Ruch cieczy i gazów w zjawisku konwekcji
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Ruch cieczy i gazów w zjawisku konwekcji.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 2, 11: uczeń opisuje ruch cieczy i gazów w zjawisku konwekcji.
Informatyka, 6, 1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
zna znaczenie słowa konwekcja.
wie, że przekazywanie energii wewnętrznej na sposób ciepła odbywa się poprzez: konwekcję,
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wskazać wykorzystanie zjawiska konwekcji w życiu codziennym.
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel na lekcji poprzedniej zadaje powtórzenie tematu „sposoby przekazywanie energii wewnętrznej”. Zadaje uczniom wykonanie prostego doświadczenia. (Przy otworzonych drzwiach balkonowych lub oknie umieścić na chwilę zapaloną świeczkę u dołu drzwi lub okna a następnie przenieść zapaloną świeczkę do góry drzwi lub okna, obserwując jednocześnie jak zachowuje się płomień świecy). | notatki, podręcznik przeprowadzenie eksperymentu świeczka, zapałki | praktyczna | indywidualna |
Etap realizacji | Odpytanie uczniów z zadanego materiału. Uczniowie komentują zaobserwowane zjawisko w przeprowadzonym w domu eksperymencie. Następnie uczniowie oglądają symulację komputerową, załącznik 1. | załącznik 1 | dyskusja, symulacja | zbiorowa, jednolita | ||
Nauczyciel podsumowuje dyskusję i oglądaną symulację zdefiniowaniem konwekcji. (Konwekcja, czyli unoszenie, jest to proces przekazywania energii cieplnej w wyniku przemieszczania się warstw cieczy lub gazu.) | podająca dyskusja | |||||
Uczniowie oglądają galerię zdjęć. Załącznik 2. Uczniowie komentarze zawarte w galerii uzupełniają własnymi, przytaczając jednocześnie przykłady zaobserwowane w życiu codziennym. Na zakończenie, nauczyciel wyjaśnia konwekcję omawiając zachowanie się cząsteczek gazu i cieczy podczas procesu konwekcji. | załącznik 2 |