Rozwój transportu powietrznego i wodnego w Polsce
Transporty powietrzny i wodny nie są tak bardzo rozpowszechnione jak transport lądowy. Loty samolotowe są zazwyczaj dosyć kosztowne. Natomiast statki mogą pływać tylko po wodach spełniających określone warunki. Mimo takich ograniczeń oba rodzaje transportu funkcjonują w Polsce, choć ich rozwój przebiegał i nadal przebiega w różnym tempie.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
czym jest transport;
jakie są rodzaje transportu.
Twoje cele:
wyjaśnisz przyczyny rozwoju transportu powietrznego i wodnego w określonych miejscach Polski;
omówisz aktualną sytuację w polskim transporcie powietrznym i wodnym;
wskażesz powiązania transportu powietrznego i wodnego z innymi rodzajami działalności człowieka.
1. Transport powietrzny (lotniczy)
Transport powietrzny odbywa się poprzez loty statków powietrznych, takich jak: samoloty, śmigłowce, balony, sterowce, szybowce, wahadłowce. W praktyce zdecydowanie największe znaczenie ma transport samolotowy, który szybko przewozi na duże odległości pasażerów oraz towary. Lokalnie do specjalnych zadań dość często wykorzystywane są śmigłowce, np. w trakcie: akcji ratowniczych, pilnego przewozu pacjentów lub organów, patrolowania rozległych terenów, poszukiwań zaginionych lub uciekinierów, oprysków w rolnictwie czy podczas gaszenia pożarów lasów.
Pierwsze samoloty konstruowano na przełomie XIX i XX wieku, a za pierwszych pilotów uznawani są amerykańscy bracia Wright, którzy w 1903 roku dokonali pierwszego udanego przelotu samolotem. Komercyjne loty komunikacyjne zaczęły się rozwijać w latach 20. XX wieku w Ameryce i Europie, skąd latano także na inne kontynenty. Również w Polsce lotnictwo rozwijało się wówczas – produkowaliśmy m.in. samoloty RWD oraz Łoś i Karaś, a nasi piloci (Stanisław Skarżyński, Franciszek Żwirko, Stanisław Wigura) osiągali międzynarodowe sukcesy w długości lotów.
Po II wojnie światowej lotnictwo pasażerskie rozwinęło się na wielką skalę w wielu krajach świata, jednak nie w Polsce. Przez kilkadziesiąt lat działał w naszym kraju tylko jeden międzynarodowy port lotniczy – Warszawa Okęcie. W innych większych miastach (Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i innych) co prawda istniały lotniska, ale funkcjonował na nich raczej znikomy ruch i to wyłącznie krajowy, który w wielu przypadkach był ograniczony tylko do jednego połączenia ze stolicą. Taki stan rzeczy wynikał stąd, że Polacy w tamtych czasach nie mogli swobodnie podróżować za granicę, więc nie było potrzeby istnienia wielu lotnisk międzynarodowych. Loty krajowe nie cieszyły się zaś popularnością ze względu na wysokie ceny biletów lotniczych przy względnie tanich biletach kolejowych.

Na mapie powyżej wskaż miasta, które miały więcej niż jedno stałe połączenie lotnicze. Policz, ile było tych połączeń w każdym z miast. Zapisz swoją odpowiedź w wyznaczonym miejscu.
Zapoznaj się z opisem alternatywnym mapy powyżej. Skorzystaj też z innych dostępnych źródeł. Zapisz miasta, które miały więcej niż jedno stałe połączenie lotnicze. Policz, ile było tych połączeń w każdym z miast.
Po roku 1989, po upadku komunizmu, Polacy uzyskali większą swobodę podróżowania i w związku z tym ruch pasażerski w naszych portach lotniczych mógł zacząć się rozwijać. Dodatkowo w latach 90. XX wieku pojawiły się tzw. tanie linie lotnicze, które oferowały bilety w znacznie niższych cenach, co jeszcze bardziej zachęcało do skorzystania z transportu lotniczego. Trzeba jednak pamiętać, że wielu tanich przewoźników nie wytrzymało konkurencji i zbankrutowało. Końcowy wynik był taki, że w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku liczba pasażerów przewiezionych transportem lotniczym podwoiła się w stosunku do poprzedniej dekady. Dalsze zmiany pokazuje tabela 1.
Rok | Długość tras lotniczych | w tym zagranicznych [tys. km] | Liczba pasażerów |
|---|---|---|---|
2000 | 89975 | 87288 | 5 793 071 |
2001 | 84631 | 82193 | 6 340 689 |
2002 | 85626 | 83068 | 6 541 567 |
2003 | 93358 | 90369 | 7 110 780 |
2004 | 91863 | 89572 | 8 835 368 |
2005 | 146804 | 144040 | 11 501 574 |
2006 | 210363 | 207599 | 15 357 075 |
2007 | 236319 | 233555 | 18 796 935 |
2008 | 221130 | 218838 | 20 628 851 |
2009 | 257860 | 255796 | 18 926 259 |
2010 | 342949 | 340657 | 20 466 876 |
2011 | 196008 | 190815 | 21 765 871 |
2012 | 195918 | 190279 | 23 677 411 |
2013 | 177000 | 171000 | 25 061 160 |
2014 | 123889 | 114038 | 27081187 |
2015 | 111204 | 104238 | 30487746 |
2016 | 136942 | 127193 | 34104178 |
2017 | 118155 | 110602 | 40044701 |
2018 | 142998 | 135318 | 45716432 |
2019 | 227146 | 218169 | 48984876 |
2020 | brak danych | brak danych | 14579014 |
Indeks górny Źródło: Transport- wyniki działalności w 2013/2014/2015/2016/2018/2019 r. Dostęp w internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-wyniki-dzialalnosci-w-2019-roku,9,19.html Indeks górny koniecŹródło: Transport- wyniki działalności w 2013/2014/2015/2016/2018/2019 r. Dostęp w internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-wyniki-dzialalnosci-w-2019-roku,9,19.html
Po roku 2000 liczba pasażerów nadal rosła, a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku jeszcze przyspieszyło ten wzrost. W roku 2009 nastąpił spadek liczby pasażerów, co było związane z ogólnoświatowym kryzysem. Był to bardzo trudny czas dla branży lotniczej, która poniosła wówczas znaczne straty. Nasz narodowy przewoźnik – Polskie Linie Lotnicze LOT – stanął na granicy bankructwa. Musiano wówczas podjąć działania mające na celu utrzymanie opłacalności transportu lotniczego. W związku z tym zlikwidowano wiele niedochodowych połączeń, przez co spadła ogólna długość tras lotniczych. Rozwijano zaś połączenia najbardziej oblegane przez pasażerów, co poskutkowało znaczącym wzrostem liczby podróżnych w każdym kolejnym roku. Dla Polski dodatkowym impulsem dla rozwoju transportu lotniczego były organizowane w naszym kraju w 2012 roku piłkarskie Mistrzostwa Europy.
Przeanalizuj dane w tabeli powyżej i zapisz odpowiedź na poniższe zadania:
Opisz przykłady zmian w polskim transporcie lotniczym od roku 2000;
Oblicz długości krajowych tras lotniczych w latach 2010‑2019 i narysuj odpowiedni wykres liniowy. Czy wiesz, dlaczego długość tych tras ostatnio znacząco wzrosła?
Przeanalizuj dane w tabeli powyżej i zapisz odpowiedź na poniższe zadania:
Opisz przykłady zmian w polskim transporcie lotniczym od roku 2000;
Oblicz długości krajowych tras lotniczych w latach 2010‑2019. Czy wiesz, dlaczego długość tych tras ostatnio znacząco wzrosła?
R12nc3H7iSCOe Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rosnąca długość tras lotniczych i liczba pasażerów to efekt m.in. coraz to nowych połączeń, jakie corocznie pojawiają się w ofercie polskich portów lotniczych. Przewoźnicy starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pasażerów i uruchamiają nowe trasy. Jednak dosyć często w praktyce okazuje się, że zapotrzebowanie na loty w danym kierunku nie jest aż tak duże, jak się spodziewano, połączenie przynosi straty i trzeba je zlikwidować.
W ramach rozwoju transportu powietrznego przybywa nam też portów lotniczych. Poza głównym lotniskiem w Warszawie mamy już 13 portów regionalnych. Obsługują one trzy grupy połączeń:
rozkładowe loty krajowe – przede wszystkim łączące Warszawę z niektórymi miastami Polski;
rozkładowe loty zagraniczne – głównie do Europy Zachodniej, a ponadto Północnej, Południowej i Środkowej oraz w mniejszym stopniu do Europy Wschodniej, Azji i Ameryki Północnej;
czarterowe (wynajęte) loty zagraniczne – głównie latem w rejon Basenu Morza Śródziemnego.
W sumie samoloty z Polski latają na ponad 100 trasach do około 60 miast leżących w ponad 40 krajach świata.
Połączenia lotnicze - polskie miasta
Odpowiedz na pytania:
Który polski port lotniczy znajduje się najbliżej twojego miejsca zamieszkania?
W jaki sposób najlepiej do niego dojechać?
Do których miast można stamtąd polecieć?
Czy zdarzyło ci się lecieć samolotem? Jeśli tak, to zapisz w zeszycie dokładne dane lotu – miejsce i godziny startu oraz lądowania, czas przelotu, linie lotnicze, typ samolotu, liczbę pasażerów itp.
Niektóre lotniska regionalne przypisywane do dużych miast, tak naprawdę znajdują się poza tymi miastami, w odległości nawet 20‑30 km. Tak jest m.in. w przypadku Katowic (lotnisko w Pyrzowicach), Szczecina (lotnisko w Goleniowie) czy Zielonej Góry (lotnisko w Babimoście). Jest to normalna praktyka na całym świecie, ponieważ port lotniczy zajmuje dużą powierzchnię i często trudno znaleźć odpowiedni teren znajdujący się w granicach miasta.
Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie jest zdecydowanie największy w kraju – przypada na niego około 40% wszystkich naszych przewozów lotniczych. Jednak systematyczne zwiększanie przewozów sprawiło, że stał się on po prostu za ciasny i konieczne było uruchomienie drugiego portu lotniczego w podwarszawskim Modlinie.
Spośród lotnisk regionalnych największe znaczenie ma Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Krakowie (a właściwie w Balicach) z blisko 15‑procentowym udziałem w przewozach. Z kolei Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku to drugie lotnisko po Warszawie, jeśli chodzi o przewozy krajowe i trzecie w ogóle. Kolejne miejsca zajmują lotniska w Katowicach (Pyrzowicach), Wrocławiu i Poznaniu. Wszystkie one obsługują duże aglomeracje miejskie, gdyż tylko na takich gęsto zaludnionych obszarach mają one możliwość obsłużenia odpowiednio dużej liczby osób.
W 2004 roku zaczął działać port lotniczy w Łodzi, gdzie wcześniej rozwój lotniska był ograniczony ze względu na bliskość Warszawy. Dziś paradoksalnie bliskość stolicy okazuje się korzystna, ponieważ Łódź ma szansę zostać kolejnym lotniskiem uzupełniającym (zapasowym) dla Warszawy i jednocześnie rozwijać się samodzielnie.
Korzystając z danych w tabeli oblicz, ilu łącznie pasażerów ruchu krajowego i zagranicznego skorzystało z poszczególnych portów lotniczych Polski w 2019 r. Następnie ułóż miasta w kolejności od tego z największym ruchem lotniczym do tego z ruchem najmniejszym.
2. Transport wodny – morski
Polski transport morski zaczął się rozwijać w 20‑leciu międzywojennym, kiedy to Gdynia (będąca wówczas osadą rybacką) uzyskała prawa miejskie i rozpoczęła budowę dużego portu handlowego. Gdynia szybko stała się największym polskim portem, a w latach 30. XX wieku – jednym z większych portów Morza Bałtyckiego. Trzeba pamiętać, że morska linia brzegowa Polski była wtedy znacznie krótsza niż obecnie. Posiadaliśmy dostęp do Zatoki Gdańskiej oraz do zaledwie kilkudziesięciu kilometrów wybrzeża na zachód od niej. Dodatkowo Gdańsk był Wolnym Miastem, formalnie nienależącym do Polski.
Po II wojnie światowej linia brzegowa Polski „wydłużyła się” do 770 km i zyskaliśmy liczne miasta portowe, m.in. Szczecin, Świnoujście, Kołobrzeg, a także Gdańsk. Rozwijały się porty, mieliśmy coraz liczniejszą flotę statków handlowych, która rozrastała się dzięki dobrze prosperującemu przemysłowi stoczniowemu. Tak było do lat 80. XX wieku, kiedy ten intensywny rozwój transportu morskiego i przemysłu stoczniowego został wyhamowany przez coraz bardziej kulejącą gospodarkę socjalistyczną.
W latach 90. XX wieku rozpoczęła się transformacja ustrojowa, która objęła całą polską gospodarkę, w tym także gospodarkę morską. Radykalnie zmniejszyła się liczebność polskiej floty, co wynikało nie tylko z osłabienia gospodarczego i słabego stanu technicznego statków. Przewozy morskie funkcjonują na zasadach wolnorynkowych, czyli korzysta się z tego, co najtańsze i najlepsze. Na świecie już od dawna istnieją tzw. „tanie banderytanie bandery”, tj. państwa, w których rejestracja statków i ich utrzymywanie jest najtańsze. Są to np.: Liberia. Panama, Bahamy, Malta, Cypr. Mając wreszcie taką możliwość wiele polskich statków przeszło pod „tanie bandery”. Współczesny transport morski to branża ze wszech miar międzynarodowa i kosmopolityczna. Statki budowane są na całym świecie (choć ostatnio głównie w Chinach) dla rozmaitych armatorów, pływają po wszystkich oceanach, a ich załogi często składają się z marynarzy bardzo różnych nacji. Nie ma więc większego znaczenia, pod jaką banderą dany statek pływa – ważne jest, do których portów zawija oraz ile i jakiego towaru wyładowuje i załadowuje.
Rok | Flota handlowa [nośność w tys. DWT] | Przeładunek towarów w portach [mln t] | Przewóz pasażerów [tys.] |
|---|---|---|---|
1950 | 236 | 15,7 | 15 |
1960 | 824 | 21,9 | 15 |
1970 | 1926 | 36,3 | 104 |
1980 | 4524 | 61,5 | 303 |
1990 | 4059 | 47 | 569 |
2000 | 2551 | 47,9 | 625 |
2005 | 2610 | 54,8 | 714 |
2007 | 2482 | 52,4 | 754 |
2008 | 2614 | 48,8 | 693 |
2009 | 2662 | 45,1 | 661 |
2010 | 2942 | 59,5 | 671 |
2011 | 2931 | 57,7 | 637 |
2012 | 3045 | 58,8 | 642 |
2013 | 2 994 | 64,1 | 606 |
2014 | 2 679 | 68,9 | 611 |
2015 | 2 472 | 69,5 | 597 |
2016 | 2 344 | 72,9 | 631 |
2017 | 2 377 | 78,1 | 644 |
2018 | 2 555 | 91,8 | 632 |
2019 | 2 603 | 93,9 | 754 |
Źródło: GUS, Transport - wyniki działalności w 2013/2014/2015/2016/2018/2019 r
Przeanalizuj dane z tabeli powyżej dotyczące przeładunku towarów w polskich portach morskich i wyjaśnij główne przyczyny zmian w ich wielkości. Dla ułatwienia możesz narysować odpowiedni wykres liniowy.
Przeanalizuj dane z tabeli powyżej dotyczące przeładunku towarów w polskich portach morskich i wyjaśnij główne przyczyny zmian w ich wielkości.
Przewóz pasażerów w transporcie morskim ma drugorzędne znaczenie. Statki pływają wolno i ludzie korzystają z nich na ogół tylko wtedy, kiedy nie mają innej możliwości podróżowania. Tą inną możliwością są samoloty, którymi podróż do niedawna była znacznie droższa niż na statkami. Jednak pojawienie się tanich linii lotniczych wprowadziło konkurencję i liczba pasażerów transportu morskiego od lat powoli spada, co jest zauważalne nie tylko w Polsce.
W polskim transporcie morskim zdecydowanie wyróżniają się dwa obszary kraju:
rejon Zatoki Gdańskiej z wielkim zespołem portowym Gdańsk–Gdynia;
rejon Zalewu Szczecińskiego z zespołem Szczecin‑Świnoujście.
Warto nadmienić, że w ostatnim czasie na znaczeniu zyska port w Elblągu (po przekopie Mierzei Wiślanej). Pozostałe porty są znacznie mniejsze i odgrywają niewielką rolę handlową (Władysławowo, Darłowo, Ustka to przede wszystkim duże porty rybackie).

Oprócz ilości przeładowywanych towarów ważny jest też ich rodzaj. Polskie porty do niedawna cechowała pewna specjalizacja przewozów, ale ostatnio w każdym z nich zaobserwować można coraz większe zróżnicowanie ładunków. Na przykład Szczecin i Świnoujście były kiedyś portami typowo surowcowymi, nastawionymi na wywóz węgla kamiennego i przywóz rud żelaza. Dzisiaj wymienione towary są jednymi z wielu, które się tam przeładowuje. Co ciekawe, w Świnoujściu odnotowuje się więcej węgla przypływającego do Polski niż wywożonego za granicę. Wcześniej był on na dużą skalę przywożony z Górnego Śląska żeglugą śródlądową przez Kanał Gliwicki i Odrę.
Gdynia kiedyś była portem kontenerowym, dziś tej specjalizacji już nie widać. Więcej kontenerów przeładowuje się w Gdańsku, który pozostał głównym polskim portem naftowym ze względu na dużą rafinerię.
Przeanalizuj wykresy i wskaż, który z nich wskazuje strukturę portów, a który strukturę przeładunków. Następnie wyjaśnij, czym jest drobnica.
Główne szlaki przewozów pasażerskich z polskich portów morskich wiodą do Szwecji, co jest zrozumiałe ze względu na najbliższe „sąsiedztwo” tego kraju. Pierwsze stałe połączenia promowe ze Świnoujścia do Ystad uruchomiono w 1964 roku. Przewozy te niegdyś cieszyły się dużą popularnością wśród Szwedów i obywateli innych państw skandynawskich. Polska była dla nich krajem bardzo atrakcyjnym pod względem cenowym. Ponadto na promach oraz w portach istniały i do dziś istnieją tzw. strefy wolnocłowestrefy wolnocłowe, gdzie również można dokonać tanich zakupów.
KRAJE | Szwecja | Niemcy | Dania | Fed. Rosyjska | Finlandia | Inne | OGÓŁEM |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
PORTY | Liczba pasażerów | Liczba pasażerów | Liczba pasażerów | Liczba pasażerów | Liczba pasażerów | Liczba pasażerów | Liczba pasażerów |
Darłowo | 2 746 | 2 746 | |||||
Gdańsk | 166 208 | 89 | 166 297 | ||||
Gdynia | 688 579 | 797 | 1 783 | 117 | 691 276 | ||
Kołobrzeg | 30 972 | 30 972 | |||||
Międzyzdroje | 57 622 | 57 622 | |||||
Szczecin | 905 | 88 | 993 | ||||
Świnoujście | 1 063 149 | 66 222 | 6 327 | 1 135 698 |
Indeks górny Źródło: GUS Indeks górny koniecŹródło: GUS
Oprócz stałych połączeń promowych po Morzu Bałtyckim w sezonie letnim pływają też statki wycieczkowe. Wyróżnić tu można:
krajową żeglugę przybrzeżną na krótkich trasach – po Zatoce Gdańskiej (np. z Helu do Gdańska), Zalewie Wiślanym (z Krynicy Morskiej do Fromborka) czy Szczecińskim (ze Szczecina do Świnoujścia);
zagraniczną żeglugę na krótkich trasach – rejsy z Gdyni do Kaliningradu albo z Kołobrzegu i Darłowa na duńską wyspę Bornholm;
żeglugę pełnomorską na długich trasach – wielodniowe rejsy z zawijaniem do portów w różnych krajach bałtyckich (np. trasa: Kilonia, Gdańsk, Kłajpeda, Ryga, Tallin, St. Petersburg, Helsinki, Sztokholm, Kopenhaga, Kilonia).
Dowiedz się, dokąd aktualnie pływają statki pasażerskie z polskich portów morskich. Pomyśl o wakacjach i wybierz rejs najbardziej odpowiedni dla ciebie oraz dla osób, które mogłyby z tobą pojechać. Uzasadnij swój wybór.
3. Transport wodny – śródlądowy
Wodny transport śródlądowy prowadzony jest na kanałach i większych rzekach o uregulowanym biegu. Stanowi pewną alternatywę dla transportu lądowego – drogowego i kolejowego. Jego główną zaletą są niskie koszty przewozu, a ponadto względnie duża ładowność. Ważny jest też mały wpływ na zanieczyszczenie środowiska. Podstawowe wady żeglugi śródlądowej to mała szybkość oraz znacznie ograniczony zasięg.
Utworzenie nowej drogi wodnej – wybudowanie kanału lub przystosowanie rzeki – to na ogół trudne i kosztowne zadanie. Rzeka musi spełniać odpowiednie warunki hydrologiczne, czyli nie może zbyt często zamarzać, mieć dużych spadków, ani znacznych wahań stanu wód. Przystosowanie polega na regulacji biegu rzeki, czemu służą m.in. śluzy, jazy, zbiorniki retencyjne, a także na budowie infrastruktury transportowej, tj. nabrzeży, urządzeń przeładunkowych, portów.
Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce od lat utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie nieco ponad 3,6 tys. km i nie jest to znacząca wielkość. Dla porównania Niemcy mają ponad 7,5 tys. km takich szlaków wodnych, a w niewielkiej Holandii jest ich około 5 tys. km.
Rok | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Długość dróg wodnych | 3 813 | 3 218 | 3 640 | 3 643 | 3 638 | 3 638 | 3 660 | 3 660 | 3 660 | 3 660 | 3 659 | 3 659 | 3 659 | 3 655 | 3 655 | 3 655 | 3 655 | 3 655 | 3 654 | 3 722 |
Liczba jednostek pływających | 818 | 980 | 952 | 962 | 967 | 951 | 934 | 885 | 887 | 960 | 939 | 885 | 885 | 882 | 889 | 918 | 931 | 905 | 875 | 791 |
Przewóz ładunków | 10,433 | 10,255 | 7,729 | 7,968 | 8,747 | 9,607 | 9,271 | 9,792 | 8,109 | 5,655 | 5,141 | 5,093 | 4,579 | 5,046 | 7,629 | 11.928 | 6,210 | 5,852 | 5,108 | 4,681 |
Głównym trasą śródlądową w Polsce jest Odra. Została ona uregulowana jeszcze przez Niemców i do niedawna korzystaliśmy niemal wyłącznie z tej przedwojennej infrastruktury. Dopiero od kilku lat prowadzone są intensywne prace remontowe na rzece, mające na celu ulepszenie tego toru wodnego – pogłębienie, poszerzenie, umocnienie brzegów, dodanie nowej infrastruktury.

Z mapy powyżej odczytaj nazwy rzek i kanałów tworzących sieć śródlądowych szlaków wodnych w Polsce. Wyjaśnij znaczenie Kanału Gliwickiego i Kanału Bydgoskiego.
Z opisu alternatywnego mapy powyżej oraz z dostępnych źródeł informacji odczytaj nazwy rzek i kanałów tworzących sieć śródlądowych szlaków wodnych w Polsce. Wyjaśnij znaczenie Kanału Gliwickiego i Kanału Bydgoskiego.
Póki co, tylko 214 km polskich rzek i kanałów spełnia wymogi międzynarodowych dróg wodnych, czyli należą one do V i IV klasy (patrz mapa powyżej). Zdecydowana większość naszych śródlądowych wód żeglownych zalicza się do klas niższych (I, II i III), co oznacza, że są one lokalnymi drogami wodnymi, po których mogą pływać jednostki o niewielkich rozmiarach.
Podstawowym zadaniem żeglugi śródlądowej w Polsce było połączenie uprzemysłowionych terenów w głębi kraju (zwłaszcza na południu) z portami morskimi. Przez wiele lat z Górnego Śląska przez Kanał Gliwicki i Odrę eksportowaliśmy węgiel kamienny. W drodze powrotnej barki zabierały ze Szczecina i Świnoujścia importowane rudy żelaza. Przewozy te jednak straciły na znaczeniu ze względu na mniejszą konkurencyjność naszego węgla na rynkach zagranicznych oraz zapaść polskiego hutnictwa.
Prowadzona w ostatnich latach przebudowa drogi wodnej na Odrze jeszcze bardziej zmniejszyła ruch statków. Po zakończeniu tych prac żegluga śródlądowa powinna zacząć się dynamicznie rozwijać. Są m.in. plany, by połączyć Odrę z Dunajem nowym kanałem biegnącym przez Republikę Czeską.

Blisko 2/3 towarów przewożonych polską żeglugą śródlądową stanowią surowce mineralne: węgiel kamienny, rudy metali, piasek, żwir i inne skały budowlane. Barkami często przewożone są też wielkie elementy metalowe (np. rury, kratownice, blachownice, silosy), które nie zmieściłyby się na lądowych środkach transportu. W ostatnich latach coraz więcej transportuje się surowców wtórnych (zwłaszcza złomu) i odpadów komunalnych.
Głównym kierunkiem przewozów eksportowych nadal są Niemcy korzystający z Zalewu Szczecińskiego i dolnego odcinka Odry, skąd dalej kanałami wpływają do Berlina i w głąb swojego kraju. Niewielki ruch panuje też na Zalewie Wiślanym, który obsługuje wymianę handlową między Polską a Rosją. Przewozy krajowe to przed wszystkim piasek wydobywany wprost z dna rzek.
Ruch pasażerski na trasach śródlądowych obejmuje głównie rejsy wycieczkowe na Mazurach i w rejonie większych miast. Zamiast mostów działają drogowe przeprawy promowe. Przykładem jest Świnoujście leżące na wyspie Uznam, do którego od strony Polski nie można dojechać inaczej niż promem (od strony niemieckiej są drogi i mosty).
Dowiedz się, gdzie najbliżej twojej miejscowości kursują pasażerskie statki żeglugi śródlądowej i sprawdź jakie miejsca można za ich pomocą odwiedzić. Zaplanuj wycieczkę do jednego z tych miejsc oraz opisz jakie atrakcje czekają tam na turystów. Podaj wady i zalety tej formy transportu.
4. Wpływ transportu powietrznego i wodnego na inne dziedziny życia
Porty lotnicze mogą rozwijać się tylko w rejonie obszarów gęsto zaludnionych, gdzie jest dużo potencjalnych klientów. Lotnisko daje możliwość najszybszego przemieszczania się na duże odległości. Jest to szczególnie ważne dla celów biznesowych, gdzie czas odgrywa bardzo ważną rolę. Dlatego dla dużych miast chcących rozwijać się gospodarczo tak istotne jest posiadanie lotniska.
Negatywna cecha transportu lotniczego to hałas lądujących i startujących samolotów. Z tego względu porty lotnicze muszą znajdować się w znacznej odległości od zabudowań mieszkalnych, czyli z dala od centrów miast. To z kolei wywołuje kolejną niedogodność, jaką jest konieczność dojazdu na lotnisko. Miasta zazwyczaj uruchamiają specjalne linie komunikacyjne, najczęściej autobusowe, rzadziej kolejowe (są u nas w Warszawie, w Krakowie i w Gdańsku). Przy lotniskach istnieją też duże parkingi, na których pasażerowie samolotów mogą zostawić swoje samochody na czas nieobecności w mieście (kraju). Funkcjonują tam również wypożyczalnie samochodów, z których korzystają najczęściej zagraniczni przyjezdni. Najważniejszym zagrożeniem środowiska naturalnego przez lotnictwo jest wysoka emisja gazów cieplarnianych. Lotnictwo jest najbardziej emisyjnym środkiem transportu.

Port lotniczy podnosi rangę miasta oraz przyczynia się do rozwoju kontaktów biznesowych i turystycznych
Transport morski jest jednym z czterech głównych działów gospodarki morskiej, obok rybołówstwa, turystyki i przemysłu stoczniowego. Poza położeniem nad morzem dla rozwoju transportu morskiego potrzebna jest dobra sieć komunikacyjna na lądzie: drogi, koleje, szlaki śródlądowe. W Polsce największe porty rozwinęły się w rejonie ujść dwóch głównych rzek – Wisły i Odry. Powstały tam duże miasta – Gdańsk, Gdynia i Szczecin, których rozwój opierał się na wzajemnych powiązaniach ludności z gospodarką morską.
Morski transport towarowy to jeden ze sposobów obsługi handlu zagranicznego. Jest najtańszy, ale też najwolniejszy. Pozwala przewieźć największe ładunki, ale ma ograniczony zasięg do portów morskich. Nie powinien być szkodliwy dla środowiska, jednak w przypadku awarii do morza często wycieka paliwo lub inne substancje.
Transport śródlądowy w Polsce ma bardzo małe znaczenie – przewozi się nim zaledwie ułamek procenta wszystkich przewożonych towarów. Dla porównania w Niemczech, Holandii, Belgii czy Francji jest to nawet kilkanaście procent. Z tych względów żegluga śródlądowa w niewielkim stopniu wpływa u nas na inne dziedziny życia, choć lokalnie może mieć wielkie znaczenie, jak np. w przypadku wspomnianego wcześniej promu w Świnoujściu łączącego miasto z resztą kraju czy żegluga turystyczna służąca corocznie tysiącom ludzi.
Podaj przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu rozwoju transportu powietrznego i wodnego na ludzi, gospodarkę i środowisko naturalne w Polsce.
Podsumowanie
Porty lotnicze rozwijają się w pobliżu dużych aglomeracji miejskich, bo dzięki temu mają wystarczającą liczbę potencjalnych klientów.
W Polsce transport lotniczy na większą skalę zaczął się rozwijać w latach 90. XX wieku w wyniku otwarcia granic i ekspansji tanich linii lotniczych.
Największym polskim portem lotniczym była i jest Warszawa. Duże porty regionalne funkcjonują w: Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu.
Główne polskie porty morskie to Gdańsk i Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście. Przeładowuje się w nich m.in. surowce mineralne (węgiel, ropę, rudy metali), zboża, kontenery i drobnicę.
Pasażerski transport wodny ma drugorzędne znaczenie. Rejsy morskie łączą nasz kraj ze Szwecją, a w żegludze śródlądowej i przybrzeżnej dominują wycieczki turystyczne.
Towarowy transport śródlądowy ma miejsce głównie na Odrze i często jest związany z przewożeniem ładunków do Niemiec.
Polski transport śródlądowy przewozi głównie surowce mineralne (węgiel kamienny, piasek, rudy), a ponadto wyroby metalowe, chemikalia, drewno, art. rolno‑spożywcze, surowce wtórne i in.
Rozwój portów lotniczych dodaje miastu prestiżu, ułatwia kontakty biznesowe i ruch turystyczny.
Transport morski to jeden z czterech głównych działów gospodarki morskiej, jaki rozwinął się nad morzem – obok rybołówstwa, turystyki i przemysłu stoczniowego.
Towarowy transport morski zajmuje się obsługą handlu zagranicznego.
Na mapie z załącznika:
granatową linią oznacz główne szlaki wodnego transportu śródlądowego w Polsce; wprowadź to oznaczenie również do legendy mapy;
czerwoną linią oznacz aktualnie użytkowane odcinki autostrad;
dobierz 4 kolory dla różnych rodzajów transportu i odpowiednio zamaluj nimi sygnatury miast – węzłów transportowych.
Na podstawie dostępnych źródeł wiedzy opisz główne szlaki wodne transportu śródlądowego w Polsce.
Słownik
wydzielony obszar przy lotniskach i portach morskich, na którym składowanie towarów jest zwolnione z cła i innych opłat skarbowych; często znajdują się tam sklepy, w których można dokonać tanich zakupów
państwo oferujące właścicielom statków morskich (armatorom) niskie koszty rejestracji i utrzymania statku, a także niemające rygorystycznych wymogów odnośnie ich stanu technicznego; tanie bandery to m.in.: Liberia, Panama, Bahamy, Malta, Cypr
Ćwiczenia
Wskaż przyczyny rozwoju transportu lotniczego w Polsce.
Uporządkuj nazwy miast w kolejności od tego z największym portem lotniczym do tego z portem najmniejszym.
Wskaż trzy przyczyny radykalnego zmniejszenia się polskiej floty handlowej w latach 90. XX wieku.
Wskaż, z którym krajem Polska utrzymuje największy morski ruch pasażerski.
Zaznacz na mapie trzy porty o największych obrotach ładunkowych w 2019r.
Indeks górny Źródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Gromar sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0
Zaznacz, z którym krajem Polska utrzymuje największy śródlądowy ruch towarowy.
Wskaż stwierdzenia prawdziwe i fałszywe.
Do każdego rodzaju transportu przyporządkuj odpowiedni opis jego cech.













