Rytm a nożyczki – wartości rytmiczne
Rytm a nożyczki – wartości rytmiczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie wartości rytmicznych,
zna zapis nutowy wartości rytmicznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
odróżnić całą nutę, półnutę, ćwierćnutę i ósemkę,
zagrać poszczególne podziały rytmiczne,
wykorzystać swoje ciało jako instrument perkusyjny.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Paski papieru
Nożyczki
Taśma klejąca
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów w pojęcie wartości rytmicznych.
Nauczyciel rozdaje uczniom paski papieru, mówiąc, że jest to cała nuta.
Nauczyciel prosi uczniów o przecięcie pasków papieru na pół, wyjaśniając, że w ten sposób z jednej całej nuty powstały dwie półnuty.
Nauczyciel prosi uczniów o ponowne przecięcie pasków papieru, wyjaśniając że tym razem z każdej półnuty powstały dwie ćwierćnuty.
Nauczyciel po raz kolejny prosi uczniów o przecięcie pasków na pół, wyjaśniając, że w ten sposób z każdej ćwierćnuty powstały dwie ósemki.
Nauczyciel prosi uczniów o sklejenie pociętych pasków papieru po dwa, wyjaśniając, że w ten sposób z dwóch ósemek powstała jedna ćwierćnuta.
Nauczyciel ponownie prosi o sklejenie pasków papieru po dwa, wyjaśniając, że w ten sposób z dwóch ćwierćnut powstała jedna półnuta.
Nauczyciel ponownie prosi uczniów o sklejenie pasków papieru, wyjaśniając, że w ten sposób z dwóch półnut powstała jedna cała nuta.
Nauczyciel na tablicy wyjaśnia zapis nutowy poszczególnych wartości rytmicznych.
Nauczyciel rozdaje kartki z beznutowym zapisem wartości rytmicznych (załącznik 1).
Uczniowie wykonują poszczególne ćwiczenia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
E. Skowrońska‑Lebecka, Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
cała nuta
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
klask | X | X | ||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
półnuta
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
klask | X | X | X | X | ||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
ćwierćnuta
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
klask | X | X | X | X | X | X | X | X |
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
ósemka
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
klask | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
b) Zadanie domowe
Uczniowie mają za zadanie określić metrum ich ulubionego utworu muzycznego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak