Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rybki w akwarium

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.1.b) korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora)

Temat lekcji:

Rybki w akwarium

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcia autor, twórca,

  • wie, że każdy film ma swoich autorów

umiejętności – uczeń:

  • zastosować technikę mieszaną (tłuste pastele i akwarela),

  • stworzyć z wyobraźni lub odtworzyć z pamięci kształty ryb,

  • dobrać kolorystykę do wykonanych elementów.

postawy:

  • czerpie inspirację z przekazów medialnych,

  • przyjmuje aktywną postawę i podejmuje działania twórcze,

  • poszukuje własnych rozwiązań w wykonywaniu zadań,

  • czerpie satysfakcję z własnej pracy (radość tworzenia),

  • szanuje pracę innych.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, wklejanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

Interaktywne narzędzie „Pory roku”, pozwalające na dobieranie barw charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
Aplikacja przeznaczona do pracy indywidualnej i grupowej

Film przyrodniczy Rybki w akwarium.

w tym zasoby multimedialne:

Materiały plastyczne:

kartki białego papieru formatu A3, tłuste pastele (jeden komplet na stolik), niebieska akwarela rozpuszczona w wodzie.

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę o rybach za pomocą pytań: Gdzie można zobaczyć/spotkać ryby? Czego wymagają ryby? Czy znacie powiedzenie „czuć się jak ryba w wodzie”? Czy widzieliście kiedyś akwarium, do czego służy? A jak wyglądają ryby w akwarium?.

  3. Nauczyciel prezentuje film Rybki w akwarium

  4. Po projekcji nauczyciel zwraca uwagę na wybór autorskiej wizji filmu, podkreśla, że każdy może być autorem swojej pracy.

faza wprowadzająca:

(8 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie na sobie kolorów, które pojawiły się w wizerunku ryb.

  2. Uczniowie palcem w powietrzu określają kształt ryby.

  3. Nauczyciel zapoznaje dzieci z pojęciem konturu

  4. Uczniowie przystępują do realizacji zadania twórczego „Ryba na kartce papieru”. Zaczynają od narysowania konturu - rysują tłustymi kredkami. Mocno przyciskając i wypełniają kontur ryby kolorami. Nauczyciel instruuje uczniów o sposobie mocnego rysunku kredką oraz o rozwodnionej farbie.

  5. Po wykonaniu obrazka nauczyciel rozdaje uczniom tablety z uruchomioną aplikacją Pory roku lub zaprasza chętnych uczniów do tablicy interaktywnej lub wyświetlacza. Uczniowie korzystając z prostego interfejsu dobierają barwy do pory roku (klikają paletę barw charakteryzującą, ich zdaniem, określoną porę roku). Po dobraniu kolorów do wszystkich pór roku narzędzie pozwala zmieniać na żądanie porę roku wyświetlonego obrazka.

faza podsumowująca:

(7 min.)

  1. Nauczyciel omawia zadanie twórcze, przypomina o rodzaju i właściwościach zastosowanych materiałów rysunkowych, przypomina o sposobie użycia farb wodnych oraz o technice, jakiej użyli.

  2. Stworzone przez uczniów prace prezentowane są w formie wystawy, uczniowie zapoznają się z pracami innych, porównują, wyszukują podobieństwa i różnice

R1ONsyJt5Zw7T

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 84.00 KB w języku polskim
R1Yw7u3WSDGhA

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.29 KB w języku polskim