Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rytm a nożyczki – wartości rytmiczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie wartości rytmicznych,

  • zna zapis nutowy wartości rytmicznych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odróżnić całą nutę, półnutę, ćwierćnutę i ósemkę,

  • zagrać poszczególne podziały rytmiczne,

  • wykorzystać swoje ciało jako instrument perkusyjny.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Paski papieru

  2. Nożyczki

  3. Taśma klejąca

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w pojęcie wartości rytmicznych.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom paski papieru, mówiąc, że jest to cała nuta.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o przecięcie pasków papieru na pół, wyjaśniając, że w ten sposób z jednej całej nuty powstały dwie półnuty.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o ponowne przecięcie pasków papieru, wyjaśniając że tym razem z każdej półnuty powstały dwie ćwierćnuty.

  5. Nauczyciel po raz kolejny prosi uczniów o przecięcie pasków na pół, wyjaśniając, że w ten sposób z każdej ćwierćnuty powstały dwie ósemki.

  6. Nauczyciel prosi uczniów o sklejenie pociętych pasków papieru po dwa, wyjaśniając, że w ten sposób z dwóch ósemek powstała jedna ćwierćnuta.

  7. Nauczyciel ponownie prosi o sklejenie pasków papieru po dwa, wyjaśniając, że w ten sposób z dwóch ćwierćnut powstała jedna półnuta.

  8. Nauczyciel ponownie prosi uczniów o sklejenie pasków papieru, wyjaśniając, że w ten sposób z dwóch półnut powstała jedna cała nuta.

  9. Nauczyciel na tablicy wyjaśnia zapis nutowy poszczególnych wartości rytmicznych.

  10. Nauczyciel rozdaje kartki z beznutowym zapisem wartości rytmicznych (załącznik 1).

  11. Uczniowie wykonują poszczególne ćwiczenia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

E. Skowrońska‑Lebecka, Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

cała nuta

1

2

3

4

1

2

3

4

klask

X

X

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

półnuta

1

2

3

4

1

2

3

4

klask

X

X

X

X

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

ćwierćnuta

1

2

3

4

1

2

3

4

klask

X

X

X

X

X

X

X

X

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

ósemka

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

klask

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

b) Zadanie domowe

Uczniowie mają za zadanie określić metrum ich ulubionego utworu muzycznego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RKGcblEP5ZPEF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.55 KB w języku polskim
RCdu3sj8fba8v

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim