Rysowanie kół i okręgów, posługiwanie się cyrklem
Scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji matematyki
1. Autor scenariusza: Katarzyna Staszel | 2. Etap nauczania: Klasa 4 szkoły podstawowej |
3. Temat lekcji | |
| |
4. Temat z Podstawy Programowej | |
Wielokąty, koło – rysowanie figur i określanie ich własności. | |
5. Cel lekcji | |
Utrwalenie pojęcia koła i okręgu, kształcenie umiejętności posługiwania się cyrklem, poznanie praktycznych metod kreślenia okręgów o dużych promieniach. | |
6. Przygotowanie uczniów- wiedza i umiejętności | |
Uczeń zna pojęcie koła i okręgu oraz promienia i środka. | |
7. Osiągnięcia uczniów- wiedza i umiejętności | |
Uczeń potrafi, posługując się cyrklem, wykreślić okrąg o podanym przez nauczyciela środku oraz promieniu. | |
8. Metody pracy | |
Praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. | |
9., Środki realizacji, pomoce dydaktyczne Materiały | |
Kolorowe kartki papieru, cyrkiel, sznurek, patyk (ewentualnie kreda). | |
10. Matematyczne treści lekcji, czynności wykonywane przez ucznia | |
Podczas rysowania mówimy uczniom o promieniu i środku okręgu, wprowadzamy terminy i charakteryzujemy je, określamy punkty położone na okręgu i poza nim. | |
11. Przebieg lekcji | |
Przewidywane odpowiedzi udzielone przez uczniów: okrąg możemy narysować przy pomocy cyrkla, sznurówką, odrysowując od okrągłego przedmiotu, trzymając się za ręce itp. – 2 minuty.
Przewidywane odpowiedzi: krowa na pastwisku wygryza trawę w formie koła, wytyczanie obszaru np. klombu w ogródku itd. - 3 minuty.
| |
12. Praca domowa Zadanie 1. Zaznacz punkt A. Następnie zaznacz wszystkie punkty, których odległość od A jest równa 5 centymetrów oraz te, których odległość jest mniejsza niż 5 centymetrów. Jak nazywają się figury, które otrzymałeś? Zadanie 2. Narysuj flagę olimpijską z uwzględnieniem odpowiednich kolorów. Zadanie możesz wykonać w zeszycie lub na większej kartce papieru. Co oznaczają poszczególne kolory? | |
13. Możliwe rozszerzenia tematu: Temat z podstawy programowej: wielokąty, koło – rysowanie figur i określanie ich własności.
Uczniowie będą:
Wprowadzamy następujące treści matematyczne: Okręgiem o środku O i promieniu r (r > 0) nazywamy zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległości od punktu O są równe r. Każdy odcinek, którego jednym końcem jest środek okręgu, a drugim punkt okręgu, nazywamy promieniem. Cięciwą okręgu nazywamy niezerowy odcinek, którego końce należą do tego okręgu. Cięciwę okręgu, do której należy środek okręgu nazywamy średnicą okręgu. Średnica okręgu ma długość 2 razy większą od długości promienia. Środek okręgu nie należy do tego okręgu. Kołem o środku O i promieniu r (r>0) nazywamy zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległości od punktu O nie są większe od liczby r. Okrąg jest brzegiem koła. Środek koła należy do tego koła. Środek, promień, cięciwa, średnica koła są jednocześnie środkiem, promieniem, cięciwą, średnicą okręgu. | |
14. Uwagi metodyczne | |
Trzeba zwrócić uwagę na to, że sznurek przy rysowaniu musi być napięty, ale nie może być rozciągliwy; natomiast grupa uczniów na boisku musi być tak ustawiona, żeby tworzyć linę prostą. | |
15. Uwagi | |