Ryszard Wagner – kompozytor neoromantyzmu
Ryszard Wagner – kompozytor neoromantyzmu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Zapoznanie uczniów z życiem i twórczością Ryszarda Wagnera.
Wskazanie najwybitniejszych dzieł Ryszarda Wagnera, uwzględniając gatunki muzyczne uprawiane przez kompozytora.
Wyjaśnienie roli Ryszarda Wagnera w kształtowaniu się kultury muzycznej.
Wyjaśnienie estetycznej koncepcji dzieła sztuki w ujęciu Ryszarda Wagnera.
Wskazanie nowej obsady wykonawczej, stosowanej przez Ryszarda Wagnera.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić życie i twórczość Ryszarda Wagnera
Przedstawić najważniejsze gatunki uprawiane przez kompozytora.
Wyjaśnić rolę Ryszarda Wagnera w kształtowaniu się kultury muzycznej.
Wyjaśnić estetyczną koncepcję dzieła sztuki w ujęciu kompozytora.
Omówić nową obsadę muzyczną, zastosowaną przez Ryszarda Wagnera.
Wskazać tytuł słuchanego utworu.
2. Metoda pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Praca z podręcznikiem. Percepcja muzyczna.
3. Środki dydaktyczne
Wacław Panek, Świat muzyki.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Nagranie utworów Ryszarda Wagnera:
Wybrane fragmenty opery Tristan i Izolda
Wybrane fragmenty opery Złoto Renu.
Karta pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Sprawdzenie obecności.
2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie z trzech ostatnich lekcji jednej osoby.
3. Wspólne zaśpiewanie przy akompaniamencie pianina lub gitary ostatnio poznanej piosenki
4. Podanie tematu do zeszytu.
(10 min)
b) Faza realizacyjna
Metodą opisu, zapoznanie uczniów z życiem Ryszarda Wagnera. Wskazanie pozycji kompozytora w kontekście historii muzyki oraz wpływu Ryszarda Wagnera na kompozytorów późniejszych epok. Przedstawienie roli Wagnera w kształtowaniu się kultury muzycznej.
Zapisanie notatki:
Notatka:
1. Ryszard Wagner urodził się 22 maja 1813 roku w Lipsku, zmarł 13 lutego 1883 r. w Wenecji. Niemiecki kompozytor okresu romantyzmu. Początkowo myślał o karierze literackiej, pilnie studiując zwłaszcza dzieła dawnej literatury niemieckiej, zawierające wątki mityczne i legendarne. Pierwsze dzieła muzyczne nie zyskały większego uznania (opery Boginki, Zakaz miłości wg Miarki za miarkę Szekspira). Od roku 1836 był dyrektorem teatru w Królewcu, a po jego bankructwie w roku 1837, został dyrektorem teatru w Rydze. Liczne długi zmusiły go do ucieczki za granicę przed wierzycielami - od roku 1839 przebywał w Paryżu, gdzie cierpiał nędzę. Zbliżył się tam do najwybitniejszych kompozytorów swoich czasów: G. Meyerbeera, Berlioza, a zwłaszcza Liszta, z którym się zaprzyjaźnił. Ukończył wówczas operę według własnego libretta Latający Holender, którą wystawiono w Dreźnie wraz z inną operą - Rienzi; obydwie przyniosły Wagnerowi spory sukces i w 1843 roku mianowano go dyrygentem opery królewskiej w Dreźnie.
3. Metodą pracy z książką, uczniowie wskazują gatunki muzyczne, które uprawiał kompozytor. Zapisują notatkę:
Twórczość:
Dramaty muzyczne i opery:
Wesele
Boginki
Zakaz Miłości
Latający Holender
Tristan i Izolda
Śpiewacy Norymberscy
Tetralogia Pierścień Nibelunga
Złoto Renu
Walkiria
Zygrfyd
Zmierzch Bogów
Wagner napisał również Symfonia C‑dur, muzykę fortepianową, pieśni, wyciągi fortepianowe, uwertury, utwory na chór i orkiestrę.
4. Słuchamy i percepujemy wybrane fragmenty opery Złoto Renu. Wskazanie cech brzmieniowych charakterystycznych dla utworu. Omówienie stylistyki twórczości Wagnera oraz podstawowych elementów neoromantyzmu w postawie kompozytora i jego twórczości.
Notatka:
- Wagner jest uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela niemieckiego neoromantyzmu.
- Jego dzieła realizują koncepcję syntetycznego dzieła sztuki, w którym w całość sceniczną stapiają się: muzyka, tekst, pomysły scenograficzne, stworzone przez jednego artystę.
- Ze źródeł literackich wprowadził Wagner do swoich utworów sposób traktowania motywów (Leitmotive), przekształcanych w taki sposób, by stanowiły zasadnicze oparcie dla materiału melodycznego i rytmicznego całej opery.
- Pracując nad poszerzeniem możliwości brzmieniowych orkiestry, wprowadzał do obsady rzadko stosowane instrumenty (tzw. tuby wagnerowskie).
- Z mistrzostwem posługiwał się zarówno polifonią, jak i homofonią; zmierzał do wyciągnięcia ostatecznych konsekwencji z systemu dur‑moll, rozbudowywał chromatykę, stosując niespotykane współbrzmienia i połączenia akordowe (słynny „akord tristanowski” pojawiający się w Tristanie i Izoldzie).
- Inspiracji tematycznych szukał w dawnej literaturze niemieckiej, w mitach germańskich i celtyckich, eksponując zarówno rolę wybitnej jednostki (Holender tułacz) uwikłanej w sprzeczności losu i konieczności historycznych, jak i witalne możliwości tkwiące w zbiorowości (Śpiewacy norymberscy).
- Istotną rolę w wagnerowskiej koncepcji ludzkiego losu pełni element tragiczny, pojmowany zgodnie z poglądami Nietzschego: jako zmaganie się podłości i wzniosłości, słabości i siły, wybitności i prostactwa. Na poglądy filozoficzne Wagnera oddziaływali także J.-J. Rousseau, J. G. Herder, A. Comte, L. Feuerbach, A. Schopenhauer (zwłaszcza w pojmowaniu śmierci).
(30 min)
c) Faza podsumowująca
Słuchanie fragmentów opery Tristan i Izolda.
(5 min)
5. Bibliografia
Wacław Panek, Świat muzyki.
Janusz Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Najważniejsze zagadnienia związane z życiem i twórczością Ryszarda Wagnera.
b) Zadanie domowe