Rysowanie wielokątów w programie Scratch.
Autor/autorka
Katarzyna Piotrowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Rysowanie wielokątów w programie Scratch.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynikający z programu nauczania dla klasy szóstej oraz podstawy programowej z informatyki dla klas 4‑6
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie umiejętności pisania programów wykonujących rysunki wielokątów foremnych w programie Scratch, w tym wykorzystywania zmiennych w programie.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania: prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
testuje na komputerze swoje programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je poprawia, objaśnia przebieg działania programów;
posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
Praca z materiałem na platformie epodręczniki
Interakcja z uczniami za pomocą dostępnych środków komunikacji[
Praca zdalna polegająca na udostępnieniu materiałów.
Formy pracy:
Praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
zestaw komputerowy z dostępem do internetu lub zainstalowanym programem Scratch
zainstalowany program Scratch lub przeglądarka internetowowa;
strona portalu edukacyjnego epodreczniki.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, tablet, telefon z dostępem do Internetu.
Oprogramowanie Office 365 z platformą MS Teams
Przeglądarka internetowa.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Rysowanie kwadratu i trójkąta równobocznego (doświadczenie)
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z poleceniami ćwiczeń 1 i 2 na portalu epodreczniki.pl oraz je wykonują na platformie scratch.mit.edu
Aktywność 2
Temat: Przedstawienie napisanych programów (refleksja)
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie analizują sposób wykonania przez siebie programów, odpowiadają na pytania:
co było najtrudniejsze w napisaniu skryptu programu rysującego kwadrat i trójkąt?
co było łatwe w napisaniu tych skryptów?
czy możemy udoskonalić programy rysujące figury w taki sposób, by były bardziej uniwersalne (pozwalały na rysowanie dowolnych wielokątów)?
Aktywność 3
Temat: Jak narysować dowolny wielokąt foremny w programie Scratch? (teoria)
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie analizują i porównują obydwa skrypty oraz niezbędne do wykonania kroki - ilość powtórzeń tyle, ile boków ma dany wielokąt, kąt, o który trzeba się obrócić. Uczniowie porównują liczby (90 stopni przy czworokącie oraz 120 stopni przy trójkącie) i próbują sformułować hipotezę dotyczącą sposobu obliczania włąsciwego kąta przy rysowaniu dowolnego wielokąta. Jeśli pojawią się trudności nauczyciel wskazuje, że suma kątów o jakie się obrócimy wynoci 360 stopni. Uczniowie dochodzą do wniosku, że by obliczyć kąt obrotu należy podzielić 360 przez liczbę boków wielokąta.
Nauczyciel prezentuje sposób wprowadzenia zmiennych określających długość oraz liczbę boków wielokąta:
Aktywność 4
Temat: Tworzymy program rysujący n‑kąt foremny i testujemy jego działanie (praktyka)
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie piszą i testują program rysujący n‑kąt foremny, który pozwala na wprowadzenie długości boku i liczby kątów. Sami proponują dodatkowe elementy oraz ograniczenia w długości boków lub jej długości. Poszczególni uczniowie prezentują pracę nad programem udostępniając swój ekran - zwłaszcza uczniowie, którzy mają problemy z napisaniem programu.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta ewaluacyjna:
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna