Ruch obrotowy Ziemi
Ruch obrotowy Ziemi
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
umie podać definicję długości i szerokości geograficznej,
wie, co to jest ruch obrotowy Ziemi,
wie, co to są strefy czasowe, czas urzędowy i linie zmiany daty,
wymienia następstwa ruchu obrotowego Ziemi.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozwiązywać zadania związane z czasem,
potrafi zastosować wzory na górowanie Słońca,
potrafi zastosować globus indukcyjny i przystawki do scharakteryzowania następstw ruchu obrotowego Ziemi,
potrafi wyjaśnić związek między ruchem obrotowym Ziemi a pozornym ruchem Słońca.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, dyskusja, pokaz, rozwiązywanie zadań.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy ucznia
Kserokopie materiałów dla ucznia
Globus indukcyjny z przystawkami
Globus szkolny
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Ruch obrotowy Ziemi. W formie pogadanki wstępnej nauczyciel omawia pozorną wędrówkę Słońca.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje definicję długości i szerokości geograficznej.
Uczniowie rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1).
Nauczyciel przedstawia za pomocą globusa szkolnego ruch obrotowy Ziemi. Nauczyciel zadaje pytania klasie, nawiązuje się dyskusja:
Jak długo trwa obrót Ziemi wokół własnej osi?
Jakie są następstwa ruchu obrotowego Ziemi?
O ile stopni obraca się Ziemia w ciągu 24 h?
Uczniowie po krótkiej pogadance rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).
Nauczyciel nawiązuje rozmowę o następstwach ruch obrotowego Ziemi. Uczniowie wymieniają i zapisują w zeszycie następstwa ruch obrotowego Ziemi.
Nauczyciel przy pomocy globusa indukcyjnego i przystawek przedstawia strefy oświetlenia Ziemi. Uczniowie nazywają poszczególne strefy. Nauczyciel zaznacza na globusie drogę Słońca – ekliptykę.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela rozwiązują zadanie 3 (załącznik 1).
Uczniowie w trakcie pogadanki z nauczycielem określają rolę czasu miejscowego, strefowego i urzędowego na kuli ziemskiej, definiują linię zmiany daty.
Nauczyciel podaje wzory na górowanie Słońca, rozwiązuje z uczniami zadanie z zastosowaniem tych wzorów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Zadanie 1.
Podaj długość i szerokość geograficzną dla miejscowości:
Warszawa ..........................................
Kair ..........................................
Lima ..........................................
Pekin ..........................................
Zadanie 2.
Oblicz, o ile stopni obraca się Ziemia w ciągu:
12 godzin - .............................................
1 godziny - .............................................
4 minut - ................................................
1 sekundy - ............................................
Zadanie 3.
Napisz, jaka pora roku zaczyna się:
22 czerwca .................................................
21 marca .................................................
23 września ................................................
22 grudnia ................................................
Wpisz obok, do jakich gwiazdozbiorów należą te daty.
b) Zadanie domowe
Korzystając ze słownika geograficznego, podaj definicje następujących pojęć:
ruch obrotowy Ziemi,
czas strefowy,
czas urzędowy,
linia zmiany daty.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak