Rozwój osadnictwa na świecie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia „ekumena”, „anekumena” oraz „subekumena” i podaje po jednym przykładzie takich miejsc,

  • zna cztery bariery osadnicze,

  • zna wartość bariery ciśnieniowej ograniczającej stałe osadnictwo,

  • zna miejsca, w których powstały wielkie cywilizacje starożytne i wskazuje czynniki, które zadecydowały o wyborze tego miejsca,

  • zna trzy czynniki, które sprzyjają osiedlaniu się ludności rolniczej,

  • zna dwa przykłady miejsc, w których osadnictwo rozwinęło się dzięki przemysłowi,

  • zna pojęcie gęstość zaludnienia i wie w jakich jednostkach jest mierzony ten wskaźnik

  • zna skutki antropopresji dla środowiska.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić, w jaki sposób bariery osadnicze utrudniają osadnictwo,

  • przedstawić metody rolnicze radzenia sobie z nadmiernym nachyleniem stoków,

  • wyjaśnić rolę przemysłu jako czynnika powodującego tworzenie skupisk ludności,

  • wyjaśnić rolę dużych miast jako czynnika powodującego tworzenie skupisk ludności,

  • wyjaśnić rolę mórz i oceanów jako czynnika powodującego tworzenie skupisk ludności,

  • wyjaśnić rolę czynników historycznych w tworzenie skupisk ludności,

  • wyjaśnić rolę czynników społeczno‑politycznych w tworzenie skupisk ludności,

  • obliczyć wskaźnik gęstości zaludnienia.

c) Postawy

Uczeń:

  • współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z podręcznikiem, praca w grupach, praca z atlasem.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, atlas, karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.

  2. Powtórzenie z tematu „Struktura zatrudnienia na świecie”. Pytanie dwóch uczniów pod tablicą:

    • Wyjaśnij pojecie „high technology”

    • Co jest przyczyną wysokiego bezrobocia w krajach słabo rozwiniętych

    • Wymień przyczyny wysokiego bezrobocia w Polsce

    • Czym zajmuje się I sektor gospodarki i w jakich krajach jest najwięcej zatrudnionych w tym sektorze?

    • Co to jest IV sektor gospodarki i gzymsie zajmuje?

  3. Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.

b) Faza realizacyjna

  1. Starter – pytanie do uczniów – dlaczego między 10˚ a 60˚ szerokości geograficznej północnej mieszka ponad 80% ludności świata?

  2. Polecenie dla uczniów – na podstawie mapy gęstości zaludnienia w atlasie wskaż najgęściej i najsłabiej zaludnione miejsca na ziemi. Wyjaśnij ten fakt

  3. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i prezentuje najsłabiej zaludnione miejsca podając przyczynę tego faktu.

  4. Drugi uczeń wskazuje miejsca najgęściej zaludnione i podaje przyczynę tego faktu

  5. Pytanie do uczniów – jak myślisz, czemu na wyspie wulkanicznej Jawie gęstość zaludnienia jest tak duża mimo zagrożenia wybuchem? Dla ułatwienia przeanalizuj mapę gleb w atlasie.

  6. Nauczyciel wprowadza pojęcia „ekumena”, „anekumena” oraz „subekumena”

  7. Uczniowie podają przykłady ekumeny, anekumeny i subekumeny, pokazując je na mapie ściennej i wyjaśniając przyczynę

  8. Polecenie dla uczniów- na podstawie podręcznika powiedz, gdzie rozwinęły się najstarsze skupiska ludności na ziemi. Podaj po jednym czynniku, który zadecydował o wyborze tego miejsca.

  9. Klasa zostaje podzielona na cztery grupy – każda z nich otrzymuje pytania dotyczące poszczególnych barier osadniczych. Każda grupa ma za zadanie odpowiedzieć na pytania (załączniki 1‑4). W tym celu uczniowie czytają odpowiedni fragment z podręcznika oraz posiłkują się atlasem.

  10. Przedstawiciele grup odpowiadają na forum klasy na pytania. Wybrana osoba z każdej grupy pokazuje również na mapie ściennej świata miejsca, które pojawiają się w odpowiedzi swojego zespołu.

  11. Polecenie dla uczniów – przeanalizuj mapę Polski w atlasie i powiedz, gdzie w Polsce powstały miasta? Czy są one rozmieszone równomiernie? Jakie zauważasz prawidłowości?

  12. Nauczyciel zwraca uwagę na przemysł jako czynnik przyciągający osadnictwo

  13. Pytanie do uczniów – podaj miasta w Polsce i na świecie, które rozwinęły się na bazie przemysłu. Wskaż je na mapie.

  14. Pytanie do uczniów – czy uważasz, ze duże miasta przyciągają ludzi? Uzasadnij swoja odpowiedź.

  15. Pytanie do uczniów – jak myślisz, dlaczego ponad 50% ludności na świecie mieszka nie dalej niż 200 km od wybrzeża?

  16. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika wymień czynniki historyczne i społeczno- polityczne, które mogą mieć wpływ na rozwój lub hamowanie osadnictwa. Podaj konkretne przykłady odnoszące się do każdego z czynników

  17. Nauczyciel przypomina pojęcie „gęstość zaludnienia”.

  18. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i oblicza gęstość zaludnienia Polski na podstawie danych podanych przez nauczyciela.

  19. Nauczyciel wprowadza pojecie „antropopresja”.

  20. Pytanie do uczniów – czy myślicie że antropopresja jest zjawiskiem pozytywnym czy też nie? Uzasadnij swoją odpowiedź. Powiedz jakie są skutki antropopresji.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie rozwiązują zadanie. Obliczają gęstość zaludnienia kraju o powierzchni 500 000km² gdzie liczba ludności wynosi 250 mln.

  2. Burza mózgów – czy duże miasta zawsze przyciągają ludzi? Co się dzieje, gdy w dużych miastach mieszka zbyt wiele ludzi? Jakie są tego skutki?

5. Bibliografia

Kop J., Kucharska M., Szkurłat E, Geografia część 1, PWN , Warszawa 2005.

Geograficzny Atlas Świata, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, Warszawa – Wrocław 1997.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Grupa 1

  • Na czym polega bariera świetlna osadnictwa?

  • Gdzie ona wstępuje?

  • Czy ludzie mimo bariery świetlnej osiedlają się w miejscach, gdzie jest mało światła? Podaj przykłady takich miejsc.

  • Jak ludzie radzą sobie z brakiem światła? Jakie są negatywne skutki braku światła dla organizmu człowieka?

Załącznik 2.

Grupa 2

  • Na czym polega bariera termiczna?

  • Gdzie ona występuje?

  • Czy ludzi mimo bariery termiczne osiedlają się miejscach, gdzie temperatura jest zbyt niska lub zbyt wysoka? Podaj przykład takich miejsc

  • Jakie negatywne skutki dla organizmu człowieka może mieć przegrzanie lub wychłodzenie?

Załącznik 3.

Grupa 3

  • Na czym polega bariera grawitacyjna?

  • Czy mimo tej bariery ludzie osiedlają się na obszarach niekorzystnych? Wskaż przykład takich miejsc

  • W jaki sposób rolnicy radzą sobie ze znacznym nachyleniem stoków? Jakie wady dla rolnictwa ma duże nachylenie stoków?

  • Jak zmienia się ciśnienie wraz z wysokością?

  • W jaki sposób organizm człowieka reaguje na zmianę ciśnienia wraz z wysokością? Jakie negatywne skutki dla organizmu może mieć zmiana ciśnienia?

  • Jak z tą barierą radzą sobie alpiniści?

Załącznik 4.

Grupa 4

  • Na czym polega bariera wodna?

  • Czy mimo tej bariery ludzie osiedlają się na obszarach niekorzystnych? Wskaż przykład takich miejsc

  • W jaki sposób ludzie radzą sobie z brakiem lub nadmiarem wody?

  • Jakie znasz słynne miasto, które poradziło sobie z nadmiarem wody? Jakie problemy ma to miasto?

  • W jaki sposób koczownicy mieszkający na pustyni żyją przy tak niewielkiej ilości wody? Jak ją zdobywają?

b) Zadanie domowe

Napisz w zeszycie w jaki sposób człowiek radzi sobie z barierami osadniczymi na biegunie. Uzwględnij wszytskie bariery.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RctYLZsTuMPKO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.09 KB w języku polskim
R18FiiGo93L5n

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim