Rysowanie muzyki
Rysowanie muzyki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Powtórzenie wiadomości z lekcji przeprowadzonej na ostatnich zajęciach, utrwalenie takich pojęć, jak: muzyka, program, muzyka programowa, poemat symfoniczny, koncert. Zapoznanie uczniów z ekspresywną rolą muzyki i możliwościami jej wyrażania na różne sposoby (np. rysowanie na papierze). Wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności muzyczne, rozwijanie ich zdolności oraz estetycznej wrażliwości na muzykę. Odbiór dzieła Antonia Vivaldiego Cztery pory roku z umiejętnością wskazania programu i tematu muzycznego, zwrócenie szczególnej uwagi na muzyczne zmiany nastrojów związane z przemijaniem pór roku. Zwrócenie uwagi uczniów na interdyscyplinarność muzyki, czyli jej związek z innymi dziedzinami sztuki i nauki (np. plastyki, historii, literatury).
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcia: muzyka, program, muzyka programowa, poemat symfoniczny, koncert.
Umiejętnie wskazać ekspresywną funkcję i rolę muzyki.
Tworzyć i wzbogacać doświadczenie poprzez własne działania artystyczne.
Bawić się i współdziałać w grupie.
Sprawdzać własne osiągnięcia i umiejętności prowadzące do wysokiej samooceny i poczucia sukcesu.
Wyjaśnić, na czym polega interdyscyplinarność muzyki.
Rozwijać umiejętności mówienia o muzyce i emocjach.
Wyrażać emocje związane z muzykę w sposób werbalny.
Rozróżnić poszczególne fazy utworu związane z narodzinami i przemijaniem wiosny na podstawie słuchanego dzieła Antonia Vivaldiego.
2. Metoda i forma pracy
Metoda aktywizująca uczniów – rysowanie muzyki z elementami pogadanki na temat wyrażania emocji związanych z muzyką.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik: Wacław Panek, Świat muzyki...
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Nagranie dzieła Antoniego Vivaldiego Cztery pory roku.
Biały papier formatu A4.
Kredki – pastele.
Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.
(5 min.)
b) Faza realizacyjna
Metodą pogadanki wprowadzenie uczniów do tematu Rysowanie muzyki. Odpowiedź na pytanie: Czym jest muzyka i w jaki sposób możemy ją wyrazić? Przypomnienie zagadnień związanych z muzyką programową, jej ekspresywną rolą i funkcją w kulturze. Przypomnienie kompozytorów i utworów omawianych na poprzedniej lekcji z uwzględnieniem szczególnej roli programu muzycznego.
Słuchanie I części koncertu skrzypcowego Antonia Vivaldiego – Wiosna.
Metodą pogadanki wyjaśnianie nastroju i charakteru słuchanego utworu. Przybliżenie przez nauczyciela programu i tematyki dzieła Antonia Vivaldiego bez podania konkretnego tytułu fragmentu. Umiejętne rozpoznawanie przez uczniów odgłosów natury, emocji wyrażonych przez poszczególne tematy utworu i wskazanie ich funkcji w całości słuchanej części ze zwróceniem uwagi na pierwszoplanową rolę skrzypiec.
Zwrócenie uczniom uwagi na możliwości łączenia muzyki z innymi dziedzinami sztuki i nauki w muzyce programowej. Zapoznanie z pojęciem interdyscyplinarności poprzez wskazanie wyżej wymienionych cech muzyki i jej łączenia z innymi dziedzinami kultury.
Świadome słuchanie I części koncertu skrzypcowego Antonia Vivaldiego Wiosna wraz z odtwarzaniem wewnętrznych emocji uczniów na papierze. Odbiór dzieła z rozróżnianiem poszczególnych faz utworu, związanych z narodzinami i przemijaniem wiosny.
(30 min.)
c) Faza podsumowująca
Wystawa prac i wspólna interpretacja narysowanych emocji.
(10 min.)
5. Bibliografia
Panek W., Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1‑3 gimnazjum, WSiP, Warszawa 2004.
Wójcik D., ABC form muzycznych, Musica Iagellonica, Kraków 1999.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Podsumowanie wiadomości z zakresu muzyki programowej oraz ekspresji emocji wywołanych przez utwór Antonia Vivaldiego Cztery pory roku, cz. I – Wiosna.