Artykuł naukowy, przedstawiający pierwszą wersję kwestionariusza KFS‑M służącego do szacowania poziomu myślenia społeczno‑moralnego nastolatków. W tekście omówiono teorie rozwoju społeczno‑moralnego z naciskiem na teorię Johna C. Gibbsa. Tekst zawiera przykłady wspierania rozwoju społeczno‑moralnego - opis istniejących programów wychowawczych. Większość z nich ma charakter interwencyjny i jest skierowana do młodzieży z problemami w zachowaniu i funkcjonowaniu społecznym. Programy edukacyjne oparte na koncepcji Kohlberga, rozwinięte przez Gibbsa, uwzględniają kontekst społeczny, klimat i kulturę szkoły, procesy grupowe (np. radzenie sobie z uprzedzeniami). Uwrażliwiają i wspierają rozumowanie społeczno‑moralne. Rekomendacja - możliwość wykorzystania narzędzia w diagnozie, poszerzenie kompetencji kognitywnych nauczycieli, pedagogów, psychologów.

Otwórz linkhttps://e‑psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139228Otwórz link

Źródło: Łukasz Tanaś, Ludmiłą Rycielska, Radosłąw Kaczan, Piotr Żylicz, Czasopismo Psychologia Wychowawcza, tom 49, nr 7/2015, 7‑23, Akademia Pedagogiki Specjalnej