Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. zna różnice pomiędzy rybołówstwem, rybactwem i wędkarstwem;

      2. wie, co to jest aquakultura (akwakultura) i marikultura;

      3. wie, jakie połowy stanowią większość;

      4. zna najczęściej odławiane gatunki ryb;

      5. zna najważniejsze łowiska na świecie;

      6. wie, które kraje odławiają najwięcej ryb ogółem i w przeliczeniu na 1 mieszkańca;

      7. wie, co to są wyłączne strefy ekonomiczne i zna ich rozmiary;

      8. wie, co to jest przełowienie łowisk;

      9. wie, czemu mają służyć limity połowowe.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi wskazać przyczyny niewielkich połowów na Bałtyku;

      2. potrafi wskazać przyczyny kryzysu polskiego rybołówstwa dalekomorskiego i bałtyckiego.

  2. Metoda pracy Wykład, dyskusja, praca z rocznikiem statystycznym.

  3. Środki dydaktyczne Mapa ścienna świata, roczniki statystyczne.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności,

        • rozdanie roczników statystycznych.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • rolnictwo,

        • produkcja zwierzęca.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie, przekazując podstawowe informacje na temat rybołówstwa:

        • wyjaśnia pojęcie rybołówstwa i razem z uczniami określa, czym jest rybactwo, a czym wędkarstwo;

        • wprowadza terminy aquakultury (akwakultury) i marikultury;

        • wskazuje kraje, w których rozwinęła się aquakultura i mówi, jakich gatunków ona dotyczy.

      2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że ryby morskie stanowią większość połowów oraz podaje główne gatunki odławianych ryb.

      3. Nauczyciel wymienia główne łowiska na świecie i wskazuje je na mapie świata.

      4. Nauczyciel poleca uczniom wypisanie z roczników statystycznych po 5 krajów wraz z danymi, które w połowach morskich i słodkowodnych mają największy udział procentowy na świecie, oraz największy udział na 1 mieszkańca.

      5. Uczniowie odszukują w rocznikach statystycznych i wypisują kraje wraz z danymi.

      6. Wybrani przez nauczyciela uczniowie odczytują poprawne spisane kraje wraz z danymi.

      7. Nauczyciel wyjaśnia, czym są wyłączne strefy ekonomiczne i jakie mają rozmiary.

      8. Nauczyciel wyjaśnia, że wiele łowisk jest przełowionych więc wprowadza się na ich obszarze limity połowowe.

      9. Omawia razem z uczniami stan środowiska Morza Bałtyckiego i poziom eksploatacji jego zasobów.

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel, jako wstęp do pracy domowej, krótko omawia stan polskiego rybołówstwa.

      2. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia [1] T. Michalski, E. Sołohubiak - Borchert, Geografia 1, Nowa Era, Warszawa 2002.
    [2] J. Mordawski, W. Wiecki, Geografia 3. Geografia Polski, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2005.
    [3]Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS, Warszawa.
    [4] I. Fierla (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.
    [5] I. Fierla (red.), Geografia gospodarcza Polski, PWE, Warszawa 2004.
    [6] A. Piskozub, Polska morska. Przygoda XX wieku, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz dodatkowych źródeł, wskaż przyczyny kryzysu polskiego rybołówstwa dalekomorskiego i bałtyckiego. Rozwiązanie zapisz w tabeli.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R5IUJnzei1Gi5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.87 KB w języku polskim
R1AjAySML1IXX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 424.50 KB w języku polskim