RSOtaybcE6d3W
Na ilustracji po prawej stronie znajduje się kobieta namalowana w stylu komiksowym. Jest ona narysowana czarnym kolorem i pomalowana w różowych kolorach, ma czerwone źrenice. Po lewej stronie ilustracji znajduje się żółty dymek skierowany na usta kobiety. Tło obrazka jest różowe.

Rysuję komiks

Ilustracja wykonana w stylu komiksowym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja wykonana w stylu komiksowym, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Słowo komiks powstało z połączenia angielskich wyrazów comic [czytaj: komik] i strip [czytaj: strep], czyli „zabawny pasek” (comic [czytaj: komik] – komiczny, humorystyczny, oraz strip [czytaj: strep] – pasek z obrazkami). Opowiadanie obrazami pojawiło się już w starożytności, jednak komiks jako gatunek pojawił się w XIX wieku.

Współczesny komiks odbiega od dosłownego znaczenia słowa – nie musi mieć ani charakteru humorystycznego, ani posiadać formy paska. Najważniejszą jego cechą jest natomiast opowiadanie za pomocą rysunków. Materiał zawiera informacje o współczesnym komiksie, technikach i narzędziach stosowanych do jego tworzenia. Znajdują się w nim także przykłady zastosowania w sztuce, reklamie, rozrywce.

Nauczysz się
  • wyjaśniać pochodzenie terminu komiks;

  • wymieniać cechy i elementy komiksu;

  • określać środki wyrazu charakterystyczne dla twórców komiksu II połowy XX wieku;

  • wskazywać cechy mangi;

  • rozpoznawać słynne komiksy;

  • charakteryzować inspiracje sztuką komiksu w filmie, sztuce użytkowej;

  • wskazywać rozrywkowy charakter komiksu;

  • wykorzystywać narzędzia do tworzenia komiksu.

Definicja_i_cechy_komiksu

Definicja i cechy komiksu

Komiks jako sztuka fabularna posługuje się narracją, fabułą, konstrukcją bohatera, czasu i przestrzeni. Jednak jako dzieło łączące rysunek i kolor sytuuje się także jako kategoria sztuk plastycznych. Krzysztof Teodor Toeplitz formułuje następującą definicję komiksu:

Krzysztof Teodor Toeplitz
Krzysztof Teodor Toeplitz Sztuka komiksu

Komiks jest to ukształtowana na przełomie XIX i XX wieku, głównie w związku z rozwojem prasy, zwłaszcza amerykańskiej, szczególna forma graficznego powiązania rysunku i tekstu literackiego (jedności ikono‑lingwistycznej), służąca rozwijaniu narracji lub obrazowaniu znaczeń, których czytelność jest możliwa w ramach tego powiązania, bez dodatkowych źródeł informacji; komiks występuje przeważnie pod postacią serii obrazków, powiązanych ciągłością czasową, przedstawiających działania powtarzających się postaci.

cyt1 Źródło: Krzysztof Teodor Toeplitz, Sztuka komiksu, Warszawa 1985, s. 40.

Między słowem a obrazem są zachowane relacje, a sceny ułożone są w taki sposób, że zachowują fabułę i przedstawiają działania bohaterów. Poza zamieszczeniem komentarza narracyjnegokomentarz narracyjnykomentarza narracyjnego, komiks zawiera  wypowiedzi lub myśli postaci w dymkachdymekdymkach, a także wyrażone onomatopejamionomatopejeonomatopejami dźwięki lub odgłosy.

komentarz narracyjny
dymek
onomatopeje

Zapoznaj się z podziałem komiksu na jego rodzaje:

R1Pw1uctIivJD1
Podział komiksu na trzy grupy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Podział komiksu na trzy grupy, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Komiks_amerykanski

Komiks amerykański w II połowie XX wieku

Komiksy zyskały popularność dopiero w latach 30. i 40. XX wieku i były produkowane wyłącznie dla dzieci. Wraz z pojawieniem się kontrkultury lat 60. i 70. otworzyły się na bardziej dorosłego czytelnika i zerwały z konwencjami dziecięcej rozrywki. Od tego czasu komiksy nie ograniczały się tematycznie – od historii i autobiografii po inne gatunki literatury faktu. Dzięki technologiom cyfrowym komiks jako forma sztuki nieustannie ewoluował. Wiele krajów opracowało własne konwencje i style komiksów, w zależności od ich poglądów kulturowych. W XX wieku kultura komiksowa zaczęła się rozwijać na trzech głównych obszarach – w Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej (Francja i Belgia) i Japonii. Także w Polsce powstały komiksy o znaczącej wartości artystycznej.

W okresie powojennym zachęcano do masowej konsumpcji. Komiks, który był przede wszystkim skierowany do młodego odbiorcy doskonale spełniał to zadanie. Okres ten, określany jako srebrny wiek komiksu (1956 - 1970), przyniósł komercyjny sukces produkcjom amerykańskim z superbohaterami znanymi już z okresu przedwojennego – Spider‑Manem [czytaj: spajder menem] czy Batmanem, wydanymi przez DC Comics [czytaj: disi komiks] oraz Marvel [czytaj: marwel]. W porównaniu z wcześniejszymi, styl rysowania stał się coraz bardziej złożony – zaczęto wprowadzać więcej szczegółów i cieni oraz trójwymiarowość i kolor.

50
Rl9WBB1lLaHxH
Niesamowity Spider‑Man część 1 z 1963 roku, okładka komiksu, scenariusz Stan Lee, rysunki: Steve Ditko, Sol Brodsky, DC Comics, bedetheque.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: DC Comics, Sol Brodsky, Steve Ditko, Stan Lee, Niesamowity Spider-Man część 1 z 1963 roku, okładka komiksu, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.bedetheque.com/serie-17379-BD-Amazing-Spider-Man-Vol1-1963.html [dostęp 23.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
50
RL8EYY0ey53YK
Niesamowity Spider‑Man część 1 z 1963 roku, jedna z kart komiksu, scenariusz Stan Lee, rysunki: Steve Ditko, Sol Brodsky, DC Comics, bedetheque.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: DC Comics, Sol Brodsky, Steve Ditko, Stan Lee, Niesamowity Spider-Man część 1 z 1963 roku, jedna z kart komiksu, ilustracja, dostępny w internecie: https://zak-site.com/MarvelMethodArchive/205.html [dostęp 23.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Do popularności przyczynił się także rozwój pop artuPop artpop artu, zwłaszcza prace Roya Lichtensteina. [czytaj: roja lichtensztajna] Artysta w swoich dziełach wykorzystywał cechy charakterystyczne dla komiksu – podkreślał kontury postaci, dynamiczną akcję, wprowadzał dymki z tekstami, wyrazy dźwiękonaśladowcze, a także stosował czysty nasycony kolor. Stosował także metodę rastrowaniaRasterrastrowania.

50
RQMm41YzBFVKV
Roy Lichtenstein, „Bratatat!”, 1962 r., Muzeum Sztuki Współczesnej, Teheran, Iran, etsy.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Roy Lichtenstein, Bratatat!, ilustracja, Muzeum Sztuki Współczesnej, Teheran, dostępny w internecie: https://www.etsy.com/pl/listing/945556085/roy-lichtenstein-bratatat-original [dostęp 23.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
50

Bratatat! to obraz Roya Lichtensteina [czytaj: roja lichtensztajna] z 1962 roku wykonany w stylu charakterystycznym dla komiksu. Przedstawia pilota myśliwca zaangażowanego w konflikt zbrojny. Zawiera dymek z tekstowym przedstawieniem myśli pilota oraz wyjaśnienie akcji na żółtym tle.tekst w dymkuZawiera dymek z tekstowym przedstawieniem myśli pilota oraz wyjaśnienie akcji na żółtym tle.

tekst w dymku
50

Czerwony napis u dołu to onomatopeiczny dźwięk BRATATAT!

R1Vcec30MRyow
Roy Lichtenstein, „Bratatat!”, 1962 r., Muzeum Sztuki Współczesnej, Teheran, Iran, etsy.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Roy Lichtenstein, Bratatat!, ilustracja, Muzeum Sztuki Współczesnej, Teheran, dostępny w internecie: https://www.etsy.com/pl/listing/945556085/roy-lichtenstein-bratatat-original [dostęp 14.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
50

Konturowy rysunek postaci z wyrazistą, grubą, czarną linią, cieniowaną i wypełnioną płaską plamą barwną.

RlSlOqMdyWCrB
Roy Lichtenstein, „Bratatat!”, 1962 r., Muzeum Sztuki Współczesnej, Teheran, Iran, etsy.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Roy Lichtenstein, Bratatat, ilustracja, Muzeum Sztuki Współczesnej, Teheran, dostępny w internecie: https://www.etsy.com/pl/listing/945556085/roy-lichtenstein-bratatat-original [dostęp 1.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Kolejny etap rozwoju komiksu, określany jako epoka brązu (1970 - 1985). W tym okresie powstały komiksy oparte na realistycznych historiach związanych z problemami nurtującymi ówczesne społeczeństwo. Bohaterzy walczyli z rasizmem, zanieczyszczeniem środowiska i niesprawiedliwością społeczną, światem przestępczym. Popularne stały się także komiksy z gatunku horroru, a do postaci nadprzyrodzonych dołączyli między innymi: Dracula [czytaj: drakula], Saga o potworze z bagien (Swamp Thing) [czytaj: słamp ting].

Superbohaterzy zmagali się często z własnymi nałogami, pochodzili z mniejszości narodowych. Aby oddać realistyczny charakter, komiksowe opowieści osadzone były w realistycznym, nowojorskim krajobrazie. Zarówno pod względem wizualnym jak i tekstowym komiksy miały charakter filmowy. Znaczącym producentem, obok DC Comics,[czytaj: komks] był Marvel.

W połowie lat 80. XX wieku popularni byli antybohaterowie. Lata 1985 - 1996 to ciemny wiek w rozwoju komiksu. Królowały mroczne, pesymistyczne historie, a wcześniejsi superbohaterowie utracili znaczenie i moc. W Powrocie Mrocznego Rycerza Franka Millera, 55‑letni Batman wycofał się z walki z przestępczością, pozwalając przestępcom terroryzować Miasto Gotham [czytaj: gotam]. Czytelnicy byli świadkami śmierci Supermana, czy dotkliwych obrażeń Batmana.

W latach 90. nastąpiła duża zmiana w rozumieniu komiksów, zarówno z punktu widzenia narracji, jak i wizualnej. Publikacja Kingdom Come [czytaj: kingdom kom] Alexa Rossa w 1996 roku, która utrzymana była w optymistycznym nastroju i przywróciła siłę superbohaterom wyznaczyła początek nowego okresu – współczesności (1996 – obecnie).

Na początku lat 90. popularność zdobyła także seria znanego już w poprzedniej dekadzie X‑Mena, którego postać rozpowszechniano w formie zabawek, figurek, animacji i filmów, miniseriali. Wraz z nim przywrócono sławę innym superbohaterom – Batmanowi, Supermenowi, Spider‑Manowi. W latach 90. coraz bardziej popularne stały się bohaterki, na przykład Dziewczyna czołg (Tank Girl) [czytaj: tank gerl] autorstwa Jamiego Hewletta [czytaj: dżejmiego hiuleta] i Alana Martina – silna, nowoczesna kobieta, która nosiła punkowe ubrania i miała ogoloną głowę.

Inny charakter nadano komiksowym bohaterkom w XXI wieku. Ich kreacje były oparte na samotnym rodzicielstwie, orientacji seksualnej i pozycji władzy w miejscu pracy. Znaczące stały się Batwoman [czytaj: batłomen] czy policjantka Renee Montoya [czytaj: rene montoja].

Komiks_w_europie_zachodniej

Komiks w Europie zachodniej

Dwie charakterystyczne cechy komiksów francusko‑belgijskich to różnorodność artystyczna i staranność przy tworzeniu samych książek. Są to zazwyczaj wydania w twardej oprawie zwane albumami (są większe niż amerykańskie komiksy), łączące opowiadania z różnych gatunków (na przykład dziecięce, science fiction, [czytaj: sajens fikszyn] fantasy, tematykę detektywistyczną) dla wszystkich grup wiekowych. Do klasyki komiksów z tego okresu należą między innymi:

Asterix - francuska seria komiksów autorstwa René Goscinnego (scenariusz pierwszych 24 tomów) i Alberta Uderzo [czytaj: alberto ęderzu] (rysunki pierwszych 34 tomów).

Blueberry [czytaj: blubery] – seria francuskich komiksów utrzymana w gatunku westernu według scenariusza Jeana‑Michela Charliera,[czytaj: dżena mikela czariera] z rysunkami Jeana Girauda. [czytaj: dżina girarda]

Thorgal [czytaj: torgal] - francuskojęzyczny cykl komiksów stworzony przez belgijskiego scenarzystę Jeana Van Hamme'a [czytaj: dżina wan hammea] i polskiego rysownika Grzegorza Rosińskiego

R1Q3tcDobTBH8
Mural przedstawiający ThorgalaAaricię z 2014 roku. Wykonanie ściany komiksowej powierzono Urbana Projects, brukselskiemu kolektywowi artystycznemu kierowanemu przez Nicolasa Moreela, Bruksela, Belgia, itinari.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), Nicolas Casula (fotograf)
Źródło: Nicolas Casula, Nicolas Moreel, Mural przedstawiający Thorgala i Aaricię, 2014, fotografia, dostępny w internecie: https://www.itinari.com/pl/location/thorgal-mural [dostęp 23.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Japonia

Japonia – popularność Mangi

Lata 80. świat zdominował inny styl –japońskie komiksy Manga. Dzieli się je tematycznie ze względu na odbiorców - shônen [czytaj: szonen] to manga dla chłopców, a shōjo [czytaj: sodżjo] dla dziewcząt, a seinen zdominowała problematyka psychologiczna, przeznaczona dla bardziej dojrzałych czytelników.

Ten japoński komiks charakteryzuje się dominacją linii nad plamą, a także specyficznym sposobem czytania - od prawej do lewej strony (również kartki czyta się od końca).

RgAL9GNDgQ3Dw
Schemat czytania mangi, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Schemat czytania mangi, licencja: CC BY 3.0.

Najbardziej znamienną cechą mangi jest czarno‑biała paleta i przesadne wyrażanie emocji. Postacie mają duże oczy i długie kończyny. Linie są dynamiczne, a w tekstach pojawiają się liczne wykrzyknienia.

Do klasyki mangi zaliczane są:

Astro Boy [czytaj: astro boj] - japońska manga napisana i zilustrowana przez Osamu Tezuka, jedno z najsłynniejszych dzieł w tym gatunku, które wpłynęło na popularność japońskich komiksów. Komiks był publikowany w odcinkach w Shōnen Kobunsha od 1952 do 1968 roku. Tezuka uważany za japoński odpowiednik Walta Disneya, [czytaj: łolta disneja] zdobył tytuły takie jak „ojciec mangi”, „ojciec chrzestny mangi” i „bóg mangi”.

Nausicaa [czytaj: Nausikaa] z Doliny Wiatru (Nausicaa of the Valley of the Wind) [czytaj: Nausikaa of de walij of de łind] - komiks narysowany w większości ołówkiem bez użycia atramentu. Kompozycja paneli i stron oraz sposób opowiadania historii bardziej niż japońską mangę przypominają francuskie komiksy.

Ranma ½ – manga autorstwa Rumiko Takahashi, która łączy aspekty życia codziennego ze sztukami walki. Komiks był tworzony przy pomocy asystentów, którzy wykonywali tła, linie paneli, a Takahashi tworzyła fabułę i układ oraz ołówkiem i tuszem wykonywała rysunek postaci.

Akademia bohaterów (My Hero Academia) [czytaj: maj hiro akademia] - manga o superbohaterach napisana i zilustrowana przez Kōhei Horikoshi. Oprócz tradycyjnych cech w sposobie przedstawienia postaci charakterystycznych w mandze, styl Horikoshiego wyróżnia się wyrazistym rysunkiem o zdecydowanej kresce i ostrych krawędziach.

Komiks_w_Polsce

Komiks w Polsce

Po wojnie, ze względu na obecność komunistycznej ideologii, komiks w Polsce nie został dobrze przyjęty, ponieważ ideologia komunistyczna stawiała nacisk na literaturę i sztukę o charakterze propagandowym. Wśród dzieci i młodzieży popularne były serie tworzone przez Henryka Jerzego Chmielewskiego (Tytus, Romek i A´Tomek), publikowane w czasopiśmie Świat Młodych, a potem wydane w formie książkowej czy pojawiające się w gdańskim Głosie Wybrzeża historie Kajtka i Kokosza Janusza Christy.

Na przełomie lat 60. i 70. zainteresowaniem cieszyły się komiksy oparte na telewizyjnych serialach, między innymi: Kapitan Kloss, Czterej pancerni i pies oraz seria Kapitan Żbik. Przepełnione propagandą były także komiksy o charakterze historycznym, patriotycznym. W latach 80. XX wieku, po okresie stanu wojennego na łamach czasopisma Fantastyka, a następnie wydawnictw KomiksFantastyka‑Komiks publikowane były Funky Koval [czytaj: fanki kowal] i Wiedźmin według powieści Andrzeja Sapkowskiego.

Scenariusz do komiksu Funky Koval [czytaj: fanki kowal] napisali Maciej Parowski i Jacek Rodek, a rysunki wykonał Bogusław Polch. Plastycy zadbali o wysoki poziom artystyczny rysunków i niezwykłą dbałość o detale. Ze względu na liczne aluzje polityczne komiks przeznaczony był dla dorosłego czytelnika.

Wiedźmin to cykl sześciu albumów komiksów opartych na powieściach Andrzeja Sapkowskiego. Do scenariusza Macieja Parowskiego rysunki sporządził Bogusław Polch. Droga bez powrotu jest adaptacją opowiadania Droga, z której się nie wraca. Wydany w 1993 roku komiks zasługuje uwagę ze względu na szczegółowość detali w rysunku, wyrazistą kreskę oraz intensywny i realistyczny kolor.

Po roku 1989, ze względu na niewłaściwą politykę gospodarczą wydawnictw (zbyt duże nakłady) i brak reklamy, sytuacja nie uległa poprawie. Zmiany nastąpiły dopiero pod koniec lat 90., gdy Michał Śledziński w Osiedlu Swobody zrealizował tematykę bliską polskiej młodzieży – przedstawił życie blokowisk. Seria zadebiutowała w 1999 komiksem Matka boska extra mocna, wydanym na łamach magazynu Produkt.

Rysunki utrzymane są w stylistyce realizmu i sześcioczęściowo sporządzone są kreską w stylu cartoon [czytaj: kartuun] (postacie jak z kreskówek, wykonane z pominięciem detali).

Na początku 2000 roku pojawili się nowi artyści: Tomasz i Bartosz Minkiewiczowie – twórcy cyklu o superbohaterze Wilq [czytaj: wilk] Superbohater (2003) o prowokacyjnych dialogach przesyconych wulgaryzmami i kolokwializmami. Na uwagę zasługują przedstawiciele młodego pokolenia. Autorem Fugazi Music Club, [czytaj: fagazi mjuzuk klab] komiksu opartego na wspomnieniach Waldemara Czapskiego (założyciela warszawskiego klubu muzycznego Fugazi) jest Marcin Podolec czy Grzegorz Janusz, twórca komiksu Esencja.

Komiks rysowany jest za pomocą prostej, konturowej linii. Postacie pozbawione są szczegółów, przypominają dziecięce obrazki.

Łukasz Chmielewski
Łukasz Chmielewski Marcin Podolec "Fugazi Music Club"

Podolec rysuje bardzo sprawnie i estetycznie. Potrafi też świetnie opowiadać obrazem, zmieniając kadrowanie i kompozycję plansz. Jego stylowa kreska jest pewna i delikatna, zdecydowana i subtelna. Rysunki są uproszczone i wpisują się w nurt autorskiego realizmu. Komiks utrzymany jest w sino‑niebieskiej kolorystyce. Podolec operuje także czernią, miejscami cieniuje również szkicowym konturem. Kolorystyka albumu nie tylko pokazuje dystans do opowiadanej historii, ale pozwala też go nabrać i na zimno ocenić wydarzenia. Dodatkowo stwarza wrażenie swoistego odrealnienia, bo w to, co miało miejsce dwie dekady temu, dziś czasem trudno uwierzyć.

cyt2 Źródło: Łukasz Chmielewski, Marcin Podolec "Fugazi Music Club", dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/dzielo/marcin-podolec-fugazi-music-club [dostęp 11.07.2022].

Komiks_internetowy

Komiks internetowy

W dzisiejszych czasach coraz większą popularnością cieszą się komiksy internetowe, mające wiele rodowodów. Inspirowane są komiksami między innymi Marvela, DC Comics.[czytaj: komiks] Pierwsze takie komiksy pojawiły się wraz z powstaniem komputerów, a rozwinęły się w wyniku rozwoju grafiki komputerowej, techniki 3D, pierwszych efektów tworzonych przy użyciu Photoshopa [czytaj: fotoszopa] lub innych cyfrowych programów.

R10usB6ePWGRf
Alejandro Albarracin, „Superman wykonany w technologii 3D”, pinterest.es, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Alejandro Albarracin, Superman wykonany w technologii 3D, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.pinterest.es/pin/518688082062947690/ [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Obecnie coraz częściej stosuje się do tworzenia komiksów stworzonych w tym celu narzędzi online lub aplikacji w telefonach komórkowych. Prace publikowane w Internecie określa się jako webcomics [czytaj: łebkomiks]. Ze względu na powszechność i twórczą wolność komiksy internetowe tworzone są w rożnej stylistyce. Tradycyjnej grafiki nie wykorzystuje się w klipartach oraz tzw. fumetti, czyli komiksach fotograficznych, powstałych ze zdjęć, na których na paskach mogą być nakładane teksty.

50
RCja4zsSPW7Hf
Przykład komiksu internetowego pod tytułem „Dwanaście”, część II, autorstwa Krzysztofa Komandera, 2009 r., evil.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Krzysztof Komander, Przykład komiksu internetowego pod tytułem „Dwanaście”, ilustracja, dostępny w internecie: http://evil.pl/~epsilon/12/?p=2 [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
50
R4vbs4vwoRsvV
Przykład komiksu internetowego pod tytułem „Miękki Świat” autorstwa Joey ComeauEmily Horne, publikowany od 2003 do 2015 r., asofterworld.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Joey Comeau, Emily Horne, Przykład komiksu internetowego pod tytułem „Miękki Świat”, ilustracja, dostępny w internecie: https://asofterworld.com/index.php?id=1000 [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Miękki świat to komiks internetowy autorstwa pomysłu Joeya Comeau [czytaj: dżołi kamao] artystki Emily Horne, [czytaj: emili horan] publikowany w internecie trzy razy w tygodniu od 2003 do 2015 roku. Został utworzony z trzech fotografii umieszczonych w jednym rzędzie. Nad zdjęciami dodawany jest krótki tekst. Zdjęcia nie są spójne z tekstem, a stanowią wyłącznie nawiązanie, czasem bywają nawet z nim niezgodne.

Komiks_w_innych_mediach

Komiks w innych mediach

Obecność sekwencji poszczególnych paneli z ilustracjami, tekstu, akcji wydarzeń, dynamicznych bohaterów i efektów dźwiękowych przyczyniło się do powstania produkcji filmowych inspirowanych komiksami. Przygody Supermana to emitowany w latach 1952 - 1958 pierwszy serial telewizyjny oparty na superbohaterach, w którym tytułową role zagrał George Reeves. [czytaj: dżordż ris]

RU2nw3QAIgXrC
George Reeves w serialu „Przygody Supermana” („Adventures of Superman”) w reżyserii Whitney Ellsworth, Roberta J. Maxwella, 1952 - 1958 r., film.org.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Whitney Ellsworth, Robert J. Maxwell, George Reeves, George Reeves w serialu „Przygody Supermana” („Adventures of Superman”), fotografia, dostępny w internecie: https://film.org.pl/a/netflix-wszechswiat-i-cala-reszta-czyli-przygody-marvela-na-malym-ekranie [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Pod koniec lat 80. XX wieku, po wcześniejszych mniej nakładowych produkcjach filmowych, Tim Burton [czytaj: tom barton] otworzył drogę na wysokobudżetowe filmy z efektami specjalnymi. Stworzył Batmana jako mroczną i dramatyczną opowieść z Michaelem Keatonem [czytaj: majkelem kitonem] w tytułowej roli, przyczyniając się do powstania całych serii filmów o superbohaterach.

R16vYShJ2Zs7m
Michael Keaton w roli „Batmana”, w reżyserii Tima Burtona, 1989 r., rakuten.tv, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Tim Burton, Michael Keaton, Kadr z filmu „Batman”, fotografia, dostępny w internecie: https://rakuten.tv/pl/movies/batman-1989 [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Bohaterowie kultowego komiksu francuskojęzycznego Asterix [czytaj: asteriks] doczekali się kilku adaptacji filmowych. Pod koniec lat 90. powstała produkcja Asterix i Obelix [czytaj: asteriks i obeliks] kontra Cezar (1999) Claude'a Zidi [czytaj: klode zidi] z obsadą dobrze znanych francuskiej publiczności aktorów: Christiana Claviera [czytaj: kristiana klaviera] w roli Asterixa [czytaj: asteriksa] i Gérarda Depardieu [czytaj: gerarda depardu] jako Obélixa. [czytaj: obeliksa] Film jest pierwszą filmową adaptacją komiksu napisanego przez Alberta Uderzo [czytaj: alberto ęderzu] i René Goscinny'ego ze scenami kręconymi „na żywo”.

R1QJTP0L6BqwK
Kadr z filmu „Asterix i Obelix kontra Cezar” w reżyserii Claude'a Zidi, 1999 r., filmweb.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Claude Zidi, Kadr z filmu „Asterix i Obelix kontra Cezar”, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.filmweb.pl/person/Jean+Roger+Milo-5671/photos/233434 [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Japońska manga Astro Boy [czytaj: astro boj] wpłynęła na japońską kulturę i stała się światowym fenomenem. Osamu Tezuka spopularyzował sztukę anime, wyprodukował również serial, który zdobył popularność także w Stanach Zjednoczonych i Europie. Po jego śmierci Japonia złożyła hołd twórcy i jego Astro Boyowi, [czytaj: astro bojowi] wprowadzając w 1997 roku do produkcji znaczek pocztowy zawierający rysunek Tezuki stojącego obok Astro Boya. [czytaj: astro boja]

Ru4xtGm9z5blC
Astro Boy Fan Art & Official Art, Zestaw znaczków pocztowych z wizerunkiem Astro Boya, tumblr.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Astro Boy Fan Art & Official Art, Zestaw znaczków pocztowych z wizerunkiem Astro Boya, ilustracja, dostępny w internecie: https://64.media.tumblr.com/cf0e0596a1923b8e95f02d11f6dece43/tumblr_pwvb8aPmtU1visp7wo2_1280.jpg [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Niektóre firmy wykorzystały nawet technologię inspirowaną Astro Boyem. [czytaj: astro bojem] W 2000 roku koncern samochodowy Honda opublikował jedną z wersji robota Asimo.

RWPbLrKYf5qhE
Asimo, robot inspirowany „Astro Boyem” wersja robota z 2011 roku, 2011 r., na wystawie w czasie Tokyo Motor Show, Tokio, Japonia, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, Morio (fotograf)
Źródło: Morio, Asimo, robot inspirowany „Astro Boyem, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honda_ASIMO_%28ver._2011%29_2011_Tokyo_Motor_Show.jpg [dostęp 11.07.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.

Komiks jako gatunek był źródłem inspiracji przemysłu muzycznego. Najbardziej znanym teledyskiem utrzymanym w całości w stylu komiksu jest filmowa realizacja utworu zespołu The Alan Parsons Project Don't answer me. [czytaj: de alan persons prodżekt dont ansfer mi] Technika łączy animację z cechami komiksu, a jego pomysłodawcą został Michael Kaluta, wspomagany przez malarza i ilustratora Lee Moyera.[czytaj: mojera]

R14Xv6RNkaFGa
Ilustracja podzielona jest na dwie części. Po lewej stronie znajduje się mężczyzna krzyczący na kobietę. Kobieta ubrana jest w czerwona sukienkę. Mężczyzna ubrany jest w czarny garnitur. Nad postaciami znajdują się dymki z tekstami, które wypowiadają w języku angielskim. Po prawej stronie znajduje się chmura dymu z której wystają nogi oraz ręce. Na środku chmury znajduje się napis „Wham”. Na ilustracji dodatkowo znajdują się dwa punkty interaktywne: 1. Tekst z dymkami w miejscu, gdzie mężczyzna krzyczy na kobietę, 2. Wyraz dźwiękonaśladowczy w miejscu napisu „Wham”.
Kadry z teledysku do piosenki „Don't answer me” zespołu The Alan Parsons Project, 1991 r., tekstowo.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Alan Parsons Project, Kadry z teledysku do piosenki „Don't answer me” zespołu The Alan Parsons Project, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.tekstowo.pl/piosenka,alan_parsons_project,don_146_t_answer_me.html [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

W Polsce w różnych formach popularnością cieszył się komiks wykorzystany w reklamie sieci elektromarketów. Postacie z komiksu Jerzego Chmielewskiego Tytus, Romek i A´Tomek promowali między innymi narzędzia warsztatowe. W dymkach pojawiły się reklamowe hasła zachęcające do zakupu.

Ra7DAxF4JPFFv
Reklama elektromarketu z wykorzystaniem postaci z komiksu Tytus, Romek i A´Tomek, behance.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Reklama elektromarketu z wykorzystaniem postaci z komiksu Tytus, Romek i A´Tomek, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.behance.net/gallery/78836281/Tytus-Romek-i-ATomek-for-MediaMarkt [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Komiks_a_edukacja

Komiks a edukacja

Komiksy są doskonałą formą przekazywania wiedzy. Łącząc obraz z tekstem okazują się nie tylko bardziej przystępne, ale mogą być dostosowane dla różnych grup wiekowych.

R15BPEwcarLO8
Karta z komiksu „Uczeń Heweliusza”, scenariusz Maciej Jasiński, ilustracje Krzysztof Trystuła, 2011 r., gildia.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Maciej Jasiński, Krzysztof Trystuła, Karta z komiksu „Uczeń Heweliusza”, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.gildia.pl/komiksy/163363-uczen-heweliusza [dostęp 11.07.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Komiksy edukacyjne stwarzają wiele możliwości stworzenia różnorodnej tematyki o charakterze edukacyjnym. Komiks historyczny może zawierać informacje o bitwach lub innych wydarzeniach historycznych, wpisujących się w karty historii postaciach, przenieść czytelnika w daną epokę.

Prezentacja

Twórcy komiksów - prezentacja

Po kliknięciu w ilustracje, przedstawiające fragmenty komiksów, dowiesz się więcej o cechach stylu poszczególnych autorów.

Twórcy, z których stylami rysowania komiksów zapoznasz się podczas prezentacji:

  • Sol Brodsky,

  • Mike Sekowsky,

  • Gene Colan, [czytaj: dżin kolen]

  • Frank Miller,

  • Jim Lee. [czytaj: dżin lii]

P1HghcLFv
Rrj0ARDyutfMd
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
PK2BtkZy9

Twórcy, z których stylami rysowania komiksów zapoznasz się podczas prezentacji:

  • Sol Brodsky

  • Mike Sekowsky

  • Gene Colan

  • Frank Miller

  • Jim Lee

Sposoby na tworzenie komiksu

Sposobów tworzenia komiksów przez artystów jest wiele. Każdy z rysowników inaczej buduje postacie, ich otoczenie.Jedni konstruują swoje opowieści w sposób bardzo dynamiczny, inni opierają się na budowaniu nastroju. Charakterystycznymi cechami, które wyróżniają ich styl jest rysunek, sposób kompozycji poszczególnych paneli, umożliwiających śledzenie akcji. Twórcy posługują się różnymi środkami plastycznymi: wykorzystaniem perspektywy, zróżnicowaniem planów, użyciem światłocienia kolorystyką, ekspresją.
W kolejnych slajdach zaprezentowane zostaną przykładowe prace wybranych twórców komiksu wraz z cechami, które mogą być inspiracją i mieć znaczącą rolę w tworzeniu własnego komiksu.

Sol Brodsky

Rj5Wbk4YB2OKr
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej zatytułowany Sol Brodsky.

Mike Sekowsky

Rv6FGxwHb9V8y
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej zatytułowany Mike Sekowsky

Gene Colan

R8ndEgZ4kY5ky
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej zatytułowany Gene Colan.

Frank Miller

RJbZYPDNhePgw
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej zatytułowany Frank Miller.

Jim Lee

R14DxIDP8NgUR
Materiał filmowy do prezentacji multimedialnej zatytułowany Jim Lee.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób eksponowana jest dramatyczność w komiksie Grobowiec Draculi? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RhliULmKHI5b8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie: Który etap rozwoju komiksu reprezentuje Frank Miller? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RZhGaMiSm28DK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie: Jakie zastosowane w komiksach elementy charakterystyczne, wyróżniają Jima Lee na tle innych autorów komiksów? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1btTMCRquV2k
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Film

Jak stworzyć komiks? – film

Rb2sTwfbU1HbP
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Jak stworzyć komiks?
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie: Jakiego rodzaju dymku użyjesz w swoim komiksie gdy postać będzie szeptać, a jakiego gdy postać będzie prowadziła monolog? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R8oNhld6HNgoV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Odpowiedz na pytanie: W jakich kadrach prezentowane są zwykle dramatyczne sceny komiksu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1Yw04qfofuKN
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób wpisuje się narrację? Gdzie ona się znajduje? Jaki ona ma kształt?

RVVbDbZMU9UDW
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Podsumowanie

Komiksy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wielu ludzi na całym świecie. Mimo że w dzisiejszych czasach tradycyjny komiks jest mniej popularny, przyczynił się do realizacji wielu produkcji filmowych, zaznaczył swoja obecność w rozrywce i reklamie, a także w edukacji. Uznaniem cieszą się nowatorskie rozwiązania technologiczne, które sami mogą wykorzystywać i tworzyć własne historie opowiedziane za pomocą obrazu i tekstu.

Cwiczenia

Ćwiczenia

RTvglmhG2buaf1
Ćwiczenie 1
Wskaż rysownika, który stworzył komiks: Tytus, Romek i A'Tomek. Możliwe odpowiedzi: 1. Bogusław Polch, 2. Krzysztof Trystuła, 3. Henryk Jerzy Chmielewski, 4. Krzysztof Gawronkiewicz, 5. Bartosz Minkiewicz, 6. Marcin Podolec
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1JqNUwEm9KLI1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz, który ze słynnych polskich rysowników jest autorem komiksów, na podstawie których powstała poniższa reklama.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R5NAycdJXNYMW1
Ćwiczenie 2
Wskaż autorów komiksu Asterix i Obelix. Możliwe odpowiedzi: 1. Albert Uderzo, 2. René Goscinny, 3. Peyo, 4. Yvan Delporte, 5. Jean-Michel Charlier, 6. Jean Giraud
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Przypatrz się poniższej ilustracji i odpowiedz na pytania.

R1DQ5BAZLOkv1
Ilustracja do ćwiczenia numer 2, filmweb.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Claude Zidi, Ilustracja do ćwiczenia numer 2, ilustracja, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1WNJBtzRX3vH
Skąd pochodzi ilustracja? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Z filmu, 2. Z reklamy, 3. Z koncertu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R19FkSk9uGnzr
Jak nazywają się główni bohaterowie powyższej sceny? Możliwe odpowiedzi: 1. Kajko i Kokosz, 2. Asterix i Obelix, 3. Tytus i Romek
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RSbNDwXtu9PfB2
Ćwiczenie 3
Wskaż, które z wymienionych komiksów powstały w Polsce. Możliwe odpowiedzi: 1. Tytus Romek i A'Tomek, 2. Wiedźmin, 3. Thorgal, 4. Funky Koval, 5. Fugazi Music Club, 6. Asterix i Obelix, 7. Fort Navajo
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Połącz okładki komiksów z właściwymi kartami. Odpowiedz, jakim terminem określa się postać głównego bohatera, która słynie z wielkich czynów.

R1aM7VnlLyQdj
Połącz okładki komiksów z właściwymi kartami. Odpowiedz, jakim terminem określa się postać głównego bohatera, która słynie z wielkich czynów.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1a5C5JJUA5Ls
Określenie postaci: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R8oHFk3D3aBWd2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj tematykę mangi z opisem. Shônen Możliwe odpowiedzi: 1. manga dla chłopców, 2. manga dla dziewcząt, 3. mangla dla dorosłych czytelników Shōjo Możliwe odpowiedzi: 1. manga dla chłopców, 2. manga dla dziewcząt, 3. mangla dla dorosłych czytelników Seinen Możliwe odpowiedzi: 1. manga dla chłopców, 2. manga dla dziewcząt, 3. mangla dla dorosłych czytelników
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Odpowiedz, jak nazywa się komiks, którego sposób czytania ukazuje schemat. Wskaż także, który z komiksów reprezentuje ten typ.

R1FQM1hxYPFnq
Ilustracja do ćwiczenia numer 4, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja do ćwiczenia numer 4, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RyJ1B1su6yLpw
Podaj nazwę tego typu komiksu: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1dNMO25rdg78
Odpowiedz, jak nazywa się komiks, którego sposób czytania ukazuje schemat. Wskaż także, który z komiksów reprezentuje ten typ.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RPgRcMtkP96tc2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst o wybranych "wiekach" komiksu. W Tu uzupełnij wieku kultura komiksowa zaczęła się rozwijać na trzech głównych obszarach – w Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej (Francja i Belgia) i Japonii. W okresie powojennym zachęcano do masowej konsumpcji. Jej częścią były nowe media, m.in komiks, skierowany głównie do młodego odbiorcy. Okres ten, określany jako Tu uzupełnij wiek komiksu (1956‑1970), przyniósł komercyjny sukces produkcjom amerykańskim z superbohaterami znanymi już z okresu przedwojennego – Spider‑Manem czy Batmanem, wydanymi przez DC Comics oraz Marvel. Kolejny etap rozwoju komiksu, określany jako epoka Tu uzupełnij (1970‑1985). W tym okresie powstały komiksy oparte na realistycznych historiach związanych z problemami nurtującymi ówczesne społeczeństwo. Bohaterzy walczyli z rasizmem, zanieczyszczeniem środowiska i niesprawiedliwością społeczną, światem przestępczym. Popularne stały się także komiksy z gatunku horroru, a do postaci nadprzyrodzonych dołączyli m.in.: Dracula, Saga o potworze z bagien (Swamp Thing). W połowie lat 80. Tu uzupełnij wieku popularni byli antybohaterowie. Lata 1985‑1996 to Tu uzupełnij wiek w rozwoju komiksu. Królowały mroczne, pesymistyczne historie, a wcześniejsi superbohaterowie utracili znaczenie i moc. (...) Czytelnicy byli świadkami śmierci Supermana, czy krytycznych kontuzji Batmana.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się ilustracji i uzupełnij tekst.

RPzHfvKpNqGRT
Ilustracja do ćwiczenia numer 5, tumblr.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Ilustracja do ćwiczenia numer 5, ilustracja, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RvFiCpIKcSrUF
Ilustracja przedstawia znaczek pocztowy, produkt zaliczany do sztuki Tu uzupełnij. Przedstawia bohatera mangi zatytułowanej Tu uzupełnij. Ten rodzaj komiksu powstał w (podaj kraj) Tu uzupełnij. Autor komiksu Osamu Tezuka spopularyzował rodzaj sztukę rysunkową zwaną Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1YSV1sN3RRMY
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj do tytułu komiksu odpowiednie informacje. Fugazi Music Club Możliwe odpowiedzi: 1. komiks o klubie muzycznym, 2. komiks edukacyjny, 3. komiks o superbohaterce Tank Girl Możliwe odpowiedzi: 1. komiks o klubie muzycznym, 2. komiks edukacyjny, 3. komiks o superbohaterce W imieniu Polski Walczącej. Zamach na Kutscherę Możliwe odpowiedzi: 1. komiks o klubie muzycznym, 2. komiks edukacyjny, 3. komiks o superbohaterce
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1IdF1gtJbBje2
Ćwiczenie 6
Poniżej znajdują się ilustracje komiksów. Przyporządkuj do nich odpowiednie informacje.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Stwórz postać swojego superbohatera. Zastanów się, jakie powinien posiadać umiejętności, wymyśl charakterystyczne dla niego atrybuty i opisz jak będzie wyglądał. Następnie wykonaj kilka szkiców zgodnych z Twoim opisem. Pracę wykonać możesz przy pomocy technologii komputerowej.

RkF6K2yeayDCz
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Napisz scenariusz krótkiego komiksu, na który złożą się od 2 do 4 scen o dowolnej tematyce. Narysuj je na kartce, wykorzystując jak najwięcej cech komiksu. Gotową pracę prześlij do nauczyciela. Pracę wykonać możesz przy pomocy technologii komputerowej.

RUCIJBoqfB6IP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RH3G6BQHTYt7f
Ćwiczenie 9
Etap rozwoju komiksu, określany jako epoka brązu to okres w latach: Możliwe odpowiedzi: 1. 1970 – 1985, 2. 1956 – 1970, 3. 1985 – 1996
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rh0JPGe3izW5Y
Ćwiczenie 10
Zaznacz cechy charakterystyczne komiksów francusko-belgijskich. Możliwe odpowiedzi: 1. Różnorodność artystyczna, 2. Staranność przy tworzeniu samych książek, 3. Wydania w twardej oprawie, 4. Wydania w miękkiej oprawie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RgKvmMAzfVb5y
Ćwiczenie 11
Kto zrealizował tematykę bliską polskiej młodzieży – przedstawił życie blokowisk pod koniec lat 90.? Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Śledziński, 2. Maciej Parowski, 3. Bogusław Polch
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik pojęć

Mural
Mural

rodzaj monumentalnego malowidła wykonanego bezpośrednio na ścianie budynku.

Pop art
Pop art

(z angielskiego: popular art ‘sztuka popularna’) międzynarodowy ruch w malarstwie, rzeźbie i grafice, zapoczątkowany w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych w latach 50. XX w.

Puenta
Puenta

(z francuskiego: pointe) dobitne zamknięcie wypowiedzi dowcipnym, nieoczekiwanym sformułowaniem.

Raster
Raster

poligraficzny przyrząd optyczny lub urządzenie elektroniczne, przeznaczone do przetwarzania (rastrowania) obrazu wielotonalnego (to jest: obrazu czarno‑białego o zmiennym nasileniu szarości lub obrazu wielobarwnego o zmiennym nasileniu barw) w układ oddzielnych elementów, zwanych punktami rastrowymi.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Encyklopedia PWN - wydanie internetowe.

  • Słownik Języka Polskiego PWN - wydanie internetowe.

Notatki ucznia

R1LTROuLGafut
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

Bibliografia

  • Krzanicki M., Komiks w PRL, PRL w komiksie, Rzeszów 2011.

  • Kurc B., Komiks - opowiadanie obrazem, Łódź 2003. 2021.

  • Mikustakova A., O specyfice gatunkowej komiksu, Nr 4 1996.

  • Romanowski D., Komiks - narracja i obraz, Nr 1, 1998.

  • Toeplitz K. T., Sztuka komiksu, Warszawa 1985.