Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Scenariusz lekcji matematyki

1. Autor scenariusza:

Katarzyna Staszel

2. Etap nauczania: Klasa 4 szkoły podstawowej

3. Temat lekcji

  • Rysowanie kół i okręgów. Rozpoznawanie, nazywanie kół, okręgów i ich elementów; ćwiczenie umiejętności posługiwania się cyrklem.

4. Temat z Podstawy Programowej

Wielokąty, koło – rysowanie figur i określanie ich własności.

5. Cel lekcji

Utrwalenie pojęcia koła i okręgu, kształcenie umiejętności posługiwania się cyrklem, poznanie praktycznych metod kreślenia okręgów o dużych promieniach.

6. Przygotowanie uczniów- wiedza i umiejętności

Uczeń zna pojęcie koła i okręgu oraz promienia i środka.

7. Osiągnięcia uczniów- wiedza i umiejętności

Uczeń potrafi, posługując się cyrklem, wykreślić okrąg o podanym przez nauczyciela środku oraz promieniu.

8. Metody pracy

Praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja.

9., Środki realizacji, pomoce dydaktyczne Materiały

Kolorowe kartki papieru, cyrkiel, sznurek, patyk (ewentualnie kreda).

10. Matematyczne treści lekcji, czynności wykonywane przez ucznia

Podczas rysowania mówimy uczniom o promieniu i środku okręgu, wprowadzamy terminy i charakteryzujemy je, określamy punkty położone na okręgu i poza nim.

11. Przebieg lekcji

  1. Sprawdzenie pracy domowej – wyjaśnienie kłopotów poszczególnych uczniów – 4 minuty.

  2. Przypomnienie definicji koła i okręgu i ich własności – 2 minuty.

  3. Pytanie skierowane do uczniów: w jaki sposób możemy narysować okrąg?

Przewidywane odpowiedzi udzielone przez uczniów: okrąg możemy narysować przy pomocy cyrkla, sznurówką, odrysowując od okrągłego przedmiotu, trzymając się za ręce itp. – 2 minuty.

  1. Idziemy na boisko, żeby wypróbować czwartą metodę. Kreślimy koła o różnych promieniach, trzymając się za ręce – 15 minut.

  2. Po powrocie do klasy kreślimy koła przy pomocy sznurka na tablicy – 5 minuty.

  3. Przy pomocy cyrkla kreślimy kompozycje z kół. (W tym momencie ciekawym urozmaiceniem i dodatkową motywacją dla uczniów będzie ogłoszenie konkursu na najładniejszy wzorek) – 8 minut.

  4. Następnie kierujemy pytanie do uczniów: gdzie spotykamy się z wykorzystaniem metody sznurka?

Przewidywane odpowiedzi: krowa na pastwisku wygryza trawę w formie koła, wytyczanie obszaru np. klombu w ogródku itd. - 3 minuty.

  1. Zadanie przez nauczyciela pracy domowej – 6 minut.

12. Praca domowa

Zadanie 1. Zaznacz punkt A. Następnie zaznacz wszystkie punkty, których odległość od A jest równa 5 centymetrów oraz te, których odległość jest mniejsza niż 5 centymetrów. Jak nazywają się figury, które otrzymałeś?

Zadanie 2. Narysuj flagę olimpijską z uwzględnieniem odpowiednich kolorów. Zadanie możesz wykonać w zeszycie lub na większej kartce papieru. Co oznaczają poszczególne kolory?

13. Możliwe rozszerzenia tematu:

Temat z podstawy programowej: wielokąty, koło – rysowanie figur i określanie ich własności.

  • Zapoznanie z określeniami: koło, okrąg, jego środek, promień, cięciwa, średnica.

  • Rozpoznawanie, nazywanie kół, okręgów i ich elementów.

Uczniowie będą:

  • wyznaczali okrąg,

  • wyznaczali koło,

  • wskazywali, rysowali, nazywali elementy koła, okręgu.

Wprowadzamy następujące treści matematyczne:

Okręgiem o środku O i promieniu r (r > 0) nazywamy zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległości od punktu O są równe r.

Każdy odcinek, którego jednym końcem jest środek okręgu, a drugim punkt okręgu, nazywamy promieniem.

Cięciwą okręgu nazywamy niezerowy odcinek, którego końce należą do tego okręgu.

Cięciwę okręgu, do której należy środek okręgu nazywamy średnicą okręgu.

Średnica okręgu ma długość 2 razy większą od długości promienia.

Środek okręgu nie należy do tego okręgu.

Kołem o środku O i promieniu r (r>0) nazywamy zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległości od punktu O nie są większe od liczby r.

Okrąg jest brzegiem koła.

Środek koła należy do tego koła.

Środek, promień, cięciwa, średnica koła są jednocześnie środkiem, promieniem, cięciwą, średnicą okręgu.

14. Uwagi metodyczne

Trzeba zwrócić uwagę na to, że sznurek przy rysowaniu musi być napięty, ale nie może być rozciągliwy; natomiast grupa uczniów na boisku musi być tak ustawiona, żeby tworzyć linę prostą.

15. Uwagi

RAp0eVjgjGHTP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.80 KB w języku polskim