Rysujemy plan boiska szkolnego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: plan, mapa, skala,
wymienia czynności, jakie należy wykonać przy rysowaniu planu,
zna zależność między dzielnikiem skali liczbowej a wielkością planu,
zna kierunki główne i ich symbole.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zmierzyć długość i szerokość boiska szkolnego,
potrafi zamienić jednostki miar długości m i cm,
potrafi ustalić skalę planu,
potrafi narysować plan,
potrafi odczytać wskazania kompasu i zorientować plan.
c) Postawy
Uczeń:
wykonuje starannie polecenia,
jest aktywny,
wykorzystuje wiedzę w praktyce.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, burza mózgów, badawcza: pomiar, indywidualna, zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Taśma miernicza, kompas, karta pracy.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Przypomnienie określeń: plan, mapa, skala.
3. Nauczyciel podaje temat lekcji i określa jej cele.
b) Faza realizacyjna
1. Uczniowie zgłaszają propozycje kolejności działań prowadzących do wykonania planu boiska, mierzymy długość jednego kroku ucznia.
2. Uczniowie wykonują zadanie zgodnie z przyjętym tokiem postępowanie( załącznik nr1).
c) Faza podsumowująca
1. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania, ocena uczniów.
2. Praca w domu – narysuj plan swojego biurka.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Zmierz krokami długość i szerokość boiska szkolnego ( długość kroku: ………….).
Uzupełnij tabelkę:
Wymiary boiska | Liczba kroków | Wymiary w m | Wymiary w skali 1: ………………….. |
Długość boiska | |||
Szerokość boiska |
Narysuj plan boiska
Skala 1: …………………………………….
4. Za pomocą kompasu wyznacz kierunki i zaznacz je na planie ( zorientuj plan).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak