Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ruch obrotowy Ziemi

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • umie podać definicję długości i szerokości geograficznej,

  • wie, co to jest ruch obrotowy Ziemi,

  • wie, co to są strefy czasowe, czas urzędowy i linie zmiany daty,

  • wymienia następstwa ruchu obrotowego Ziemi.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozwiązywać zadania związane z czasem,

  • potrafi zastosować wzory na górowanie Słońca,

  • potrafi zastosować globus indukcyjny i przystawki do scharakteryzowania następstw ruchu obrotowego Ziemi,

  • potrafi wyjaśnić związek między ruchem obrotowym Ziemi a pozornym ruchem Słońca.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, dyskusja, pokaz, rozwiązywanie zadań.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia

Kserokopie materiałów dla ucznia

Globus indukcyjny z przystawkami

Globus szkolny

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Ruch obrotowy Ziemi. W formie pogadanki wstępnej nauczyciel omawia pozorną wędrówkę Słońca.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje definicję długości i szerokości geograficznej.

  2. Uczniowie rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1).

  3. Nauczyciel przedstawia za pomocą globusa szkolnego ruch obrotowy Ziemi. Nauczyciel zadaje pytania klasie, nawiązuje się dyskusja:

  • Jak długo trwa obrót Ziemi wokół własnej osi?

  • Jakie są następstwa ruchu obrotowego Ziemi?

  • O ile stopni obraca się Ziemia w ciągu 24 h?

  1. Uczniowie po krótkiej pogadance rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).

  2. Nauczyciel nawiązuje rozmowę o następstwach ruch obrotowego Ziemi. Uczniowie wymieniają i zapisują w zeszycie następstwa ruch obrotowego Ziemi.

  3. Nauczyciel przy pomocy globusa indukcyjnego i przystawek przedstawia strefy oświetlenia Ziemi. Uczniowie nazywają poszczególne strefy. Nauczyciel zaznacza na globusie drogę Słońca – ekliptykę.

  4. Uczniowie przy pomocy nauczyciela rozwiązują zadanie 3 (załącznik 1).

  5. Uczniowie w trakcie pogadanki z nauczycielem określają rolę czasu miejscowego, strefowego i urzędowego na kuli ziemskiej, definiują linię zmiany daty.

  6. Nauczyciel podaje wzory na górowanie Słońca, rozwiązuje z uczniami zadanie z zastosowaniem tych wzorów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Zadanie 1.

Podaj długość i szerokość geograficzną dla miejscowości:

Warszawa ..........................................

Kair ..........................................

Lima ..........................................

Pekin ..........................................

Zadanie 2.

Oblicz, o ile stopni obraca się Ziemia w ciągu:

12 godzin - .............................................

1 godziny - .............................................

4 minut - ................................................

1 sekundy - ............................................

Zadanie 3.

Napisz, jaka pora roku zaczyna się:

22 czerwca .................................................

21 marca .................................................

23 września ................................................

22 grudnia ................................................

Wpisz obok, do jakich gwiazdozbiorów należą te daty.

b) Zadanie domowe

Korzystając ze słownika geograficznego, podaj definicje następujących pojęć:

  • ruch obrotowy Ziemi,

  • czas strefowy,

  • czas urzędowy,

  • linia zmiany daty.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RxPozlIYwmsi1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.52 KB w języku polskim
RXAQYCnZrdgFm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim