyms

architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.

Kapitel
Kapitel

górna, wieńcząca część kolumny, pilastra, filara, ukształtowana plastycznie. Pełni funkcję konstrukcyjną jako człon pośredniczący między podporą i elementami podpieranymi.

Kapitularz
Kapitularz

jedno z pomieszczeń klasztoru, służące do zebrań zakonników, usytuowane przeważnie w skrzydle wschodnim zabudowań klasztornych przy krużganku, w sąsiedztwie prezbiterium.

Kaplica
Kaplica

mała kultowa budowla wolno stojąca lub połączona z większym kompleksem architektonicznym bądź też wyodrębnione wnętrze dla niewielkiej liczby wiernych.(…) W liturgii chrześcijańskiej – niewielka budowla wolno stojąca lub połączona z kościołem, a także wydzielone pomieszczenie z ołtarzem stanowiące część większej budowli, a pełniące wszystkie liturgiczne funkcje kościelne lub ich część.

Kolumna
Kolumna

pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym lub wielokątnym, pełniąca również funkcje dekoracyjną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu i bazy, lub przynajmniej z dwóch pierwszych.

Laskowanie
Laskowanie

gotycka dekoracja z wąskich kamiennych prętów (lasek) o różnych profilach;

Maswerk
Maswerk

dekoracja architektoniczna charakterystyczna dla sztuki gotyckiej. Maswerk składał się z elementów geometrycznych (kół, odcinków koła, stylizowanych trój- i czteroliści, rybich pęcherzy) wykonanych w kamieniu i cegle. Maswerk stosowano do wypełniania głównie ażurowych otworów okiennych, rozet, przeźroczy, wimperg, balustrad i innych elementów architektonicznych; niekiedy także pól ściennych (zwanych ślepym).

Nawa
Nawa

część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawę główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór (kolumny, filary) oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).

Portal
Portal

ozdobne obramienie otworu wejściowego, na które składają się elementy architektoniczne i rzeźbiarskie.

Prezbiterium
Prezbiterium

przestrzeń kościoła przeznaczona dla duchowieństwa, zazwyczaj wydzielona od nawy podwyższeniem.

Przęsło
Przęsło

1) we wnętrzu budowli przestrzeń między parą podpór dźwigających odrębną konstrukcyjnie część sklepienia; 2) wyodrębniona rytmicznie powtarzanymi elementami podziału pionowego część płaszczyzny elewacji (przęsło ścienne).

Przyczółek
Przyczółek

inaczej fronton; niski szczyt nad portykiem w architekturze klasycznej (Grecja, Rzym, renesans, klasycyzm) lub posługującej się formami klasycznymi; jego pole wewnętrzne, gładkie lub wypełnione rzeźbą, obramione gzymsem, nosi nazwę tympanonu.

Przypora
Przypora

pionowy element konstrukcyjny w formie prostego lub uskokowego filara przyściennego o ściętej pochyło górnej części. Przypora wzmacnia ściany budynku lub wolnostojącego muru oraz przenosi część ciężaru sklepień na fundament; podstawowy element konstrukcji filarowo‑skarpowej (przyporowy system) sklepienia.

Różyca (rozeta)
Różyca (rozeta)

w średniowiecznej architekturze kościelnej duży kolisty otwór okienny w szczytach lub nad portalami, wypełniony bogatą dekoracją w układzie koncentrycznym (maswerk, witraż); charakterystyczny zwłaszcza dla głównej fasady świątyni.

Sklepienie
Sklepienie

konstrukcja budowlana wykonana z kamienia naturalnego, sztucznego lub cegły, o przekroju krzywoliniowym, służąca do przekrycia określonej przestrzeni budynku.

Służki
Służki

architekturze gotyckiej pionowe cienkie elementy kamienne lub ceglane o przekroju wałka lub półwałka, zespolone na ogół z wolno stojącym filarem wiązkowym lub filarem przyściennym; przenoszą na niego za pośrednictwem żeber ciężar sklepienia krzyżowo‑żebrowego; czasem zanikające w powierzchni ściany.

Transept
Transept

określenie równoznaczne z terminem nawa poprzeczna.

Triforium
Triforium

1) w kościołach romańskich i gotyckich rząd trójdzielnych ślepych arkadek lub galeria mieszcząca się w grubości muru i otwierająca się do wnętrza rzędem przeprutych arkadek; 2) trójdzielne arkadowe okno lub przezrocze.

Żebro
Żebro

patrz: sklepienie.

Definicje opracowano na postawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury

mc77be023a6526dca_0000000000354

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013

A. Bochnak, Historia sztuki średniowiecznej, PWN, Warszawa 1973

W. Bogusz, Zarys historii architektury, WSiP, Warszawa 1996

E. Charytonow, Historia architektury i formy architektoniczne, PWSZ, Warszawa 1963

P. Lavedan, Historia sztuki, Wyd. im. Ossolińskich, Wrocław 1954

Ks. A. Liedtke, Historia sztuki kościelnej w zarysie, Pallotinum, Poznań 1961

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, WAiF, Warszawa 1976

M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, t. I, Arkady, Warszawa 1988

W. Koch, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa 2000