Rynek pracy w Polsce i Unii Europejskiej

Cele lekcji

Cel ogólny: poznanie problemu bezrobocia i możliwości zatrudnienia.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna przyczyny bezrobocia,

  • wyjaśnia terminy: ludność aktywna, ludność bierna zawodowo.

  • wie, co to jest stopa bezrobocia,

  • zna skutki bezrobocia.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odszukać dane na temat stopy bezrobocia w krajach Unii Europejskiej,

  • opisać rynek pracy w Polsce oraz wskazać zawody, które warunkują uzyskanie pracy,

  • wytłumaczyć wskaźnik bezrobocia w Polsce.

c) Postawy

Uczeń:

  • docenia wagę różnych źródeł wiedzy o środowisku przyrodniczym,

  • potrafi posługiwać się internetem

  • bierze czynny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, praca z komputerem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, stanowisko komputerowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

Krótka pogadanka: nauczyciel wprowadza w temat, tłumacząc pojęcie pracy i bezrobocia.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przyczyn i skutków bezrobocia. Wysnute wnioski uczniowie zapisują w zeszycie.

Następnie nauczyciel dzieli klasę na zespoły. Lekcja odbywa się w pracowni komputerowej, uczniowie siedzą parami przy stanowiskach komputerowych. Nauczyciel podaje zadania do wykonania:

  • Grupa 1: Odszukaj informacje na temat zawodów, które są popularne w Polsce

  • Grupa 2: Podaj zawody popularne w krajach UE

  • Grupa 3: Wyjaśnij, co to jest bezrobocie

  • Grupa 4: Podaj stopę bezrobocia w Polsce

  • Grupa 5: Odszukaj stron internetowych z ofertami pracy

  • Grupa 6: Odszukaj informacje na temat poziomu bezrobocia w poszczególnych krajach UE

  • Grupa 7: Odszukaj informacje na temat poziomu wykształcenia w krajach UE.

Czas pracy wynosi około 20 minut. Nauczyciel koordynuje pracę uczniów, pomaga.

Po upływie tego czasu prosi liderów grup o przedstawienie danych oraz zapisanie najważniejszych informacji na tablicy.

c) Faza podsumowująca

Krótka dyskusja na temat wyjazdów do pracy do krajów UE.

5. Bibliografia

  1. Strony internetowe:

www.geografia.com.pl

http://www.tf.pl/view.php?art=5907

http://www.stat.gov.pl/dane_spol‑gosp/praca_ludnosc/stopa_bezrobocia/index.htm

www.praca.pl

www.praca.gazeta.pl

www.pracuj.pl

http://www.stat.gov.pl/opracowania_zbiorcze/maly_rocznik_stat/2001/rocznik4/wyksztal.htm

http://kangur.ae.krakow.pl/Biblioteka/Centrum/1_Publikacje/ludnosc.php

  1. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Czy poziom wykształcenia ma wypływ na poziom bezrobocia? Uzasadnij swoją odpowiedź.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I.

Lekcja przeprowadzona w pracowni komputerowej, zadania dla poszczególnych grup można formułować według potrzeb.

R8pOvTqm96Oks

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.42 KB w języku polskim
REkGAu4nq4Qp3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim