Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ELEMENTAMI INFORMATYKI PRZEPROWADZONY W KLASIE DRUGIEJ W RAMACH REALIZACJI PROGRAMU „POZNAJEMY KOMPUTER”

Temat zajęć: Edytor grafiki PAINT – rysujemy Panią Wiosnę.

1. Cele zajęć:

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie prawidłowej postawy dziecka podczas pracy z komputerem;

  2. Nauka poprawnego ułożenia rąk w czasie pisania na klawiaturze;

  3. Nauka zastosowania podstawowych klawiszy w pracy z edytorem tekstu i edytorem grafiki PAINT.

  4. Nauka zmiany koloru i wielkości liter w edytorze tekstu.

Cele operacyjne lekcji:

  1. Uczeń potrafi uruchomić program PAINT za pomocą ikony na pulpicie lub poprzez przycisk START.

  2. Umie dobrać odpowiednie narzędzie programu PAINT i zastosować go do rysowania.

  3. Uczeń sprawnie posługuje się narzędziami edytora grafiki: „pędzel”, „ołówek”, „aerograf”, „wypełnianie kolorem”, „weź kolor”, „gumka”.

  4. Potrafi dobrać odpowiednią grubość i kształt pędzla oraz zastosować efekty rozpylania „aerografu”.

  5. Korzysta z klawiatury w czasie pracy;

  6. Wie, do czego służy ENTER;

  7. Zna klawisze SPACE, strzałki, ESC;

  8. Potrafi uruchomić program z menu START.

2. Metody i formy pracy:

Metody pracy: zbiorowa, indywidualna.

Formy pracy: pokazowa, praktycznego działania.

3. Środki dydaktyczne:

komputery, program graficzny PAINT, program z edytorem tekstu, karty pracy, kukła „Pani Wiosny” wykonana przez dzieci na poprzedniej lekcji.

4. Przebieg zajęć:

Przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć( narzędzia programu PAINT służące do rysowania, próby rysowania Mikołaja po jego wizycie w naszej klasie).

Nauczyciel demonstruje uczniom na ekranie komputera poszczególne narzędzia i ich zastosowanie.

PĘDZLEM posługujemy się podobnie jak OŁÓWKIEM, ale mamy do wyboru kilka jego kształtów i wielkości. Wybieramy je z POLA WYBORU CECH. PĘDZLEM malujemy grube odręczne linie.

Samodzielna praca uczniów przy stanowiskach komputerowych.

Uczniowie zajmują miejsca i wykonują pracę według wskazówek nauczyciela.

Polecenie: narysujcie OŁÓWKIEM lub PĘDZLEM szkic Pani Wiosny, możecie wzorować się na modelu;

wybierzmy kolory i wypełnijmy KAŁAMARZEM kontur postaci. Pamiętajmy o tym, że kontur musi być linią zamkniętą, inaczej farba z KAŁAMARZA rozleje się na cały obszar rysunku. Zamalujmy więc PĘDZLEM odnalezione szczeliny i ponownie wypełnijmy postać kolorem; możemy rozpylić farbę AEROGRAFEM we wnętrzu np. spódnicy Pani Wiosny. Pamiętajmy o użyciu barw odpowiadającym kolorom wiosny.

Uczniowie pracują na klawiaturze; ćwiczenia w pisaniu przygotowujące do wykonania podpisu do swojej ilustracji.

  • Napisz wszystkie litery z górnego rzędu klawiatury stawiając jedną spację między każdą literą.

  • Napisz wszystkie litery ze środkowego rzędu klawiatury stawiając dwie spacje między każdą literą.

  • Napisz wszystkie litery z dolnego rzędu klawiatury z wciśniętym klawiszem SHIFT.

  • Przepisz litery z karty pracy A a ...

  • Przepisz wyrazy z karty pracy.

  • Usuń wyraz „pies”.

  • Usuń samogłoski z wyrazu „tablica”.

  • Zmień kolor liter na czerwony i przepisz wyraz z karty pracy.

  • Zmień wielkość liter posługując się czcionką nr 16 i przepisz wyraz z karty pracy.

  • Zmień kolor czcionki na zielony, wielkość liter na czcionkę nr 18 i przepisz zdanie: Wykonałem rysunek Pani Wiosny w programie PAINT.

  • Zamknij program do pisania.

Zakończenie lekcji – podsumowanie:

  • Prosimy uczniów o wskazanie myszą ikony do zmiany wielkości liter.

  • Prosimy o wskazanie myszą ikony do zmiany koloru liter.

  • Prosimy o wskazanie klawisza do usuwania liter.

  • Prosimy o wskazanie klawisza do odstępów między literami.

  • Prosimy o wskazanie myszą ikony do zmiany wielkości liter.

  • Prosimy o wskazanie myszą klawisza zrobienia nowej linii.

Uwaga: Nauczyciel obserwuje pracę dzieci, potwierdza wykonanie zadania lub wskazuje błędy. Poprawia ułożenie rąk przy klawiaturze, zwraca uwagę na postawę przy komputerze.

Prezentacja prac wykonanych przez uczniów po uprzednim ich wydrukowaniu.

Uczniowie omawiają wykonane prace, opowiadają, jakie samopoczucie towarzyszyło im podczas wykonywania prac, co sprawiało im największą radość, a co stanowiło dla nich trudność.

5. Bibliografia

  1. Podręcznik “Wesoła szkoła” klasa 2, wyd. WSiP

  2. autorski program zajęć z elementami informatyki w klasie 2

6. Załączniki

Karta pracy

1. Przepisz z użyciem klawiatury litery: A a B b C c D d

2. Przepisz wyrazy:

tablica TABLICA

DOM dom

pies PIES

Ewa EWA

3. Usuń wyraz „pies”.

4. Usuń samogłoski z wyrazu „tablica”.

5. Zmień kolor liter na zielony i napisz wyraz: wiosna.

6. Zmień wielkość liter posługując się czcionką nr 16 i napisz wyraz zielona.

7. Zmień kolor czcionki na zielony, wielkość liter na czcionkę nr 18 i przepisz zdanie:

Wykonałem rysunek Pani Wiosny w programie PAINT.

Opracowała: Ewa Nitek

R12P1n94xG9Fj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.50 KB w języku polskim