Rozwój osadnictwa na świecie
Rozwój osadnictwa na świecie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia „ekumena”, „anekumena” oraz „subekumena” i podaje po jednym przykładzie takich miejsc,
zna cztery bariery osadnicze,
zna wartość bariery ciśnieniowej ograniczającej stałe osadnictwo,
zna miejsca, w których powstały wielkie cywilizacje starożytne i wskazuje czynniki, które zadecydowały o wyborze tego miejsca,
zna trzy czynniki, które sprzyjają osiedlaniu się ludności rolniczej,
zna dwa przykłady miejsc, w których osadnictwo rozwinęło się dzięki przemysłowi,
zna pojęcie gęstość zaludnienia i wie w jakich jednostkach jest mierzony ten wskaźnik
zna skutki antropopresji dla środowiska.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić, w jaki sposób bariery osadnicze utrudniają osadnictwo,
przedstawić metody rolnicze radzenia sobie z nadmiernym nachyleniem stoków,
wyjaśnić rolę przemysłu jako czynnika powodującego tworzenie skupisk ludności,
wyjaśnić rolę dużych miast jako czynnika powodującego tworzenie skupisk ludności,
wyjaśnić rolę mórz i oceanów jako czynnika powodującego tworzenie skupisk ludności,
wyjaśnić rolę czynników historycznych w tworzenie skupisk ludności,
wyjaśnić rolę czynników społeczno‑politycznych w tworzenie skupisk ludności,
obliczyć wskaźnik gęstości zaludnienia.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z podręcznikiem, praca w grupach, praca z atlasem.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, atlas, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Powtórzenie z tematu „Struktura zatrudnienia na świecie”. Pytanie dwóch uczniów pod tablicą:
Wyjaśnij pojecie „high technology”
Co jest przyczyną wysokiego bezrobocia w krajach słabo rozwiniętych
Wymień przyczyny wysokiego bezrobocia w Polsce
Czym zajmuje się I sektor gospodarki i w jakich krajach jest najwięcej zatrudnionych w tym sektorze?
Co to jest IV sektor gospodarki i gzymsie zajmuje?
Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.
b) Faza realizacyjna
Starter – pytanie do uczniów – dlaczego między 10˚ a 60˚ szerokości geograficznej północnej mieszka ponad 80% ludności świata?
Polecenie dla uczniów – na podstawie mapy gęstości zaludnienia w atlasie wskaż najgęściej i najsłabiej zaludnione miejsca na ziemi. Wyjaśnij ten fakt
Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i prezentuje najsłabiej zaludnione miejsca podając przyczynę tego faktu.
Drugi uczeń wskazuje miejsca najgęściej zaludnione i podaje przyczynę tego faktu
Pytanie do uczniów – jak myślisz, czemu na wyspie wulkanicznej Jawie gęstość zaludnienia jest tak duża mimo zagrożenia wybuchem? Dla ułatwienia przeanalizuj mapę gleb w atlasie.
Nauczyciel wprowadza pojęcia „ekumena”, „anekumena” oraz „subekumena”
Uczniowie podają przykłady ekumeny, anekumeny i subekumeny, pokazując je na mapie ściennej i wyjaśniając przyczynę
Polecenie dla uczniów- na podstawie podręcznika powiedz, gdzie rozwinęły się najstarsze skupiska ludności na ziemi. Podaj po jednym czynniku, który zadecydował o wyborze tego miejsca.
Klasa zostaje podzielona na cztery grupy – każda z nich otrzymuje pytania dotyczące poszczególnych barier osadniczych. Każda grupa ma za zadanie odpowiedzieć na pytania (załączniki 1‑4). W tym celu uczniowie czytają odpowiedni fragment z podręcznika oraz posiłkują się atlasem.
Przedstawiciele grup odpowiadają na forum klasy na pytania. Wybrana osoba z każdej grupy pokazuje również na mapie ściennej świata miejsca, które pojawiają się w odpowiedzi swojego zespołu.
Polecenie dla uczniów – przeanalizuj mapę Polski w atlasie i powiedz, gdzie w Polsce powstały miasta? Czy są one rozmieszone równomiernie? Jakie zauważasz prawidłowości?
Nauczyciel zwraca uwagę na przemysł jako czynnik przyciągający osadnictwo
Pytanie do uczniów – podaj miasta w Polsce i na świecie, które rozwinęły się na bazie przemysłu. Wskaż je na mapie.
Pytanie do uczniów – czy uważasz, ze duże miasta przyciągają ludzi? Uzasadnij swoja odpowiedź.
Pytanie do uczniów – jak myślisz, dlaczego ponad 50% ludności na świecie mieszka nie dalej niż 200 km od wybrzeża?
Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika wymień czynniki historyczne i społeczno- polityczne, które mogą mieć wpływ na rozwój lub hamowanie osadnictwa. Podaj konkretne przykłady odnoszące się do każdego z czynników
Nauczyciel przypomina pojęcie „gęstość zaludnienia”.
Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i oblicza gęstość zaludnienia Polski na podstawie danych podanych przez nauczyciela.
Nauczyciel wprowadza pojecie „antropopresja”.
Pytanie do uczniów – czy myślicie że antropopresja jest zjawiskiem pozytywnym czy też nie? Uzasadnij swoją odpowiedź. Powiedz jakie są skutki antropopresji.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują zadanie. Obliczają gęstość zaludnienia kraju o powierzchni 500 000km² gdzie liczba ludności wynosi 250 mln.
Burza mózgów – czy duże miasta zawsze przyciągają ludzi? Co się dzieje, gdy w dużych miastach mieszka zbyt wiele ludzi? Jakie są tego skutki?
5. Bibliografia
Kop J., Kucharska M., Szkurłat E, Geografia część 1, PWN , Warszawa 2005.
Geograficzny Atlas Świata, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, Warszawa – Wrocław 1997.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Grupa 1
Na czym polega bariera świetlna osadnictwa?
Gdzie ona wstępuje?
Czy ludzie mimo bariery świetlnej osiedlają się w miejscach, gdzie jest mało światła? Podaj przykłady takich miejsc.
Jak ludzie radzą sobie z brakiem światła? Jakie są negatywne skutki braku światła dla organizmu człowieka?
Załącznik 2.
Grupa 2
Na czym polega bariera termiczna?
Gdzie ona występuje?
Czy ludzi mimo bariery termiczne osiedlają się miejscach, gdzie temperatura jest zbyt niska lub zbyt wysoka? Podaj przykład takich miejsc
Jakie negatywne skutki dla organizmu człowieka może mieć przegrzanie lub wychłodzenie?
Załącznik 3.
Grupa 3
Na czym polega bariera grawitacyjna?
Czy mimo tej bariery ludzie osiedlają się na obszarach niekorzystnych? Wskaż przykład takich miejsc
W jaki sposób rolnicy radzą sobie ze znacznym nachyleniem stoków? Jakie wady dla rolnictwa ma duże nachylenie stoków?
Jak zmienia się ciśnienie wraz z wysokością?
W jaki sposób organizm człowieka reaguje na zmianę ciśnienia wraz z wysokością? Jakie negatywne skutki dla organizmu może mieć zmiana ciśnienia?
Jak z tą barierą radzą sobie alpiniści?
Załącznik 4.
Grupa 4
Na czym polega bariera wodna?
Czy mimo tej bariery ludzie osiedlają się na obszarach niekorzystnych? Wskaż przykład takich miejsc
W jaki sposób ludzie radzą sobie z brakiem lub nadmiarem wody?
Jakie znasz słynne miasto, które poradziło sobie z nadmiarem wody? Jakie problemy ma to miasto?
W jaki sposób koczownicy mieszkający na pustyni żyją przy tak niewielkiej ilości wody? Jak ją zdobywają?
b) Zadanie domowe
Napisz w zeszycie w jaki sposób człowiek radzi sobie z barierami osadniczymi na biegunie. Uzwględnij wszytskie bariery.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak