Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rzeczownik niejedno ma imię, czyli rzecz o przypadkach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak rozpoznać rzeczownik,

  • zna pytania, na jakie odpowiada rzeczownik,

  • wie, co nazywa rzeczownik,

  • zna nazwy i pytania przypadków.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić rzeczowniki wszystkich rodzajów,

  • umie wskazać liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników,

  • potrafi odmienić rzeczowniki przez przypadki.

2. Metoda i forma pracy

  • Burza mózgów,

  • praca indywidualna,

  • językowe ćwiczenia praktyczne.

3. Środki dydaktyczne

  • Karta pracy – schemat odmiany rzeczowników przez przypadki,

  • kartoniki z nazwami przypadków,

  • kartoniki z przykładami rzeczowników. 4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie w zeszytach przykładów rzeczowników w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim.

  2. Następnie wspólnie na forum klasy ustala, co dany rzeczownik nazywa, czy jest to osoba, rzecz, zjawisko, zwierzę czy roślina.

  3. W ten sposób przypomniane zostaną podstawowe wiadomości dotyczące rzeczowników.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prezentuje schemat odmiany rzeczowników i omawia poszczególne przypadki (załącznik 1).

  2. Po przeczytaniu nazw przypadków nauczyciel prosi o wspólne ćwiczenie odmiany rzeczownika. Na początek wybieramy proste przykłady, w których nie zachodzą oboczności, np. krasnal, rycerz, donica.

W czasie tego ćwiczenia warto zwrócić uwagę na trudności ortograficzne, odmieniając rzeczownik można bowiem znaleźć uzasadnienie jego pisowni.

  1. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki (każde dziecko otrzymuje kilka karteczek) z nazwą przypadka (kartoniki zielone) i przykładem rzeczownika (kartoniki niebieskie).

  2. W pierwszej części tego ćwiczenia nauczyciel podaje przykład rzeczownika. Dziecko, które posiada kartonik z tym rzeczownikiem, musi podnieść go do góry i odpowiedzieć na następujące pytania:

  • który to przypadek?

  • jaka to liczba?

  • jaki to rodzaj?

Za udzielenie 3 poprawnych odpowiedzi uczeń otrzymuje nagrodę, np. „plusa za aktywność”. Zgromadzenie kilku takich plusów w ciągu jednej lekcji to ocena bardzo dobra za aktywność lub pracę na lekcji.

  1. W drugiej części tego ćwiczenia nauczyciel będzie pokazywał kartkę z nazwą przypadka, a dzieci mające przykłady rzeczowników w tym właśnie przypadku powinny podnieść je do góry.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie lekcji uczniowie odmieniają samodzielnie w zeszycie jeden rzeczownik. Po wykonaniu zadania odmiana zostaje przeczytana głośno. Następnie nauczyciel dyktuje polecenie pracy domowej.

5. Bibliografia

E. i F. Przyłubscy, Język polski na co dzień, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

PRZYPADEK

PYTANIE

RZECZOWNIK

RZECZOWNIK

RZECZOWNIK

MIANOWNIK

kto? co?

krasnal

DOPEŁNIACZ

kogo? czego?

krasnala

CELOWNIK

komu? czemu?

krasnalowi

BIERNIK

kogo? co?

krasnala

NARZĘDNIK

z kim? z czym ?

krasnalem

MIEJSCOWNIK

o kim? o czym?

krasnalu

WOŁACZ

o!

krasnalu!

b) Praca domowa

Podaj po jednym przykładzie rzeczownika w rodzaju męskim, żeńskim i nijakim i odmień go przez przypadki w obu liczbach.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 4.

RpFVnDq0ZL1cf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.12 KB w języku polskim
RJmP1h5HzWHiK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim